اصول تربیت جنسی در فضای مجازی
کد خبر: 3700925
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۱

اصول تربیت جنسی در فضای مجازی

گروه فناوری اطلاعات ــ مطالعه اخیر در آزمایشگاه تحقیقاتی، نشان می‌دهد 12 درصد از نوجوانانی که با بزرگسالان در اینترنت ملاقات حضوری نموده‌اند،از ایجاد رابطه جنسی سخن گفته‌اند. بنابراین، وظیفه پدر و مادر برای حفظ فرزندان از افتادن به دام این شکارچیان چیست؟

اصول تربیت جنسی در فضای مجازی

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ خانواده، نخستین نهاد اجتماعی و محیط آموزش و تعلیم و تربیت کودکانی است که پا به عرصه آن می‌گذارند، کودکانی که محبت و عاطفه در خانواده، می‌تواند روح آشفته آنان را درمان کند و آنان را به زندگی سعادتمند و موفق امیدوار سازد؛ لذا برای تربیت و پرورش درست فرزندان، باید محیطی ایجاد کرد که در آن مهرورزی و عاطفه موج می‌زند.

‌درسال‌های اخیر، با رشد فناوری‌های ارتباطی نوظهور، انتظار می‌رفت که فاصله‌ها و ارتباطات میان افراد نزدیک‌تر شود اما متاسفانه به دلیل استفاده نامناسب از فضای اینترنت، کانون خانواده هم دستخوش تغییراتی شده و پدیده‌ای به نام اعتیاد اینترنتی رواج پیدا کرده است، پدیده‌ای که عوارض و مشخصه یکسانی میان همه افراد دارد و والدین هم از این قاعده مستثنا نیستند؛ اعتیادی که فرزندان، نخستین آماج بارقه‌های آسیب آن هستند. تخمین زده می‌شود که 20 درصد نوجوانان آنلاین، با درخواست‌های جنسی گوناگون از سوی غریبه‌های بزرگسال، مواجه می‌شود.

مطالعه اخیر در آزمایشگاه تحقیقاتی، نشان می‌دهد 12 درصد از نوجوانانی که با بزرگسالان در اینترنت ملاقات حضوری کرده‌اند، از ایجاد رابطه جنسی سخن گفته‌اند. بنابراین، وظیفه پدر و مادر برای حفظ فرزندان از افتادن به دام این شکارچیان چیست؟ بر این اساس ضرورت دارد تا توصیه‌ها و اصولی را رعایت کنند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

به فرزندانتان اهمیت «حریم خصوصی آنلاین» را گوشزد کنید. آموزش دهید که به اشتراک گذاشتن اطلاعاتی مانند نام، محل، سن یا مدرسه ممنوع است. علاوه بر این، هرگز نباید هیچ تصویری به غریبه‌ها ارسال کنند. اطمینان حاصل کنید که نام کاربری آنها منجر به تشخیص هویت فرزندتان نمی‌شود و محتوای جنسی نداشته باشد. بدین معنی که اغلب مجرمان به دنبال نوجوانانی هستند که با ارائه تصاویر خود هرچند ناخواسته و نداسته، خود را به عنوان سوژه‌ای آسیب پذیر برای سوء استفاده، معرفی می‌کنند.

با کودکان خود در مورد خطرات آنلاین صحبت کنید. از طرفی نباید فرزندان خود را از محیط آنلاین بترسانید و از طرفی باید از وجود افراد بداندیش مطلع باشند. فرزندانتان را توجیه کنید که در صورت مواجه با هرگونه درخواست ارتباط از طرف افراد ناشناس، سریعاً والدین یا اشخاص مورد اعتماد را در جریان امر قرار دهند.

مهم‌ترین عملی که والدین باید انجام دهند، ایجاد ارتباط قوی با فرزندان است. برای فرزندان، صحبت از اشتباهاتی هم‌چون وجود رابطه با غریبه، یا تصویر ارسال شده به غریبه، باید عاری از ترس و توام با احساس راحتی باشد. قوانین و مقررات خانوادگی خود، هنگام رسیدن فرزندنتان به سن استفاده از اینترنت (که سن استفاده از اینترنت رو به کاهش است) به خوبی شرح داده شود. بعضی از خانواده‌ها قراردادهای مختص به خود در مورد استفاده از تلفن همراه داشته و در آن ذکر شده در صورت تخطی، فرزند از دسترسی به دنیای آنلاین، تعلیق خواهد شد.

گذرواژه‌های فرزندان خود را ازجمله رمز گوشی، رمز ایمیل، رمز شبکه‌های اجتماعی و... همه و همه را داشته باشید. والدین باید حق بازرسی گاهانه یا موردی از فرزندان دردنیای آنلاین را بر خود محفوظ بدانند.

استفاده شبانه از اینترنت در بستر خواب را بر فرزندنتان ممنوع کنید. در حالی که در طول روز استفاده از تلفن و لپ‌تاپ مجاز است، این دستگاه‌ها باید در شب، همگی به یک محل مشترک بازگردند. این تصمیم نه تنها مروج عادت سالم خواب،  بلکه طبق تحقیقات انجام شده توسط ما، اکثر درخواست‌های نامشروع آنلاین به افراد زیر سن قانونی، پس از ساعت 11 شب اتفاق می افتد، در زمانی که اغلب والدین نظارتی نمی‌کنند.

انتهای پیام

captcha