ضرورت اطمینان‌سازی در حوزه تقویت توان موشکی با توجه به کثرت تهدیدات
کد خبر: 3700978
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۳
صدرالحسینی عنوان کرد:

ضرورت اطمینان‌سازی در حوزه تقویت توان موشکی با توجه به کثرت تهدیدات

گروه سیاسی ــ کارشناس مسائل بین‌الملل درباره اولویت‌های سیاست خارجی در سال جدید گفت: سال جدید قطعاً سال پر از چالش در حوزه توان موشکی و دفاعی کشور خواهد بود، و اروپا برای این‌که ایالات متحده را در برجام نگاه دارد، حاضر است تحریم‌های بخش موشکی و دفاعی را بیشتر کند؛ به‌نوعی می‌خواهد به این کشور امتیاز دهد. لذا در این‌جا لازم است، توان دفاعی در فضای وسیع اطمینان‌سازی توسعه یابد.

ضرورت اطمینان‌سازی در حوزه تقویت توان موشکی با توجه به کثرت تهدیدات

«سیدرضا صدرالحسینی»، کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره اولویت‌های سیاست‌ خارجی جمهوری اسلامی و چگونگی مواجهه با چالش‌های پیش رو در سال 97 گفت: الان با تغییراتی که در آمریکا صورت گرفته است که این تغییرات در سطح سازمان سیا، وزارت خارجه و شورای امنیت ملی این کشور به چشم می‌خورد و افرادی در نهادهای سیاسی این کشور منصوب می‌شوند که دشمنی‌شان با ایران بیش از افراد دیگر است و طبیعتاً در سال جدید با این شرایط، حفظ برجام باید یکی از اولویت‌های اساسی سیاست خارجی ما باشد.

وی ادامه داد: توسعه روابط با اروپایی‌ها را هم باید مدنظر قرار داد تا برای حفظ برجام از آن‌ها کمک بگیریم و همچنین با اهمیت به این اولویت‌ها بتوانیم وضعیت اقتصادی‌مان را که در داخل شرایط خوبی ندارد را بهبود ببخشیم. علاوه بر این، توسعه رابطه با کشورهایی نظیر چین، روسیه، هندوستان و همسایگان که با سیاست‌های آمریکا در جهان مخالف هستند، می‌تواند برای سیاست خارجی ما مفید باشد.

این کارشناس مسائل بین‌‌الملل افزود: با شرایط اقتصادی که به دلیل تحریم‌ها به کشور تحمیل شده است، بیش از گذشته به کار اقتصادی با این کشورها به‌ویژه با کشورهای همسایه نیاز داریم و باید تلاش کنیم تا پول‌های ملی را جایگزین دلار کنیم. که البته با ترکیه یک سری توافقاتی در این زمینه منعقد شده اما بهتر است همین توافق را با روسیه، هند و چین هم داشته باشیم و فکر می‌کنم با قطر هم بتوان چنین توافقی را داشت.

صدرالحسینی، جلوگیری از تنش بیشتر با کشورهای منطقه را برای کارآمدتر شدن هر چه بیشتر برنامه‌های تدوینی در حوزه سیاست خارجی مهم دانست و در این رابطه گفت: در سیاست‌های منطقه‌ای نباید اجازه دهیم که تنش‌ها افزایش یابد به‌ویژه در رابطه با کشورهای جنوبی خلیج فارس باید این مهم را مدنظر قرار داد. چون آن‌ها دارند از تمامی اهرم‌ها برای فشار بیشتر بر ایران استفاده می‌کنند و در این زمینه لازم است تا نوعی از ارتباط را با آن‌ها برقرار کنیم که مسائل تنش‌زا مثل مسئله یمن به‌گونه‌ای حل شوند که علاوه بر حفظ منافع کشورها و امنیت‌ آن‌ها، مشکلات یمن به نفع ثبات و امنیت مردم این کشور حل و فصل شوند.

وی در پایان با اشاره به این مطلب که سال جدید قطعاً سال پر از چالش در حوزه توان موشکی و دفاعی کشور خواهد بود، گفت: در زمینه موشکی به طور جد آمریکا و اروپا برای اعمال فشارها علیه حوزه دفاعی جمهوری اسلامی، با یک‌دیگرهمپا پیش خواهند رفت و اروپا برای این‌که ایالات متحده در برجام باقی بماند، آمادگی دارد تحریم‌های بخش موشکی و دفاعی را بیشتر کند؛ در واقع به‌نوعی حاضرند به این کشور امتیاز دهند. لذا در این‌جا لازم است تقویت توان دفاعی کشورمان درفضای وسیع اطمینان‌سازی صورت پذیرد و طرف مقابل را قانع کنیم که با توجه به کثرت تهدید‌ات این تنها ابزار دفاعی کشور ما است و ضرورت دارد که این بخش را تقویت کنیم.

خبرنگار سعید امینی

انتهای پیام

captcha