زیارت و سیاحت در جوار بقاع متبرکه بخش کاخک
کد خبر: 3701520
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۰

زیارت و سیاحت در جوار بقاع متبرکه بخش کاخک

گروه شهرستان‌ها- وجود بقاع متبرکه امامزادگان در بخش ییلاقی کاخک از توابع شهرستان گناباد موجب شده تا مسافران نوروزی علاوه بر زیارت این امامزادگان و بهره معنوی، از آب و هوای مطبوع و طبیعت چشم‌نواز این منطقه بهره‌مند شوند.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، در بین همه روزهای سال، نوروز از طرفی به دلیل فرارسیدن بهار طبیعت و از سوی دیگر روزهای تعطیلی، فرصت مناسبی را برای سفر فراهم می‌کند.
آب و هوا، طبیعت زیبا و چشم‌نواز، آثار تاریخی، جاذبه‌های تفریحی و گردشگری و وجود بقاع متبرکه از جمله دلایل انتخاب مسیر سفر توسط قشرهای مختلف مردم است؛ اما تلفیق همه یا بخشی از این جاذبه‌ها کمک بیشتری به انتخاب یک مکان برای سفر می‌کند.
بخش ییلاقی کاخک از توابع شهرستان گناباد، جنوبی‌ترین منطقه خراسان رضوی است که با دارا بودن از آب و هوایی دلپذیر و وجود چهار بقعه متبرکه امامزادگان، میزبان زائران و مسافرانی است که از شهرهای جنوب و جنوب شرقی کشور به سمت مشهد مقدس و بالعکس در حرکت هستند.

زیارت و سیاحت در جوار بقاع متبرکه بخش کاخک

بقعه متبرکه امام‌زاده سلطان محمد عابد(ع) برادر گرامی امام رضا(ع) بقعه شاخص شهرستان گناباد و تنها میقات‌الرضا بخش کاخک است که همه روزه به ویژه در ایام تعطیل و مناسبت‌های مذهبی، پذیرای هزاران زائر و مسافر از شهرهای مختلف استان‌های خراسان رضوی و جنوبی است.
امام‌زاده سلطان محمد عابد(ع) از فرزندان امام موسی کاظم(ع) و برادر علی‌ابن‌موسی‌الرضا(ع) است که بعد از شهادت آن حضرت، توسط ماموران حکومت عباسی در قصبه کاخک به شهادت رسید.
محمدابن‌موسی‌الکاظم(ع) و برادرش زید در عراق با جمعی از علویان خروج کردند که توسط قشون مامون، شکست خورده و اسیر شدند؛ مامون آن‌ها را حبس کرد و به مرو آورد و سپس در زمان ولایت‌عهدی امام رضا(ع)، این دو برادر را از حبس بیرون آورد.
امام‌زاده سلطان محمد عابد(ع) در زمان درگیری بر اثر جراحات زیاد در کوه‌های بین کاخک و دشت‌بیاض به شهادت رسید و بنا به وصیت برادرش زید، ایشان را در روی تل شرقی کاخک دفن کردند و خود با عده‌ای قلیل از شیعیان به طرف دشت بیاض رفتند.
بقعه متبرکه امام‌زاده سلطان محمد عابد(ع) در سمت شرقی شهر کاخک بر روی تپه مرتفعی قرار گرفته است که با توجه به بلند بودن صحن آن و گود بودن اراضی اطرافش، احتیاجی به دیوار ندارد؛ مقبره این بقعه در سال ۹۶۰ هجرى و در زمان سلطنت شاه طهماسب صفوى ساخته شده است.
بقعه امامزاده یحیی بن موسی الکاظم(ع) یکی دیگر از بقاع متبرکه بخش کاخک است که در فاصله سه کیلومتری مرکز این بخش در روستای محیی‌آباد واقع شده است.

زیارت و سیاحت در جوار بقاع متبرکه بخش کاخک
ورودی امامزاده دارای شبستان بزرگی است که به همت خیرین ساخته شده و در مجاورت بقعه متبرکه نیز، پارک و فضای سبز برای استراحت زائران و مسافران احداث شده است.
روستای کوهستانی و سرسبز خانیک میزبان بقعه متبرکه امامزاده محمود(ع) از نوادگان امام موسی کاظم(ع) است که بنای اولیه آن در دوران صفوی از سنگ لاشه و ملاط گل و گچ ساخته شده بود.

زیارت و سیاحت در جوار بقاع متبرکه بخش کاخک
پس از تخریب این بنا در زلزله سال 1347، بناى کنونى به صورت مستطیل و به ابعاد 23×14 متر ساخته شد و شامل ایوان، شبستان، حرم و گنبد است.
بقعه متبرکه سلطان احمد جوانمرد(ع) در روستای دیسفان از دیگر بقاع متبرکه بخش کاخک است که به دلیل واقع شدن در منطقه‌ای ییلاقی و کوهستانی، جاذبه زیادی برای حضور مسافران نوروزی دارد.

زیارت و سیاحت در جوار بقاع متبرکه بخش کاخک

حجت‌الاسلام حسن تقوی‌مند، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان گناباد در گفت‌و‌گو با ایکنا با اشاره به اجرای طرح آرامش بهاری در شش بقعه متبرکه این شهرستان، اظهار کرد: مراسم ویژه سال تحويل، سخنراني، برپايي ايستگاه صلواتي، خيمه كودك، عرضه محصولات فرهنگي، ايستگاه همه واقف باشيم، دفتر پاسخگويي به مسائل شرعي، خيمه مشاوره خانواده و برگزاري مسابقه فرهنگي و توزیع جوایز از جمله برنامه‌های این طرح است.
وی افزود: بقعه امامزاده محمد عابد(ع) كاخك با 22 سوئيت و 34 اتاق و يك سالن با حدود 750 نفر، بقعه امامزاده احمد جوانمرد(ع) روستاي ديسفان با دو زائرسرا به ظرفیت حدود 20 نفر و بقعه امامزاده يحيي(ع) روستاي محيي‌آباد با دو زائرسرا با ظرفیت 20 نفر، آماده پذیرایی و اسکان مسافران نوروزی در نوروز 97 خواهد بود.

انتهای پیام

captcha