واکاوی عوامل و آثار حیات معنوی در قرآن
کد خبر: 3700869
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۱

واکاوی عوامل و آثار حیات معنوی در قرآن

گروه معارف- در بينش اسلامی، زندگي مادی، مقدمه آخرت است. منافع مادی وسيله اي برای تحقق بخشيدن به مصالح معنوی است و دارايی مادی، هدف نيست و وسيله ای است تا انسان بتواند به كمک آن انسانيتش را كامل كند، بنابراين، اگر تزاحمی بين اين دو به وجود آيد، بايد امور معنوی را مقدم داشت.

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، در بينش اسلامی، زندگي مادی، مقدمه آخرت است. منافع مادی وسيله اي برای تحقق بخشيدن به مصالح معنوی است و دارايی مادی، هدف نيست و وسيله ای است تا انسان بتواند به كمک آن انسانيتش را كامل كند، بنابراين، اگر تزاحمی بين اين دو به وجود آيد، بايد امور معنوی را مقدم داشت.
قوانین حیات معنوی را پروردگار وضع کرده، اما معماری آن به خود انسان سپرده شده است. به عبارت دیگر، پروردگار عالم مصالح ساخت این حیات معنوی را در کتاب های آسمانی و به وسیله انبیاء و امامان بزرگوار ارائه کرده است، اما ساخت ساختمان حیات معنوی را به سبب اختیار و آزادی ای که به انسان داده و عقلی که به او عنایت کرده، در اختیار خودش گذاشته است.
قرآن ایمان را از علائم حیات معنوی بشر می داند
حجت الاسلام عبداله باقرنژاد، امام جمعه ممقان در گفت‌ وگو با ایکنا اظهار کرد: قرآن مهم ترین و اصلی‌ترین عامل حیات معنوی بشر را ایمان و اسلام واقعی مطرح کرده است و حیات معنوی که در قرآن کریم مورد اشاره و بلکه تصریح است، غیر از مفاهیم معنوی بوده و متفاوت از زندگی بر پایه مقتضیات دنیای طبیعی و حیات طبیعی ما است.
وی با استناد به آیه 122 سوره انعام خاطرنشان کرد: در این آیه می خوانیم: و آیا کسی که مرده (جهل و ضلالت) بود ما او را زنده کردیم و به او روشنی(علم و دیانت) دادیم تا به آن روشنی میان مردم (سرافراز) رود مثل او مانند کسی است که در تاریکی‌های جهل فرو رفته و از آن به در نتواند گشت؟(آری) کردار بد کافران در نظرشان چنین جلوه‌گر شده است.
امام جمعه ممقان از آماده بودن مصالح ساخت حیات معنوی گفت و ادامه داد: پروردگار عالم مصالح ساخت این حیات معنوی را در کتاب های آسمانی و به وسیله انبیاء و امامان بزرگوار ارائه کرده است؛ اما ساخت ساختمان حیات معنوی را به سبب اختیار و آزادی ای که به انسان داده و عقلی که به او عنایت کرده در اختیار خودش گذاشته است.
وی افزود: از نظر آموزه‌های قرآنی، حیات معنوی در گرو ایمان و عمل صالح است، بنابراین حیات معنوی را تنها مومنان واقعی درک می‌کنند که یک حیات حقیقی است.
حجت‌الاسلام باقرنژاد با اشاره به نصب بودن علائم رضایت خدا تاکید کرد: علائم و نشانه های لازم برای رسیدن به بهشت و رضایت خدا در همه جا نصب شده و راه را به همه نشان می دهد، پس کسی نمی تواند بگوید جادّه را گم کردم؛ چون این جاده گم شدنی نیست.
اگر قرآن را کنار بگذاریم، لذت ابدی زیرپا گذاشته ایم
حجت‌الاسلام جلیل جلیلی امام جمعه شهر سردرود در گفت‌ وگو با ایکنا اظهار کرد: اگر قرآن و آموزه های وحیانی را کنار بگذاریم لذت های دنیوی را داریم، اما در حقیقت لذت ابدی و همیشگی را زیرپا گذاشته ایم.
وی قرآن را سفره رحمت الهی دانست و افزود: قرآن سفره رحمت الهی است که برای بندگان خداوند نازل شده تا از آن استفاده کنند.
وی با استناد به آیه 9 و 10 سوره شمس خاطرنشان کرد: در این آیات می خوانیم: قسم به اين آيات الهي که هر کس نفس ناطقه خود را از گناه و بدکاري پاک و منزه سازد به يقين در دو عالم رستگار خواهد بود و هر که او را به کفر و گناه پليد گرداند البته در دو جهان زيانکار خواهد شد.
حجت الاسلام جلیلی با اشاره به فرموده امام جعفرصادق(ع) افزود: امام جعفرصادق(ع) می فرمایند: اگر می خواهید روزی تان افزایش پیدا کند، اهل اخلاق حسنه باشید.

انتهای پیام/

captcha