شماره 179 فکه با عنوان «مثل چمران» منتشر شد
کد خبر: 3700528
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۸

شماره 179 فکه با عنوان «مثل چمران» منتشر شد

گروه ادب ــ شماره 179 ماهنامه فکه با عنوان مثل چمران منتشر شد. در این شماره از نشریه، پرونده ویژه‌ای پیرامون شهید مدافع حرم مهندس مصطفی کریمی به چاپ رسیده است. گفت‌وگو با ابوزینب، از فرماندهان لشکر فاطمیون از دیگر مطالب این شماره به شمار می‌آید.

شماره 179 فکه با عنوان «مثل چمران» منتشر شد

به گزارش ایکنا؛ در بخش نقشه راه از این موضوع سخن به میان آمده است که مجالس کشورهای اسلامی،‌ نمایندگان ملت‌ها هستند. در این راستا جایگاه مهم مجالس کشورهای اسلامی تشریح شده است. در این باره موضوعات مهمی که در دستور کار اجلاس مورد غفلت قرار گرفته‌اند عبارتند از مسئله فلسطین به عنوان مهمترین مسئله دنیای اسلام،‌ مسئله یمن و مسئله بحرین.

همه تصور می‌کردند که رژیم صهیونیستی یک رژیم شکست‌ناپذیر است. در ادامه این مطلب نشانه‌های افول این رژیم بیان شده است که از آن جمله می‌توان به اینکه صهیونیست‌ها در جنگ سخت شکست خوردند،‌ رژیم صهیونیست در لبنان شکست خورد، مجبور به عقب‌نشینی شد و مجبور به اعتراف به شکست شد اشاره کرد.

در بخش دیگری از نشریه وضع علمی ایران تشریح شده است. در این بخش مطالبی چون ما از لحاظ رتبه علمی، درجات خودمان را به مراتب بالا آورده‌ایم؛ همه این کارها را هم در دوران تحریم قدرت‌های متجاوز انجام داده‌ایم؛ این تحریم به ما کمک کرد که بتوانیم شکوفایی خودمان را به دست بیاوریم؛ کمک کرد به فکر خودمان بیفتمی و از نیروهای خودمان بهره‌مند شویم، ما امروز در بخش‌های مهمی در مرز دانش قرار گرفته‌ایم؛ در پزشکی،‌ نانو، سلول‌های بنیادی، دانش هسته‌ای و بسیاری از دانش‌های دیگر موفق هستیم و امروز جوان تحصیل‌کرده دانشمند در کشور ما از بسیاری از کشورهای دنیا یا از اغلب کشورهای دنیا بیشتر است، را می‌توان مشاهده کرد.

قسمت هفتم دهه شصت با تبیین و بازشناسی حوادث دهه شصت در این نشریه به چاپ رسیده است که در بخشی از آن می‌خوانیم: «در پی شدت یافتن این عملیات‌های تروریستی به ویژه از سوی سازمان منافقین در هدف قرار دادن مسئولان نظام جمهوری اسلامی و مردم عادی کوچه و خیابان، سازمان‌های امنیتی نظام برنامه‌ریزی خود را برای برخورد جدی با آنها شروع کردند. سرانجام با انجام کارهای اطلاعاتی و امنیتی و با کمک مردم،‌ مخفیگاه‌ها و خانه‌های تیمی منافقین شناسایی و شرایط برخورد با آنها فراهم شد. در یکی از مهمترین این عملیات‌ها نیروهای دادستانی و کمیته انقلاب اسلامی موفق شدند یکی از خانه‌های تیمی را که سران منافقین در آن جمع بودند شناسایی و مقدمات عملیات را به سرعت فراهم کنند. ...»

در مطلب سال‌هایی که پشت سر گذاشتیم، به بررسی تاثیر نامگذاری سال‌ها توسط مقام معظم رهبری بر فرهنگ عمومی جامعه پرداخته شده است. تقویت عقیدتی و فکری جوانان حزب‌اللهی، رجوع به آرمان‌های امام و نظام جمهوری اسلامی،‌ کارآفرینی و افزایش بهره‌وری در تولید،‌ جهش علمی ایران در منطقه غرب آسیا و راه پیش رو از موضوعات مطرح در این بخش به شمار می‌روند.

در بخش موج بیداری، «وهابیت سعودی، صهیونیسم اسلامی» به چاپ رسیده است. این مبحث شرحی بر تاریخچه تشکیل،‌ آرمان‌ها و اهداف صهیونیسم جهانی است. معنی صهیونیسم در ادبیات رایج سیاسی، یک ایدئولوژی یهودی است که بر سه پایه استوار است. اول آن که یهود قوم برتر است و باید بر تمام جهانیان حاکمیت و آقایی داشته باشد. دوم اینکه یهودیان باید در منطقه فلسطین، حد فاصل نیل تا فرات و با پایتختی بیت‌المقدس حکومت تشکیل دهند و سوم آنکه مسیح موعود در تورات، همان مسیحی است که در آخرالزمان و پس از جنگی جهانی ظهور خواهد کرد.

قسمت سوم «تا چهل سالگی» در بخش گذر از تاریخ فکه منتشر شده است که در آن به سال‌شمار وقایع فروردین 57 تا 95 می‌پردازد. در اولین پیام نوروزی امام خمینی خطاب به ملت ایران در اول فروردین سال 58، ایشان گفته است که باید ملت ایران، این پیروزی را و این نهضت را حفظ کنند. اگر این نهضت، خدای نخواسته رو به سستی گراید باید باز ملت خود را آماده کند برای چپاول‌گری‌ها و عقب‌ماندگی‌ها.

حمله نیروی هوایی عراق به گمرک بهرام‌آباد در مهران و ارائه طرح خودمختاری کردستان به نخست‌وزیر در فروردین سال 58 از دیگر وقایعی است که به وقوع پیوسته است. نامه تاریخی جیمی کارتر، رئیس جمهور آمریکا به امام خمینی با لفظ «عالی‌جناب! تمنا دارم مرا در حل بحران فی مابین جدا یاری کنید.» همزمان با ششم فروردین سال 59،‌ انتشار این نامه توسط بیت امام برای شفاف‌سازی افکار عمومی در دهم فروردین همان سال،‌ ترور طارق عزیز در بغداد و متهم شدن ایران به دست داشتن در ترور و سوگند خوردن صدام حسین برای گرفتن انتقام از ایران در 15 فروردین 59، اعلام قطع رابطه ایران و آمریکا توسط کارتر در 18 فروردین و تعطیل شدن دانشگاه‌های کشور به دنبال انقلاب فرهنگی در 30 فروردین 59 را می‌توان جزء وقایع نخستین ماه سال 59 برشمرد.

در فروردین سال 61، ایران در عملیات فتح‌المبین و ازادی بخش وسیعی از خاک ایران پیروز شد. خنثی شدن طرح گلوله‌باران جماران و ترور امام خمینی که قرار بود توسط صادق قطب‌زاده اجرا شود و خلع سیدکاظم شریعتمداری از مرجعیت را می‌توان در زمره رویدادهای فروردین 61 به شمار آورد.

همزمان با فروردین سال 62، عملیات والفجر یک در غرب فکه آغاز شد. ارسال آب آشامیدنی توسط ایران به کشورهای بحرین، قطر و کویت و اختلاف بین سران ارتش و سپاه به دنبال شکست در عملیات والفجر یک در کنار آزادی اسرای معلول و مجروح عراقی توسط ایران به طور یک جانبه از رویدادهای فروردین 62 بوده است.

 انتهای پیام

captcha