روایت آخرین دیدار خسروپناه با داریوش شایگان
کد خبر: 3701742
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۶

روایت آخرین دیدار خسروپناه با داریوش شایگان

گروه اندیشه ــ خسروپناه با اشاره به آخرین دیدار خود با داریوش شایگان به توضیح درباره جلسه سه ساعته خود با وی پرداخت.

به گزارش ایکنا؛ انتشار خبر درگذشت داریوش شایگان در سن 83 سالگی در اثر عارضه سکته مغزی جامعه علمی کشور را متاثر کرد. حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه در پیامی ضمن ابراز تأسف و همدردی، خاطره آخرین دیدار خود با شایگان را بیان کرده است: «شنیدن ارتحال دکتر داریوش شایگان است برای دوستانش به جهت کسالت چند هفته‌اش غیر منتظره نبود. آخرین دیدارم با او در نشست تجلیل از دکتر محقق داماد در فرهنگستان علوم در سال 96 بود که از جلسه شش سال پیش بنده در منزلشان به نیکی یاد کرد.

این کمترین در آن جلسه سه ساعته بیش از آنکه سخن بگوید مستمع بود. شایگان از غرب و نقدش نسبت به ماهیت غرب برای بنده سخن گفت احساس کردم قدری دیدگاه‌هایش نسبت به آسیا در برابر غرب تغییر کرده ولی او می‌گفت عمیق‌تر شده است. وقتی وارد منزلش شدم تنها دستم را فشرد ولی پس از سه ساعت گفتگو و بیان خاطراتش با علامه طباطبایی و سید جلال الدین آشتیانی و سلوک معنوی و علمی علامه، هنگام خداحافظی، بنده را در بغل گرفت به گونه‌ای که هنوز احساس محبتش را می‌چشم. وقتی وارد اتاقش شدم کتاب فلسفه فلسفه اسلامی را روی میزش دیدم پرسش‌هایی از کتاب پرسید و جواب‌هایی دادم و سپس تشویق کرد که رویکرد تاریخی منطقی را نسبت به مسائل فلسفه اسلامی نیز دنبال کنم.

خدای حکیم آن  بزرگوار را غریق رحمت کند و توفیق دهد که ما هم درس حکمت و شهادت بیاموزیم که جمع این دو نعمت الهی کالایی نایاب است.»

یادآور می‌شود داریوش شایگان 5 بهمن‌ماه ۱۳۹۶ دچار سکته مغزی شدید شد. او صبح پنجشنبه ۲ فروردین‌ماه ۱۳۹۷ در بخش مراقبت‌های ویژهٔ بیمارستان فیروزگر تهران در ۸۳ سالگی درگذشت. آسیا دربرابر غرب، پنج اقلیم حضور و افزون زدگی جدید از جمله آثار اوست.

انتهای پیام

captcha