طرح غربال شنوایی کودکان پیش دبستانی، تشخیص به موقع اختلالات شنوایی کودکان را در پی دارد
کد خبر: 3701224
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۶

طرح غربال شنوایی کودکان پیش دبستانی، تشخیص به موقع اختلالات شنوایی کودکان را در پی دارد

گروه اجتماعی- مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی گفت: طرح غربال شنوایی کودکان پیش دبستانی به منظور تشخیص به موقع اختلالات شنوایی کودکان انجام می‌شود.

علی عرب نژاد، مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: افت شنوایی شایعترین اختلال رشدی است که در بدو تولد قابل کشف است و شیوع آن در سنین پیش دبستانی و مدرسه افزایش می‌یابد.
وی افزود: دلیل این افزایش وجود عواملی است که باعث ایجاد افت شنوایی اکتسابی، افت دیرآغاز و افت پیش رونده می‌شوند.
مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی بیان کرد: عدم کشف، شناسایی و نقصان در مدیریت مناسب افت شنوایی در کودکان، تبعات اقتصادی وسیعی را در پی دارد و درکنار آن مشکلات متعدد آموزشی، شناختی و اجتماعی را پدید می‌آورد.
عرب نژاد ادامه داد: بررسی ادیومتریک و شنوایی پیش مدرسه بخش و ملحقه بسیار مهمی از روند پیگیری بلند مدت برنامه غربالگری، تشخیص و مداخله زودهنگام شنوایی نوزادان و شیرخوران است.
وی افزود: هدف از بررسی شنوایی کودکان سه تا پنج سال، شناسایی مواردی است که در غربال اولیه یا بدو تولد از حلقه پیگیری مفقود شده اند.
مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی بیان کرد: همچنین شناسایی افت های شنوایی دیرآغاز است که می‌توانند بر رشد زبان و موفقیت در مدرسه تاثیر بگذارند، تعیین وضعیت شنوایی، نوع، مقدار و شکل افت شنوایی در هر دو گوش و تعیین عوامل خطر و نیاز به بررسی و کنترل احتمال بروز افت‌های شنوایی دیر آغاز یا پیش رونده از دیگر عوامل بررسی شنوایی کودکان سه تا پنج سال است.
عرب نژاد ادامه داد: همچنین تعیین نیاز و کاندید بودن برای وسایل کمک حسی و ارجاع برای خدمات مداخله ای و توانبخشی مناسب و مورد نیاز از دیگر عوامل بررسی شنوایی کودکان سه تا پنج سال است.
وی افزود: به دلیل میزان بالای مشکلات گذرا در این محدوده سنی و خصوصا به علت شرایط اقلیمی، آب و هوایی و شرایط بهداشتی در کشور، اجرا و تکرار این طرح، به صورت سالانه در این سنین تاکید شده است.
مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی خاطر نشان کرد: این طرح در طي سه مرحله غربالگري (بيماريابي)، تشخیص و مداخله انجام مي‌شود.
انتهای پیام

 

captcha