عید، کتاب گوش بدهیم!
کد خبر: 3701181
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۶

عید، کتاب گوش بدهیم!

گروه فرهنگی- به‌راستی شنیدن یک داستان کوتاه یا فصلی از یک کتاب همراه با نوشیدن یک لیوان چای تازه‌دم، بدون دغدغه کار و گرفتاری‌های روزمره، در این هوای زیبا و آرامش‌بخش بهاری، واقعاً چقدر شورآفرین است. مگر زندگی چقدر از این فرصت‌ها را در اختیار ما قرار می‌دهد.

به گزارش ایکنا از اصفهان، در یادداشتی به قلم یکی از مخاطبان ایکنا اصفهان آمده است: تعطیلات عید برای کتابخوان‌ها فرصت مغتنمی است تا به دور از گرفتاری‌های کار و زندگی روزمره، به کار مورد علاقه خویش بپردازند. در این ایام، روزها کش‌دارند و دیر شروع می‌شوند. معمولاً تا ۹ و ۱۰ صبح هیچ کجا هیچ خبری نیست. حتی از ساعت ۹ و ۱۰ صبح هم که آدم‌ها تازه زندگی را شروع می‌کنند و شهر نفس کشیدن را آغاز می‌کند، باز هم تا آخر شب خبر خاصی نیست. فرصت زیادی در اختیار است برای کتاب خواندن، فقط می‌ماند دید و بازدیدها و اگر بخت، یار باشد؛ سفر.
اگر در شهر بمانیم، در بین روز و در میان دید و بازدیدها و اگر سفر برویم، در هنگام رانندگی فرصت‌های خوبی دست می‌دهد برای خواندن کتاب و حتی بهتر از آن، شنیدن کتاب. البته که شنیدن کتاب صفای دیگری دارد. در حالی که مشغول کار دیگری هستیم به راحتی می‌توانیم کتاب بشنویم. هنگام انجام کارهای روزمره، هنگام تردد و به‌خصوص زمان استراحت، به راحتی می‌توانیم کتاب گوش دهیم و لذت ببریم.
کتاب‌های صوتی این حسن را دارند که هنگام شنیدن آنها دست و چشم آزاند. فقط گوش است که درگیر می‌شود. کافی است که از بین هزاران کتاب صوتی، کتاب‌های مورد علاقه را بیابیم و آنها را بر روی گوشی خود بریزیم و با هدفون یا بدون آن، به کتاب گوش دهیم. این روزها، کتاب‌های صوتی فراوان شده‌اند. اگر در اینترنت و فضای مجازی گشتی بزنیم، هزاران کتاب صوتی را به رایگان یا با قیمتی مناسب می‌یابیم که خوشبختانه بسیاری از آنها رعایت حقوق مولف و ناشر را هم نموده‌اند.
در بین کتب صوتی، رمان‌ها و داستان‌های کوتاه جایگاه خاصی ا دارند. بسیاری از کتب رمان یا داستان‌های کوتاه کلاسیک و مدرن صوتی شده‌اند. کلاً وضعیت کتاب‌های صوتی بد نیست. آن‌قدر کتاب صوتی در اختیار است که اگر روزی یک کتاب خوب هم گوش دهیم، باز هم کتاب باشد که گوش نداده باشیم و شوق شنیدنشان آدمی را به وجد آورد. تصور کنید که تا کنون فرصت نکرده‌اید رمان بینوایان را بخوانید و شاید هم هیچ‌گاه این فرصت طلایی را به دست نیاورید، حال فرض کنید فرصتی فراهم شود که خلاصه این کتاب ارزشمند را در کمتر از ۲ ساعت با صدای یکی از گویندگان خوب کشور بشنوید. تصورش هم لذت‌بخش است، یکی از کارهای بی‌بدیل این ایام شنیدن داستانی کوتاه و جذاب، در هنگام سفر یا تردد در داخل شهر، در خودرو و در جمع خانواده است. تاثیر شگرف آن را بر روی فرزندان خود خواهید دید.
به‌راستی شنیدن یک داستان کوتاه یا فصلی از یک کتاب همراه با نوشیدن یک لیوان چای تازه‌دم، بدون دغدغه کار و گرفتاری‌های روزمره، در این هوای زیبا و آرامش‌بخش بهاری، واقعاً چقدر شورآفرین است. مگر زندگی چقدر از این فرصت‌ها را در اختیار ما قرار می‌دهد. از دستش ندهیم.

یادداشت از فرهاد رفیعیان، مدیر مرکز خدمات چاپ و نشر فیروزه جهاد دانشگاهی اصفهان

captcha