حذف دفترچه بیمه در بخش بستری/ تدوین 60 راهنمای بالینی برای کاهش تقاضای القایی
کد خبر: 3700720
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۱
موهبتی عنوان کرد:

حذف دفترچه بیمه در بخش بستری/ تدوین 60 راهنمای بالینی برای کاهش تقاضای القایی

گروه سلامت _ مدیر عامل بیمه سلامت از حذف دفترچه بیمه در بخش بستری، تدوین و ابلاغ 60 راهنمای بالینی برای کاهش هزینه‌ها و تقاضاهای القایی خبر داد.

حذف دفترچه بیمه در بخش بستری/ تدوین 60 راهنمای بالینی برای کاهش تقاضای القایی و کاهش هزینه
 
به گزارش خبرنگار ایکنا؛ طاهر موهبتی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در نشست هم‌اندیشی با اصحاب رسانه که صبح امروز در محل این سازمان برگزار شد، از حذف دفترچه بیمه در تمامی بیمارستان‌های دولتی در بخش بستری خبر داد و تصریح کرد: اگر با مشکلی مواجه نشویم تا پایان شش ماهه اول سال ۹۷ در تمامی بیمارستان‌های دولتی با همکاری وزارت بهداشت، حذف دفترچه را در قسمت بستری خواهیم داشت. در سال‌های بعد نیز بحث سرپایی را محقق می‌کنیم.
 
موهبتی افزود: هدف نهایی ما این است که تمامی مراکز درمانی و تشخیصی و دارویی اعم از دولتی و خصوصی دریافت و ارائه خدمت را از طریق پایگاه بیمه شدگان سازمان بیمه سلامت انجام بدهند که این موضوع حکم صریح قانون‌گذار در تبصره ۱۷ بودجه سال ۹۷ است. در سال‌های بعد بحث سرپایی را محقق می‌کنیم، البته بخش سرپایی نیاز به همکاری پزشکان دارد، زیرا اشخاص حقیقی اگر همکاری نکنند، کار به تأخیر می‌افتد، با توجه به برکاتی که این کار برای حوزه سلامت دارد، امیدواریم این کار در فازبندی صورت گرفته به نتیجه برسد.

وی در ادامه به موضوع استحقاق سنجی بیمارستان‌ها در بیمه پرداخت و بیان کرد: در بودجه سال ۹۷ در مجلس مبنی بر استحقاق سنجی و حذف دفترچه مصوب شد، در چهار استان کشور که شامل ۱۰۵ بیمارستان می‌شود بحث استحقاق سنجی محقق شد، در حال حاضر مازندران، فارس، البرز و کرمان بحث الکترونیکی شدن خدمات در بخش بستری بیمارستان‌ها در حال عملیاتی شدن است، به جز این استان‌ها به استان‌های دیگر نیز اعلام شده که آمادگی برای انجام این کار وجود دارد و آموزش‌های لازم نیز به مدیران حوزه‌های ذیربط داده شده است.

موهبتی درباره رفع هم‌پوشانی دفترچه بیمه سلامت با سایر سازمان‌های بیمه‌گر نیز اظهار کرد: در مورد بحث هم‌پوشانی نیز کار آغاز شده و آخرین اطلاعات ما مبنی بر هم‌پوشانی با سازمان نیرو‌های مسلح بود که نزدیک به ۲۶۰ هزار هم‌پوشانی داشتیم و ۱۶۰ هزار نفر مربوط به سربازان وظیفه است. هماهنگی‌های لازم صورت گرفته و به موجب قانون بودجه ۹۷ دسترسی باید در سال ۹۷ فراهم شود.

وی ادامه داد: دو نکته نیز باید در تأمین اجتماعی دنبال شود. اول این‌که از هم‌پوشانی جدید خودداری کنیم و با تدابیری که انجام شد علاوه بر صدور اولیه، این هم‌پوشانی در تمدید دفترچه‌ها نیز چک می‌شود. در زمان تمدید دفترچه از صدور دفترچه‌ای که هم‌پوشانی داشته باشد برابر دستورالعمل خودداری می‌شود.
 
موهبتی در ادامه در رابطه با مدیریت هزینه‌های بیمه سلامت گفت: در شش ماهه سال ۹۶ با بخش‌نامه‌هایی که انجام شد، هزینه‌های سازمان بیمه سلامت نسبت به شش ماهه اول کاهش یافت و هزار میلیارد تومان مدیریت هزینه انجام شد. البته این موضوع کافی نیست و فقط می‌تواند شیب کسری‌ها را کاهش بدهد. علاوه بر این مدیریت هزینه، باید درصد بیمه به صورت واقعی در نظر گرفته شود.
 
وی ادامه داد: با وجود محدودیت‌ها، تخصیصی به سازمان داده نشد، قرار است که یک‌شنبه کمکی انجام شود و با همین قول تلاش کردیم سه ماه بدهی بخش خصوصی را از منابع داخلی پرداخت کنیم. بخش دولتی تا تیرماه پرداخت شده و داروخانه‌ها تا شهریورماه پرداخت شدند. اگر قول سازمان برنامه و بودجه محقق شود، امیدواریم قبل از سال نو بتوانیم به داروخانه‌ها نیز پرداختی‌هایی داشته باشیم.
 
وی عنوان کرد: تا پایان سال جاری ۶۰ راهنمای بالینی تدوین می‌شود که تلاش می‌شود در شش ماهه اول سال آینده اجرایی شوند. این بحث در کاهش هزینه‌ها و کاهش تقاضا‌های القایی موثر است.
 
موهبتی همچنین با تأکید بر اینکه خرید ما در سال آینده بر اساس اعتبارات خواهد بود، افزود: این رویکرد اگر منجر به کاهش شیب کسری هزینه‌ها شود، توفیق بزرگی است. در شش ماهه دوم سال ۹۶ با بخشنامه‌هایی که ابلاغ کردیم، هزینه‌ها کاهش یافت. پیش بینی شده بود که با حدود 10 هزار و 800 میلیارد تومان کسری روبرو شویم، اما با توجه به مدیریت صورت گرفته، این رقم به حدود ۹ هزار میلیارد تومان کاهش یافت.

وی افزود: قول داده شده است که تا روز یکشنبه پرداخت‌هایی برای تسویه بدهی‌ها صورت گیرد. به همین دلیل فعلا از درآمد داخلی بیمه سلامت، حدود سه ماه از بدهی‌های بخش خصوصی غیر از داروخانه‌ها را می‌پردازیم تا مطالبات آن‌ها به تیرماه ۹۶ برسد. اگر قول آقای نوبخت محقق شود، امیدواریم بتوانیم به دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز پرداخت‌هایی داشته باشیم.

انتهای پیا
captcha