برگزاری جشن نوروز در نمایندگی فرهنگی ایران در کویته
کد خبر: 3701966
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۹

برگزاری جشن نوروز در نمایندگی فرهنگی ایران در کویته

گروه بین‌الملل – مراسم جشن نوروز، با حضور برخی چهره‌های سرشناس در محل نمایندگی فرهنگی ایران در کویته پاکستان برگزار شد.

 
برگزاری جشن نوروز در نمایندگی فرهنگی ایران در کویته
 
به گزارش خبرگزاری ایکنا به نقل از پاکستان؛ مراسم جشن نوروز، روز شنبه، 4 فرودین‌ماه، در محل نمایندگی فرهنگی ایران در کویته پاکستان برگزار شد.  

در این مراسم باشکوه آقایان پیر حبیب‌الله شاه چشتی رئیس تحریک منهاج القران ایالت بلوچستان، عبدالحق هاشمی رئیس جماعت اسلامی ایالت بلوچستان، سنزر سعید نماینده جمعیت علمای اسلام پاکستان، مولانا انوارالحق حقانی امام جماعت مسجد مرکزی اهل سنت شهر کویته، پروفسور عبدالرشید علی زئی رئیس کالج اسلامیه (پسران)، کورش عقدائی وابسته فرهنگی و رئیس خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در کویته، آقای استواری سرپرست و کارکنان سرکنسولگری، جمعی از معلمان و کادر آموزشی مدارس ج.ا.ایران در کویته، شخصیت‌های دینی شهر کویته‌، اساتید دانشگاه بلوچستان، خانواده های ایرانی مقیم، حضور داشتند.

این برنامه با تلاوت آیات چند از کلام الله مجید توسط آقای عبدالرزاق از قاریان بین المللی شهر کویته، آغاز شد.

اولین سخنران آقای عقدایی بودند که ضمن خوش آمدگویی به حضار، در خصوص عید نوروز و جشن بهار عنوان کردند: نوروز نخستين روز بهار، نخستين روز سبزترين فصل سال، سرآغاز زنده شدن زمين و شكوفايى آن و درسی است برای خداشناسى، معادشناسى، تحول و رشد و تكامل.

اگر انسان ها از اين طبيعت زيبا بياموزند در حقيقت اعتقاد به رستاخيز را آموخته اند. در اين صورت بايد سرآغاز چنان بعثتى را روز برتر ناميد و آن را جشن گرفت. همه چيز در بهار نشانگر نشاط و طراوت، و حتى باد شفابخش بهارى نويد زندگى تازه است.

در ادامه سرود «حالا نوروز آمد» توسط گروه سرود مدرسه رسول اکرم (ص) اجراء شد.

منقبت خوانی در مدح پیامبر اسلام (ص) توسط آقای سید علی محمد چشتی یکی از دانشجویان دانشگاه.از دیگر برنامه ها بود.
 
در ادامه آقای عبدالحق هاشمی رئیس جماعت اسلامی بلوچستان ضمن تبریک فرا رسیدن فصل بهار در سخنانی، گفت: بهار مختص به یک نفر نبوده و همه افراد از آن بهره مند می‌شوند و روحی تازه در کالبد طبیعت دمیده می‌شود. متأسفانه خبرهای ناگوار و حملات تروریستی در شهر ما کویته بر اخبار خوش و شادی بسیار غلبه پیدا نموده است وشادکامی در نزد مردم ما بسیار کم رنگ و نایاب شده است.

من به نوبه خود از نمایندگی فرهنگی ج.ا.ایران در کویته بسیار تشکر می‌کنم که به مناسبت عید نوروز و بهار برنامه های شاد و روح افزائی ترتیب داده و افراد زیادی را برای این مراسم دعوت کرده تا در کنار هم شروع بهار را جشن گرفته و سبب کاهش دغدغه‌ها و پریشانی شود.
پس از آن نماهنگ بهاری توسط گروه دانش آموزی از مدرسه کوثر اجرا شد.

از برنامه های تدارک دیده شده قرائت مقاله به زبان فارسی وانگلیسی با موضوع بهار بود که توسط دو تن از دانش آموزان مدرسه خدیجه الکبری اجراء شد.

یکی از برنامه‌ها، برگزاری مسابقه مشاعره بودکه بین سه نفر از دانش آموزان مدرسه الزهراء برگزار شد که بسیار مورد استقبال حاضرین قرار گرفت.

آخرین سخنران، آقای سید حبیب الله چشتی رئیس تحریک منهاج القران ایالت بلوچستان در سخنان خود اظهار کردند: فصل بهار مربوط به یک کشورو یک قوم نبوده، بلکه به همه انسان‌ها تعلق دارد. اگر فردی ازاین نشاط و سرزندگی لذت نبرد در انسان بودن او باید شک کرد. بهار همچون اشعه خورشید است که بر کافر و مومن، مسیحی ویهودی، سنی وشیع برابر می‌تابد وهیچ فرقی بین آنها نمی‌گذارد.

از برنامه‌های پر طرفدار هر ساله برگزاری مسابقه سفره آرائی توسط مدارس بود. امسال همچون سال های گذشته بین معلمان سه مدرسه االزهراء، خدیجه کبری و کوثر برگزار شد. در انتهای برنامه‌ها به شرکت کنندگان در مسابقه سفره آرائی و مسابقه مشاعره هدایایی به رسم یادبود اهداء و از میهمانان به صرف ناهار پذیرایی به عمل آمد.
 
برگزاری جشن نوروز در نمایندگی فرهنگی ایران در کویته
 
برگزاری جشن نوروز در نمایندگی فرهنگی ایران در کویته
 
برگزاری جشن نوروز در نمایندگی فرهنگی ایران در کویته

انتهای پیام
captcha