ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی قدرت اجرایی ندارد/ ضرورت تجدیدنظر در سیاست‎های پولی
کد خبر: 3701293
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۹
محمدجواد توکلی:

ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی قدرت اجرایی ندارد/ ضرورت تجدیدنظر در سیاست‎های پولی

گروه اقتصاد ـ عضو هیئت ‎علمی مؤسسه امام خمینی(ره) اظهار کرد: برخی از تصمیماتی که ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی می‎گیرد و برای اجرا به سایر نهادها ابلاغ می‌شود از بُرش لازم برخوردار نیست و این ستاد به اندازه کافی قدرت اجرایی ندارد؛ بنابراین باید ستادی ایجاد شود که به صورت منظم، فعالیت‌های دشمن در ضربه زدن به اقتصاد ما را رصد کرده و اقدام و عمل مناسب به صورت هم‌زمان انجام شود.

محمدجواد توکلی، عضو هیئت‌ علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با ایکنا، درباره لوازم تحقق اقتصاد مقاومتی در سال جاری اظهار کرد: برای تحقق این مسئله باید سطح مدیریت ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی را تقویت کنیم تا شاید به سمت ایجاد نوعی قرارگاه اقتصاد مقاومتی برویم؛ قرارگاهی که بتواند به صورت فرابخشی عمل کرده و دستورات آن قابل اجرا باشد و بتواند نسبت به وزارتخانه‎ها و نهادهای اجرایی و همه قوا، حُکم دارای برشی داشته باشد.
وی ادامه داد: هرچند تشکیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، اقدامی قابل تقدیر است اما همانگونه که خود آقای جهانگیری، معان اول رئیس جمهور اشاره کردند، برخی از تصمیماتی که این ستاد می‎گیرد و برای اجرا به سایر نهادها ابلاغ می‌شود از بُرش لازم برخوردار نیست و این ستاد به اندازه کافی قدرت اجرایی ندارد؛ بنابراین باید همانند زمان جنگ تحمیلی که برای مدیریت جنگ، قرارگاه‌هایی را ایجاد می‌کردیم، قرارگاه اقتصاد مقاومتی هم باید چنین خاصیتی داشته باشد که به صورت منظم، فعالیت‌های دشمن در ضربه زدن به اقتصاد ما را رصد کرده و اقدام و عمل مناسب به صورت هم‌زمان انجام شود.
توکلی اظهار کرد: اگر چنین ستادی با قدرت و اختیارات کامل شکل بگیرد و اقدام کند، می‎‌توانیم از ظرفیت‌های بی‌شمار اقتصاد ایران برای بهبود وضعیت اقتصاد کشور و تحقق اقتصاد مقاومتی استفاده کنیم. بنده در مجموع، آینده اقتصاد ایران را مثبت می‎بینم و اگر ما بتوانیم از ظرفیت‎های بی‌شمار اقتصاد ایران و به صورت خاص از ظرفیت‌های سیاسی آن استفاده کنیم، می‌توانیم بسیاری از ترفندهای طرف‎های مقابل که می‎خواهند به اقتصاد ایران ضربه بزنند را خنثی کرده و حتی نقاط آسیب را تبدیل به نقطه قوت کنیم.
عضو هیئت‌‎‌ علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) یادآور شد: به نظرم در عرصه دیپلماسی اقتصادی یا اقتصاد سیاسی باید در سال 97 بیشتر کار کرده و از ظرفیت‎های منطقه‎ای و جغرافیایی اقتصاد ایران، بیشتر استفاده کنیم و بتوانیم همانند راه ابریشم، کریدورهای حمل و نقل بار و اتصال شمال و جنوب و شرق و غرب را تقویت کنیم. در اینصورت می‎توانیم جایگاه اقتصاد ایران را ارتقاء دهیم.
این کارشناس مسائل اقتصادی عنوان کرد: اگر همگرایی‌های منطقه‎ای هم تقویت شود، نقشی مؤثر در بهبود وضعیت اقتصادی کشور خواهد داشت؛ بخصوص با پیروزی آقای پوتین در انتخابات اخیر روسیه، این زمینه وجود دارد که به جای اینکه در کشورهای جنوبی سرمایه‌گذاری کنیم، همگرایی با کشورهای شمالی از جمله روسیه را مقداری تقویت کنیم؛ چراکه اشتراکات بسیاری با روسیه از جمله در عرصه مواجهه با تحریم داریم.
توکلی تأکید کرد: در زمینه بانکی می‎توانیم در سال جاری اقدامات بیشتری انجام دهیم؛ چراکه در سال گذشته در عرصه بانکی هم به سمت آسیب‎پذیرتر کردن اقتصاد حرکت کردیم و وقتی که اواخر امسال با بحران دلاری و ارزی مواجه شدیم، برای اینکه مشکل ارز را حل کنیم، تمامی اقداماتی که برای کاهش نرخ سود بانکی و رونق بخشیدن به تولید انجام داده بودیم را از بین بردیم.
وی ادامه داد: نرخ سود علی‌الحساب را به 20 درصد افزایش دادیم که نه با شرایط تولید ما و نه با اوضاع و احوال نظام بانکی ما سازگار است و این باعث شده است اوضاع بخش بانکی ما وخیم‎تر شده و حتی به سمت ورشکستگی برود.
توکلی در پایان گفت: با این اوصاف، به نظر می‎رسد که سال 97 باید در حوزه اجرای سیاست‌‎های اقتصاد مقاومتی، در زمینه اقداماتی که تاکنون انجام داده‌ایم تجدیدنظرهایی انجام دهیم و هم در بحث بودجه‌ریزی، هم در زمینه سیاست‎های پولی و مالی و هم اینکه اقدامات برای مدیریت اقتصادی را بهبود ببخشیم تا بتوانیم از ظرفیت‎های زیاد اقتصاد ایران استفاده کرده و از این تله تحریمی که گرفتار آن هستیم با موفقیت خارج شویم.
انتهای پیام

captcha