«یحیا»؛ داستان خواندنی از زوایای زندگی یک روحانی
کد خبر: 3701250
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۲
کتابخانه نوروزی ایکنا/1

«یحیا»؛ داستان خواندنی از زوایای زندگی یک روحانی

گروه ادب ــ کتاب «یحیا» روایت داستانی خواندنی از زندگی یک روحانی است که از سوی انتشارات «احیا» روانه بازار نشر شده است.

2 فروردین//////////«یحیا»؛ داستان خواندنی از زوایای زندگی یک روحانی

به گزارش ایکنا؛ «کتاب یحیا» گردآوری روایت‌های پیوسته‌ای است که در خرداد و تیرماه 1395 در ستون یادداشت‌های روزانه یک روحانی در روزنامه همشهری منتشر می‌شد. این روایت داستانی بر اساس روزنوشت‌های این روحانی در ایام ماه مبارک رمضان شکل گرفته که به دیار شهید میرزا کوچک خان جنگلی سفر کرده است.
امیرحسین معتمد، نویسنده این اثر کوشیده با پرورش این روزنوشت‌ها، براساس ساختار داستان‌گویی، توالی داستانی را رعایت کرده و 30 اپیزود از داستان را روایت کند که از ویژگی‌های مهم آن می‌توان به قوی و خوشخوان بودن متن آن اشاره کرد که از دل این روزنوشت‌ها استخراج شده است.
«یحیا»، نام پسر جوانی است که تنها پسر سیدضیاءالدین، روحانی است که در 52 سالگی صاحب یک فرزند شده است. پدر یحیا، آرزویش این بود که پسرش نیز راه خود را ادامه دهد و از این رو از سه سالگی برای پسرش عبا و عرقچین سیاه دوخته بود و او را با خود به مسجد می‌برد. این پسر، به سن نوجوانی می‌رسد و پدر او را راهی قم می‌کند تا طلبگی بخواند.
در این داستان زوایای ناشناخته‌ای از زندگی تعدادی از روحانیون به تصویر کشیده شده که بدون هیچ چشم داشتی و با عشق به دین و اهل بیت (ع)، عطر اسلام و مذهب را در نقاط مختلف کشور می‌پراکنند و نشان می‌دهد که زندگی و جامعه‌شناسی ویژه این قشر بزرگ دینی، تا چه حد می‌تواند پیچیده‌ترین مشکلات، چالش‌ها، اختلافات و سوء تفاهم‌های مردمان جامعه را در لفافه‌ای از دعا و متون ناب دینی و مذهبی حل و فصل کند.
در بخشی از این داستان می‌خوانیم؛ سیدضیا عادت داشت هر جای جدیدی که می‌رفت و قرار بود مدتی آنجا بماند، اول دو رکعت نماز می‌خواند. من هم یاد گرفته بودم، اسماعیل سجاده را پهن کرد و چون وقت نماز ظهر نبود، گفت؛ «سید آقا! هنوز اذان نشده ها.» گفتم؛ «می‌دانم اسماعیل جان! این یک نماز دیگر است.» یادم هست سیدضیا می‌گفت؛ همانطور که به آدمها سلام می‌کنی باید به خانه‌ها، مسجدها و درخت‌ها هم سلام کنی. سلام کردن به هر چیزی یک جور است. سلام کردن به مکان‌ها هم همین دو رکعت نمازی است که آنجا می‌خوانی.
یادآور می‌شود، کتاب «یحیا» اثر داستانی از انتشارات «احیا» است برگزیده دومین جشنواره بین‌المللی داستان و خاطره طلاب(اشراق) بوده و به قیمت 10 هزار تومان در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.
انتهای پیام

captcha