مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ تشریح جزئیات طرح آرامش بهاری
کد خبر: 3701111
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۸

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ تشریح جزئیات طرح آرامش بهاری

گروه اندیشه ــ تشریح جزئیات طرح آرامش بهاری، عنوان خبری بود که بیشترین بازتاب را در صفحات معارفی رسانه‌ها داشته است.

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/تشریح جزئیات طرح آرامش بهاری

به گزارش ایکنا؛ اخبار معارفی امروز یکشنبه، 27 اسفندماه تحت الشعاع نشست خبری معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه پیرامون تشریح جزئیات طرح آرامش بهاری بود که در ادامه می‌خوانید؛
تسنیم
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم تا ساعت ۱۴ امروز تعداد شش خبر را منتشر کرده است که عناوین آنها عبارت از «اجرای برنامه تحویل سال شبکه قرآن از حرم امام رضا(ع)»، «امام باقر(ع) در یک روایت جاودانگی قرآن را ثابت کرد»، «واکاوی نقش امام باقر(ع) در شکل‌گیری عصر طلایی حدیث شیعه»، «مزدی که امام باقر(ع) به ۱۶ سال خدمت جابر داد»، «اعمال شب و روز اول ماه رجب» و «فضیلت ماه رجب در روایات معصومین(ع)» هستند.
«واکاوی نقش امام باقر(ع) در شکل‌گیری عصر طلایی حدیث شیعه» از جمله اخباری است که محتوای آن مصاحبه‌ای با حجت‌الاسلام پورذهبی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهید بهشتی و پیرامون امام باقر(ع) است که در بخش‌هایی از این خبر آمده است: دوران امام باقر(ع) به دلیل تنازعات داخلی مصادف با افول نسبیِ حکومت بنی‌امیه بود. به نظر می‌رسد این تنازعات و به دنبال آن ضعف حکومت مرکزی باعث رفع اختناق‌ سیاسی از امام باقر(ع) و امام صادق(ع) شد و زمینه را برای گسترش معارف شیعی فراهم کرد. در این دوران افراد بسیار زیادی از شهرهای مختلف در مکتب اهل‌بیت(ع) وارد می‌شوند و به مرور زمان مکتب امام باقر(ع)‌و امام صادق(ع) در زمینه‌های تفسیر، اخلاق، فقه و مباحث کلامی و اعتقادی رونق می‌یابد.
همچنین در بخش دیگری از این گفت‌وگو آدمده است: به نظر می‌رسد تلاش‌های امام محمد باقر(ع)‌ و اصحاب ایشان در طرح مباحثی مثل جایگاه امامت، تفسیر قرآن، محکمات، متشابهات، ناسخ و منسوخ و نیز پاسخ به شبهات نحله‌های فکری در قالب کلاس‌های درس و مناظرات بسیار مؤثر واقع شد. این نوع مناظرات، کلاس‌های درس و تربیت شاگردان باعث شد احادیث فراوانی از امام باقر(ع) و اما صادق(ع) صادر شود تا جایی که درصد بالایی از احادیث اهل‌بیت(ع) به این دو امام بزرگوار اختصاص دارد. از این جهت می‌توان گفت این دوران عصر طلایی حدیث شیعه نیز نام دارد.
فارس
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری فارس تا ساعت ۱۴ امروز هفت خبر را روی خروجی خود برده است و طبق روال هر روزه خود انتشار اخبار را با منتشر کردن تلاوت ترتیل یک صفحه از قرآن توسط شهریار پرهیزگار آغاز کرده است، علاوه بر این تیتر اخبار دیگر این صفحه از خبرگزاری فارس عبارت از «ابراز علاقه رهبر معظم انقلاب برای پیش‌نماز شدن در مدرسه»، «تلاوتی از علیرضا مهدی‌زاده/ آیاتی از سوره مبارکه تحریم»، «از اشتیاق دیدن ضریح حرم امامین جوادین(ع) تا زمزمه قرآن از کربلا تا کاظمین»، «زمانی که انسان یار ابلیس می‌شود/ وحی الهی و وحی شیطانی»،«مهلت نام‌نویسی آزمون‌های اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن تمدید شد» و «اعزام راوی قرآن به مناطق عملیاتی جنوب/ شرح رموز موفقیت جبهه مقاومت در راهیان نور» و هستند.
خبر اخیر مصاحبه‌ای است با جت‌الاسلام علیرضا شاهسونی مدیر مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) که در بخش‌هایی از آن آمده است: امسال برای نخستین مرتبه در بزرگ‌ترین عملیات فرهنگی کشور یعنی سرزمین راهیان نور یک حرکت قرآنی را رقم زدیم. در همین خصوص با همکاری حجت‌الاسلام رضا آبیار در یادمان علقمه؛ یادمان کربلای 4 در خرمشهر یک روایتگری قرآنی برپا خواهیم کرد. در ابتدای ورود به منطقه عملیات کربلای 4 یا همان یادمان علقمه، یک دروازه قرآنی قرار دارد و در حسینیه آن آیات قرآن به کار رفته، همچنین در مسیری که زائران راهیان نور در این یادمان طی می‌کنند، تابلوهای قرآنی نصب شده و در مسیر برگشت نیز یک مسیر قرآنی برای آنها در نظر گرفته شده که این مسیر 7 مرحله از رموز موفقیت جبهه مقاومت را از دیدگاه قرآن کریم بیان می‌کند.
همچنین در بخش دیگری از این گفت‌وگو آمده است: برای نخستین بار است که در راهیان نور، مسیری طراحی شده که روایتگری قرآنی را در آن انجام می‌شود و این مسیر، مرحله به مرحله به تنهایی یک سِیر است و فرد همچنان که از این مسیر خارج می‌شود، مراحل گوناگون موفقیت جبهه مقاومت از منظر قرآن برای او شرح داده می‌شود.
ایسنا
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری ایسنا تا ساعت ۱۴ به انتشار سه خبر پرداخته است که تیتر این اخبار عبارت از «موزه ملی قرآن؛ منتظر تامین نیروی یگان حفاظت» و «جشنواره تصویرسازی «آیات» به میزبانی استان همدان» هستند.
«طرح آرامش بهاری در ۲۷۰۰ امامزاده و بقعه برگزار می‌شود» نیز عنوان دیگر خبر این صفحه از خبرگزاری ایسنا است که مربوط به نشست خبری حجت‌الاسلام احمد شرفخانی معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه است و در بخش‌هایی از آن آمده است: یکی از نهادهایی که در این ایام خدمت‌رسانی را برای مردم دارد نهادهای فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه است. تا قبل از سال ۸۸ خدمت‌رسانی امامزادگان تعطیل بود. مقام معظم رهبری فرمودند امامزادگان باید به قطب فرهنگی تبدیل شوند و بر همین اساس در سازمان اوقاف و امور خیریه طرح آرامش بهاری همزمان با بهار طبیعت از سال ۸۸ به بعد آغاز شد و در این طرح برنامه‌هایی در عرصه فرهنگی، تحویل سال و سایر موارد داریم چرا که اکثریت مردم دوست دارند در لحظه تحویل سال در مکان‌های مقدس باشند و امامزادگان می‌توانند این آرامش را برای مردم به دنبال داشته باشند.
همچنین در بخش دیگری از این خبر می‌خوانیم: امسال با توجه به اینکه لحظه تحویل سال مصادف است با شهادت امام هادی (ع) برنامه‌ریزی‌هایی داشته‌ایم که هم سنت ایرانی ما حفظ شود و هم اینکه حرمت شب شهادت و یک فضای معنوی و مناسبی را در این شب برای مردم داشته باشیم. نه به گونه‌ای عمل کنیم که مردم فکر کنند وارد هیأت شده‌اند اما در عین حال سعی داریم برنامه‌هایی داشته باشیم که حرمت این شب که شب شهادت است حفظ شود و در عین حال آیین سنتی ایرانی نیز برپا شود.
ایرنا
صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز تا ساعت ۱۴ امروز هیچ خبری را روی خروجی خود نبرده است.
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت این خبرگزاری نیز مطابق روال روزانه خود انتشار اخبار را با یک روایت آغاز کرده است که این روایت از رسول خدا(ص) و در مورد چگونگی برانگیخته شدن مردم در روز قیامت است، علاوه بر این، این صفحه از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان به انتشار چهار خبر دیگر با عناوین «تشریح برنامه‌های نوروزی سازمان اوقاف در ۲۷۰۰ امامزاده و بقعه متبرکه کشور»، «شعر ولادت امام محمد باقر(ع)»، «چه کسانی از جهنم به بهشت می‌روند؟»، «زندگی نامه شهيد حسين اصغری»، نیز کرده است.
مهر
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر تا این ساعت به انتشار دو خبر پرداخته است که تیتر آنها عبارت از «نرم افزار «اولین گندم» و «تربیت ۶ هزار قرآن آموز در افغانستان/ دستاوردهای یک موسسه قرآنی» هستند.
در بخش‌هایی از خبر اخیر آمده است: جامعه القرآن الکریم و علوم اهل البیت(ع) موسسه فرهنگی، دینی و آموزشی است که با هدف ترویج فرهنگ قرآن و ایجاد ارتباط هر چه عمیق تر و ماندگارتر نسل جوان و نوجوان افغانستان با قرآن کریم و همچنین مصون ساختن دل و جان آنان در برابر انواع خطرات و آفات فرهنگی در ماه مبارک رمضان سال ۱۳۸۳ توسط عده ای از قرآن دوستان و علاقمندان قرآن در شهرک المهدی (جبرئیل) ولایت هرات بنا و پایه گذاری شد.
موسسه جامعه القران الکریم و علوم اهل البیت(ع) مجموعه ای غیر انتفاعی، غیرسیاسی که دارای شخصیت حقوقی مستقل و بدون وابستگی به سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی است و تابعیت جمهوری اسلامی افغانستان را دارد که در زمینه علوم قرآنی و معارف اهلبیت(ع) فعالیت می‌کند.

این مجموعه با در نظرداشتن تمام محرومیت هایی که فراروی نهادهای دینی و قرآنی در افغانستان وجود دارد الحمدالله از بدو تاسیس تاکنون دستآوردهای خوبی در حوزه‌های قرآنی بخصوص تربیت نسل قرآنی داشته است. نمونه بارز آن تربیت ستاره ها و نوابغ قرآنی خردسالی است که بعضا دارای آوازه و عنوان کشوری و بین‌المللی بوده و از آنها در پارلمان افغانستان به عنوان قهرمانان عرصه قرآنی این آب و خاک تجلیل و تقدیر به عمل آمده و به عنوان پدیده و نابغه قرآنی افغانستان مفتخر به کسب مدال و نشان مخصوص ولسی جرگه در سال ۱۳۸۷ شده اند.
ایبنا
صفحه دین خبرگزاری کتاب ایران نیز تا این ساعت به انتشار دو خبر با عناوین «یادی از چهره‌های دینی و قرآنی که در سال 96 ابدی شدند» و «گسترش سیستم کتابخانه دیجیتالی دانشکده الهیات در سال 97» پرداخته است.
خبر اخیر گفت‌وگویی است با مجید معارف، رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران که در بخش‌هایی از آن آمده است: یکی از شاخصه‌های ارزیابی علمی و گرفتن ارتقا برای استادان در دانشکده الهیات و هر دانشگاهی، توجه به فعالیت‌های پژوهشی در سه محور تالیف کتاب، مقالات علمی - پژوهشی و انجام طرح‌های پژوهشی است. استاد برای دریافت ترفیع و ارتقا، باید به کار پژوهش بپردازد و در این بین کمیت و کیفیت کار نیز ملاک است. در دانشکده الهیات در سال 96 حدود 10 عنوان اثر پژوهشی به چاپ رسیده که بیشتر کتاب درسی بوده‌اند. موضوعات کتاب‌ها نیز در حوزه‌های مختلفی همچون علوم قرآنی، حدیث، معارف اسلامی و فلسفه است. از جمله آثار شاخص دانشکده می‌توان به کتاب «شرح و بسط منطق اشارات بوعلی سینا» در حوزه منطق، تالیف مهدی عظیمی از استادان گروه فلسفه اشاره کرد که در جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی به‌عنوان اثر شایسته تقدیر معرفی شد.
همچنین در بخش دیگری از این مصاحبه آمده است: مدیریت قبلی دانشکده چند سال پیش، طرحی را برای احداث کتابخانه مدرن و جدید ارائه داده بود که مورد موافقت قرار گرفت و کتابخانه‌ای با زیربنای 400 مترمربع در سه طبقه احداث شد. مرجع و مخزن کتابخانه به‌طور کلی تغییر مکان داد و سالن‌های مطالعه و مرجع ویژه خواهران و برادران و سیستم وسیع اطلاع‌رسانی و جستجوی سریع کتاب، راه‌اندازی شد. در این سیستم جدید، تمامی کتاب‌های دانشکده و دانشگاه به‌صورت دیجیتالی و آنلاین در اختیار پژوهشگران است.
میزان
«دو شرط امام حسن(ع) برای دوستی» و «کودکان را بین صفوف نماز جماعت قرار دهید» نیز عنوان دو خبری است که تا ساعت 14 امروز در صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان منتشر شده است.
انتهای پیام

captcha