چرایی بی‌اقبالی پیام‎رسان‌های داخلی در کشور/ جایگاه فرهنگ استفاده از کالای ایرانی کجاست؟
کد خبر: 3701229
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۶
کارشناسان مطرح کردند؛

چرایی بی‌اقبالی پیام‎رسان‌های داخلی در کشور/ جایگاه فرهنگ استفاده از کالای ایرانی کجاست؟

گروه فناوری اطلاعات ــ کارشناسان حوزه مجازی با بیان اینکه در پیام رسان‎های داخلی با وجود خدمات گسترده، کمتر مورد توجه دستگاه‌های دولتی قرار گرفته‎اند که این امر نیازمند بازنگری است به نهادینه کردن فرهنگ استفاده از کالای ایرانی در دل جامعه و نهاد‌های دولتی تاکید کردند.

Image result for ‫پیام‎رسان‌های داخلی در کشور‬‎
 
به گزارش خبرنگار ایکنا؛ برنامه تیتر شبکه خبر شب گذشته با حضور حمید فتاحی، عضو هیئت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت، رسول جلیلی، عضو شورای عالی فضای مجازی به همراه ار تباط تلفنی با مهدی انجیدنی، مدیر پیام رسان گپ و داوری مدیر پیام رسان بیسفون برگزار شد.
 
فتاحی در ابتدای این برنامه با بیان اینکه ما در حوزه فضای مجازی نرم‌افزار‌هایی داریم که بیش از ۳۰ میلیون بار دانلود شده است، اما اینکه چرا مورد اقبال کامل عمومی قرار نگرفته خود دلایل خاص خود را دارد، گفت: ما با تمام امکانات در وزارت ارتباطات در تلاشیم تا تمام امکانات وزارتخانه را در اختیار حمایت از پیام رسان‌های داخلی قرار دهیم.
 
حمایت‎های دولت از پیام‌رسان‌های داخلی
وی افزود: ارائه تسهیلات با سود ۸ درصد ازجمله حمایت‌های ما است. همچنین پهنادی پاند و کاهش تعرفه‌ها نیز از دیگر حمایت‌های ما از پیام رسان‌های داخلی است. البته مشکلات فنی در حوزه پیام‌رسان‌های بومی باید حل شود چراکه این موارد قابل رفع هستند.
 
عضو هیئت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت با بیان اینکه وقتی کاربران از محصولی استفاده کنند سرمایه‌گذاری روی آن توجیه‌پذیر می‌شود، تصریح کرد: اغنای عمومی و آگاهی‌دادن از خدمات گسترده پیام رسان‌های داخلی از جمله راهکاری موجود برای رونق بخشیدن به عملکرد این پیام‌رسان‌ها است.
 
این فضا را نمی‌توان با مدیریت ۵۰ سال گذشته اداره کرد
فتاحی با اشاره به اینکه آگاهی افکار عمومی، معرفی خدمات، حفظ حریم خصوصی و امثال این‌ها از جمله امکاناتی است که باید در فضای شبکه‌های بومی صورت بگیرد تا مورد اقبال عمومی قرار بگیرد، گفت: این فضا را نمی‌توان با مدیریت ۵۰ سال گذشته اداره کرد، لذا این فضا نیازمند بازنگری و نوسازی است.
 
بعد از این سخنان ارتباط تلفنی با مهدی انجیدنی، مدیرپیام‌رسان گپ برقرار شد؛ که وی در ابتدا با اشاره به توضیحی مختصر از این پیام رسان، گفت: پیام‌رسان گپ از حدود ۵ سال قبل شروع به کار کرد تا در بستر آن کسب و کاری شکل بگیرد، اما هم اکنون حدود ۱ سال است که بصورت عمومی منتشر شده و ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار کاربر دارد.
 
باید فرهنگ استفاده از کالای ایرانی در دل جامعه و نهاد‌های دولتی نهادینه شود
وی مشکل پیام‌رسان‌های داخلی را در عدم استفاده از آن‌ها توسط سازمان‎های دولتی دانست و بیان کرد: باید فرهنگ استفاده از کالای ایرانی در دل جامعه و نهاد‌های دولتی نهادینه شود. تا زمانی که حضور مسئولین در کنار این پیام رسان‌ها دیده نشود نمی‌توان به انتشار این نرم‌افزار‌ها به صورت گسترده و همه‌گیر امیدوار بود.

مدیرپیام‌رسان گپ، گفت: در بسیاری از محصولات ایرانی این مشکل به چشم می‎خورد که مسئولین علاقه کمتری نسبت به استفاده از کالای ایرانی دارند که این امر نیازمند فرهنگسازی است.

در ادامه رسول جلیلی، عضو شورای عالی فضای مجازی دیگر میهمان حاضر در برنامه، اظهار کرد: ما تلاشمان این است که با مشکلات موجود بسازیم؛ تلگرام پیام رسانی حرفه‌ای است که نشان‌دهنده سرمایه‌گذاری عظیم مسئولین تلگرام روی جامعه ایرانی است.
 
ما با تلگرام فاصله فناوری داریم
وی با بیان اینکه نرم‌افزار‌های پیام‌رسان داخلی خوب هستند و من هم از آن استفاده می‌کنم، افزود: حقیقت این است که ما با تلگرام فاصله فناوری داریم، موضوعی که به وضوح دیده می‌شود. تلگرام تنها پیام رسان داخلی مورد استفاده در داخل کشور نیست، طبعتا در فناوری پیام رسان‌های داخلی کاستی‌هایی هم در جلوی پرده و هم پشت پرده وجود دارد.

عضو شورای عالی فضای مجازی گفت: علاوه بر مسئولین و مردم، باید صدا و سیما هم به صورت ویژه از پیام‌رسان‌های داخلی حمایت کند، صدا و سیما هنوز به معرفی پیام رسان داخلی بهایی نداده است؛ لذا ما باید با داشته‌های داخلی خود کنار بیاییم، اگر بتوانیم این فضا را اقتصادی کنیم طبعتا مسائل و بحران‌های اقتصادی کشور هم می‌تواند رفع شود.
 
باید به این جنگ نرم توجه ویژه‌ای داشت
جلیلی بیان کرد: در حال حاضر شرکت‌های پیام‌رسان خارجی به آسانی از استفاده کنندگان داخلی کسب درآمد می‌کنند لذا باید به این جنگ نرم توجه ویژه‌ای داشت. نگرانی ما از قدرت پیام رسان‌های خارجی این است که با توجه به حجم بالا اطلاعاتی که در اختیار دارد تلاش می‌کند تا به لحاظ سیاسی کشور را با چالش بکشد.
 
همه نهاد‌ها و ادارات باید وارد میدان شوند
بعد از این سخنان داوری، مدیر پیام‌رسان بیسفون میهمان تلفنی این برنامه بود؛ وی با بیان اینکه متاسفانه استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی توسط دستگا‌های داخلی و دولتی مورد توجه واقع نشده لذا همه نهاد‌ها و ادارات باید وارد میدان شوند و کمک کنند، گفت: پیشنهاد من این است که صاحبان کانال‌های تلگرم فضای کسب کار خود در پیام رسان‌های خارجی را به پیام رسان داخلی تغیر دهند که این امر نقش مهم در شناخت کانال‌های داخلی دارد. البته مسائل فنی در پیام رسان‌های داخلی وجود دارد، اما شرکت‌های خارجی توانسته‌اند به مدد تکنولوژی این مشکلات را رفع کنند.
انتهای پیام
captcha