توسعه نشاط معنوی نیازمند مدیران تعامل محور است
کد خبر: 3700807
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۱
سعیدی:

توسعه نشاط معنوی نیازمند مدیران تعامل محور است

گروه جامعه ــ عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: یک مدیر شهری برای رفع مشکلات، گسترش نشاط معنوی و افزایش مناظر عمومی، باید با تمامی نهادهای مربوطه ارتباط خوبی برقرار کند و تأثیرگذار و تأثیرپذیر باشد.

‌محمد اسماعیل سعیدی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در‌گفت‌وگو با ایکنا؛ درباره تأثیر مدیریت شهری و نهادهای شهری همچون شورای شهر در حفظ و ایجاد مناظر عمومی و تقویت نشاط معنوی در جامعه گفت: با توجه به ساختارهای موجود در کشورمان، مشاهده می‌کنیم که کار و تصمیم گروهی در حوزه شهری بسیار کمرنگ است و تقریباً تمامی این ساختارها متکی به شخص هستند؛ لذا نقش مدیران یک نقش تحول آفرین و یک نقش محوری است.

تأثیرپذیری مناظر عمومی شهری بر مسائل دینی

وی ادامه داد: با مروری نسبت به حوزه‌های مدیریت شهری به‌ویژه کلانشهرها، مشاهده می‌کنیم هر زمانی‌که یک مدیری مسئولیتی را قبول کرده، دارای یک روحیه انتقادی و پرتحرک بوده و لذا تبعات و تأثیرات مثبت و منفی بر مدیریت شهری داشته و به طور طبیعی مناظر عمومی شهری همچون نهادهای فرهنگی، هنری و دینی را هم تأثیرپذیر ساخته است.

سعیدی افزود: اگر مدیری از روحیه کاری و پرتحرکی در حوزه وظیفه‌اش برخوردار نباشد؛ نمی‌توانیم انتظار بازخورد مثبتی از عملکرد او در حوزه مدیریتی‌اش داشته باشیم. متأسفانه برخی از اشخاصی که سکان هدایت امورات مربوط به شهر و نهادهای شهری را عهده‌دار می‌شوند، دارای ویژگی‌های شخصیتی درون‌گرا هستند؛ یعنی بیشتر داخل سازمانی فکر می‌کنند و به دنبال توسعه همکاری‌ها با سایر نهادها شهری و دولتی نیستند؛ به عبارتی توانایی مدیریتی برون سازمانی را ندارند. چون یک مدیر شهری و یا عضوی از شورای شهر وقتی می‌خواهد مشکلات شهر همچون آلودگی هوا را بر طرف سازد و با اینکه شهرش را به وسیله گسترش مناظر عمومی جذابتر سازد باید با تمامی نهادهای مربوطه بتواند ارتباط خوبی برقرار کند و تأثیرگذار و تأثیرپذیر باشد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به معضلات فرهنگی جامعه شهری که باعث کاهش نشاط معنوی می‌شوند، به ایکنا، گفت: در شهرها به ویژه در کلانشهرها معضلات فرهنگی بسیاری وجود دارند که مانع ایجاد نشاط معنوی و زیبا جلوه دادن شهرهایمان، می‌شوند. معضلاتی مثل ترافیک، آلودگی هوا و حتی همین برچسب‌ها و تبلیغاتی که روی دیوارهای اماکن شهری می‌چسبانند؛ لذا بهتر است مدیران شهری اعم از نمایندگان شورای شهر، فرماندار و شهردار با هم‌اندیشی این مشکلات را حل کنند.

سعیدی افزایش تعاملات میان مردم با مسئولان شهری را در تقویت نشاط معنوی و زیباتر شدن شهرها مفید دانست و تصریح کرد: با توجه به معضلات و مشکلاتی که در حوزه فرهنگی در شهرها داریم که این معضلات بیشتر در کلانشهرها به چشم می‌خورند، علاوه بر نقش و ایده‌ مدیران، نباید از نقش مردم در رفع این معضلات غفلت کرد.

وی اظهار کرد: باید به این نکته دقت کنیم که مدیران در هماهنگ‌سازی و حمایت از فعالیت‌های فرهنگی گروه‌های مردمی نقش مؤثری دارند و لازم است که مدیران عرصه فرهنگی که در راستای افزایش روحیه نشاط معنوی و زیبایی مناظر شهری کار می‌کنند، به این باور برسند که مردم در عرصه هنر و فرهنگ از ستون‌های اصلی این حوزه به شمار می‌روند و باید بیشتر آن‌ها را در این موارد مشارکت داد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با ذکر مثالی گفت: به‌عنوان مثال در همین مناسبت‌های مذهبی و ملی مثل ایام فاطمیه، عاشورا، اعتکاف و غیره خود مردم به صورت خودجوش فعالیت‌های فرهنگی و هنری‌شان را انجام می‌دهند و نقش محوری در این زمینه دارند که خود نوعی افزایش روحیه معنوی و بعد از آن نشاط اجتماعی را در پی دارد؛ اما نباید از نقش مدیریتی هم مغفول ماند؛ چون برای انسجام، سازمان‌دهی و تقویت آن‌ها نیازمند یک مدیر توانمند و کارآمد در این حوزه هستیم.

انتهای پیام

captcha