بی توجهی به دستورات دینی، انسان را به مرتبه پائین‌تر از چهارپایان می‌رساند
کد خبر: 3701460
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۶
آیت‌الله هادوی تهرانی:

بی توجهی به دستورات دینی، انسان را به مرتبه پائین‌تر از چهارپایان می‌رساند

گروه حوزه‌های علمیه ــ استاد تفسیر حوزه با اشاره به تعابیر قرآنی در مورد کفار گفت: بی توجهی به دستورات دینی، انسان را به مرتبه پائین‌تر از چهارپایان می‌رساند.

به گزارش ایکنا؛ آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی در ادامه سلسله جلسات تفسیر سوره فصلت گفت: این سوره با حروف مقطعه آغاز شد، طبق سنت سوره‌هایی که با حروف مقطعه آغاز می‌شود، بلافاصله به قرآن اشاره شد.

وی افزود: خدا فرمود که آیات این کتاب تفصیل داده شده و یک امر قابل قرائتی است، عربی است به دو معنا: یکی به معنای زبان عربی و یکی به معنای آشکار؛ یکی کسانی که با این زبان آشنایی دارند و یکی کسانی که اهل علم و معرفت‌اند.

هادوی تهرانی با بیان اینکه قرآن، بشیر و نذیر است تصریح کرد: قرآن، بشارت می‌دهد و می‌ترساند اما اکثریت مخاطبان روی برگرداندند و به همین دلیل این‌ها نمی‌شنوند و یا در تعبیر دیگری از قرآن، کر و کور و لال هستند البته نه اینکه مخاطبان پیامبر یک سری معلول بودند.

استاد تفسیر حوزه عنوان کرد: ظاهرا صدای آنان از بقیه بلندتر است و گوش‌هایشان از بقیه بهتر می‌شنود و چشم‌هایشان نیز از بقیه بهتر می‌بینند؛ اما در حقیقت نه می‌بینند و نه می‌شنوند یا قلوب آنان در یک پوششی است و حقیقت را درک نمی کنند.

هادوی تهرانی اظهار کرد: در مورد قلب بارها عرض کرده‌ام که در قرآن، به معنای این عضو به اصطلاح صنوبری شکلی که یک تلمبه است و خون را در بدن تزریق می‌کند، نیست. قلب مرکز تحولات انسان، یعنی روح انسان است؛ یعنی این جان ما در یک پوششی است که نمی‌تواند آن نور تو را ببیند و جلوتر تعبیر می‌کند که حجابی دارد.

وی تاکید کرد: کافران آنقدر دلشان سیاه شده؛ گوششان آن قدر از اباطیل پر شده و جانشان آن قدر پلید است که اصلا نمی‌توانند به پیامبر نزدیک شوند به همین دلیل به ایشان می‌گفتند که دیوانه است و هذیان می‌گوید و جادوگر و ساحر است. نمی‌گفتند که تو خیلی شخصیت بزرگی هستی، خیلی مطلب سنگین می‌گویی و ما بد هستیم؛ این‌ها این را نمی‌گفتند، اگر این را می‌گفتند که همه هدایت می‌شدند.

این استاد حوزه بیان کرد: این عده دیدند پیامبر(ص) به زور می‌خواهد این‌ها را به بهشت ببرد، گفتند دست از سر ما بردار؛ ما می‌خواهیم به جهنم برویم و قرآن نیز تعبیر اولئک کالانعام را به کار برده و در ادامه بل هم اضل را اضافه فرموده است؛ یعنی اینکه این افراد از چهارپایان هم گمراه‌تر هستند.

انتهای پیام

captcha