فراز و فرودهای یک وزارتخانه/ از افزایش وام ازدواج تا پایتختی جوانان جهان اسلام
کد خبر: 3702022
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۹

فراز و فرودهای یک وزارتخانه/ از افزایش وام ازدواج تا پایتختی جوانان جهان اسلام

گروه جامعه ــ سال 96 در حوزه جوانان با فراز و فرودهای متعددی روبرو بود که از جمله فرازهای آن می‌توان به افزایش وام ازدواج و فرود آن به عدم بهره‌وری کامل از ظرفیت شیراز به عنوان پایتخت جوانان جهان اسلام اشاره کرد.

فرازی از جنس افزایش وام ازدواج، فرودی با پایتختی جوانان جهان اسلام

به گزارش ایکنا، سال 96 برای جوانان از جنبه‌های متعددی قابل ارزیابی است و فراز و فرودهای متعددی برای این قشر از جامعه داشته است. عمده‌ترین تغییرات در این زمینه نیز با روی کار آمد تندگویان، معاون ساماندهی امور جوانان همراه بود. سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان در احکامی سید جواد رضوی را نیز به عنوان «مدیرکل دفتر برنامه ریزی و نظارت بر امور جوانان»، محمود محدث را به عنوان، مدیرکل دفتر هماهنگی و ساماندهی امور جوانان و امیرحسین آل اسحاق، را به عنوان مدیرکل دفتر طرح های ملی جوانان منصوب کرد.

پایتخت جوانان جهان اسلام

در بخشی از سال 96 شیراز به عنوان پایتخت جوانان جهان اسلام در سال ۲۰۱۷  فعالیت می‌کرد و در این راستا شاهد اجرای برنامه‌های متعددی بودیم که از جمله می‌توان به همایش بین‌المللی «در پرتو ملاصدرا» با حضور اندیشمندانی از هشت کشور جهان در شیراز اشاره کرد. این نشست در دو بخش با عنوان «بازاندیشی جهان مسلمان، چالش‌ها و فرصت‌های پیش رو » و «معنای تفکر ملاصدرا برای زمانه ما» برپا شد. البته نباید این مهم را نیز از یاد برد که در دست داشتن عنوان پایتختی جوانان جهان اسلام فعالیتی بیش از آنچه در سال 96 رخ داد را می‌طلبید.

پرداخت وام به تشکل‌های مردم نهاد

پرداخت وام به تشکل‌های مردم نهاد نیز از دیگر اقدامات صورت گرفته در سال 96 بود؛ به نحوی که تفاهم‌نامه‌ای با صندوق کارآفرینی امید صورت گرفت و براساس آن مبلغ ۲۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت وام به تشکل‌های کارآفرین در نظر گرفته شد. حداقل این وام ۱۰ میلیون تومان و سقف آن ۱۰۰ میلیون تومان است که با سود چهار درصد به طرح‌های کارآفرینی تشکل‌های مردم نهاد پرداخت می‌شود. در کل کشور حدود ۳۵۰ سمن کارآفرین داریم که به طور ویژه در حوزه ایجاد اشتغال برای جوانان فعالیت می‌کنند اما این وام به تشکل‌های دیگر که در حوزه های مختلف فعالیت می‌کنند اما طرح هایی در حوزه کارآفرینی دارند نیز قابل پرداخت است.

رونمایی از اساسنامه مجمع ملی سمن‌های جوانان کشور

از دیگر اتفاقات مبارک حوزه جوانان در سال 96 که نیاز به پیگیری‌های بیشتر برای رسیدن به نتیجه عملیاتی دارد رونمایی از اساسنامه مجمع ملی سمن‌های جوانان کشور طی بهمن‌ماه، توسط اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور و مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان و جمعی دیگر از مقامات بود. در حال حاضر دو هزار تشکل مردم نهاد در کشور وجود دارد و به همین میزان هم آماده ثبت و گرفتن مجوز هستند، این تعداد تا پایان دولت دوازدهم به پنج هزار تشکل مردم نهاد می‌رسد و اساسنامه می‌تواند گامی در جهت بهبود اوضاع سمن‌های جوانان کشور باشد.

افزایش وام ازدواج از 10 به 15 میلیون تومان

پیشنهاد افزایش وام ازدواج از 10 به 15 میلیون تومان برای اولین بار نیز توسط مجلس شورای اسلامی مطرح شد و سپس با دستور رئیس جمهور و بعد از بررسی‌های شورای پول و اعتبار بانک مرکزی به تصویب رسید، بنابراین به نظر می‌رسد همزمان با این تصمیم محل پرداخت آن نیز توسط دستگاه‌های مسئول مشخص شده است و بانک‌ها با استفاده از این بودجه وام را پرداخت خواهند کرد. در سال 96 به حدود یک میلیون جوان وام ازدواج پرداخت شده‌ است.

طبق گفته تندگویان، معاون ساماندهی امور جوانان پرداخت وام ازدواج 15 میلیون تومانی در بودجه سال 97 پیش بینی شده و به زوج‌هایی که سال آینده درخواست وام ازدواج بدهند پرداخت می‌شود. همچنین در صورتی که افرادی در صف انتظار دریافت وام باشند و زمان دریافت وام‌شان با پرداخت رقم 15 میلیونی وام همراه باشد، بر اساس دستور العمل بانک مرکزی، برایشان تصمیم‌گیری می‌شود. این وام به طور یکسان در سراسر کشور پرداخت می‌شود. همچنین به علت پرداخت سریع وام و نبود لیست انتظار، اولویت خاصی برای پرداخت آن به زوجین منظور نشده است و همه زوج‌های جوان کشور می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

جوانان که همواره در فعالیت‌های انسان‌دوستانه پیشگام هستند در زمان وقوع زلزله کرمانشاه و ایلام نیز به صحنه آمدند؛ به نحوی که سمن‌های جوانان بیش از 10 میلیارد تومان از کمک‌های مردمی را جمع‌آوری و میان زلزله زدگان توزیع کردند. این کمک‌ها در دو مرحله به همراه مشاوران و گروه های مددکار اجتماعی به مناطق زلزله زده ارسال شد.

ایجاد مجمع خیران ازدواج و خانواده

بنابر این گزارش، مجمع خیران ازدواج وخانواده تاکنون در ۲۲ استان کشور ثبت و راه اندازی شده است. پس از شکل گیری و تشکیل مجمع ملی خیرین حوزه ازدواج، مسایل جوانان در همه ابعاد به ویژه موضوع ازدواج و تأمین نیازهای آنان پیگیری می‌شود، با توجه به تأثیرگذاری عمیق خیرین بر حوز‌ه‌های مختلف همچون سلامت و مدرسه سازی امیدواریم با ورود خیریه به عرصه ازدواج نیز شاهد تغییرات شگرف و بهبود شرایط ازدواج به نفع جوانان باشیم.

انتهای پیام

captcha