دریافت 14 رتبه اول و دوم؛ عملکرد نمایندگان ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن در سال 96
کد خبر: 3700903
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۶
ایکنا گزارش می‌دهد؛

دریافت 14 رتبه اول و دوم؛ عملکرد نمایندگان ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن در سال 96

گروه مسابقات ــ نمایندگان کشورمان در مسابقات بین‌المللی قرآن در سال 96 عملکرد موفقی از خود به جا گذاشتند و موفق به کسب 11 رتبه برتر در مسابقات مختلف شدند که از این تعداد 9 رتبه مربوط به مسابقات بین‌المللی قرآن ایران بود.

به گزارش ایکنا؛ سال 96 نمایندگان ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن حضور چشمگیری داشتند. 24 حافظ و قاری کشورمان در این سال در عرصه‌های بین‌المللی به رقابت با قاریان و حافظانی از دیگر کشورها پرداختند که البته حدود نیمی از این افراد (11 نفر) در مسابقات بین‌المللی قرآن که در داخل کشورمان برگزار شد، حضور داشتند.
مسابقاتی شامل سی و چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی بزرگسالان، دومین دوره مسابقات بین‌المللی نابینایان، اولین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب علوم دینی، اولین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن بانوان و البته مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزان جهان اسلام که در اغلب این رقابت‌ها نمایندگان کشورمان بعضاً با اختلاف، رتبه اول رشته خود را به دست آوردند.
علاوه بر پنج رقابت بین‌المللی که در سال 96 در داخل کشور برگزار شد، کشورهای کویت، تونس، روسیه، سودان، ترکیه، اردن، امارات، الجزایر و مالزی نیز میزبان قاریان و حافظان ایرانی بودند که در دو کشور روسیه و مالزی رتبه اول رشته قرائت به نمایندگان ایران رسید. در ادامه نگاهی به عملکرد نمایندگان کشورمان در مسابقات بین‌‌المللی قرآن کریم در سال 96 داشته‌ایم.
شروع مسابقات بین‌المللی با یک رتبه هفتمی
در همان فروردین‌ماه سال 96 بود که مسابقات بین‌المللی قرآن برای نمایندگان ایران آغاز شد. در این ماه و در حالی که هنوز مردم سرگرم تعطیلات نوروزی بودند، مسابقات بین‌المللی قرآن کشور اردن در بخش بانوان برگزار شد. «زهرا قربانی» حافظ کل قرآن به عنوان نماینده کشورمان در این مسابقات حضور یافت.
وی وظیفه سنگینی در این مسابقات برعهده داشت؛ چرا که یک سال پیش از او یعنی در سال 95، «سما بابایی» با حضور در این رقابت‌ها توانسته بود رتبه نخست را برای کشورمان به ارمغان بیاورد. قربانی اما در پایان این مسابقات عنوان هفتمی را به دست آورد. این مسابقات با حضور شرکت‌کنندگانی از 21 کشور دنیا برگزار شد.
دو پله صعود در دومین مسابقات بین‌المللی سال
در همان ماه فروردین بود که دومین رقابت بین‌المللی قرآن با حضور نمایندگان ایران برگزار شد. در این ماه هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور کویت با حضور دو نماینده از ایران آغاز شد و تا آخرین روز فروردین‌ماه ادامه یافت.
در این مسابقات که با یک رتبه پنجمی برای ایرانی‌ها به پایان رسید، «مجتبی محمدبیگی» در رشته قرائت و «داوود فلاحی‌میبدی» در رشته حفظ کل قرآن کریم به رقابت با نمایندگانی از 68 کشور جهان پرداختند و در نهایت نیز قاری ایرانی رتبه پنجم را کسب کرد و هیچ رتبه‌ای هم به حافظ اعزام شده از کشورمان تعلق نگرفت.
شروع موفقیت‌ها از تونس
در همان ایام و در حالی که مسابقات بین‌المللی کویت به پایان خودش نزدیک می‌شد، رقابت‌های بین‌المللی قرآن این بار در قاره آفریقا و کشور تونس برگزار شد، جایی که «سیدمحمد کرمانی» در رشته قرائت و «محمد قمشلی حق» در رشته حفظ کل قرآن کریم به نمایندگی از ایران حضور داشتند.
در این مسابقات محمد کرمانی موفق به کسب رتبه دوم شد و محمد قمشلی حق نیز نتوانست رتبه‌ای را برای کشومان به دست بیاورد تا مسابقات بین‌المللی قرآن در سال 96 و در اولین ماه از آن و نیز قبل از شروع مسابقات بین‌المللی قرآن ایران، یک رتبه دومی، یک رتبه پنجمی و یک رتبه هفتمی برای ایرانی‌ها به همراه داشته باشد. در واقع مسابقات تونس شروع موفقیت نمایندگان ایران در مسابقات بین‌المللی بود؛ چرا که بعد از این مسابقات نمایندگان کشورمان حضور موفقی را از خود به جا گذاشتند.

خبر عید //// کسب 11 رتبه نخست و 3 رتبه دوم / رویایی یا معمولی
نمایش اقتدار قرآنی ایران در اردیبهشت‌
30 فروردین‌ماه و با فاصله چند روزه از مسابقات بین‌المللی قرآن کشور تونس، رقابت‌های بین‌المللی قرآن ایران آغاز شد. رقابت‌هایی که در پنج بخش برگزار شد تا لقب بزرگترین رقابت قرآنی در بین تمامی مسابقات قرآن در دنیا بیش از پیش برازنده آن شود، 11 قاری و حافظ کل قرآن کریم به نمایندگی از ایران در این مسابقات و در گروه‌های مختلف حضور داشتند.
در رقابت‌های بخش بزرگسالان که اصلی‌ترین بخش مسابقات هم بود و بیشترین توجهات را هم معطوف به خود کرده بود، «سعید پرویزی» و «موسی معتمدی» در رشته قرائت و حفظ کل قرآن کریم موفق به کسب رتبه برتر شدند. همچنین در بخش بانوان بزرگسال نیز «زینب محمدنژاد» از ایران حائز رتبه نخست شد.
در رقابت‌های بخش نابینایان که دومین دوره برگزاری خود را تجربه می‌کرد «محمد بهرامی» در رشته قرائت تحقیق اول شد و در رشته حفظ کل قرآن کریم نیز «محمدارشاد مربعی» از کشور الجزایر حائز رتبه نخست شد. در این رشته «عبدالله محمدنژاد» از ایران رتبه دوم را کسب کرد.
در رقابت‌های دانش‌آموزی و در بخش پسران دانش‌آموز نیز «علیرضا دانش» از کشور افغانستان و «سیدمحمد حسینی‌پور» از ایران رتبه‌های اول حفظ کل قرآن کریم و قرائت تحقیق را به دست آوردند. در رشته حفظ کل قرآن نماینده ایران در رده‌بندی اول تا سوم جایگاهی را به دست نیاورد.
همچنین در رقابت‌های بخش دختران دانش‌آموز نیز در رشته حفظ کل قرآن کریم «آتنا علی‌نقی» و در رشته قرائت نیز «معصومه حمیدی» هر دو از ایران موفق به کسب رتبه اول شدند تا در این مسابقات که اولین دوره برگزاری خود را تجربه می‌کرد، دختران حضور موفق‌تری نسبت به پسران داشته باشند.
در اولین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب علوم دینی نیز «مهدی تقی‌پور» و «حسین خانی بیگدلی» هر دو از ایران عنوان نخست مسابقات در رشته قرائت تحقیق و حفظ کل قرآن کریم را تصاحب کردند.
در نهایت و با پایان یافتن این مسابقات از 11 نماینده کشورمان که در بخش‌های مختلف حضور یافته بودند، 9 رتبه اول و یک رتبه دوم به ایرانی‌ها رسید تا اقتدار ایران اسلامی بار دیگر و این بار در حوزه مسابقات قرآن به نمایش گذاشته شود.

خبر عید //// کسب 11 رتبه نخست و 3 رتبه دوم / رویایی یا معمولی
کسب رتبه نخست در قدیمی‌ترین مسابقات قرآن دنیا
در حالی که جامعه قرآنی شادمان از حضور مقتدرانه تیم جمهوری اسلامی در مسابقات بین‌المللی قرآن ایران بودند، مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی نیز موجبات افزایش این شادمانی را بیش از پیش فراهم کرد. مسابقات مالزی یکی دیگر از مسابقاتی بود که در اردیبهشت‌ماه سال 96 برگزار شد تا ترافیک مسابقات بین‌المللی قرآن در ماه‌های ابتدایی سال به اوج خود برسد. در این مسابقات که در دو رشته قرائت تحقیق و حفظ کل قرآن کریم برگزار شد و پنجاه و نهمین دوره خود را تجربه کرد، «حامد علیزاده» به عنوان تنها نماینده کشورمان در رشته قرائت حضور یافت.
او قبل از آغاز مسابقات در گفت‌وگویی از امید داشتن برای کسب رتبه سخن گفته بود، سال قبل از حضور علیزاده در مالزی، «سیدمصطفی حسینی» به این مسابقات اعزام شده و چهارم شده بود. علیزاده اما در این مسابقات بار دیگر ایران را صاحب رتبه اول این مسابقات کرد تا افتخار دیگری بر افتخارات بیشمار قاریان ایرانی در این مسابقات اضافه کند.

خبر عید //// کسب 11 رتبه نخست و 3 رتبه دوم / رویایی یا معمولی
رتبه دومی که ابتدا اول اعلام شد
اردیبهشت ماه سال 96 نیز شاهد برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن در کشور ترکیه بودیم، مسابقاتی که «سیدمصطفی حسینی» و «مصطفی اصفهانیان» به عنوان نمایندگان ایران حضور داشته و به رقابت با شرکت کنندگانی از بیش از 60 کشور دنیا پرداختند.
پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ترکیه از ۲۹ اردیبهشت آغاز شد و تا روز دوم خردادماه ادامه یافت. در این مسابقات، ابتدا بسیاری از رسانه‌ها از کسب رتبه اول این مسابقات توسط قاری ایرانی خبر دادند، اما بعد از مراسم اختتامیه بود که مشخص شد نماینده ایران در رشته قرائت تحقیق بعد از قاری کشور میزبان رتبه دوم را به دست آورده است. در این مسابقات حافظ ایرانی نیز رتبه‌ای به دست نیاورد. نکته جالب در مورد تیم اعزامی به مسابقات ترکیه از جانب ایران این است که این تیم، در سال 97 به عنوان نمایندگان کشورمان در مسابقات بین‌المللی قرآن ایران حضور خواهند یافت.

خبر عید //// کسب 11 رتبه نخست و 3 رتبه دوم / رویایی یا معمولی
مسابقات امارات و حضور حافظ نوجوان ایرانی
بیست و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جایزه دبی اوایل خردادماه و هم‌زمان با آغاز ماه مبارک رمضان در مرکز صنعت و بازرگانی کشور امارات با شعار «سال خیر و برکت» افتتاح شد. در این مسابقات «علی فیضی» حافظ نوجوان کل قرآن به نمایندگی از کشورمان حضور داشت.
فیضی در این مسابقات و پس از رقابتی تنگاتنگ با شرکت‌کنندگانی از 96 کشور دنیا (براساس اعلام برگزارکنندگان مسابقات) موفق به کسب رتبه‌ای نشد. همچنین وی موفق به راهیابی به رقابت «احسن الاصوات» نیز نشد. نماینده کشورمان در حالی در این مسابقات به عنوانی دست نیافت که در بین تمامی مسابقاتی که در دنیا برگزار می‌شود، رقابت‌های امارات یکی از چند رقابتی است که نتایج آن سیاسی است.
ادامه ناکامی‌ها در خردادماه
کشور اردن، خردادماه سال 96 بیست و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن در رشته حفظ کل قرآن کریم را برگزار کرد. در این مسابقات «ابوذر کرمی» به عنوان نماینده کشورمان حضور یافته بود تا شاید بتواند با ارائه محفوظات خود رتبه‌ای به رتبه‌های کسب شده ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن اضافه کند.
این مسابقات روز 25 خردادماه آغاز به کار کرد، روز 29 خرداد رقابت‌های آن پایان یافت و روز 31 خردادماه نیز نفرات برتر در مراسم اختتامیه تجلیل شدند. در این مسابقات نمایندگان کشورهای اردن، الجزایر، سودان، امارات و كويت اول تا پنجم شدند و نماینده کشورمان موفق به کسب رتبه‌ای نشد. کرمی بعد از بازگشت از این مسابقات در گفت‌وگویی از غیر فنی بودن داوری‌ها و شگفت‌زده شدن شرکت کنندگان از نتایج مسابقات سخن گفت.

خبر عید //// کسب 11 رتبه نخست و 3 رتبه دوم / رویایی یا معمولی
الجزایر و کسب یک رتبه پنجم
مسابقات بین‌المللی قرآن الجزایر یکی دیگر از رقابت‌هایی بود که از نماینده ایران برای حضور در آن دعوت به عمل آمده بود. این مسابقات در ماه مبارک رمضان که مصادف با خردادماه سال 96 شده بود، برگزار شد و «محمدعلی اسلامی» حافظ جوان کل قرآن کریم به عنوان نماینده ایران حضور یافت.
در این مسابقات که با حضور نمایندگانی از 53 کشور دنیا برگزار شد، محمدعلی اسلامی موفق به کسب رتبه‌ای بهتر از پنجمی نشد. در این مسابقات «محمدرضا ستوده‌نیا» به عنوان استاد راهنما، نماینده ایران را همراهی کرد.

خبر عید //// کسب 11 رتبه نخست و 3 رتبه دوم / رویایی یا معمولی
افتخارآفرینی در روسیه
مسابقات بین‌المللی قرآن در کشور روسیه آخرین رقابت قرآنی در سال 96 بود که نمایندگان ایران در آن موفق به افتخارآفرینی و کسب رتبه شدند. هجدهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور روسیه، طی روزهای ۱۴ تا ۱۶ مهرماه سال 96 با حضور شرکت‌کنندگانی از ۳۲ کشور جهان در رشته قرائت برگزار شد و از ایران نیز «امیر لعل‌اول» حضور داشت.
لعل اول در این مسابقات در رقابت با قاریانی از کشورهای مختلف جهان توانست بالاتر از نمایندگانی از کشورهای مصر، لیبی و بحرین به مقام نخست این مسابقات دست یابد و برای کشورمان افتخارآفرینی کند.
بدون رتبه در سودان
در نهایت نیز آخرین رقابت بین‌المللی قرآن که در سال 96 برگزار شد و نماینده‌ای از کشورمان در آن حضور یافت، مسابقات بین‌المللی قرآن کشور سودان بود که دی ماه سال 96 با حضور «محمدرسول تکبیری» از ایران برگزار شد.
این مسابقات که «معتز آقایی» به عنوان استاد راهنما نماینده ایران را همراهی می‌کرد با شعار «استقبال گرم سودان از اهل قرآن» برگزار شد. این دوره از مسابقات با حضور ۷۱ شرکت‌کننده از ۵۱ کشور و در گروه آقایان شامل حفظ کامل قرآن به همراه تجوید و ترتیل به همراه تفسیر معانی قرآن و در گروه بانوان شامل حفظ کامل قرآن به همراه تجوید و ترتیل برگزار شد. در بخش بانوان نماینده‌ای از ایران حضور نداشت. همچنین از نکات جالب این مسابقات قرار گرفتن بانوان و آقایان در یک رده‌بندی بود. در این مسابقات نماینده کشورمان موفق به کسب رتبه‌ای نشد.
بر اساس گزارش ایکنا تحلیل عملکرد نمایندگان ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در سال 96 می‌تواند به دو صورت باشد، حالت اول عملکرد نمایندگان ایران منهای مسابقات بین‌المللی قرآن ایران و حالت دوم نیز عملکرد قاریان و حافظان در تمامی مسابقات بین‌المللی از جمله مسابقات ایران است.
در حالت اول، یعنی اگر مسابقات بین‌المللی قرآن ایران را به حساب نیاوریم و آن را یک رویداد مجزا به حساب بیاوریم، از 13 نماینده‌ای که به مسابقات بین‌المللی خارج از کشور اعزام شدند، دو رتبه اول، دو رتبه دوم، دو رتبه پنجم و یک رتبه هفتمی به ایرانی‌ها رسید و شش نفر نیز در رده‌بندی قرار نگرفتند.
در این بین کسب رتبه اول مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی توسط حامد علیزاده از جمله رتبه‌های ارزشمندی بود که شیرینی آن تا ماه‌ها بعد از آن کام جامعه قرآنی کشورمان را شیرین کرد.
در حالت دوم که شامل تمامی مسابقات بین‌المللی قرآن از جمله مسابقات ایران نیز می‌شود، از 24 نماینده‌ای که به رقابت‌های بین‌المللی اعزام شدند، 11 نفر موفق به کسب رتبه اول شدند همچنین سه نفر رتبه دوم، دو نفر رتبه پنجم و یک نفر نیز رتبه هفتم به دست آورد و هفت نفر نیز موفق به کسب هیچ رتبه‌ای نشدند.
در سال 96 کسب رتبه نخست مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی و نیز مسابقات بین‌المللی قرآن ایران توسط نمایندگان کشورمان که در امتداد یکدیگر برگزار شدند، باعث شد تا اردیبهشت رویایی برای جامعه قرآنی کشورمان در تاریخ مسابقات بین‌المللی قرآن به ثبت برسد.

انتهای پیام

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی فیضی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۱/۱۹ - ۱۰:۱۴
0
0
با سلام
بنده بعد از سه روز شرکت در دوره ارزیابی و انتخاب قاریان و حافظان که از طرف شورای عالی قرآن برگزار می شود شرکت کردم (سال ۹۴ رتبه نخست حفظ کل زیر ۱۶ سال اوقاف کشوری رو داشتم) و در پایان سه روز ارزیابی و اعلام نتایج بنده برای مسابقات امارات انتخاب شدم و تا شروع رقابتها برای بنده هیچ جلسه آموزشی و توجیهی از طرف امور قرآنی اوقاف برگزار نگردید و تنها آقای حمیدی کارهای اعزام بنده رو پیگیری کردند و حتی با اینکه به گفته جناب حمیدی با رایزن فرهنگی هماهنگ شده بود، در طول حدود ۱۹ روز که در دبی بودم حتی یکبار رایزن فرهنگی و مسئولین سراغی از بنده نگرفتند برخلاف دیگر کشورها که در شب مسابقه متسابقشون سالن مسابقه رو شلوغ میکردند و همه جوره به متسابق روحیه میدادند. حتی متسابق افغانستان که با بنده هم سویت بودند سه بار مسئولین سفارتشون به هتل محل اسکان اومدند و با خود بیرون میبردند و بهش روحیه میدادند و ایشان بسیار متعجب بودند که چرا مسئولین سفارت ایران سراغی از ما نمیگیرند که هیچ، حتی یه تماس هم در طول ۱۹ روز با ما نگرفتند ولی اگر قرار باشه یه گروه ایرانی در این کشورها اجرای برنامه موسیقی داشته باشند، حتما مسئولین فرهنگی خودشون هم شرکت میکنند!! . با این حال بنده جز ۴ نفری بودم که به کل سوالات در بین تمام متسابقین پاسخ کامل دادم و نمره حفظم ۱۰۰ بود. بعد از منتخبین اصلی ، بقیه متسابقین براساس نمره که مخفی هستش و اعلام نمیشه، شامل سه طیف میشوند و جوایز براساس این سه طیف به همه داده میشه که بنده جز طیف اول بودم. حال به نظرم خوبه که برای متسابقین بعدی حداقل چند جلسه توجیهی و آموزشی قبل از مسابقات گذاشته شود که متسابق با آمادگی کامل وارد مسابقات بشه. الان جناب آقای سید مصطفی حسینی گفتند که تا الان که چیزی به زمان مسابقه نمونده، کسی حتی با من تماس نگرفتند. این برخورد ها در روحیه متسابق بسیار تاثیر منفی دارد و بنظرم هیچ توجیهی ندارد.
captcha