رجب، ماه عاشقی است
کد خبر: 3701246
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۹

رجب، ماه عاشقی است

گروه معارف- ماه رجب، ماه بندگی و فرصت مغتنمی برای نزدیک شدن به خدا و توبه است، مقارن شدن این ماه با آغاز فصل بهار و سال نو را باید به فال نیک گرفت .

به گزارش ایکنا از اصفهان، درباره اهمیت بودن ماه رجب، روایات متعددی در متون دینی و سنت ائمه(ع) نقل شده است که همه آن روایات بر با فضیلت بودن ماه رجب تاکید دارند. چهار ماه در قرآن کریم با تعبیر «حرم‏» یعنی برخوردار از حرمت ‏یاد شده که یکی از آن‌ها فرد می‌باشد که رجب نام دارد و در آن قتال و کشتار حرام است.
پیامبر اکرم(ص) در خصوص اهمیت ماه رجب فرمودند: «ماه رجب ماه بزرگ خداست و ماهى که حرمت و فضیلت به آن نمى‌‏رسد و جنگیدن با کافران در این ماه حرام است و رجب ماه خداست و شعبان ماه من است و ماه رمضان ماه امت من است کسى که یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد، موجب خشنودى خدای بزرگ می‌شود و غضب الهى از او دور می‌شود و درى از درهاى جهنم بر روى او بسته شود».
از پیامبر(ص) نقل شده است که به هنگام رؤیت هلال ماه رجب، این دعا را مى‌خواند «اَللّـهُمَّ اَهِلَّهُ عَلَیْنا بِالاْمْنِ وَالاْیمانِ وَالسَّلامَةِ وَالاْسْلامِ رَبّى وَرَبُّکَ اللهُ عَزَّوَجَلَّ»؛ خدایا این ماه را بر ما به امنیت و ایمان و سلامت و دین اسلام نو کن، پروردگار من و پروردگار تو (اى ماه) خداى عزوجل است و همچنین از آن حضرت نقل شده است که وقتى هلال ماه رجب را مى‌دید، مى‌فرمود«اَللّـهُمَّ بارِکْ لَنا فى رَجَب وَشَعْبانَ، وَبَلِّغْنا شَهْرَ رَمَضانَ، وَاَعِنّا عَلَى الصِّیامِ وَالْقِیامِ، وَحِفْظِ اللِّسانِ، وَغَضِّ الْبَصَرِ، وَلا تَجْعَلْ حَظَّنا مِنْهُ الْجُوعَ وَالْعَطَشَ»؛ خدایا برکت ده بر ما در ماه رجب و شعبان و ما را به ماه رمضان برسان و کمک‌مان ده براى گرفتن روزه و شب زنده‌دارى و نگهدارى زبان و پوشیدن چشم و بهره ما را از آن ماه تنها گرسنگى و تشنگى قرار مده.
برای این ماه خدا اعمال مختلفی ذکر شده است،از امام صادق (ع) نقل شده که حضرت محمد (ص) فرمود؛ رجب ماه استغفار امت من است، پس در این ماه طلب آمرزش کنید که خداوند آمرزنده و مهربان است و رجب را «اصب‏» می‏گویند زیرا که رحمت ‏خداوند در این ماه بر امت من بسیار ریخته می‏شود پس بسیار بگوئید«استغفرالله و اسئله التوبة».
علاوه بر استغفار طلبیدن، یکی از اعمل مورد سفارش شده در این ماه مبارک، گرفتن روزه است، به طوری که این مهم در روایات مختلف مورد تاکید قرار گرفته است.امام موسی کاظم(ع) در اهمیت ماه «رجب‌المرجب» فرمودند: هر کس یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد، آتش جهنم یک سال از او دور شود و هر کس ۳ روز از آن را روزه بگیرد، بهشت بر او واجب می‌شود.
یکی از شب‌های بزرگ و با عظمت ماه رجب، شب «لیلة الرغائب» است.این شب که جمعه اول این ماه است به شب آرزوها معروف است. در بیان بزرگ بودن و فضیلت این شب مهم در روایات دینی تاکیدات و اعمال بسیاری سفارش شده است که به واسطه آن اعمال برکات و پاداش فراوان نصیب انسان خواهد شد. در حدیث است که شب جمعه اول ماه رجب، شب احیاء، بیداری و نیایش می‌باشد و فضیلت ویژه دارد و موجب دست‏یابی به عطایای ارزشمند حضرت پروردگار خواهد بود، رسول خدا(ص) در این زمینه فرموده اند «ملائکه این شب را به این نام نهادند».
خواندن نماز، قرائت قرآن، اسغتفار و نیایش از جمله اعمالی هستند که برای این شب سفارش شده که کیفیت آن‌ها در کتب دعا و روایی آمده است.
ماه رجب، ماه بندگی و فرصت مغتنمی برای نزدیک شدن به خدا و توبه است و به همین دلیل باید عاشقانه و خالصانه در این ماه بزرگ دستان خود را به سوی آسمان بی کران الهی بلند کرده و از خداوند طلب بخشش و رحمت را خواستار باشیم.

انتهای پیام

captcha