بهار، برگی از کتاب حکمت‌های الهی است
کد خبر: 3701321
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۴

بهار، برگی از کتاب حکمت‌های الهی است

گروه فعالیت‎های قرآنی: نویسنده حوزوی بهار را برگی از حکمت‎های الهی دانست که در قرآن نیز به آن اشاره شده است.

حجت‎الاسلام والمسلمین سروری در گفت وگو با ایکنا از قم گفت: انسان ها از یکنواختی در زندگی ملول می شوند و علاقمند به تنوع است و از نیازهای ما انسان ها می توان گفت تنوع و تجدد و نوخواهی است و آمدن فصل بهار هرساله برای ما این تنوع ونو شدن عالم طبیعت را به ارمغان می آورد و به قول معرف « لکل جدید لذة»؛ هر نوی را لذتی است .
وی افزود: در قرآن کریم مکرر از این تجربه حیاتی که برای زمین رخ می دهد یاد شده و از آن به عنوان یک درس و تعلیم و به عنوان راهنمایی انسان، که از این فصل چه استفاده ای بکند و چه الهامی باید بگیرد.
سروری بیان کرد: هر یک از موجودات زنده زمین از گیاهیان و حیوانات و انسان ها گرفته تا سایر موجودات از این فصل حیات بخش سهمی و حقی دارند؛ گل ها و سبزه ها به حد اعلی جمال خود را طراوت می دهند؛ ما انسان ها نیز از این فصل باطراوت از آن جهت که انسان است، عقلی دارد و فهمی، دلی دارد و احساساتی و عواطفی، او هم از این فیض عام سهمی داشته به نفع خود بهره برده های فراوانی می برد.
این نویسنده و استاد حوزه بیان کرد: حال سوال پیش می آید که در این زمینه سهم انسان چیست؟ برای بسیاری از مردم فصل حیات بخش بهار الهام دهنده است، درس است، آموزنده است، نکته ها و رمزها و حقیقت ها در می یابند.
وی گفت: فصل بهار فصل تجدید حیات و زندگی از سرگرفتن طبیعت است؛ فصل نشاط و خرمی زمین است؛ فصلی است که زمین در شرایط تازه و جدید قرار می گیرد و مستعد می شود که بزرگترین موهبت های الهی یعنی حیات و زندگی به او اضافه شود.
وی تصریح کرد: در قرآن کریم از این حالت زمین، از این تجربه حیاتی که برای این موجود رخ می دهد، مکرر یاد شده است و در حدود 15 بار در قرآن کریم به این موضوع اشاره شده، ولی به عنوان یک درس و یک تعلیم و یک حکمت آموختنی. سهم ما انسان ها از بهار، تفكر و تدبر از آيات قرآن کریم است.
سروری بیان کرد: مهمترین درسی که از بهار باید بگیریم، درس تغییر کردن است. بهار این درس را به ما می دهد بهاری که درختانش مرده بودند زمین افسرده بود از برکت باران زمین به جنبش و حرکت در می آید.
اعتدال بهاری
وی گفت: در ادامه انسان در می یابد که آرام آرام به فصل بهار و اعتدال رسیده است تغییر کرده زیبایی همه جا را گرقته است؛ اولین نکته ای که ما نگاه می کنیم می بینیم که طبیعت تغییر کرده است ما هم می توانیم تغییر کنیم انسان ها هم می توانند تغییر کنند.
سروری اظهارکرد: اولین سعادت و خوشبختی ما این است که امسال تصمیم بگیریم خودمان را پالایش کنیم و دستور خدا و حرف خدا را زمین نگذاریم. خوب این خودش یک تغییر بسیار مثبت است.
وی تصریح کرد: درس دیگری که از بهار می گیریم ایمان و باور است که طبیعت را به این زیبایی اندام سبز پوشانده است چه قدرتی در کار است ایمان به خالق و پروردگار، ایمان تاثیر مهمی در زندگی دارد ایمان باعث می شود که انسان امید پیدا کند .
انتهای پیام

captcha