آیه 29 سوره فتح؛ چشم‌انداز اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان کشور
کد خبر: 3702176
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۴

آیه 29 سوره فتح؛ چشم‌انداز اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان کشور

گروه اجتماعی- نماینده ولی فقیه در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان کشور آیه 29 سوره فتح را آیه امسال اتحادیه عنوان کرد و گفت: هر سال، آیه‌ای به عنوان آیه سال این اتحادیه انتخاب می‌شود که اعضا به آن آیه نورانی سیر و سلوک خواهند داشت و با یاری خدا، حقش را به شکل شایسته‌ای ادا خواهند کرد.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، همایش بزرگ اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان کشور، هفتم فروردین‌ماه در رواق شیخ حرعاملی، حرم مطهر رضوی برگزار شد.

در آغاز این مراسم حامد علامتی، دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان کشور با بیان اینکه در این ایام مبارک، اعضای اتحادیه انجمن‌های اسلامی مهمان امام رضا(ع) هستند، عنوان کرد: نزدیک به سه هزار دانش‌آموز منتخب متوسطه دوم از ۳۰ استان به حرم امام مهربانی‌ها آمده‌اند تا بار دیگر با آرما‌ن‌های انقلاب تجدید بیعت کنند.

وی با اشاره به اینکه ایجاد الگوی تشکیلاتی، زیارتی و تربیت خادمیاران جوان از اهداف اصلی اتحادیه انجمن‌ اسلامی دانش‌آموزان است، ابراز کرد: مراسم اعطای نشان خادمیاری به دانش آموزان فردا به صورت رسمی در حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار می‌شود.

علامتی با بیان اینکه اعضای این اتحادیه سه روز در مشهد حضور خواهند داشت، تصریح کرد: به فضل پروردگار سال ۱۳۹۷، اعضای انجمن اسلامی دانش‌آموزان فعالیت خود را با حضور در حرم و باعنوان خادمیاری آغاز می‌کنند که این فرآیند با اتکا به پروردگار، فعال، پویا و تأثیرگذار خواهد بود.

همچنین در ادامه حجت‌الاسلام علی اکبری، نماینده ولی فقیه در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان کشور با بیان اینکه زیارت امام رضا(ع) دارای فضای بهاری است، ابراز کرد: این زیارت پر از رویش، طراوت و احساس شکفتگی است و مانند باران بهاری است در آن رویش و پاکیزگی وجود دارد.
زیارت امام رضا(ع) در ماه رجب نیازمند شکرانه است

حجت‌الاسلام اکبری عنوان کرد: در مفاتیح‌الجنان بیان شده، زیارت امام رضا(ع) در ماه رجب نیازمند شکرانه است و امام زمان(عج) به ما آموزش می‌دهند که در چنین زیارتی اول باید زبان به حمد خداوند بگشاییم.

وی با اشاره به اینکه ابتکاری که آستان مقدس امام رضا(ع) به کار گرفته، یک بشارت برای شما است، تشریح کرد: این بشارت توسعه خدمت‌گذاری با عنوان خادمیار در حرم رضوی است که اعضای اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان می‌توانند به زائران این قطعه بهشتی خدمت کنند.

نماینده ولی فقیه در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان کشور در رابطه با آیه سال اتحادیه، گفت: هر سال، آیه‌ای به عنوان آیه سال این اتحادیه انتخاب می‌شود که اعضا به آن آیه نورانی سیر و سلوک خواهند داشت و با یاری خدا، حقش را به شکل شایسته‌ای ادا خواهند کرد.

وی ادامه داد: امسال آیه 29 سوره فتح که بیان می‌کند: «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ تَرَاهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا سِيمَاهُمْ فِي وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذَلِكَ مَثَلُهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَمَثَلُهُمْ فِي الْإِنْجِيلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَى عَلَى سُوقِهِ يُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِيَغِيظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ مِنْهُمْ مَغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيمًا، محمد [ص] پيامبر خداست و كسانى كه با اويند بر كافران سختگير [و] با همديگر مهربانند آنان را در ركوع و سجود مى ‏بينى فضل و خشنودى خدا را خواستارند علامت [مشخصه] آنان بر اثر سجود در چهره‌هايشان است اين صفت ايشان است در تورات و مثل آنها در انجيل چون كشته‏ اى است كه جوانه خود برآورد و آن را مايه دهد تا ستبر شود و بر ساقه ‏هاى خود بايستد و دهقانان را به شگفت آورد تا از [انبوهى] آنان [خدا] كافران را به خشم دراندازد خدا به كسانى از آنان كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كرده‏ اند آمرزش و پاداش بزرگى وعده داده‏ است»، آیه سال خواهد بود.

حجت‌الاسلام اکبری با اشاره به اینکه این سوره به دلیل آیه اول آن «فتح» نامیده شده است، ابراز کرد: آیه اول این سوره از فتح و گشایش سخن می‌گوید؛ آیه پایانی آن محکم، جذاب، پربشارت و باشکوه است.

نماینده ولی فقیه در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان کشور با بیان اینکه شروع آیه 29 سوره فتح، تکان‌دهنده و پایان آن امیدبخش است، تصریح کرد: در میانه آیه 29 سوره فتح، منشور بلندی از مهندسی شخصیت انسان مؤمن و جامعه ایمانی وجود دارد.

ویژگی یاران پیامبر(ص) از منظر سوره فتح

وی با اشاره به اینکه آیه 29 سوره فتح با نام پیامبر(ص) آغاز می‌شود، بیان کرد: خداوند در یک تعریف شیرین، یاران پیامبر(ص) را با کلمه «مَعَه»ُ یعنی افرادی که از نظر آرمان، اخلاق و سیره مانند آن حضرت هستند، به تاریخ معرفی می‌کند.

حجت‌الاسلام اکبری با اشاره به دو ویژگی اصلی اصحاب پیامبر(ص) در این آیه، عنوان کرد: اولین ویژگی آنان این است که اصحاب پیامبر(ص) در برابر کفار دارای مرزبندی، نفوذناپذیری و صلابت هستند.

نماینده ولی فقیه در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان کشور در رابطه با ویژگی دوم اصحاب پیامبر(ص) در آیه 29 سوره فتح، گفت: ویژگی دوم آن‌ها، رکن دوم شخصیت ایمانی است که با کلمه «َيْنَهُمْ» عنوان شده و منظور همان‌هایی هستند که در برابر کفار باصلابت و در برابر گروه مؤمنان بسیار صمیمی، مهربان،  نرم، خاکسار و متواضع هستند. 

وی با اشاره به اینکه ریشه این دو ویژگی از چشیدن شهد بندگی خدا سرچشمه می‌گیرد، ابراز کرد: این افراد اهل راز، نماز، رکوع و سجده هستند و حالتی از بندگی، نیایش و کرنش در برابر خداوند در آنان وجود دارد که دائماً به دنبال این هستند که رضای خداوند را به دست آورند و خالصانه عبادت کنند. 

حجت‎الاسلام اکبری تشریح کرد: سنجش و شاخص برای امت به بار نشسته و مؤمن این است که کفار و دستگاهشان را به هراس و خشم بیندازند، در اینجاست که خداوند به مؤمنان بشارت می‌دهد.

نماینده ولی فقه در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان کشور با اشاره به اینکه اگر مؤمنان برعهد خود بمانند و استقامت کنند تا از راه خدا خارج نشوند پاداش عظیم الهی در دنیا و آخرت نصیب آنان خواهد شد، اظهار کرد: بدون شک این افراد از یاران پیامبر(ص) خواهند بود که آیه 29 سوره فتح به همین امر اشاره دارد، همچنین این آیه دستورالعمل و نقشه راه است.

جوانی؛ بهترین سن برای یار پیامبر(ص) شدن

وی با بیان اینکه بهترین سن برای به دست آوردن مقام همراهی پیامبر(ص)، جوانی است، تشریح کرد: سن جوانی بهترین زمان برای خودسازی، خودشناسی، تقویت حالت بندگی و تمرین ایستادگی در برابر کفار است که همکاری جمعی ما را به این عناصر نزدیک‌تر می‌کند.

حجت‌الاسلام اکبری افزود: وقتی چند نفر گردهم جمع می‌شوند و تصمیم می‌گیرند به اتفاق و با همیاری جمعی از راهی عبور کنند، موفقیت حتمی به دست خواهند آورد که یکی از بهترین مصادیق این همکاری، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان است. 

نماینده ولی فقیه در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان کشور با بیان اینکه هرچه قدر شخصیت مؤمن برای سایر اطرافیان مهربان‌تر، خدمت‌رسان، گره‌گشاتر باشد، آنان را خشنود خواهد کرد، ابراز کرد: علاوه‌بر این اگر یار مردم در سختی و مشکلات باشید، لحظه به لحظه به خداوند،‌ پیامبر(ص) و ائمه(ع) نزدیک‌تر می‌شوید، پس در سال جدید تصمیم بگیرید خادم مردم باشید.

وی با اشاره به سخنان رهبری در اولین روز عید در حرم مطهر رضوی، گفت: در راستای سخنان و نصایح این رهبر فرزانه، باید اقتصاد ملی خود را تقویت کنیم همانگونه که ایشان در روز نخست سال به تبیین این مسئله پرداختند و سال جدید را سال «حمایت از کالای ایرانی» نامیدند.

حجت‌الاسلام اکبری با بیان اینکه امسال چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی است، تصریح کرد: آیه منتخب به عنوان آیه سال اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، کاملاً با وضعیتی که در آن قرار داریم هماهنگ است و ۴۰ سال از فتح ما در غلبه بر حکومت طاغوت می‌گذرد.

نماینده ولی فقیه در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان کشور افزود: انقلاب اسلامی ما شبیه فتح مکه بوده و در عصر حاضر یک پیروزی بزرگ و باشکوه برای اسلام است، از همین رو چهل سالگی انقلاب خار چشم دشمنان است.  

انتهای پیام

captcha