تهران با حس خوب معنویت و نشاط به استقبال نوروز می‌رود
کد خبر: 3700627
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۶
ضرغامی:

تهران با حس خوب معنویت و نشاط به استقبال نوروز می‌رود

گروه جامعه ــ مدیرعامل سازمان زیبا‌سازی شهر تهران ضمن تشریح ویژه‌برنامه‌های نوروز که با شعار امید، مشارکت و شکوفایی اجرا شده است از اجرای این طرح‌ها در مناطق با توجه به هویت هر منطقه خبر داد گفت: در تمامی آثار منتشر شده سعی کرده‌ایم حس خوب معنوی خاصی را ایجاد کنیم و در تمامی آثار حس خوب فرهنگی، دینی و هنری را لحاظ کرده‌ایم.

http://static.iqna.ir/1/news/201507/8587648290923745287696663500.jpg
 
به گزارش خبرنگار ایکنا؛ اولین نشست خبری برزین ضرغامی، مدیرعامل سازمان زیبا‌سازی شهرداری تهران، با هدف تشریح برنامه‌های نوروز و با شعار تهران شهر امید، مشارکت و شکوفایی صبح امروز ۲۶ اسفندماه در محل نشست‌های سازمان زیبا‌سازی برگزار شد.
 
وی در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه بودجه شهرداری توسط مردم تامین می‌شود و از این حیث باید دقت در مصرف و صرفه‌جویی در برنامه‌ها لحاظ شود، گفت: یکی از رویکرد‌های ما در سازمان زیبا‌سازی بحث توجه به صرفه‌جویی بود و سعی کردیم در فعالیت‌های زیبا‌سازی شهر هم این موضوع را لحاظ کنیم.
 
مدیرعامل سازمان زیبا‌سازی شهر تهران ادامه داد: متولیان بسیاری در حوزه فعالیت‌های فرهنگی و هنری در شهر تهران وجود دارند و شهرداری هم به نوبه خودش سازمان‌های متعددی را برای انجام این فعالیت‌های در اختیار دارد. بر همین اساس با هم‌افزایی که سایر سازمان‌ها‌ی فرهنگی و هنری ازجمله معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران و سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تلاش می‌کنیم بر اساس تخصص بهترین فعالیت و عملکرد را در حوزه زیباسازی شهر در ایام نوروز داشته باشیم.
 
افزایش حس امید در پایتخت
ضرغامی با بیان اینکه تمامی این هم‌افزایی‌ها و فعالیت‌ها با هدف افزایش حس امید در پایتخت انجام می‌شود، افزود: ما باید کاری کنیم که فعالیت‌های فرهنگی و هنری در شهر تهران حس امید و نشاط را در شهر تزریق کند. بر این اساس بحث مشارکت مردمی را هم لحاظ و تقویت کرده‌ایم. شهری مثل تهران نیازمند مشارکت همه شهروندان برای اداره بهتر و اثرگذارتر است و لذا از این جهت حضور شهروندان در برنامه‌های فرهنگی و هنری ضروری است.
 
وی در ادامه با بیان اینکه توسعه و شکوفایی شهری هدف دیگری است که در برنامه‌ها پیگیری می‌کنیم، تصریح کرد: امسال سعی کردیم همه نهاد‌های فرهنگی و هنری را تجمیع کنیم. فعالیت‌های هر کدام از این نهاد‌ها استخراج شد و تخصصی‌ترین برنامه‌ها به متخصصین این حوزه سپرده شد تا با توجه به آن فعالیت‌ها انجام و بهترین محصول ارائه شود.

مدیرعامل سازمان زیبا‌سازی شهر تهران در ادامه گفت: تنوع فرهنگی موجود در شهر تهران می‌طلبد که یک تیم کاری حرفه‌ای در این حوزه مشغول به کار و فعالیت شود و بر این اساس از تمامی پتانسیل‌های فرهنگی و هنری نهاد‌ها و دستگاه‌های دیگر در جهت هم‌افزایی و صرفه‌جویی در هزینه‌ها و همچنین مشارکت شهروندان استفاده کرده‌ایم.

ضرغامی اظهار کرد: سازمان زیبا‌سازی متولی زیبایی منظر شهری است از این منظر بحث تبلیغات شهری هم بر عهده این سازمان است؛ لذا تلاش می‌کنیم در تبلیغات خود بحث آگاهی بخشی و آموزش‌های شهروندی را داشته باشیم. همچنین در مناسبت‌های مختلف‌هم تبلیغات مناسبتی لازم را اجرا و پیاده‌سازی خواهیم کرد.

وی افزود: بر همین اساس در تبلیغات نوروزی به این نتیجه رسیدیم که از اشعار کهن ایرانی-‌اسلامی استفاده کنیم. این اشعار استخراج شده و توسط هنرمندان بزرگ کشور کتابت شدند و بعد از کتابت آثار آن‌ها را در اختیار گرافیست‌های حرفه‌ای قرار دادیم تا آن‌ها نیز آثار خود را خلق کنند. بر این اساس مجموعه‌ای از آثار انتخاب شد که بخشی از آن‌ها در شهر اکران شده و برخی دیگر هم تا پایان روز آینده اکران و نصب خواهند شد.

مدیرعامل سازمان زیبا‌سازی شهر تهران در ادامه با بیان اینکه برای بهره‌مندی بیشتر از شهروندان طرحی را ارائه خواهم کرد که در خصوص آثار نظرات و انتقادات خود را اعلام کنند، افزود: این نظرات و انتقادات را برای اجرای بهتر در سایر آثار و دوره‌های آتی به‌کار خواهیم برد. در حوزه‌های فرهنگی هم بر روی تمامی مبادی خروجی و ورودی به شهر تهران کار‌های ویژه‌ای را انجام داده‌ایم و طرح‌های اثرگذاری را انتخاب کرده‌ایم که برای مخاطب جذاب باشد.

ضرغامی در ادامه با اشاره به بحث دید و بازدید‌ها در ایام نوروز و حضور بیشتر مردم در ساعات شب گفت: توجه ویژه به نورپردازی رویکرد اصلی ما برای ایام نوروز است؛ به این طریق به حفظ زیبایی شناختی در این ایام کمک ویژه‌ای می‌شود. نمادها، حس نشاط، همگرایی و هویت‌بخشی از طریق نورپردازی به شهروندان القا می‌شود و بر همین اساس در محور‌های راه‌آهن تا پارک وی، پیچ شمرون تا شریعتی، خیابان بعثت و ترمینال شرق و غرب توجه ویژه‌ای به نورپردازی شده است و تا فردا تمام این معابر هم نورپردازی خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سازمان زیباسازی برای زیباسازی و پاکسازی محوطه‌ها و آثار تاریخی تهران چه برنامه‌هایی دارد و چه اقدامات مشترکی با سازمان میراث فرهنگی استان تهران انجام می‌دهد، گفت: در این مناطق دکه‌ها و فضا‌هایی طراحی می‌شوند و همچنین ما در بحث اطلاع‌رسانی نیز اقداماتی انجام می‌دهیم. البته در بحث المان‌های نوری غنی نیستیم، و فراخوانی داده‌ایم که طی این فراخوان از دانشگاه تربیت مدرس مشاوره خواسته‌ایم و اساتید این دانشگاه ناظر بر کیفیت کارکرد ما خواهند بود.

ضرغامی در ادامه با بیان اینکه برای ایام نوروز ۴۰ طرح به سازمان زیباسازی شهر تهران تقدیم شده است، گفت: با بررسی‌های لازم ۱۱ طرح برگزیده انتخاب شد و در ۹۷ نقطه تهران به اجرا درآمد. همچنین مشارکت هنرمندان در بحث رنگ‌آمیزی تخم‌مرغ‌های نوروزی هم استفاده کرده‌ایم و سعی شده است تا مشارکت مردم را نیز در این امر را جلب کنیم و با ارزیابی‌هایی درباره کار‌های مردمی برترین آن‌ها را انتخاب کنیم تا حس مشارکت را به شهروندان القا کنیم.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران با اشاره به تعدد فعالیت‌های هنری در نقاط مختلف شهر گفت: طی اقدامی فعالیت‌های هنری را تجمیع کردیم و بیش از ۳۰۰ هنرمند را درگیر بحث‌های نوروزی کرده‌ایم. در این آثار سعی شده است تا نقاشی‌ها و گرافیک‌های سطح شهر به دل محلات نفوذ کند و در انتخاب هنرمندان سعی شده است تا هنرمند هر محله ساکن همان محله باشد و بیش از ۱۰۹ طرح در این زمینه در حال اجرا است.

درختان خشک به اثر هنری تبدیل می‌شوند
وی در ادامه با اشاره به درختان خشک موجود در شهر تهران و اقدامات انجام شده در مورد آنها، گفت: سعی شده است تا درختان خشک تبدیل به یک اثر هنری شوند، فعالیت‌ها در این زمینه آغاز شده است تا بتوانیم از این درختان به عنوان عنصری زیباشناختی استفاده کنیم.

ضرغامی با بیان اینکه شهرداری در مناطق مختلف مجموعه‌ای به عنوان نوروزگاه راه‌اندازی کرده است، گفت: یکی از نقاط موجود بلوار کشاورز است، همچنین از خیابان فلسطین تا ۱۶ آذر اجرای فعالیت‌های فرهنگی – هنری در ایام نوروز را شاهد خواهیم بود این فعالیت‌ها از ساعت ۱۴ آغاز می‌شود و به اذان یا بعد از اذان ختم می‌شود.

مدیرعامل سازمان زیبا‌سازی شهر در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا مبنی بر اقدامات اثرگذار هویت بخش این سازمان در برنامه‌های نورز و همچنین مبادی ورودی شهر به چه شکل خواهد بود، گفت: در تمامی آثار سعی کرده‌ایم حس خوب معنوی ویژه و خاصی را با توجه به منطقه محله مورد نظر ایجاد کنیم. به عنوان مثال برای مسافرانی که از تهران خارج شده و به سمت مشهد در حرکت هستند با طرح‌هایی تلاش کردیم حس خوب زیارت را ایجاد و القا کنیم. بر این اساس در تمامی آثار حس خوب فرهنگی، دینی و هنری را لحاظ کرده‌ایم و همچنین برای مسافرانی که به داخل تهران می‌آیند نیز این طرح‌ها انجام شده و تلاش می‌کنیم این احساسات خوب را در مسافران احیا کنیم.

وی در پایان با بیان اینکه این طرح‌ها به صورت یک پیام ویژه و خاص طراحی و تولید شده‌اند، به ایکنا، گفت: در این ایام یکی از مواردی که باید به فکر آن باشیم بحث نوع‌دوستی و کمک به هم‌نوع است؛ لذا بر همین اساس بخشی از پیام‌های منتشر شده در آثار بر این اساس به تبلیغ حس انسان‌دوستی و کمک به هم‌نوع طراحی و منتشر شده است و این یکی از رویکرد‌های اصلی سازمان است.
انتهای پیام
captcha