از انتخاب شعار سال 97 تا دو حادثه تلخ غرق شدن کشتی سانچی و سقوط هواپیمای آسمان
کد خبر: 3702261
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۸
مهمترین رویدادهای سیاسی زمستان 96/

از انتخاب شعار سال 97 تا دو حادثه تلخ غرق شدن کشتی سانچی و سقوط هواپیمای آسمان

گروه سیاسی ــ انتخاب نام «حمایت از کالای ایرانی» به عنوان شعار سال 1397، حماسه تماشایی حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن، غرق شدن کشتی سانچی، سقوط هواپیمای آسمان در حوالی کوه دنا، تصویب بودجه 97 کل کشور، سفر وزیر خارجه فرانسه به ایران، رأی اعتماد مجدد به سه وزیر دولت دوازدهم از سوی مجلس و برگزاری سیزدهمین کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی از جمله مهم‌ترین رویدادهای زمستان 1396 بود.

از انتخاب شعار سال 97 تا دو حادثه تلخ غرق شدن کشتی سانچی و سقوط هواپیمای آسمان

به گزارش ایکنا مهم‌ترین رویدادهای سیاسی زمستان 1396 به شرح ذیل است:

دی‌ماه:

ـ پایان هشتمین اجلاس مذاکرات صلح سوریه در آستانه

هشتمین اجلاس مذاکرات صلح سوریه - روند آستانه ـ اول دی، با صدور بیانیه مشترک از سوی سه کشور ضامن آتش بس در سوریه ( ایران ، روسیه و ترکیه ) در پایتخت قزاقستان به کار خود پایان داد.

در بخشی از این بیانیه آمده است : جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری ترکیه به عنوان ضامنان رعایت رژیم آتش‌بس در جمهوری عربی سوریه، دوباره بر پایبندی مستمر و قویِ خود به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه تاکید و از پیشرفت در اجرای یادداشت تفاهم برقراری نواحی کاهش تنش در جمهوری عربی سوریه به تاریخ بیانیۀ مشترک ایران، روسیه و ترکیه چهارم ماه مه 2017 استقبال می کند.

همچنین هر سه کشور با استقبال از دستاوردهای بدست آمده از مبارزه با تروریسم در سوریه، به‌ویژه شکست داعش و آزادسازی قریب‌الوقوع تمامی سرزمین‌های سوریه از دست داعش، بر عزم خود مبنی بر ادامۀ همکاری به منظور ریشه‌کن کردن نهایی داعش، جبهةالنصره و دیگر موجودیت‌های تروریستی‌ای که از سوی شورای امنیت سازمان ملل تعیین شده‌اند و نیز جلوگیری از انتقال تروریست‌های بین‌المللی به دیگر کشورها و مناطق تأکید می‌کنیم.

ـ رای مثبت نمایندگان مجلس به دو فوریت طرح «بیت المقدس، پایتخت همیشگی فلسطین»

نمایندگان مجلس شورای اسلامی 3 دی، به دو فوریت طرح الحاق یک تبصره به ماده یک قانون حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین رای مثبت دادند که در صورت تصویب نهایی آن بیت المقدس پایتخت همیشگی کشور فلسطین خواهد بود.

ـ سخنرانی لاریجانی در نشست بررسی راهکارهای مبارزه با تروریسم در اسلام‌آباد

رییس مجلس شورای اسلامی 3 دی در نشست «چالش‌های مقابله با تروریسم و نقش همکاری‌های منطقه‌ای»، بستر اصلی تروریسم منطقه ای را بدفهمی از فرهنگ خواند و گفت: افراطی گری و حمایت های سازمان های اطلاعاتی از دیگر عوامل گسترش این بلای بشری است.
لاریجانی تصریح کرد: بیش از سه دهه است که با جریان‌های تروریستی با اشکال مختلف آن در منطقه مواجه هستیم و رفتار کشورها نیز در این دوران مختلف بوده است، اینک می توان با تحلیلی واقع‌بینانه هم به ریشه‌های تروریستی دست یافت و هم ارزیابی درستی از نوع مقابله با آنها به دست آورد.
عضو شورای عالی امنیت ملی در بخش دیگری از سخنانش اضافه کرد: بستر اصلی پدیده موردنظر، فرهنگی است و سخن از فرهنگی است که در این دوره سی و اندی سال تفکر خاصی را به اذهان ساده و کم اطلاع عرضه نمودند و علائق دینی را به سوی نوعی مبارزه سوق داد بدون تردید در تفکر اسلامی مبارزه با ظلم و استعمار و استثمار یک رکن محسوب می شود اما تفکر دینی افراطی که اختصاص به وهابیت دارد مسیر مبارزه را از جایگاه اصلی خود به سوی دیگر منحرف نمود و آن برادرکشی است. همه فرق اسلامی را کافر نامید و خون آنان را مباح دانست.

ـ مجلس طرح «قدس، پایتخت همیشگی فلسطین» را تصویب کرد

نمایندگان مجلس 6 دی، با تصویب کلیات و جزئیات طرح الحاق یک تبصره به ماده یک قانون حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین، دولت را مکلف کردند از قدس شریف به عنوان پایتخت همیشگی فلسطین حمایت کند.

ـ سخنرانی رهبر معظم انقلاب به مناسبت سالگرد 9 دی

رهبر معظم انقلاب 6 دی، در جمع اعضای شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی سراسر کشوربه مناسبت سالگرد حماسه نهم دی، با اشاره به تلاش بی‌وقفه آمریکا برای شبهه‌پراکنی و گرفتن «امید و اعتماد به نفس ملت»، از همراهی خواسته یا ناخواسته برخی افراد با اهداف دشمن به شدت انتقاد کردند.

ایشان با یادآوری تحلیل ها و تبلیغات پوچ 40 ساله دشمن درباره شکست یا تضعیف جمهوری اسلامی ایران تأکید کردند: به فضل الهی و با اتکا به هوشیاری و ایستادگی مردم، همچون گذشته بینی دشمنان را به خاک می مالیم و با تلاش مضاعف مسئولان برای حل مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم، راه پیشرفت و سرافرازی را با اقتدار ادامه خواهیم داد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی جنگ نرم دشمن را خطرناک‌تر از جنگ نظامی خواندند و در بیان علت اصلی دشمنی با نظام اسلامی افزودند: انقلاب اسلامی در طول چهل سال گذشته، ساختار و فرمول غلط قدرت حاکم بر دنیا را تغییر و نشان داده است که یک ملت می تواند نه سلطه‌گر باشد و نه سلطه‌پذیر، نه زور بگوید و نه زیر بار هیچ زورگویی برود.

رهبر انقلاب اسلامی، مهم ترین طراحی جبهه مقابل در مقطع فعلی را ناامید کردن مردم به آینده و گرفتن اعتماد به نفس آنان از طریق بزرگنمایی مشکلات و ضعف ها و کاستی ها دانستند و افزودند: امروز در فضای مجازی، هزاران توپخانه در حال شلیک به سمت ملت ایران است و اگر گفته می شود باید مراقب فضای مجازی بود از این جهت است که دشمن نتواند از این فضا برای هدف قرار دادن هویت و موجودیت ملت و نظام اسلامی استفاده کند.

حضرت آیت‌الله خامنه ای، «انتشار آمارهای بی پایه، ادعاهای دروغ، تخریب چهره های مورد قبول مردم و انکار موفقیت های انقلاب اسلامی» را بخش هایی از اقدامات در فضای مجازی برای بدبین کردن مردم بویژه جوانان و نوجوانان دانستند و خاطرنشان کردند: متأسفانه برخی افراد بی تقوا در داخل با متهم کردن افراد و دستگاه‌ها و تلاش برای صحیح جلوه دادن دروغ‌های شاخدار بیگانگان، همان کار دشمن را انجام می دهند.

ایشان افزودند: این افراد بجای آنکه سیاست خود را «دینی» کنند، برای رسیدن به اهداف پَست و حقیر سیاسی، دین خود را با سیاسی کاری همراه کرده اند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی گفتند: این افراد، بی ملاحظه و بدون در نظر گرفتن خدا و دین و انصاف، در جهت اهداف دشمن سخن می گویند و به قیمت ناامید کردن مردم و نسل جوان، دشمن را شاد می کنند.

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: کسانی که دیروز همه امکانات کشور در اختیار آنها بود و کسانی که امروز همه امکانات مدیریتی کشور را در اختیار دارند، حق ندارند نقش اپوزیسیون بازی کنند و علیه کشور سخن بگویند بلکه باید پاسخگو باشند، ضمن آنکه مردم آگاه هستند و اینگونه رفتارها در آنان تأثیرگذار نخواهد بود.

ایشان با اشاره به خدمات مهم همه مدیران جمهوری اسلامی ایران از ابتدا تاکنون، تأکید کردند: البته در کنار این خدمات، صدماتی هم بوده است که باید از خدمات سپاس‌گزاری شود و صدمات هم مورد نقد منصفانه و مسئولانه و عاقلانه قرار گیرند نه نقد همراه با فحاشی و تهمت، چراکه نقد و نقدپذیری واجب است اما تهمت و لجن پراکنی حرام است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: اینکه فردی مکرر، دستگاه ها یا قوای مختلف را مورد حمله و تهمت قرار دهد، هنر نیست زیرا هر کودکی می تواند با یک سنگ، شیشه ای را بشکند، هنر آن است که انسان خدا را در نظر داشته باشد و منطقی حرف بزند و از سخن گفتن برای هوای نفس و جهات شخصی و دستیابی به قدرت پرهیز کند چرا که خداوند بابت هر سخنی از انسان سؤال و مؤاخذه خواهد کرد.

حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر اینکه «انقلابی‌نمایی» غیر از «انقلابی‌گری» است، گفتند: انقلابی گری کار سختی است زیرا پایبندی و تدین لازم دارد و نمی شود که انسان در یک دهه همه‌کاره کشور باشد و در دهه بعد، تبدیل به مخالف‌خوان کشور شود.

ایشان تأکید کردند: روز نهم دی با آن عظمت، روز پاسخ ملت به چنین بازیهایی و دفاع از ارزش های انقلاب و دین بود که البته امروز هم بحث پایداری بر ارزشها وجود دارد.

ایشان خاطرنشان کردند: در آن زمان در دفاع از انتخابات ایستادگی کردیم و همانگونه که اعلام کردم و با وجود فشارها، زیر بار ابطال انتخابات نرفتم.

ـ کلید خوردن تجمعات اعتراضی دی‌ماه از مشهد

تجمعات اعتراضی که در دی‌ماه در برخهی شهرهای کشور صورت گرفت 7 دی‌ماه با اعتراض برخی مردم به مشکلات اقتصادی و معیشتی و معضلات مربوط به مؤسسات مالی و اعتباری در مشهد آغار شد.

البته این اعتراضات به حق مردمی در ادامه با دخالت دشمنان به انحراف کشیده شد و به بروز برخی اغتشاشات و آسیب زدن به مساجد، حسینیه‌ها، اماکن عمومی و کشته و زخمی شدن برخی شهروندان منجر شد.

مردم در سراسر شهرهای ایران، در اعتراض به این آشوب‌ها تظاهراتی برگزار کردند و از اغتشاشگران ابراز برائت جسته و پایبندی خود را به آرمان‌های انقلاب اسلامی اعلام کردند.

ـ برگزاری مراسم بزرگداشت 9 دی در سراسر کشور
مراسم بزرگداشت 9 دی در اقصی نقاط کشور برگزار شد.

در تهران نیز آیت‌الله محسن اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، در سخنانی در مصلای امام خمینی(ره) اظهار کرد: این ملت تا زمانی که ابولهب‌های زمان را از بین نبرند، دست از مبارزه بر نخواهند داشت، چون ما فرزندان ولایت هستیم و ۴۰ سال است که در برابر فتنه‌ها ایستادگی کرده‌ایم بنابراین دیگر فتنه‌ای در این ملت اثر نخواهد گذاشت. همچنین تا زمانی که آمریکا را از فتنه‌ها مأیوس نکنیم دست از مبارزه بر نخواهیم داشت.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ادامه افزود: هیچ فشار اقتصادی بر این ملت اثر نخواهد گذاشت و ایرانیان در برابر انواع تحریم‌ها ایستاده و دیگر اجازه نخواهیم داد تا دشمن به وسیله این تحریم‌ها میان ما و امام حسین زمانمان شکاف ایجاد کند.

آیت‌الله اراکی با بیان اینکه در فضای مجازی می‌خواهند بر علیه فرهنگ ما تبلیغات کنند، اظهار کرد: مسئولان باید در عرصه فضای مجازی اقدامات مؤثری را انجام دهند.

وی ادامه داد: دشمن در تدارک فتنه جدید است و در فضای مجازی می‌توانند اهداف خود را پیش ببرند و در کنار آن می‌خواهند فشار اقتصادی را بر ما افزایش دهند اما نمی‌دانند که این ملت، ملت ۹ دی است و پیروز قطعی در برابر این فشارها است.

ـ واکنش رئیس‌جمهور به اعتراضات مردمی به اوضاع اقتصادی
دکتر روحانی 10 دی در جلسه هیئت دولت با اشاره به اینکه در روزهای اخیر شاهد اعتراض ها در برخی نقاط کشور عزیزمان بوده ایم، گفت: این نکته باید برای همه روشن باشد که ما ملت آزادی هستیم و طبق قانون اساسی و حقوق شهروندی، مردم در بیان انتقادات و حتی اعتراض‌شان کاملاً آزاد هستند؛ اما در عین حال باید توجه کنیم که نحوه انتقاد و اعتراض باید به گونه‌ای باشد که پایان آن منتهی به بهتر شدن شرایط کشور و زندگی مردم شود.

رییس جمهور تاکید کرد: حل برخی از این‌ مسایل آسان نبوده و زمان‌بر است و دولت و ملت باید برای حل این مشکلات دست به دست بدهند.

رییس جمهور با بیان اینکه ریشه برخی از مشکلات اقتصادی مردم به سال‌‌های قبل برمی‌گردد و برخی‌ دیگر هم به همین ایام مربوط می شود، گفت: دولت و ملت باید دست هم را گرفته و یکدیگر را یاری کنند؛ اما نقد مردم فقط به اقتصاد نیست، مردم راجع به فساد و شفافیت حرف دارند و می گویند مسایل باید شفاف باشد.

ییس جمهور همچنین افزود: مردم نسبت به اینکه باید با فساد مبارزه جدی‌تر شود و اینکه برخی چرا مسایل به خوبی برای آنان تبیین نمی‌شود، نقد دارند. انتقاد در همه امور کشور حق مردم است و ما معتقدیم حکومت و کشور متعلق به مردم است و مردم باید آنچه می‌خواهند را به‌خوبی بیان کنند.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه نقد با خشونت و تخریب اموال عمومی کاملاً متفاوت است، گفت: در عین حالی که از نقد استقبال می‌کنیم و دستگاه‌های مسئول کشور باید زمینه را برای انتقاد و اعتراض قانونی مردم، حتی راهپیمایی و اجتماع قانونمند آنها فراهم کنند و این حق مردم است؛ اما در عین حال نباید بگذاریم فضایی ایجاد شود که در آن فضا دوستداران انقلاب و مردم نگرانی برای زندگی‌ و امنیت‌شان، ایجاد شود.

روحانی با بیان اینکه شیوه صحیح و انتخابی برای بیان نقد باید یک شیوه کاملاً منطقی، دقیق و قانونی بوده و در نهایت منجر به اصلاح شود، اظهار داشت: اگر شیوه‌ای برای بیان نقد انتخاب شود که بواسطه آن مردم در زندگی، کسب و کار، رفت و آمد و سرمایه گذاری، دچار تردید و نگرانی شوند و دشمنان ما دست‌افشانی و پایکوبی کنند، حتما شیوه ای غلط است.

رییس جمهور با اشاره به ابراز شادمانی دشمنان انقلاب، گفت: این آقایی که امروز در آمریکا می‌خواهد با مردم ما همدردی کند، یادش رفته که چند ماه پیش ملت ایران را تروریست نامید؛ این آدمی که سر تا پایش علیه ملت ایران است؛ حق ندارد برای مردم ایران دلسوزی کند.

روحانی با بیان اینکه این روزها برخی از کشورهای عرب منطقه که هیچ‌وقت با مردم ایران میانه خوبی نداشتند، پایکوبی می‌کنند، تصریح کرد: باید توجه کنیم که آیا این شیوه اعتراض، شیوه‌ای دقیق و به نفع مردم است یا به نفع دیگران!؟

ـ شناسایی و دستگیری برخی از اغتشاشگران معاند و محرکین ناآرامی‌ها

وزارت اطلاعات 12 دی، در اطلاعیه ای اعلام کرد : برخی از عناصر و اغتشاشگران معاند و محرکین ناآرامی های اخیر، شناسایی و تعدادی از آنها دستگیر شدند و سایر عناصر نیز تحت پیگرد هستندکه بزودی برخورد جدی با آنها صورت خواهد گرفت.

ـ شکست آمریکا در مطرح ساختن موضوع اغتشاشات ایران در شورای امنیت سازمان ملل
نشست شورای امنیت درباره ایران که با اصرار امریکا شامگاه 15 دی، برگزار شد، بدون هیچ نتیجه‌ای پایان یافت و موضوع تظاهرات ایران بی ارتباط با امنیت منطقه ای یا بین المللی شناخته شد.

نماینده قزاقستان که رئیس دوره‌ای شورای امنیت را بر عهده داشت، در جمع بندی این نشست تصریح کرد: موضوع تظاهرات ایران ربطی به امنیت منطقه ای یا بین المللی ندارد و در ظرفیت شورای امنیت نیست که به این موضوع رسیدگی کند.

ـ غرق شدن کشتی سانچی و جان باختن 32 خدمه آن
در اثر تصادف کشتی نفتکش سانچی و یک کشتی باربری چینی در ساعت حدود هشت شامگاه 16 دی، در 160 مایلی آب‌های ساحل شرقی چین 32 خدمه نفتکش متشکل از 30 ایرانی و 2 بنگلادشی مفقود شدند.

متاسفانه در این حادثه همه 32 خدمه کشتی سانچی جان خود را از دست دادند و تلاش‌ها برای نجات جان آنان یا پیدا کردن پیکرهای آنان به جایی نرسید.

ـ برگزاری دومین کنفرانس امنیتی تهران
دومین کنفرانس امنیتی تهران 18 دی با حضور محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، کمال خرازی رییس شورای راهبردی و بیش از 80 میهمان خارجی و پژوهشگران ارشد 25 موسسه ایرانی در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد.

وزیر امور خارجه در این نشست که با شعار «احترام، اعتماد، گفت‌و‌گو، همکاری متقابل، امنیت و پیشرفت جمعی» برگزار شد، گفت: ادامه مقابله با باقی مانده های تفکر خطرناک داعش در سوریه و عراق، جلوگیری از نفوذ و گسترش افراط در مناطق جدید، سرکوب کامل خاستگاه فکری و قطع منابع مالی افراط باید همچنان یک اولویت باشد.

وی خاطرنشان کرد: تحرکات قومی و طایفه ای در سوریه و عراق با گرایش های جدایی طلبی خطری برای منطقه و جهان است و می بایست با درایت مسئولین ملی و محلی و گفت وگو بر پایه احترام به حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و قوانین اساسی به همکاری و همگرایی تبدیل شود.

ظریف در بخش دیگری از سخنانش، بازسازی عراق و سوریه را یکی از مسائل مهمی دانست که جامعه جهانی در دوره کنونی باید به آن بپردازد.

وی خاطرنشان کرد: شروع بازسازی تاثیر عمده ای بر روندی ثبات سیاسی در کل منطقه و شکست کامل افراطی گری خواهد داشت و می بایست با هدف کمک به مردم و تثبیت صلح و نه پیشبرد اهداف گروهی و سیاسی پیگیری شود.

رییس دستگاه دیپلماسی ایران ادامه تجاوز علیه مردم یمن را یکی دیگر از عوامل تنش زا در منطقه دانست و گفت: پس از 33 ماه جنگ بی حاصل باید مهاجمین به این درک رسیده باشند که راه حل نظامی ندارد و طرف های آن چاره ای جز گفت و گو و اجماع ملی برای حل این بحران ندارند.

ـ برگزاری نخستین کنگره بزرگداشت آیت‌‌الله هاشمی رفسنجانی
نخستین کنگره بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی 19 دی و در اولین سالگرد درگذشت ایشان با حضور معاون اول رئیس جمهوری، مسئولان دولتی، نمایندگان مجلس، فرماندهان نظامی و چهره‌های سیاسی در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد.

معاون اول رییس جمهور، آیت الله هاشمی رفسنجانی را استراتژیست توسعه گرا و سیاستمداری مبتنی بر مردم توصیف کرد وگفت: هاشمی مرد صبر و امید، مدارا و تدبیر بود و هیچ وقت کسی او را ناامید ندید، همیشه برای روزهای سخت و آینده برنامه داشت.

جهانگیری همچنین گفت: وی هیچ صحنه ای از انقلاب، از تشکیل نظام جمهوری اسلامی، دفاع مقدس، سازندگی و اصلاحات و اعتدال نمی توان یافت که هاشمی رفسنجانی در میانه آن نباشد.

وی خاطرنشان کرد: این وسعت میدان حضور و تجربه از سوئی قدرت شناخت و تجزیه و تحلیل مسایل و رویدادها از سوی دیگر به او تفکر چند بعدی و مدیریتی همه جانبه داده بود.
معاون اول رییس جمهوری یادآور شد: قرآن در کانون فهم دینی او راه داشت و هیچگاه از آموختن و تدبر در آموزه های دینی غافل نمی شد و قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تا آخرین روزهای حیات تئوری داشت که بطور منظم روی مسایل قرآن بررسی می کرد که بخشی منتشر شده و در اختیار مردم و محققین قرار گرفته است.
جهانگیری ادامه داد: به لحاظ فرهنگی ایران را عیقا می شناخت ودر اندیشه توسعه ایران بود وبرای توسعه ایران الگوی خود را امیرکبیر قرار داد و او سرمشق سازندگی بود.

ـ سخنان مهم رهبر معظم انقلاب درباره اغتشاشات دی‌ماه
رهبر معظم انقلاب اسلامی 19 دی در دیدار هزاران نفر از مردم قم، با تأکید بر اینکه حرف ملت ایران بویژه جوانان در چهل سال گذشته، «ایستادگی در مقابل زورگویی و زیربار قدرتها نرفتن» بوده است، افزودند: ملت ایران همچنان با همان منطق، اهداف والای خود را دنبال می کند اما با انگیزه تر و پرتجربه تر از گذشته شده است و جوانان انقلابی کشور نیز پرتعدادتر از اول انقلابند.
ایشان قضایای روزهای اخیر را شواهد روشنی از این روحیه ملت ایران دانستند و گفتند: ملت ایران از روز نهم دی که این آتش‌بازی‌ها و شیطنت کاری‌ها آغاز شد، در نقاط مختلف کشور، حرکت خود را آغاز کردند اما هنگامی که دیدند مزدوران دشمن دست‌بردار نیستند، پی در پی و در روزهای متوالی، راهپیمایی ها تکرار شد.
رهبر انقلاب در بخش دیگری از سخنانشان با تشکر از مسئولان امنیتی، انتظامی و سپاه و بسیج افزودند: در مسئله اخیر باید میان جوان و نوجوانی که تحت تأثیر هیجان فضای مجازی حرفی زده و کاری کرده با کسانی که جزو پادوهای امریکا و ضد انقلاب هستند فرق گذاشت.
رهبر انقلاب افزودند: با کسانی که هیجانی وارد ماجرا شده اند چه دانشجو، چه غیر دانشجو باید صحبت و روشنگری کرد اما کسی که پادوی منافقین است و آدم می کشد حسابش جداست.
هبر انقلاب اسلامی با اشاره به تحلیل های مختلفی که در روزهای گذشته از طرف اشخاص و جناح ها در روزنامه ها و شبکه های اینترنتی بیان شده گفتند: همه این تحلیل ها یک نقطه مشترک صحیح داشت و آن اینکه باید بین مطالبات صادقانه و به حق مردم و حرکات وحشیانه و تخریب‌گرانه یک گروه تفکیک قائل شد و مطالبات و خواسته های مردم را پیگیری کرد.
حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: اینکه عده ای از حقی محروم بمانند و در جایی جمع شوند و اعتراض کنند، یک مطلب است اما اینکه عده ای از این تجمع سوءاستفاده کنند و به قرآن و اسلام دشنام دهند و به پرچم ایران اهانت کنند و مسجد آتش بزنند، یک مطلب دیگر است.
ایشان افزودند: اعتراض ها یا درخواست های مردمی همواره بوده و اکنون نیز هست؛ در همین یکسال اخیر، برخی از مردم در بعضی شهرها یا در مقابل مجلس به دلیل مشکلات صندوق ها یا برخی مؤسسات مالی، اجتماعاتی داشتند که هیچ‌کس هم با آنها معارضه و مخالفتی ندارد و باید این حرفها گوش داده و رسیدگی شوند و در حد وسع و توان پاسخ داده شود.
حضرت آیت الله خامنه ای سپس در تبیین ابعاد قضایای اخیر گفتند: قرائن و شواهد اطلاعاتی نشان می دهد که این قضایا سازماندهی شده بوده و در شکل گیری آن، یک مثلث فعال بوده است. یک رأس این مثلث، امریکا و صهیونیستها بودند که طراحی را انجام دادند و چند ماه برروی این طراحی کار کردند و بنای آنها این بود که حرکت ها از شهرهای کوچک شروع شود تا به مرکز برسد.
رهبر انقلاب اسلامی گفتند: رأس دوم این مثلث، یکی از دولتهای پولدار خلیج فارس است که هزینه این نقشه را تأمین کرد و رأس سوم نیز، پادوها بودند که مربوط به سازمان آدمکش منافقین هستند و از ماهها قبل آماده بودند.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به فراخوان ها، خاطرنشان کردند: در این فراخوان ها، شعار «نه به گرانی» مطرح شده بود که شعاری جذاب بود تا عده ای را بدنبال خود وارد صحنه کنند. در ابتدای کار هم عده ای با این شعار همراه شدند اما مردم به محض آنکه دیدند، هدف و شعارها تغییر کرد، صف خود را جدا کردند.

ـ نشست مشترک ظریف با طرف‌های اروپایی درباره برجام
نشست مشترک وزیر امور خارجه کشورمان با فدریکا موگرینی، نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیران خارجه فرانسه، آلمان و انگلستان 21 دی در مقر اتحادیه اروپا در بروکسل برگزار شد و در این نشست تداوم اجرای برجام مورد بحث قرار گرفت.
محمد جواد ظریف در این نشست بر اهمیت تعهد همه طرف ها، بویژه اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی بر اجرای برجام در شرایط کنونی تاکید کرد.
فدریکا موگرینی هماهنگ کننده کمیسیون برجام و وزیران خارجه فرانسه، آلمان و انگلستان در این نشست بطور مشترک، بر تعهد اروپا و دولت های خود بر اجرای برجام به عنوان یک دستاورد منحصر به فرد دیپلماسی چند جانبه تاکید کردند.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین به طور جداگانه با وزیران امور خارجه کشورهای انگلستان، آلمان و خانم موگرینی، نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا ملاقات و در خصوص مسائل مورد علاقه گفت و گو و تبادل نظر کرد.‌

ـ برگزاری مراسم نخستین سالگرد ارتحال آیت الله هاشمی با حضور رییس جمهور

مراسم نخستین سالگرد ارتحال آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام 21 دی با حضور حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی و جمعی از مقامات کشوری و لشگری در مدرسه عالی شهید مطهری برگزار شد.

ـ سخنرانی لاریجانی در جلسه کمیته عمومی اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی

رئیس مجلس شوری اسلامی 25 دی در بیستمین جلسه کمیته عمومی اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی که در تهران برگزار شد، در واکنش به اظهارات تحقیر آمیز ترامپ نسبت به برخی کشورها افزود: تاسف بار است که ترامپ اخیرا صحبت های نسنجیده ای را در مورد برخی کشورها بیان کرده است.
وی تصریح کرد: این صحبت ها بسیار تحقیرآمیز و توهین آمیز بود، در این دوره ما را به سمت به یک توحش مدرن هل می دهد که ادبیات سیاسی هم از حالت عادی خارج شده است و به جای این که به ملت ها احترام بگذارند با ادبیات زننده و تحقیرآمیز صحبت می کنند.

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که همه اینها نشان از کم بینشی دارد، ادامه داد: این حرف ها تحریک آمیز است و ملت ها را عصبانی می کند.
لاریجانی همچنین گفت: ما کشورهای اسلامی باید این رفتارها را تقبیح کنیم و نباید هیچ رییس جمهوری هیچ ملتی را تحقیر کند، حال می خواهد آفریقایی یا غیر آفریقایی باشد.
وی تصریح کرد: این که رییس جمهوری آمریکا با زبان تحقیرآمیز نسبت به برخی ملت ها صحبت کرده است بسیار تاسف انگیز است، آنها باید روش خود را اصلاح کنند چرا که این نوع صحبت ها به دوستی و پایداری همکاری های کشورها نه تنها کمک نمی کند بلکه شکاف ها و دشمنی ها را افزایش می دهد.
لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که امروز فلسطین دغدغه بزرگی برای کشورهای اسلامی است، اظهار داشت: همیشه فلسطین، موضوع مهمی برای کشورهای جهان اسلام بوده است و دولت ها و پارلمان ها نگاه جدی به آن دارند.

وی گفت: در سال های اخیر توطئه های زیادی علیه فلسطینیان بوجود آمده است. که این نشست فرصتی است که ما از ملت فلسطین حمایت کنیم.

رییس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: امروز کشورهای اسلامی همچون عراق و سوریه نیز مشکلات زیادی دارند و متاسفانه رژیم صهیونیستی با توطئه آمریکا در شرایطی که برخی کشورهای اسلامی مشکلاتی را دارند، تلاش می کند بیت المقدس را به عنوان مرکز خود قرار دهد ولی هوشیاری سیاسی ملت های مسلمان مانع این کار شده است.

لاریجانی خاطرنشان کرد: ما نباید اجازه دهیم این اتفاقات برای مردم مظلوم فلسطین بیفتد. اتحادیه بین المجالس کشورهای اسلامی صدای امت اسلام است و ما باید صدای مردم فلسطین را به گوش مردم دنیا برسانیم.

ـ آغاز سیزدهمین کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی
سیزدهمین کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی 26 دی با حضور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری ، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی و هیات های پارلمانی از 44 کشور در تهران آغاز به کار کرد.

دکتر روحانی در سخنرانی افتتاحیه این اجلاس گفت: ما حامی تعامل سازنده و از موضع برابر جهانِ اسلام با دیگران هستیم که در آن جایی برای استثمار و دخالت در امور داخلی کشورهای اسلامی نباشد.

وی خاطرنشان کرد: ما باید اختلافات خود را کنار بگذاریم و با بهره گیری از ظرفیت های داخلی ، سرمایه های اجتماعی و منابع غنی وابستگی به بیگانگان را کاهش دهیم و در جهت بالندگی و توسعه روز افزودن جهان اسلام حرکت کنیم.

رییس دولت دوازدهم تصریح کرد: برای پرداختن به مشکلات و چالش های پیش رو و یافتن راه‌حل برای آنها، نگاه ما باید به درون باشد تا به بیرون.

روحانی با تاکید بر این که همکاری میان اعضاء مجالس اسلامی شکل نهادینه‌تری به خود بگیرد، ادامه داد: باید با اتکا به ظرفیت ها و توانمندی‌های درونی، معضلات جوامع خود را از پیش رو برداریم، نه این که چشم امید به دیگران داشته باشیم تا حلاّل مشکلات ما باشند. این به معنای انزواطلبی نیست.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران ضمن احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت سیاسی تمامی کشورها، راه حل ریشه‌کن کردن معضلات امّت اسلامی را جز تحقق همدلی و همکاری تمامی کشورهای اسلامی نمی‌داند. رییس جمهوری یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران روابط خود را با کشورهای اسلامی بر مبنای مودت و رأفت اسلامی تعریف می‌کند. ما هیچ کشور اسلامی‌ را رقیب خود نمی‌دانیم و معتقدیم حتی با کشورهایی که با آنها اختلاف نظر داریم، می‌توانیم بر مبنای احترام متقابل، گفتگو و همکاری کنیم.

لاریجانی نیز به تصمیم رییس جمهور آمریکا برای انتقال سفارت این کشور به قدس شریف اشاره کرد و اظهارکرد: بعد از این ماجرا اتحادیه بین المجالس کشورهای اسلامی نشست‌ هایی را در این ارتباط برگزار کرد.

رییس قوه مقننه از ابراز همدردی مقامات کشورهای شرکت کننده در این اجلاس نسبت به حادثه رخ داده برای نفتکش ایرانی تشکر کرد و گفت: امروز مسایل پیچیده ‌ای پیش روی جهان اسلام قرار دارد و ما باید در این اتحادیه در مورد موضوع فلسطین بحث و گفت‌‌وگو کنیم.

لاریجانی توسعه همکاری های اقتصادی کشورهای عضو اتحادیه بین المجالس اسلامی را یکی از محورهای این کنفرانس عنوان کرد و گفت: ساز و کارهایی در این زمینه در نظر گرفته ‌ایم و همکاری‌ هایی برای توسعه روابط اقتصادی بین کشورهای عضو انجام شده است.

رییس مجلس شورای اسلامی یکی دیگر از محورهای این کنفرانس را حقوق بشر اسلامی عنوان کرد و گفت: تاکنون بحث های خوبی در این زمینه شده است و ما بر این تاکید داریم که کشورهای اسلامی دارای مبانی قوی در حقوق بشر هستند.

ـ سخنرانی رهبر معظم انقلاب در دیدار میهمانان اجلاس بین المجالس کشورهای اسلامی
رهبر معظم انقلاب 26 دی در دیدار میهمانان شرکت کننده در سیزدهمین اجلاس بین المجالس کشورهای اسلامی با تاکید بر این که دنیای اسلام باید در مسائل اساسی با صراحت و با صدای بلند سخن و موضع خود را بگوید، «فلسطین» و «اتحاد دنیای اسلام» را از جمله موضوعات اساسی برشمردند و گفتند: یکی از موضوعات اصلی و بسیار مهم دنیای اسلام، «تلاش برای پیشرفت علمی» است که تجربه جمهوری اسلامی ایران نشان داد، با تلاش و با تکیه بر جوانان می توان رتبه علمی خود را ارتقا داد و در بخشهای مهمی، در مرز دانش قرار گرفت.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به وظیفه دینی و تاریخی کشورها و دولت های اسلامی در قبال تحولات مهمی که در دنیا در حال روی دادن است، گفتند: دنیای اسلام، امروز باید در موضوعات مهم و اساسی نقش آفرینی کند و نگذارد تجربه تلخ دهه های گذشته و تسلط قدرتها و آثار بلندمدت آن، تکرار شود.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به طرح مسائل میانمار و کشمیر در اجلاس بین المجالس اسلامی و در عین حال غفلت از طرح مسائل بسیار مهم یمن و بحرین در این اجلاس، افزودند: باید در مسائل اساسی دنیای اسلام صریح سخن گفت زیرا با صراحت، می توان جریان سازی کرد و در افکار عمومی مردم و نخبگان جهان تأثیرگذار بود.
ایشان تاکید کردند: نباید گذاشت که امپراطوری خطرناک تبلیغاتی غرب که عمدتاً به دست صهیونیست‌ها اداره می شود، مسائل مهم دنیای اسلام را نادیده بگیرد و با توطئه‌ سکوت، مسائل اصلی امت اسلامی را محو کند.
حضرت آیت الله خامنه ای موضوع فلسطین را در رأس مسائل دنیای اسلام دانستند و گفتند: در قضیه فلسطین، سه حادثه «اشغال سرزمین»، «تبعید دسته جمعی و میلیونی مردم» و «قتل عام و جنایت عظیم بشری» اتفاق افتاده است که این ستم در تاریخ نظیر ندارد.
ایشان دفاع از فلسطین را وظیفه همه دانستند و تأکید کردند: نباید تصور شود که مقابله با رژیم صهیونیستی فایده ای ندارد بلکه به اذن و لطف خداوند، مجاهدت ها در مقابل رژیم صهیونیستی به نتیجه خواهد رسید، همانگونه که جریان مقاومت نسبت به سالهای قبل، پیشرفت کرده است.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: صهیونیست‌ها، روزی شعار «از نیل تا فرات» را می دادند اما اکنون برای محافظت از خود مجبور به دیوارکشی شده اند.
حضرت آیت الله خامنه ای تأکید کردند: بدون تردید فلسطین یک مجموعه و تاریخ «از بحر تا نهر» است و قدس نیز پایتخت آن است و امکان هیچ خدشه ای بر این حقیقت، وجود ندارد.
ایشان، اقدام اخیر آمریکا نسبت به قدس را «غلط زیادی» خواندند و گفتند: آنها قادر به انجام چنین کاری نخواهند بود و تلاش های آنها به سرانجام نخواهد رسید.

ـ اختتامیه سیزدهمین کنفرانس بین المجالس کشورهای اسلامی
سیزدهمین کنفرانس بین المجالس کشورهای اسلامی 27 دی با صدور بیانیه‌ای در تهران پایان یافت. در این بیانیه تصریح شد تا زمانی که آمریکا از تصمیم اشتباه خود مبنی بر انتقال سفارت آمریکا به قدس عقب نشینی نکند، اعضایی از سازمان همکاری اسلامی که با رژیم صهیونیستی ارتباط سیاسی و اقتصادی دارند این روابط را تعلیق کنند.

ـ نامه اسماعیل هنیه به رهبر معظم انقلاب
اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) 28 دی در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید کرد، ملت فلسطین مواضع ثابت و ارزشمند ایران در مسئله قدس را می‌ستاید.
اسماعیل هنیه در این نامه با اشاره به ابعاد توطئه بزرگ استکبار علیه قدس و ملت فلسطین با هدف سرنگون‌کردن غزه به ‌عنوان قلعه مقاومت و پایان دادن به مبارزه علیه رژیم اشغالگر و عادی‌سازی روابط حکام وابسته منطقه با آن از حمایت‌های ملت ایران و هدایت‌های رهبر انقلاب اسلامی از جنبش مقاومت قدردانی کرد.
هنیه در این نامه تاکید کرد: ما با شروع انتفاضه خروشان مردمی در داخل کرانه باختری و قدس به اذن خداوند توطئه طاغوتِ عصر (ترامپ) و حاکمان نفاق در پایتخت‌های دور و نزدیک را در پایان دادن به مساله فلسطین خنثی خواهیم کرد.

بهمن:

ـ برگزاری مراسم یادبود جان باختگان نفت‌کش سانچی
مراسم یادبود جان باختگان نفت‌کش سانچی اول بهمن با حضور رئیس‌جمهور، رئیس مجلس و برخی دیگر از مقامات علی‌رتبه کشوری و لشکری در مدرسه عالی شهید مطهری برگزار شد.

ـ گفت‌وگوی زنده تلویزیونی رئیس‌جمهور
دکتر روحانی اول بهمن در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با اشاره به افزایش قیمتت دلار گفت: در کشور برای توزیع دلار اشکالاتی داریم. هیچ‌کجای دنیا شما پیدا نمی‌کنید که مردم بروند در خیابان اسکناس بگیرند. هزینه‌ها و نیازمندی‌های کشور از طریق سیستم بانکی معمولاً انجام می‌گیرد. کسی اسکناس دست نمی‌گیرد.
رئیس جمهوری تاکید کرد: ما همیشه نوساناتی داشتیم، نوسانات باید تمام شود و مقامات بانک مرکزی دارند در این زمینه تلاش می‌کنند و این نوسانات بلند مدت نخواهد بود.
دکتر روحانی گفت: حتماً کمبود منابع ارزی نداریم. وضع منابع ارزی ما امروز خوب است و در آینده هم وضع منابع ارزی بهتر خواهد بود.
رئیس جمهوری با تاکید بر تعهد دولت به تامین آرامش و اینکه زندگی مردم باید زندگی راحتی باشد، اظهار داشت: ما نمی‌خواهیم در کشور ناامنی باشد، اعتراض و انتقاد اشکال ندارد. حتی اینکه به خیابان آمده و در چارچوب قانون تظاهراتی هم انجام دهند، اشکالی ندارد اما آن چیزی که مردم را نگران می‌کند، ناامنی است و آن چیزی که مردم را نگران می‌کند تنش‌های بی‌مورد در جامعه است. دلمان می خواهد هم در اقتصاد، اجتماع و هم در فرهنگ و هم در سایر مسایل ، کشور امن و آرامی داشته باشیم و بحمدالله این چنین است.
دکتر روحانی در پاسخ به این پرسش که در حادثه کشتی نفتکش سانچی چه کردید و به گمان‌ شما توقعی که مردم داشتند برآورده شد؟، گفت: حادثه، حادثه بسیار تلخی بود در حادثه‌ای تاثرانگیزی که ما 32 عزیزمان را از دست دادیم. ساعاتی پس از حادثه نفتکش سانچی مطلع شدم؛ فردای حادثه جلسه ای با حضور وزرا برگزار شد و در آن جلسه خواهان تشکیل کمیته‌ای با حضور نمایندگان وزارتخانه های خارجه ، نفت، راه و شهرسازی و کار شدم.
رییس جمهوری افزود: وزارت امورخارجه به طور منظم با مسئولین چینی و همچنین کشورهای اطراف در تماس بود تا کمک‌های لازم به این عزیزان انجام گیرد. همه امید ما این بود که این عزیزان نجات پیدا کنند. گر چه خبرهای اولیه هم به این صورت بود که نشان می‌داد به خاطر انفجاری که رخ داده، امیدها اندک است ولی در عین کم‌امیدی همه تلاش‌ها برای نجات آن عزیزان انجام گرفت و به همین دلیل وزیر کار به چین اعزام شد.
رئیس جمهوری گفت: قبل از عزیمت وزیر کار، تیم هایی را از شرکت ملی نفتکش و از بنادر و کشتیرانی و حتی یک تیمی را از نیروی دریایی ارتش اعزام کرده بودیم که اگر امکان‌پذیر باشد برای نجات آن عزیزان تلاش کنند که متأسفانه عزیزان ما از دست رفتند و بسیار متأسف هستم و به خانواده‌های عزیز این حادثه غم‌انگیز یک بار دیگر تسلیت می‌گویم .
دکتر روحانی تصریح کرد: در ارتباط با این حادثه غم انگیز، به همه مقامات مسئول گوشزد می‌کنم که باید مسأله را در دو بعد دنبال کنیم. این حادثه چرا رخ داد و دلیلش چه بود و از لحاظ حقوقی چه اقداماتی باید انجام بگیرد و همچنین به خانواده‌های عزیزی که در این حادثه داغدار شدند و در دولت یک روز عزای عمومی اعلام کردیم و این عزیزان را به عنوان شهید خدمت لقب دادیم.
مجری از رئیس جمهوری پرسید: بخشی از منتقدین شما در حادثه زلزله کرمانشاه می‌گویند که چرا آقای دکتر روحانی با حلقه محافظان فراوان در اتومبیل ضد گلوله بین مردم رفت، مگر قرار بود چه اتفاقی آنجا بیفتد؟
دکتر روحانی اضافه کرد: در زلزله کرمانشاه کار خوبی صورت گرفت. البته این معنایش این نیست که کار ما بی‌نقص است. اولاً همان دقایق اول که حادثه اتفاق افتاد، با آقای وزیر کشور صحبت کردم و همان وقت کمیته برای رسیدگی به این مسأله تشکیل شد و بلافاصله همان شب هنگام تیمی به کرمانشاه اعزام شد.
رئیس جمهوری اظهار داشت: همه مقامات و مسئولین کرمانشاه حاضر شدند. نیروهای امداد، کار بزرگی را انجام دادند. 7 هزار و 817 نفر را نجات دادند که اینها مصدوم بودند و نجات پیدا کردند و به بیمارستان‌ها منتقل شدند. فردای آن روز، به کرمانشاه رفتم. در این حادثه بعضی از دوستان می‌گفتند شما چند روز دیگر بروید حادثه تازه اتفاق افتاده و هنوز بی‌نظمی بر آنجا حاکم است.
دکتر روحانی ادامه داد: دوستان توصیه می کردند که حادثه نزدیک مرز بوده است و ناامنی وجود دارد، اما در عین حال فردای زلزله گفتم وزیر کشور و وزیر بهداشت و درمان ما بلافاصله به کرمانشاه بروند و من هم روز بعد به کرمانشاه رفتم. در کرمانشاه یک جایی مشخص شده بود در سرپل ذهاب، که از ماشین پیاده شوم و برای مردم صحبت کنم.
رئیس جمهوری تصریح کرد: در مسیر که می‌رفتیم، یک جایی دیدم ساختمانی فرو ریخته است. همانجا گفتم بایستید و از ماشین پیاده شدم. البته یک مقدار سخت است برای محافظین، اما ماشین ایستاد. از ماشین پیاده شدم و رفتم کنار ساختمانی که فرو ریخته بود. آنجا با مردم صحبت کردم. برگشتم آمدم. نزدیک ماشین بلندگو گذاشته بودند که صحبت کنم. ایستادم، دیدم که بلندی نیست. یعنی مسلط نیستم و همه جمعیت را نمی‌بینم. گفتم بلندگو را بیاورید در ماشین و رفتم در ماشین که مسلط باشم و با مردم صحبت کنم و صحبت کردم.
مجری در بیان سئوال دیگر خود از رئیس جمهوری گفت: زمان انتخابات شما رفتید جایی که مردم شعار دادند ما که هوا نداریم، ولی هواتو داریم. آقای رئیس جمهور همان مردم مکرراً در صفحه من عکس‌هایشان را می‌فرستند و زیر گرد و غبار می‌گویند «اهواز هوا ندارد، خوزستان هوا ندارد». تا چه زمانی باید به آنها بگوییم صبر کنید، درست می‌شود؟
رئیس جمهوری با بیان اینکه این یک مشکل واقعی و مهم برای مردم بوده و در اهواز و خوزستان بخاطر گرد و غبار و در تهران و برخی از کلانشهرها بخاطر دود و آلودگی هوا است، اظهار داشت: همانطور که زلزله به ما هشدار می‌دهد که باید ساختمان‌ها را مقاوم و خود را برای شرایط 7 ریشتری آماده کنید، آلودگی‌ها و ریزگردها هم به ما اعلام می‌کند که به محیط زیست‌تان برسید.
دکتر روحانی تصریح کرد: ما نمی‌توانیم محیط زیست را رها کنیم؛ نمی‌شود به خاطر آلودگی هوا هر روز مدارس مردم در کلانشهرها تعطیل و سلامت مردم تهدید شود.
رئیس جمهوری افزود: من هیچ وقت محبت مردم در ایام انتخابات را یادم نمی‌رود. خاطرات فراموش ناشدنی از بسیاری از استان‌ها دارم که یکی‌ از آنها هم خوزستان است و همان شعاری که شما اشاره کردید.
دکتر روحانی با بیان اینکه از سال گذشته برنامه جامعی برای اینکه بتوانیم منشأ گرد و غبار داخلی را مهار کنیم آغاز شده است، گفت: این نکته را به مردم بگویم که برخی از مسایل حتماً زمان‌بر است، یعنی ما نمی‌توانیم صدها هزار هکتار را در عرض چند ماه نهال‌کاری و درختکاری کنیم و یا فورا به تالابی که خشک شده آب برسانیم؛ اینها زمان‌بر است اما این کار را ما آغاز کردیم.
رئیس جمهوری ادامه داد: البته منشا ریزگردها گاهی از داخل است که باید حل کنیم و برخی از خارج و کشورهای همجوار مانند عراق، کویت و عربستان و کشورهای دیگر است که باید سیاست خارجی و منطقه‌ای ما و همکاری دولت‌ها را داشته باشیم.
مجری از رئیس جمهوری پرسید: کاری ندارم با مجوز یا بدون مجوز بوده، ولی مردم بابت صندوق‌های مالی اعتباری، بسیار گلایه‌مند هستند. بسیاری از ما می پرسند که بالاخره مردمی که پول‌های بسیار کوچک‌شان را بردند در این صندوق‌های مالی اعتباری گذاشتند، چه کنند؟ دولت مسئول است یا نه و این مردم چه کار باید بکنند؟
دکتر روحانی در پاسخ اظهار داشت: برخی از این صندوق‌های اعتباری بی‌مجوز بودند و شروع به کار کردند، نه امروز که از دهه 80 این صندوق‌ها شروع به کار کردند. حالا با مجوز و یا بی‌مجوز که وارد این نکته‌ها نمی‌شوم. نکته‌ای می‌خواهم خواهش کنم از مردم، هر بانکی یا هر صندوقی اگر خلاف متعارف به مردم قول سود داد، بدانند که اینجا خطری هست. یعنی اگر یک کسی صدا زد و گفت من سود بالاتر می‌دهم، احساس خطر و شک و تردید کنند.
رئیس جمهوری ادامه داد: وقتی سود زیاد می‌دهد، می‌خواهد چه کند و چطور می‌خواهد تأمین کند. اینها برای اینکه پول را می‌خواهند جذب کنند، برخلاف مقررات قول سود بالا دادند. نمی‌خواهم بگویم مردم تقصیر دارند. می‌خواهم بگویم حواس‌شان از امروز به بعد جمع باشد. ما رسیدیم به یک مشکل، به مشکلی که این صندوق‌ها برای مردم ایجاد کردند. یک راه این بود که بگوییم به ما ربطی ندارد. یک صندوق اعتباری غیرمجاز بوده، مردم رفتند. این کار را نمی‌توانستیم بکنیم به هر حال مردم به دلیلی به آن صندوق اعتماد کردند، به هر دلیلی مجوز داشته یا نداشته و مشکلی پیش آمده است.
دکتر روحانی تصریح کرد: دولت باید این مشکل را حل کند. وقتی می‌گوییم دولت حل کند، یعنی از جیب مردم حل کند. یادمان نرود دولت پولی ندارد. تمام پول دولت متعلق به مردم است. وقتی می‌گوییم صندوقی ورشکسته شده و دولت پولش را بدهد، یعنی از مردم بدهد. یعنی همه مردم بیایند بابت ورشکستگی یک صندوق، همه بیایند مشارکت کنند. همه بیایند پول بدهند. البته ممکن است راه و چاره نباشد، چون ممکن است اموال آن صندوق تکافوی بدهی‌اش را نکند.
رئیس جمهوری اضافه کرد: این را چه کسی باید جبران و تأمین کند. برای اینکه مردم مطلع باشند می گویم. تاکنون بیش از 11 هزار میلیارد تومان بانک مرکزی پول گذاشته است برای اینکه بتواند این 98 درصدی که گفتیم مشکلات‌شان حل و فصل شد، مشکلات‌شان حل و فصل شود. ممکن است آن 98 درصد هم 100 درصد راضی نباشند، کاری ندارم. اما طبق معیارهایی که بوده بنا بوده این 98 درصد با آنها تسویه حساب شود یعنی اصل پولشان را بر مبنای یک سود متعادل بگیرند. سود عادلانه هم محاسبه کنند.
دکتر روحانی خاطرنشان کرد: ممکن است قبلاً‌ سود بیشتری می گرفتند. خود به خود این کم می‌شود از پول‌شان و این کار انجام گرفته است. یعنی 11.5 هزار میلیارد تومان بانک مرکزی پول داده است. این فشار بسیار زیادی بر دولت است. بقیه‌اش را هم داریم دنبال می‌کنیم. روسای سه قوه نمایندگانی را مشخص کردند، از چند ماه پیش که همه تلاش خودشان را بگذارند، برای اینکه این معضل را حل کنیم.
رئیس جمهوری اضافه کرد: یعنی قوای قضائیه، مقننه و مجریه جلسات متعددی داشته و دارند برای اینکه سریع‌تر مسایل دادگاهی‌اش حل و اموال اینها محاسبه و مشخص گردد که کمبود اموال اینها چقدر است تا آنرا تأمین و مشکل مردم را حل کنیم. اما این نکته را همه باید بدانیم وقتی می‌گوییم دولت یعنی مردم. اینکه دولت پول بدهد این پول یا از پول مالیات یا از پول نفت مردم است چرا که عمده بودجه و پول دولت یا از نفت و یا از مالیات است.پس پول ملت است. اینکه در بودجه هم می‌گوییم شفاف شود و مردم بدانند برای این است که این پول متعلق به مردم است و برای دولت نیست که هر طور بخواهد خرج کند.

ـ رد کلیات بودجه سال 97 در مجلس
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی 8 بهمن با کلیات لایحه بودجه سال 1397 مخالفت کردند.
براین اساس کمیسیون تلفیق موظف شد ظرف 72 ساعت لایحه بودجه 97 را بررسی و اصلاحات لازم را انجام دهد.

ـ پایان نشست گفت‌وگوی ملی سوریه در سوچی
نشست گفت وگوی ملی سوریه 10 بهمن با تاکید بر حل و فصل سیاسی مشکلات سوریه براساس 12 اصل از جمله یکپارچگی این کشور، تعیین سرنوشت سوریه از سوی مردم آن و ارتش ملی یکپارچه به کار خود پایان داد.
این نشست دو روزه با حضور حدود یک هزار و 600 نفر از اقشار مختلف سوریه از جمله هیات دولت و معارضان سوری در سوچی روسیه برگزار شد.
از جمله دستاوردهای این نشست، تشکیل کمیسیون تدوین قانون اساسی سوریه بود.

ـ حضور رهبر معظم انقلاب در مرقد بنیانگذار انقلاب اسلامی و گلزار شهدا
رهبر معظم انقلاب اسلامی 11 بهمن و در آستانه دهه فجر و سالروز ورود شکوهمند امام خمینی به ایران اسلامی در مرقد مطهر امام راحل حضور یافتند و با اقامه نماز و قرائت فاتحه به مقام شامخ آن عزیز سفرکرده ادای احترام کردند.

ـ تجدید میثاق رئیس‌جمهور و کابینه دوازدهم با آرمان‌های امام راحل
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی و اعضای کابینه دوازدهم،11 بهمن با حضور در مرقد بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی با آرمان های امام راحل تجدید میثاق کردند.
رئیس جمهور در این مراسم طی سخنانی گفت: بازگشت به عقب از محالات است و مردم آن روزهای سیاه و تاریک را پشت سر گذشته اند. اساس حکومتی که امام راحل برای ما به یادگار گذاشته، مردمسالاری در پناه اسلامیت و اساس آن جمهوریت و اسلامیت است. امام به ما یاد داد بقا حکومت و ادامه حکومت و سرزندگی حکومت با نظر مردم و رای مردم است.
وی ادامه داد: تا زمانی که اسلام هست و مردم عاشق فرهنگ اسلام هستند و به ایران عشق می ورزند و امنیت ملی را پاس می دارند، هیچ قدرتی نمی تواند مسیر ملت را عوض کند.
رییس جمهوری با بیان اینکه راه اصلی مردم سالاری، انتخابات است، گفت: مردم از طریق انتخابات و پای صندوق آرا اعلام نظر می کنند و جمهوری اسلامی که 12 انتخابات ریاست جمهوری، 10 انتخابات مجلس، 5 انتخابات خبرگان رهبری و شورای اسلامی شهر و روستا و چندین همه پرسی را پشت سر گذاشته است، به خوبی می داند سرنوشتش با قواعد مردمسالاری پای صندوق آرا تعیین خواهد شد.
روحانی گفت: البته این موضوع به آن معنا نیست که مردمسالاری صرفا انتخابات است و بس. در کنار انتخابات حضور مردم، مشارکت دائمی مردم، تعاون و یاری مردم به یکدیگر و نقد و اعتراض است. هیچ کس نمی تواند ملت بزرگ ایران را از بیان اظهار نظر و نقد و انتقاد و حتی اعتراض باز دارد. گوش همه مسئولین کشور باید در برابر مطالبات مردم و خواست مردم شنوا باشد.
رییس جمهوری گفت: رژیم گذشته ای که فکر می کرد سلطنت او مادام العمر و ابدی است به این دلیل همه چیز را از دست داد که صدای نقد مردم را نشنید، صدای مردم نصیحت مردم را هم نشنید، صدای مصلحان، ناصحان، علما، بزرگان و فرهیختگان را هم نشنید، صدای اعتراض مردم را هم نشنید و فقط یک صدا را شنید آن هم صدای انقلاب اسلامی برای حکومتی که فقط صدای انتخابات را بشنود، شنیده شد. حکومت ها باید صدای نصیحت مردم، خواست مردم، مطالبه و انتقاد و اعتراض مردم را به خوبی بشنوند.
وی خاطرنشان کرد: ما در کنار این مقبره منور هستیم و در کنار مرد بزرگی هستیم که آرمیده است. او به ما جرائت ایستادگی داد و یاد داد نقد را بشنویم، یاد داد در برابر استکبار با قدرت بایستیم ، یاد داد صندوق آرا را نباید رها کنیم و باید به فکر محرومان و مستضعفان باشیم و یاد داد اخلاق و معنویت دین را از یاد نبریم و در برابر متجاوزان بایستیم.
رئیس‌جمهور گفت: هرگز اجازه نخواهیم داد استبداد به این سرزمین بازگردد و در کنار مردم برای اجرای خواست مردم بیش از همیشه آماده هستیم تا مجری نظرات مردم برای پیشرفت کشور عزیزمان ایران باشیم.

ـ تصویب کلیات لایحه بودجه 97 کل کشور
نمایندگان مجلس شورای اسلامی 11 بهمن با 182 رای موافق با کلیات بودجه 1397 کل کشور موافقت کردند.

ـ آغاز برگزاری آیین‌های ویژه گرامیداشت دهه فجر انقلاب اسلامی
آیین‌های ویژه بزرگداشت سی ونهمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی 12 بهمن همزمان با سالروز ورود تاریخی امام خمینی(ره) به میهن در سراسر کشور برگزار شد.
حجت‌الاسلام سید علی خمینی به عنوان سخنران این مراسم در تهران و در کنار مرقد حضرت امام(ره) استقلال طلبی ، آزادی ، اسلام خواهی و ساده زیستی را از اساسی ترین آرمان های انقلاب بیان کرد و گفت: رمز ماندگاری انقلاب در تحقق این آرمان ها است که استقلال و آزادی مهمترین این ارزش ها محسوب می شود.
به گفته وی، دهه فجر دهه بازخوانی آرمان های انقلاب اسلامی است و بزرگداشت این دهه بزرگداشت آرمان های اصیل ملت ایران است که نیاز است هر سال این ایام را گرامی داریم.
سید علی خمینی افزود: امروزه افتخارمی کنیم که رهبر انقلاب ما فردی است که از زمان انتخابش توسط مجلس خبرگان خواهان قدرت و مقام نبوده است و از روی صداقت و منافع عمومی مردم سکانداری انقلاب را پذیرفتند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود مبارزه با اشرافیت را یکی دیگر از آرمان های بلند ملت ایران در زمان انقلاب بیان کرد و گفت: اما و رهبر معظم انقلاب با الگوبرداری از امیر المومنین(ع) زندگی کاملا ساده ای را برای خود درست کردند و امروزه مسئولان ارشد کشور این روش را در زندگی خود به کار گیرند. امام همواره بر ساده زیستی تاکید می کرد و باور داشت که اگر می خواهیم در مقابل سلاح ها و توطئه های دشمنان ایستادگی کنیم باید در وهله اول ساده زیست باشیم و از هر گونه مقامی دوری کنیم.
نوه امام راحل با بیان اینکه مستضعفین جامعه همواره در زمان انقلاب و دفاع از مرز و بوم کشور پیشقدم بوده اند، گفت: طبیعی است که مسئولان نمی توانند تمامی مشکلات مردم را حل کنند ولی می توانند با ساده زیستی همانند دیگر مردم جامعه زندگی کنند.
حجت‌الاسلام سید علی خمینی یکی از علل سقوط رژیم پهلوی را نهادینه شدن تبعیض در جامعه بیان کرد و گفت: مردم می توانند فقر را تحمل کنند ولی تبعیض را نخواهند پذیرفت و فرزندان مسئولان نیز باید همانند سایر افراد ساده زیست باشند.

ـ برگزاری نشست خبری رئیس‌جمهور
دکتر روحانی در نشست خبری که 17 بهمن با حضور رسانه‌های خارجی و داخلی برگزار شد، با تاکید بر این که تنها شنیدن هم کافی نیست، گفت:جوانان نمی خواهند ما فقط صدای آنها را بشنویم. آنها دارای افکار، ایده ها ، خواست هایی هستند. دنیای جدید را می بینند، پیشنهاد و سخن دارند و ما باید راه پیشنهادی آنها را بشنویم، ببینیم، مطالعه کنیم و با آنها به گفت و گو بنشینیم و راهی که آنها پیشنهاد می کنند و مسیری که می پسندند باید در اراده و خواست حاکمیت همواره تاثیرگذار باشد.
رییس دولت دوازدهم در بخش دیگر از سخنان خود تصریح کرد:دولت دوازدهم علاوه بر ادامه همه آرمان های انقلاب برای این دولت دو هدف را تعیین و اعلام کرده است؛ اشتغال مولد و مبارزه با فقر مطلق و این دو هدف را دنبال خواهیم کرد.
روحانی ادامه داد: در بودجه سال 97 به این دو اصل توجه عمیق کرده ایم. امیدواریم نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم مصوبه ای که در نهایت در اختیار ما می گذارند همان هدف ها را مراعات کرده باشند و ما بتوانیم در برابر وعده ای که به مردم دادیم، عامل به آن وعده باشیم.
رییس جمهوری در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا مبنی بر این که بعد از ارایه لایحه به مجلس منتقدین اعتقاد داشتند که اساسا دولت در بودجه 97، برای 59 دستگاهی که در جدول 17 بودند برنامه ای نداشته است در کمیسیون تلفیق هم این دستگاه ها ذیل برخی نهادها تجمیع شدند باز هم با تلاش دولت این دستگاه ها حذف شده است، گفت: اشکال جدول 17 این بود که دستگاه هایی که به عنوان بودجه بسیاری به عنوان کمک از دولت پولی دریافت می کردند و این که کجا مصرف و نتیجه آن چه می شود، حتی گاهی آمار ظاهری به ما می دادند مثلا این قدر تحقیق شد این قدر کتاب چاپ شده اما اثر از آن کتاب و تحقیق چه بوده است، چند نفر خواندند نامشخص بود.
وی افزود: اساسا این تغییر بودجه امسال یکی از ویژگی هایش شفافیت است که ما بتوانیم هم شفاف باشیم دولت برای اینها که پول می داد سازمان مدیریت برنامه و بودجه و هم بتوانند مطلع باشند که این بودجه کجا مصرف می شود.
روحانی تاکید کرد: تجمیع که برخی از اینها زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفته است به خاطر این است که بتوانیم نظارتی بکنیم، این نیست که بودجه کم یا زیاد کنیم بحث این است که بر مبنایی کاری که انجام می دهند عملکرد سه ماهه ای که به ما اعلام می کنند بودجه به آنها اختصاص داده بشود این طور نباشد بودجه و از عملکرد آنها بی خبر باشیم.

ـ دیدار وزیر خارجه ترکیه با مقامات کشورمان
مولود چاوش اوغلو 18 بهمن با سفر به ایران با رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفت1وگو کرد.
دکتر روحانی در دیدار وزیر خارجه ترکیه گسترش روابط دوستانه و برادرانه با همسایگان و بویژه ترکیه را اصلی مهم در سیاست خارجی و منطقه ای جمهوری اسلامی ایران دانست و بر تلاش در راستای توسعه، تقویت و تحکیم همه جانبه مناسبات و همکاری های تهران – آنکارا تاکید کرد.
رئیس جمهوری برگزاری اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی در استانبول درباره قدس را در شرایط منطقه تأثیرگذار دانست و بر ادامه تلاش ها برای مقابله با توطئه افکنی دشمنان تاکید کرد.
روحانی همچنین اجلاس سه جانبه سوچی را گامی مهم برای حل و فصل مشکلات منطقه ای عنوان کرد و گفت: خوشبختانه امروز روابط سه جانبه ایران، ترکیه و روسیه در مناسبات منطقه‌ای بسیار مهم و تأثیرگذار بوده و این در حالی است که در شرایط کنونی برای حل و فصل بحران سوریه نیاز به ادامه رایزنی و همکاری‌های بیشتر است.
رئیس جمهوری با تأکید بر ضرورت ادامه مبارزه با تروریسم و جلوگیری از اقدامات تجزیه‌طلبانه در منطقه، خاطر نشان کرد: متأسفانه امروز برخی به دنبال برهم زدن مرزهای جغرافیایی در منطقه هستند و پس از ناکامی در شمال عراق به توطئه‌ در شمال سوریه پرداخته‌اند.
روحانی افزود: معتقدیم در آینده باید وحدت سوریه حفظ شده و تروریسم در این کشور از بین برود تا به واسطه ایجاد آرامش در این کشور، کشورهای منطقه نیز احساس امنیت داشته باشند و همکاری‌های ایران، ترکیه و روسیه در این راستا بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

ـ دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی ارتش با رهبر معظم انقلاب
رهبر معظم انقلاب اسلامی 19 بهمن همزمان با سالروز بیعت تاریخی همافران نیروی هوایی در 19 بهمن سال 1357 با امام (ره)، با جمعی از فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی و قررگاه پدافند هوایی ارتش دیدار کردند.
رهبر انقلاب اسلامی، تغییر و تحول را همچون دیگر موجودات زنده، جزو ذات انقلاب برشمردند و افزودند: اکنون که انقلاب در حال ورود به چهل سالگی خود است، اصول و مبانی، ثابت و پایدار مانده، اما از این درخت تناور و ریشه دار، میوه‌های نو به نو و جدید بروز کرده است.
ایشان کانون اصلی مقابله دشمنان با انقلاب اسلامی را جلوگیری از ظهور ثمرات جدید و استمرار و استقامت انقلاب برشمردند و گفتند: منظور از دشمنان همان کسانی هستند که با پیروزی انقلاب اسلامی، حکومت دست‌نشانده و مطیع آنها در این منطقه حساس سرنگون شد که در رأس آنها دولت آمریکا قرار دارد.
ایشان راهپیمایی 22 بهمن امسال را یک نمونه از عشق و ارادت مردم به انقلاب دانستند و افزودند: امسال به دلیل یاوه گویی های برخی از دولتمردان آمریکا و غیر آمریکا، مردم احساس می کنند که دشمن در حال کمین گرفتن و درصدد دشمنی است و به همین علت، به حول قوه الهی، حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن امسال از همیشه گرم تر و پرشورتر خواهد بود و همه خواهند آمد.
رهبر انقلاب اسلامی در ادامه با تأکید بر اینکه سیاست‌های اصولی نظام برآمده از انقلاب اسلامی است، گفتند: از جمله سیاست‌های اصولی نظام، «استقلال اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و امنیتی»، «آزادی» و «پیشرفت همه جانبه مادی و معنوی» است که در برخی زمینه ها بویژه علم و فناوری پیشرفت‌های خوبی به‌دست آمده است.
حضرت آیت الله خامنه ای، «عدالت اجتماعی» را یکی دیگر از سیاست‌های اصولی نظام برشمردند و افزودند: هدف از عدالت اجتماعی، برداشتن فاصله های میان مردم است که البته در این زمینه کم‌کاری و عقب‌ماندگی داریم و آن کاری که باید انجام بگیرد، هنوز انجام نگرفته ولی همه بدانند که ما از این سیاست اصولی صرف‌نظر نکرده‌ایم و با جدیت به‌دنبال آن هستیم.
ایشان یکی از راههای تحقق عدالت اجتماعی را مبارزه با ظلم و فساد دانستند و افزودند: مبارزه با ظلم و فساد بسیار سخت است و همانگونه که چند سال قبل گفتم، فساد همچون اژدهای هفت‌سر افسانه ها است که از بین بردن آن به راحتی امکان پذیر نیست ولی حتماً باید انجام شود.
رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: برخورد با ظلم و فساد در میان کارگزاران حکومتی باید شدیدتر و جدی‌تر از بقیه موارد باشد و همه مسئولان و مدیران کشور باید به این موضوع توجه کنند.
حضرت آیت الله خامنه ای با یادآوری این موضوع که داعش را آمریکایی‌ها بوجود آوردند و رئیس جمهور فعلی آمریکا در تبلیغات انتخاباتی به آن اشاره کرد، گفتند: آمریکایی‌ها علاوه بر ایجاد داعش، از آنها پشتیبانی کردند و احتمالاً آموزش برخی شیوه های خشن و وحشیانه را نیز مجموعه های وحشی آمریکا همچون بلک‌واتر به عهده داشتند اما دولت آمریکا با وجود همه این بی‌رحمی‌ها و سنگدلی‌ها، در تبلیغات بین المللی مدعی حمایت از حقوق بشر و مظلومان و حقوق حیوانات است که باید با بیان حقایق، آنها را رسوا کرد.
ایشان، حمایت از ظلم 70 ساله به ملت فلسطین و همچنین حمایت از کشتار مردم یمن و ظلم به آنان را نمونه های آشکاری از ظلم امریکایی‌ها دانستند و افزودند: زیرساخت‌های یمن و مردم مظلوم این کشور، به‌طور روزانه به وسیله هم‌پیمانانآامریکا و با سلاح های آمریکایی بمباران می‌شوند اما دولت آمریکا هیچ اعتراض و اعتنایی نمی‌کند ولی با کمال وقاحت با نمایش چند آهن‌پاره، ادعای بی دلیل ارسال موشک از ایران را مطرح می کنند.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه در همه برنامه‌ها باید مردم در در اولویت باشند، گفتند: اسم مردم مکرر آورده می شود که البته تکرار و تکیه بر نام مردم در سخنان مسئولان بسیار خوب است اما باید مردم را بشناسند و بشناسیم. حرف مردم، شکایت از فساد و تبعیض است. مردم بسیاری از مشکلات را تحمل می‌کنند اما از فساد و تبعیض شِکوه دارند و آن را تحمل نمی کنند، بنابراین مسئولین هر سه قوه باید به ‌طور جدی با فساد مبارزه کنند.

ـ برگزاری باشکوه جشن پیروزی انقلاب اسلامی
جشن بزرگ پیروزی انقلاب اسلامی و راهپیمایی یوم الله 22 بهمن در این روز با حضور گسترده و باشکوه مردم در سراسر کشور برگزار شد.
رئیس‌جمهور به عنوان سخنران این مراسم گفت: راهپیمایی امسال ویژگی دیگری دارد و آن این است که وارد چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی می شویم، سال آینده که چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است باید به معنای واقعی کلمه سال بلوغ این انقلاب است و در این سال باید اتحاد ملی را بیش از گذشته شاهد باشیم.
وی همچنین گفت: زمانی که انقلاب ما پیروز شد همه با هم بودیم، در قطار انقلاب مسافران فراوانی بودند، حالا به طور طبیعی برخی خود خواسته از آن پیاده شدند، برخی را هم از قطار انقلاب پیاده کردیم که می توانستیم پیاده نکنیم .
وی با تاکید بر این که همه را امروز باید دوباره به سوار شدن به قطار موفقیت و پیروزی انقلاب دعوت کنیم، تصریح کرد: ما همه یک ملت هستیم و یک آرمان داریم و در پی عظمت ایران بزرگ و تفوق فرهنگ اسلام و هویت ایرانی – اسلامی در دل جوانان عزیزمان هستیم.
روحانی تصریح کرد: برای توسعه و آبادانی ایران اسلامی به همه اصولگرایان ، اصلاح طلبان ، اعتدال گرایان و به همه کسانی که به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اعتقاد دارند ، نیاز داریم. تمام اقوام ایرانی، پیروان مذاهب تشیع، اهل سنت و تمام ادیان و هر کس که این قانون اساسی را قبول دارد، انقلابی هستند.
روحانی به توطئه آمریکایی‌ها علیه قدس، فلسطین و مردم منطقه اشاره کرد و گفت: آنها می خواستند بیت ‌المقدس را به عنوان پایتخت صهیونیست‌ها اعلام کنند اما جهان در برابر این توطئه ایستاد و نه تنها کشورهای اسلامی بلکه به جز چند کشور همه کشورها با این توطئه آمریکایی‌ها در مجمع عمومی سازمان ملل متحد مخالفت کردند.
وی تاکید کرد: اکنون ما شاهد ثبات بیشتر منطقه، تضعیف بیشتر آمریکا و صهیونیسم و شور و نشاط بیشتر ملت ایران برای تعالی و پیشرفت هستیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که سال آینده، سال نشاط و امید برای ملت ایران است و باید دشمن را مأیوس کنیم، تصریح کرد: از اصولگرا، اصلاح‌طلب، اعتدالگرا، همه احزاب و تشکل‌ها و همه مردم خواهش می کنم بیایید با هم باشیم. هزار دوست کم است و یک دشمن بسیار زیاد است، با هم دوستی کنیم و قدر همدیگر را بدانیم. کینه‌ها را رها کنیم. چند سال کینه، چند سال سخن ناروا گفتن. ما برادریم و همه ایرانی و مسلمانیم و منافع مشترک داریم. مسایل کوچک را رها کنیم ، متحد شویم و در کنار هم قرار بگیریم.
رییس جمهوری خطاب به جوانان عزیز و مردم ایران، گفت: ما برای اینکه بتوانیم انقلاب و نظام را حفظ کنیم، راهی جز مشارکت مردم نداریم و اگر انقلاب ما امروز باقی مانده، بخاطر انتخابات‌هاست. اگر انتخابات مجلس و ریاست جمهوری نداشتیم، بدانید امروز انقلابی در کار نبود و انتخابات‌ها است که این انقلاب را پایدار نگه می‌دارد.
روحانی تاکید کرد: راه انتخاب مردم را باید سهل کنیم. از همه نهادها و ارگان‌ها و از دستگاه قانونگذاری مجلس، شورای نگهبان و از همه می‌خواهم که راه انتخابات را سهل کنند. اسلام گفته است اگر 40 نفر شهادت دادند این فردی که از دنیا رفته آدم خوب است، اگر آدم بد باشد، در روایات ما آمده خدا از گناهانش می‌گذرد . آیا وقتی 400 نفر شهادت می دهند این آدم خوب است، یک جناح شهادت می‌دهد که این آدم خوب است و میلیون ها نفر شهادت می‌دهند، این فرد خوب است، کافی نیست؟
وی با بیان این که باید به مردم اعتماد و راه قانونی را سهل کنیم، اظهارداشت: احراز صحت و سلامت و شایستگی‌ها را سهل کنیم. مردم را در این احرازها مشارکت دهیم و اگر کمبود قانون داریم، قانون را اصلاح کنیم و راه را باز کنیم، با مردم مدارا کنیم. بگذارید همه سلیقه‌ها و جناح ها در انتخابات حضور پیدا کنند و در انتخابات مجلس، شوراها، مجلس خبرگان رهبری و ریاست جمهوری همه بیایند و شرکت کنند. با تجربه خودم و به عنوان نماینده ملت ایران اعلام می‌کنم، راه این است که انتخاب مردم را آسان کنیم. انتخاب مردم اساس برای حراست از نظام ما است.
رییس جمهوری همچنین رعایت قواعد بازی را در این عرصه مهم برشمرد و گفت: قواعد تعامل را نباید از یاد ببریم . موقع انتخابات اشکال ندارد ، صحبت و نقد کنیم و هر کسی از نامزد خودش حمایت کند، هر چند که آن وقت هم باید اخلاق، راستگویی و اسلام معیار باشد اما انتخابات که تمام شد، رقابت تمام شد. خواهش می‌کنم از همه جناح‌ها، احزاب، جوان‌ها، فرهیختگان، هر کس انتخاب شد، آن منتخب مردم است.
روحانی با بیان اینکه رأی مردم است که منتخب مردم را می‌سازد، گفت: رقابت را کنار بگذاریم، قواعد سیاسی جهانی را مراعات کنیم، همه در کنار هم باشیم، مردم را راحت بگذاریم، در حریم خصوصی مردم دخالت نکنیم چرا که حریم خصوصی مردم از آن مردم است و یکبار هم شده فرمان 8 ماده‌ای امام در سال 61 را بخوانیم، به آن عمل کنیم و آستانه تحمل را بالا ببریم.
وی اظهارداشت: ثمره انقلاب ومیراث امام بزرگ ما قانون اساسی است، آن را پاس بداریم و از ظرفیت هایش استفاده کنیم .بسیاری از مسایلی که امروز در حوزه آزادی‌ها، روابط اجتماعی و سرمایه‌گذاری‌ها ، به عنوان مشکل در جامعه داریم،ناشی از عمل نکردن به قانون اساسی است. قانون اساسی معیار ماست. هر که قانون اساسی را قبول دارد، انقلابی است و همه شامل تمام قوا و نیروهای مسلح باید به قانون اساسی عمل کنیم. قانون اساسی بن‌بست‌ها را برداشته و ظرفیت بسیار بزرگی دارد.
رییس جمهوری با تاکید بر این که اگر جایی ما با هم بحث داریم باید به اصل 59 قانون اساسی مراجعه کنیم، گفت: اصل 59 قانون اساسی می‌گوید در برخی موارد قانونگذاری و اعمال قوه مقننه در مسایل مهم اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی، مراجعه به آراء مستقیم مردم است. اگر در دو مسأله اختلاف نظر داریم، دعوا و شعار ندارد، صندوق آراء را بیاوریم و طبق اصل 59 قانون اساسی هر چه مردم گفتند، به آن عمل کنیم، این ظرفیت قانون اساسی ما است و باید به ظرفیت‌های قانون اساسی‌ عمل کنیم.
روحانی تاکید کرد: یک مقدار مدارا و آستانه تحمل ما باید افزایش یابد و در کنار هم ، برای کشور‌ و ملت تلاش کنیم. همانطور که در حرم امام گفتم، سه چیز برای ما اصل است؛ اسلام، ایران و ملت ایران وهمه ما برای اسلام، همه ما برای ایران و همه ما برای ملت ایران.

ـ حضور هیئت ایران در کنفرانس بازسازی عراق در کویت
هیئت ایرانی به ریاست وزیر امور خارجه کشورمان 25 بهمن در کنفرانس بین المللی بازسازی عراق در کویت تاکید کرد: کمک جامعه بین‌المللی به بازسازی عراق نه تنها نشانه قدردانی از تلاش های پر هزینه ملت و دولت عراق خواهد بود، بلکه سرمایه‌گذاری مهمی نیز در جهت جلوگیری از سربرآوردن مجدد افراطیون به شمار خواهد رفت.
ظریف در حاشیه این کنفرانس، با امیر و وزیر خارجه کویت، نخست‌وزیر عراق و فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و گفت‌وگو کرد.

ـ دیدار رئیس‌جمهور کشورمان با نخست‌وزیر هند در دهلی نو
دکتر روحانی که 26 بهمن عازم هندوستان شده بود 28 بهمن با نخست‌وزیر این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.
رئیس‌جمهور در این دیدار با تاکید بر نقاط اشتراک بسیار متعدد فرهنگ و تمدن ایران و هند گفت: گذشته تاریخی نشان می دهد که دو ملت در طول تاریخ بهترین دوستان خود را پیدا کرده بودند و ما امروز باید از این روابط حفاظت کرده و برای گسترش آنها تلاش کنیم.
روحانی با اشاره به اینکه ایران خواستار توسعه روابط با هند در زمینه های تجاری، اقتصادی، دانشگاهی، علم و بویژه فناوری های نوین است ، افزود: ما در دو مورد بسیار مهم ترانزیت و مساله انرژی روابط بسیار مهم و راهبردی داریم.‌
رئیس‌جمهور پیش از این دیدار، با حضور در شهر حیدرآباد با علما و مسلمانان این شهر دیدار و گفت‌وگو کرد و در نماز جمعه مسجد مکه حیدرآباد شرکت و سخنرانی کرد.

ـ وقوع سانحه سقوط هواپیمای آسمان
یک فروند هواپیمای ای تی ار متعلق به شرکت آسمان 29 بهمن در کوه دنا سقوط کرد. بر اثر این سانحه 60 مسافر و 6 خدمه پرواز جان باختند. این هواپیما از تهران عازم یاسوج بود.
در پی این حادثه رهبر معظم انقلاب، رئیس‌جمهور و سایر رؤسای قوا پیام تسلیتی صادر کردند. همچنین رئیس‌جمهور، به وزیر راه و شهرسازی ماموریت داد با حضور و تشکیل ستاد بررسی سانحه در سازمان هواپیمایی کشور، ضمن مدیریت، پیگیری و انجام هماهنگی های لازم جهت خدمات امدادی، علل حادثه سقوط هواپیمای شرکت آسمان را سریعا گزارش نماید.

ـ دیدار هزاران نفر از مردم آذربایجان شرقی با رهبر معظم انقلاب
رهبر معظم انقلاب 29 بهمن در دیدار هزاران نفر از مردم آذبایجان شرقی به مناسبت سالروز قیام 29 بهمن مردم تبریز اشرافی‌گری، بی‌توجهی به مستضعفان و اعتماد به خارجی‌ها را نمونه های حرکت ارتجاعی خواندند و تأکید کردند: مردم با حساسیت، رفتار ما مسئولان را تحت نظر داشته باشند تا اینگونه حرکات ارتجاعی در کشور اتفاق نیفتد.
ایشان درک عمیق و انقلابی ملت در تفکیک میان «انقلاب و نظام» با «عملکرد تشکیلات و دستگاههای مختلف» را از علل اصلی حضور متفاوت و تحسین‌برانگیز مردم در راهپیمایی سراسری 22 بهمن امسال خواندند و سخنان مهمی در چهار محور «انقلاب و کارکرد اصلی آن»، «آسیب شناسی انقلاب»، «اولویتهای مقطع کنونی» و «آینده انقلاب» بیان کردند.
رهبر انقلاب اسلامی، علت حضور با انگیزه‌تر مردم در راهپیمایی امسال را بروز دشمنی‌های گوناگون از داخل و خارج از جمله از جانب امریکا و برخی همسایگان ناخلف و بدعهد خواندند و افزودند: البته مردم به برخی مسائل جاری کشور انتقاد دارند و ما کاملاً از انتقادها، گلایه‌ها و شکوه‌های آنها مطلع هستیم اما وقتی پای انقلاب و نظام در میان است، مردم اینگونه در دفاع از انقلاب به صحنه می‌آیند.
ایشان، حضور خردمندانه مردم را ناشی از وجود «آگاهی انقلابی» و «کمال سیاسی» در ملت و توانایی آنها در تفکیک «نظام انقلابیِ امت و امامت» با «تشکیلات دیوانسالاری کشور» دانستند و گفتند: نه فقط از دولت و قوه قضائیه و مجلس، بلکه ممکن است فردی از شخص حقیر نیز انتقاد داشته باشد اما انتقاد هیچ منافاتی با ایستادگی پای نظام اسلامی و انقلابیِ برآمده از پایداری ملت و فداکاری صدها هزار شهید ندارد و به همین علت، مردم با همه وجود از این انقلاب دفاع می‌کنند.
حضرت آیت الله خامنه‌ای در ادامه با اشاره به سوابق برجسته و انقلابی مردم تبریز، این دیدار را بهترین فرصت برای بیان چند مسئله اساسی در خصوص «کارکردهای انقلاب»، «آسیب‌شناسی انقلاب»، «اولویت‌ها» و در نهایت «آینده انقلاب اسلامی» خواندند.
ایشان پیشرفت کشور را نتیجه مردم سالاری دینی خواندند و با اشاره به نامگذاری دهه سوم انقلاب به نام «دهه پیشرفت و عدالت» خاطرنشان کردند: پیشرفت در عرصه های مختلف به معنای واقعی کلمه رخ داده اما در زمینه «عدالت» اقرار می کنیم که عقب مانده ایم.
حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر ضرورت عذرخواهی از خداوند و مردم به خاطر عقب افتادن در زمینه عدالت افزودند: ان‌شاءالله با همت مسئولان و مردان و زنان کارآمد و مؤمن در این زمینه نیز پیشرفت خواهیم کرد.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: پیشرفت یعنی یک ملت با اتکاء به تصمیم و اراده و دانش و ظرفیت خود، به صفوف مقدم برسد که این واقعیت در ایران محسوس است.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به تأثیرگذاری و صاحب رأی بودن جمهوری اسلامی در مسائل منطقه، پیشرفت‌های ایران در عرصه‌های پزشکی، هسته ای، نانو، زیست فناوری، دفاعی و راههای مواصلاتی را یادآور شدند و تأکید کردند: اگر به جوانان اهمیت بیشتری دهیم، از شدت استعداد و ابتکار، آماده پرواز و اوج‌گیری هستند ولی ما مسئولان قدری در این زمینه کوتاهی داریم و باید همت و تلاش بیشتری صورت پذیرد.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: دشمنان ایران از پیشرفت‌های چهار دهه اخیر مطلعند اما ملت‌ها از این پیشرفت‌ها بخوبی آگاه نیستند چراکه ما در تبلیغات ضعیف، کم‌کار و کم‌ابتکار هستیم که باید جبران کنیم.
ایشان در همین زمینه به مسئولان توصیه کردند: به‌صورت عملی و هنرمندانه، و نه با مبالغه و نه صرفاً گزارش های زبانی، پیشرفت‌های مختلف کشور را بازگو کنند تا برخی غافلان که نادانسته در این مسائل تشکیک می کنند، واقعیتها را درک کنند.
حضرت آیت الله خامنه ای با انتقاد از کسانی که از تعبیر «انقلابی» برداشت منفی می کنند، افزودند: نظام اداره کشور و اصول قانون اساسی باید محترم شمرده شود و کسی نباید تصور کند که انقلاب بدون نظام امکان تحقق دارد.
ایشان تأکید کردند: این خطاست که برخی تصور کنند به اسم انقلاب باید به همه‌چیز و به همه حوادث و بخشهای نظام اسلامی زبان انتقاد و اعتراض داشت، زیرا انقلاب یعنی باید نظام اسلامی، مردم‌سالاری دینی و نظام امت و امامت با هدف‌ها و جهت‌گیری انقلابی باشد.
رهبر انقلاب اسلامی با ابراز خرسندی از رایج بودن سکه انقلاب و انقلابی گری در میان مردم و وجود پرشمار مدیران حقیقتاً انقلابی افزودند: به فضل الهی، جمهوری اسلامی تاکنون از نگاه طاغوتی به مردم دور بوده است و بعد از این هم با حساسیت مردم و مسئولان دور خواهد بود.
حضرت آیت الله خامنه ای این بخش از سخنانشان را با این جملات مهم و تعیین کننده پایان دادند: «اشرافی‌گری و امتیاز طلبی مسئولان»، «بی مبالاتی به بیت المال» و «بی توجهی به طبقه مستضعف»، حرکاتی ضدانقلابی است و همه تشکیلات نظام باید با این نگاه به سمت اهداف انقلاب حرکت کنند.

ـ سخنرانی ظریف در کنفرانس امنیتی مونیخ
وزیر امور خارجه کشورمان 29 بهمن در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: شکست قلمرویی داعش موجب از میان رفتن تهدید افراط گرایی نشده است؛ ایدئولوژی نفرت وجود داردو ممکن است در جای دیگری ظهور کند.
وی با اشاره به برخی ادعاهای مقامات آمریکایی و همچنین نمایش نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کنفرانس مونیخ گفت: امروز شاهد یک سیرک کارتونی بودید که ارزش پاسخگویی هم ندارد ؛ اجازه دهید به موضوعات جدی تر بپردازیم.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: ما خواستار یک منطقه قوی هستیم ما نمی خواهیم در منطقه هژمون باشیم ؛ دوران هژمونی گذشته است. سال گذشته پیشنهاد ایران را برای ترتیبات امنیتی در خلیج فارس بر اساس گفتگو ، اصول مشترک و اقدامات اعتمادساز تکرار کردم . برخی ازهمسایگان ما سال گذشته ازفرصت خود برای وارد کردن اتهاماتی علیه ایران استفاده کردند. برخی نیز امسال همین کار را کردند و خواهند کرد. امروز صبح شاهد یک سیرک کارتونی بودیم که حتی ارزش پاسخ دادن را هم ندارند.
وی یادآور شد: همانطور که سال گذشته گفتم منطقه ما نیازمند یک ساختار امنیتی منطقه ای جدید است. ما معتقد به ایجاد 'یک منطقه قوی' بجای 'مرد قوی در منطقه' هستیم منطقه ای که در آن ملت های بزرگ وکوچک حتی آنهایی که رقابت تاریخی دارند به ایجاد ثبات کمک کنند. برای ساختن یک منطقه قوی باید واقع بین باشیم و تفاوت ها را بپذیریم. ما نیازمند حرکت از فرماسیونهای جمعی ائتلافی به سمت مفاهیم در بر گیرنده مانند'شبکه سازی' امنیتی هستیم که یک رویکرد غیر حاصل جمع صفر است. توافق هسته ای نمونه ای چنین تفکر غیر حاصل جمع صفری بود. به رسمیت شناختن تفاوتها و در عین حال شناسایی یک هدف مشترک و حفظ احترام برای منافع همه طرفها هدایتگر مذاکرات دشوار منتهی به توافق هسته ای بود.
ظریف گفت: ایران پس از این توافق درصدد این بود که همان رویکرد را برای منطقه خلیج فارس استفاده کند و پیشنهاد ایجاد 'مجمع گفتگوی منطقه ای' را مطرح کرد اما گوش شنوایی نیافت هر چند این پیشنهاد هنوز مطرح است و تنها راه خروج است.پارامترهای پیشنهاد ایران برای ساختار امنیتی منطقه ای ساده اما موثر هستند که بجای تلاش برای نادیده گرفتن تضاد منافع ، تفاوتها را به رسمیت میشناسد. ما نیازمند اقدامات اعتماد ساز از قبیل دیدارهای مشترک نظامی اطلاع پیشاپیش درباره رزمایشهای نظامی تا شفافیت درباره خریدهای نظامی و کاهش هزینه های نظامی هستیم. در زمانی که بطور خطرناکی به تشدید مناقشه ها که زندگی فرزندان و نوه های ما را تحت تاثیر قرار خواهد داد نزدیک شده ایم، من همتایان خود در منطقه خلیج فارس را تشویق میکنم تا برای محقق کردن این پیشنهاد به ایران بپیوندند.

ـ شهادت چهار نفر از نیروی انتظامی و بسیج در درگیری‌های خیابان پاسداران تهران
در درگیری‌های 30 بهمن خیابان منطقه پاسداران تهران که توسط افراد منتسب به فرقه دراویش گنادبادی رخ داد سه نفر از عوامل نیروی انتظامی و یک نفر از نیروهای بسیج بر اثر برخورد عمدی اتوبوسی به رانندگی یکی از افراد این فرقه به شهادت رسیدند.‌

اسفند:

ـ ماموریت رئیس‌جمهور به وزیر کشور برای بررسی حوادث خیایان پاسداران
رئیس جمهوری 2 اسفند، با صدور پیامی شهادت سه تن از سربازان نیروی انتظامی و دو تن از بسیجیان را در حوادث و اغتشاشات اخیر در خیابان پاسداران در تهران تسلیت گفت و وزیر کشور را مامور بررسی دقیق این موضوع و ارائه گزارش به افکار عمومی کرد.

ـ تصویب بودجه 97 توسط مجلس
نمایندگان مجلس شورای اسلامی 2 اسفند با تصویب بودجه سال 97 کل کشور، سقف آن را از حیث منابع و مصارف را بالغ بر 12 میلیون و 175 هزار و 573 میلیارد و 739 میلیون ریال تعیین کردند.

ـ تصویب آتش‌بس 30 روزه در سوریه
در جلسه روز 5 اسفند شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه آتش بس 30 روزه در سراسر سوریه به تصویب رسید.
در این قطعنامه با تاکید بر تعهد قوی خود به حاکمیت، استقلال، اتحاد و تمامیت ارضی سوریه و اهداف و اصول منشور سازمان ملل متحد و با تکرار اندوه عمیق نسبت به تشدید وخامت شرایط انسانی در سوریه از جمله غوطه شرقی، ادلب، شمال حما، رقبان و رقه آمده است: کمک های انسان دوستانه فوری همچون دسترسی های پزشکی به شدت برای بیش از 13.1 میلیون مردم سوریه اعم از 6.1 میلیون انسان آواره در داخل کشور و 2.5 میلیون نفری که در مناطق صعب العبور زندگی می کنند شامل آوارگان فلسطینی و صدها هزار نفری که در مناطق محاصره شده به دام افتاده اند، ضروری شده است.

ـ آغاز سفر دوره‌ای ظریف به بالکان و اروپای شرقی
وزیر امور خارجه کشورمان 7 اسفند به همراه هیاتی بلندپایه سیاسی و اقتصادی سفر دوره ای خود را به صربستان، بلغارستان، کرواسی و بوسنی آغاز کرد و در نخستین مرحله از این سفر عازم بلگراد (پایتخت صربستان) شد و سپس به بلغارستان، کرواسی و بوسنی سفر کرد.

ـ دیدار وزیر اوقاف سوریه با رهبر معظم انقلاب
رهبر معظم انقلاب اسلامی 10 اسفند در دیدار وزیر اوقاف و جمعی از علمای سوریه با اشاره به حمایت جمهوری اسلامی از سوریه در خط مقدم مبارزه با دشمنان اسلام، پیروزی را از آنِ ملت‌های مومن و مجاهد خواندند و با تاکید بر لزوم پافشاری بر مشترکات اسلامی، گفتند: امیدواریم همگی آن روزی را ببینیم که شما در قدس نماز جماعت می‌خوانید.
حضرت آیت الله خامنه‌ای با تجلیل از آقای بشار اسد رییس ‌جمهوری سوریه، افزودند: سوریه امروز در خط مقدم قرار دارد، بنابراین وظیفه ما حمایت از ایستادگی سوریه است، البته آقای بشار اسد در چهره یک مبارز بزرگ ظاهر شد و بدون تردید و با ثبات ایستاد که این برای یک ملت بسیار مهم است.
عبدالستار السید وزیر اوقاف سوریه با ابلاغ سلام آقای بشار اسد رییس جمهوری سوریه به رهبر معظم انقلاب اسلامی و ملت بزرگ ایران گفت: مراتب تقدیر و سپاس ملت سوریه را برای مواضع مقتدرانه جمهوری اسلامی ایران در دفاع از حق و مقابله با تروریسم صهیونیستی - تکفیری اعلام می‌کنیم.
وزیر اوقاف سوریه افزود: جمهوری اسلامی ایران خط مقاومت در برابر زورگویان را از تهران تا دمشق و لبنان امتداد داده است و این وظیفه مهمی را برای ما بوجود آورده است تا به عنوان ید واحد برای آزادسازی قدس برنامه‌ریزی کنیم.

ـ دیدار وزیر خارجه فرانسه با مقامات عالی‌رتبه کشورمان
ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه که 13 اسفند وارد تهران شده بود، 14 اسفند با رئیس‌جمهور، وزیر امور خارجه و دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.‌
دکتر روحانی با تاکید بر ضرورت حفظ برجام در راستای توسعه امنیت، ثبات و همکاری‌های منطقه‌ای گفت: بر هم خوردن توافق هسته ای نقطه پشیمانی همگان خواهد بود و البته ما برای هرگونه شرایطی که مد نظرمان نباشد، آماده خواهیم بود.
رییس جمهوری برجام را آزمایش و امتحانی برای تمامی طرف های مذاکره کننده دانست و افزود: پابرجا ماندن برجام به دنیا ثابت می‌کند که مذاکره و دیپلماسی بهترین گزینه برای حل مشکلات بوده و برهم خوردن آن به معنای این است که مذاکرات سیاسی اتلاف وقت است.
دکتر روحانی با تاکید بر ضرورت پایبندی همه طرف های مذاکره کننده نسبت به تعهداتشان در برجام گفت: ایران هرگز آغازگر نقض برجام نخواهد بود و این توافق را در راستای افزایش اعتماد، آرامش، همکاری و ثبات منطقه ای و بین المللی موثر می‌داند.
روحانی امنیت خلیج فارس را موضوعی حائز اهمیت در منطقه دانست و با اشاره به بحران یمن خاطر نشان کرد: این وظیفه‌ای بین المللی و انسانی است که در راستای آتش بس، پایان یافتن جنگ و کشتار مردم در یمن و ارسال کمک های بشر دوستانه به مردم این کشور که دچار بمباران، بیماری ها و گرفتاری فراوان هستند، تلاش کنیم.
رییس جمهوری همچنین با اشاره به مسائل مربوط به سوریه و مشکلاتی که مردم این کشور با آن مواجه هستند، گفت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا به خواست دولت سوریه و برای مبارزه با تروریسم در این کشور حضور داشته و این در حالی است که هنوز تروریسم در منطقه به طور کامل ریشه کن نشده و خطرات آن دیگر کشورها را نیز تهدید می کند.
وزیر امور خارجه فرانسه نیز در این دیدار با تاکید بر علاقه مندی و احترام فرانسه به حفظ و پایبندی برجام، گفت: گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی نشان دهنده پایبندی کامل ایران به تعهدات خود است و فرانسه تمام تلاش خود را در راستای پابرجا ماندن برجام انجام خواهد داد.
لودریان با بیان این که اروپا توافق هسته ای با ایران را سندی اساسی بویژه در راستای توسعه امنیت و ثبات منطقه ای قلمداد می کند، افزود: ایران و فرانسه می توانند در راستای تقویت ثبات و امنیت منطقه ای به ویژه جلوگیری از وقوع فاجعه انسانی در کشورهای منطقه و حل بحران های منطقه ای همکاری های خوبی با هم داشته باشند.

ـ تصویب نهایی بودجه سال 97 پس از رفع ایرادات شورای نگهبان
پرونده بودجه سال 97 کل کشور با اتمام بررسی ایرادات شورای نگهبان در جلسه علنی روز 15 اسفند مجلس شورای اسلامی بسته شد.

ـ حضور رهبر معظم انقلاب در منزل یکی از شهدای اغتشاشات خیابان پاسداران
رهبر معظم انقلاب اسلامی شامگاه 15 اسفند در منزل شهید محمدحسین حدادیان ، از شهدای اغتشاشات اخیر تهران، حضور یافتند.

ـ سفر سه روزه جهانگیری به عراق
معاون اول رئیس‌جمهور 16 اسفند در رأس یک هیئت بلندپایه برای سفری سه روزه عازم عراق شد. جهانیگری در این سفر با رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و رئیس پارلمان عراق دیدار و گفت‌وگو کرد و با سفر به نجف و کربلا مرقد مطهر امام علی(ع)، امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل(ع)را زیارت کرد.

ـ سخنان مهم رهبر معظم انقلاب درباره جایگاه زنان در جمهوری اسلامی
رهبر معظم انقلاب 18 اسفند در آستانه ولادت حضرت زهرا(س) جمع هزاران نفر از شاعران و ستایشگران اهل‌بیت(ع) با اشاره به نامگذاری روز ولادت حضرت فاطمه ‌زهرا(س) به‌ عنوان «روز زن»، زن را در منطق اسلامی برخوردار از یک چهارچوب کامل خواندند و افزودند: «زنِ اسلامی» موجودی است دارای ایمان، عفاف، رشد علمی و معنوی، اثرگذار در اجتماع، مدیر خانواده و مایه آرامش مرد و در کنار آن برخوردار از خصوصیات زنانگی مثل لطافت و آمادگی برای دریافت انوار الهی.
رهبر انقلاب اسلامی، الگوی زن اسلامی را زنان بزرگی همچون حضرت فاطمه‌زهرا و حضرت خدیجه کبری دانستند و گفتند: در مقابل الگوی اسلامی، الگوی انحرافی زن غربی وجود دارد که به‌جای همه خصوصیات برجسته و ممتاز زن اسلامی، شاخصه‌هایی همچون برهنگی و جلب نظر و التذاذ مردان را در خود دارد.
ایشان، ملزم بودن مردان به پوشیدن لباس کامل و تشویق زنان به برهنگی هر چه بیشتر در مجالس رسمی غرب را نمونه‌ای از سوق دادن زن غربی به ولنگاری و بی‌بندوباری برشمردند و افزودند: امروز زن غربی مظهر مصرف، آرایش، جلوه‌گری مقابل مردان و وسیله هیجان جنسی است.
حضرت آیت الله خامنه‌ای، طرح مسائلی همچون «عدالت جنسیتی » در سخنان غربی‌ها را ظاهری و مسئله‌ای خالی از واقعیت دانستند و با اشاره به اذعان تعداد زیادی از زنان صاحب‌مقام غربی در ماههای اخیر به قرار گرفتن در معرض سوء استفاده و خشونت در جریان مسائل اداری، گفتند: اسلام به‌وسیله حجاب در را بر روی این نقطه انحراف بسته است، بنابراین حجاب اسلامی وسیله مصونیت زن است نه محدودیت او.
ایشان با تأکید بر اینکه پرچم استقلال هویتی و فرهنگی زنان در دست زنان ایرانی است، افزودند: بانوان ایرانی با حفظ حجاب، استقلال هویتی و فرهنگیِ خود را به دنیا صادر و این سخن جدید را اعلام می‌کنند که زن می‌تواند با حفظ حجاب و عفاف و جلوگیری از سوء استفاده مردان بیگانه و زیاده‌طلب، در میادین اجتماعی حضور فعال و مؤثر داشته باشد.
ایشان در ادامه، چهل سال توطئه مستمر و بی‌نظیر دشمنان علیه ملت ایران و در عین حال بالندگی و پیشرفت روزافزون شجره طیبه انقلاب را مایه افتخار و نشانه لطف الهی خواندند و گفتند: دشمنان ایران از چند ماه قبل در اتاق‌های فکر دور هم نشستند و برای سه ماه آخر سال طراحی کردند که به خیال خود کار جمهوری اسلامی را در اسفند ماه تمام کنند.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: در دی ماه و بهمن ماه دیدید که مردم چگونه جواب آنها را دادند و ملت ایران همواره آماده است که هر متجاوز و متَعرّضی را به جای خود بنشاند.
ایشان سپس با تأکید بر اینکه همه از جمله دشمنان ایران از استحکام کشور و متکی بودن آن به مردم و جوانان و راه امام بزرگوار اطلاع دارند، به تبیین ابعاد و اهداف طراحی دشمنان در حمله به نقطه هویت مستقل و فرهنگی زن مسلمان یعنی مسئله «حجاب» پرداختند.
ایشان در پاسخ به مقام‌های اروپایی مبنی بر تمایل به مذاکره با ایران درباره حضور آن در منطقه، مجدداً همین نکته را مورد تأکید قرار دادند و گفتند: این مسئله به شما چه مربوط است؟ این منطقه، منطقه ماست یا شما؟ شما در منطقه ما چه می‌کنید؟ ما با ملت‌های منطقه قرار می‌گذاریم و قرار هم گذاشته‌ایم و پیش رفته‌ایم و پیش‌تر هم خواهیم رفت. این مسائل سیاسی را باید مردم بدانند.
حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به تبلیغات پرحجم دشمنان و هزینه‌های سرسام‌آور آنان برای اثرگذاری منفی بر مسئله حجاب، گفتند: آن‌همه هزینه، فکر و تبلیغات کردند که در نتیجه آن چند دختر فریب بخورند و در گوشه‌وکنار روسری از سر بردارند و همه تلاش‌هایشان در این نتیجه کوچک و حقیر خلاصه شد که این، مسئله‌ای نیست اما آنچه بنده را حساس می‌کند، طرح مسئله « حجاب اجباری» از دهان برخی خواص است.
ایشان افزودند: این عده که در میان آنها روزنامه‌نگار، روشنفکرنما و آخوند معمّم هم وجود دارد، همان خطی را دنبال می‌کنند که دشمن نتوانسته با آن‌همه هزینه در کشور به نتیجه برساند که ان‌شاءالله این کارشان نادانسته باشد.
رهبر انقلاب اسلامی با رد ادعای این افراد مبنی بر اینکه دستور امام راحل درباره حجاب زنان مربوط به همه‌ی زنان نبوده است، گفتند: این حرف غلط است زیرا ما آن زمان بودیم و خبر داریم که امام بزرگوار در مقابل این منکرِ واضح که به‌دست پهلوی‌ها و دنباله‌های آنها در کشور ایجاد شده بود، همچون همه منکرات مثل کوه، محکم ایستاد و گفت حجاب باید وجود داشته باشد.
ایشان افزودند: نظام اسلامی با فردی که در خانه خود و در مقابل نامحرم حجاب ندارد، کاری ندارد، اما کاری که در خیابان و در ملأ عام انجام می‌شود در واقع کار و تعلیم عمومی است و برای نظام برآمده از اسلام، تکلیف ایجاد می‌کند.
حضرت آیت الله خامنه‌ای گفتند: کار حرام، بزرگ و کوچک ندارد و آنچه حرام شرعی است، نباید به صورت آشکار انجام شود، زیرا شارع اسلامی بر حکومت تکلیف کرده مانع انجام حرام علنی شود.
ایشان با ردّ حرف برخی افراد مبنی بر اینکه باید اجازه داد مردم خودشان حجاب را انتخاب کنند، گفتند: این حرف را درباره همه گناهان اجتماعی می‌توان گفت؛ مثل آن که بگویند فروش مشروبات الکلی آزاد شود و هر کس خواست بخورد یا نخورد؛ آیا این حرف درست است؟
حضرت آیت الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه ما مفتخر به حجاب زنان ایرانی هستیم و زن ایرانی با حجاب اسلامی و چادر ایرانی توانسته در عین خانه‌داری و همسرداری به بالاترین رتبه‌های علمی و فرهنگی، و حضور مؤثر اجتماعی دست یابد، افزودند: این کار خطای بزرگی است که برخی افراد برای ایجاد میل غلط و انحرافی به فرهنگ غربی به دنبال دور زدن قوانین هستند.
ایشان در همین زمینه با انتقاد از انجام برخی اقدامات خلاف در زمینه سیاست‌های جمعیتی و آموزشی، گفتند: باید جلوی هرگونه تخلف از سیاست‌های اسلامی گرفته شود و مسئولان باید کار را به نحوی پیش ببرند که اهداف اسلام تأمین شود نه اهداف دشمنان.

ـ حمله فرقه شیرازی به سفارت ایران در لندن
روز 18 اسفند حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در لندن، از حمله تعداد اندکی از طرفداران فرقه شیرازی به سفارت ایران و تعرض و شکستن پرچم و علیه مقامات کشورمان شعار دادند.
در پی این اتفاق جمهوری اسلامی ایران اعتراض رسمی و شدید خود را به دولت انگلیس اعلام کرد.

ـ سفر وزیر امور خارجه به پاکستان
محمد جواد ظریف شامگاه 20 اسفند به منظور انجام سفر سه روزه به پاکستان و دیدار با مقامات این کشور در راستای سفر دوجانبه وارد اسلام‌آباد شد.
ظریف در این سفر با وزیر امور خارجه و نخست‌وزیر و فرمانده ارتش پاکستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

ـ برگزاری اجلاس خبرگان رهبری
اجلاس دو روزه خبرگان رهبری 22 اسفند آغاز شد.
در این اجلاس، آیت‌الله جنتی با 66 رای باردیگر به عنوان رئیس برای دو سال آینده برگزیده شد.
این اجلاسیه 23 اسفند با صدور بیانیه‌ای به کار خود پایان داد. مجلس خبرگان در این بیانیه بدعهدی و نقض آشکار برجام از سوی آمریکا را محکوم کرد و خواستار اتخاذ موضع متقابل و متناسب از سوی دستگاه های مسوول در جهت احقاق حقوق ملت شد.

ـ رأی اعتماد مجلس به ربیعی و آخوندی
جلسه استیضاح وزرای تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مسکن، راه و شهرسازی 22 اسفند برگزار شد و نمایندگان در پایان به هر دو وزیر مجددا رأی اعتماد دادند.

ـ حجتی وزیر کشاورزی باقی ماند
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه 23 اسفند و در جریان بررسی استیضاح محمود حجتی، مجددا به ابقای وی در وزارت جهاد کشاورزی رأی مثبت دادند.

ـ دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان با رهبر معظم انقلاب
رهبر معظم انقلاب 24 اسفند در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری، با یادآوری حساسیت سیاسی بسیار بالا و جایگاه فوق العاده مجلس خبرگان رهبری افزودند: این مجلس در عین حال، جنبه علمایی برجسته ای دارد و در واقع مظهر زنده آمیختگی دین و سیاست است.
حضرت آیت الله خامنه ای به مبارزه سخت و جنگ دشوار سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و امنیتی ایران با هجوم همه جانبه دشمنان اشاره کردند و گفتند: البته کسانی به این وضع معترضند و فکر می کنند جمهوری اسلامی این جنگ را شروع کرده است، اما این تصور، نوعی غفلت است چرا که نفس وجود جمهوری اسلامی و حکومت دینی و آرمان ها و اهداف نظام اسلامی از جمله توحید، عدالت اجتماعی، مبارزه با ظلم و حمایت از مظلوم، دشمنان دین را به جنگ و هجوم می کشاند همچنانکه به استناد آیات مکرر قرآن، جبهه حق در تمام طول تاریخ همواره در معرض تهاجم جبهه باطل بوده است.
رهبر انقلاب اسلامی در عین حال، «عمل» مسئولان و علما از جمله نمایندگان مجلس خبرگان را دارای تأثیری بیشتر از تبلیغ زبانی برشمردند و خاطرنشان کردند: پرهیز از دنیاپرستی و اشرافی‌گری و کار و تلاش سخت مسئولان و علما، حتی اگر جلوی چشم مردم نباشد، موجب جلب رحمت الهی و تأثیرگذاری بیشتر در مردم می شود و مردم نیز هنگامی که در حرف و عمل ما تناقض نبینند ایمانشان قوی تر خواهد شد و با اطمینان بیشتر در صراط مستقیم حرکت خواهند کرد.
حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: البته از مشکلات معیشتی و دیگر مشکلات مردم اطلاع داریم اما معتقدیم هیچ مشکل حل نشدنی در کشور وجود ندارد که ان‌شاءالله در چند روز آینده در این زمینه‌ها با مردم صحبت خواهم کرد.
رهبر انقلاب اسلامی همچنین با تشکر از گزارش رییس و نایب رییس مجلس خبرگان رهبری، از تشکیل هیات اندیشه‌ورز در جلسه اخیر این مجلس ابراز خرسندی کردند.

ـ برگزاری اجلاس وزیران خارجه ایران، روسیه و ترکیه در آستانه
اجلاس وزیران خارجه ایران ، روسیه و ترکیه به‌عنوان سه کشور ضامن آتش بس سوریه 25 اسفند در آستانه پایتخت قزاقستان برگزار شد.
وزیر امور خارجه کشورمان در این اجلاس گفت: باید مردم سوریه اجازه داده شود که بدون فشار خارجی ، روند حرکت به سمت حل بحران را طی کنند.
وی افزود: امیدواریم این روند سیاسی بر اساس باور کلی احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی و یکپارچگی سیاسی سوریه و جلوگیری از دخالت خارجی و قبول این واقعیت که سوریه تنها راه حل سیاسی دراد که باید از سوی مردم این کشور شکل بگیرد.
ظربف گفت: ما امروز در یک نقطه عطف در رابطه با بحران سوریه قرار داریم ، متاسفانه درگیری ها در نقاط مختلف این کشور ادامه دارد و ما ضمن اینکه معتقدیم باید درگیری با تروریست ها ادامه پیدا کند ، در کنار باید بدنبال حل بحران باشیم.
وزیر خارجه کشورمان اظهار داشت : برقراری آتش بس و ایجاد مناطق کاهش تنش گام بلندی برای خاموش کردن جنگ خانمان در سوریه بود و روند آستانه این توفیق را داشت که تنها روند موفق بین المللی در سوریه باشد.
ظریف افزود: کمک رسانی به مناطق بحران بخشی از روند آستانه بود که درآینده نیز این امر در ابعاد مختلف ادامه خواهد داشت .
وی با اشاره به اینکه روز گذشته کمیته بازداشت شدگان ، ربوده شدگان و شناسایی مفقودین و تحویل اجساد کشته شدگان در آستانه شکل گرفت ، افزود: امیدواریم در این زمینه نیز روند آستانه بتواند با موفقیت پیش برود.
ظریف گفت : از موارد دیگری که در روند آستانه پیگیری شده است و بسیار مهم است دسترسی به مناطق تحت اشغال و مناطقی است که در حالت فوق العاده قرار دارند و ما تلاش های خود را در این زمینه همچنان ادامه خواهیم داد.
در پایان اجلاس بیانیه‌ای 20 بندی از سوی سه کشور صادر شد.
در این بیانیه بر ادامه تعامل موثر بین همه طرف‌های درگیر در سوریه و پرهیز از فرقه‌ گرایی تاکید شده است.
تقدیر از تلاش‌های جمعی در مبارزه با تروریسم بویژه داعش، تاکید بر ایجاد شرایط مطلوب برای آغاز فرایند سیاسی حل بحران سوریه، تاکید برتعهد محکم نسبت به استقلال، حاکمیت، وحدت و تمامیت ارضی سوریه و تاکید برعدم راه‌حل نظامی برای بحران سوریه و استقبال از راه حل سیاسی این بحران از دیگر مفاد این بیانیه است.

ـ اعلام نظر شورای نگهبان درباره تعریف و معیارهای رجل سیاسی نامزد ریاست جمهوری
سخنگوی شورای نگهبان در جلسه 26 اسفند گفت: شورای نگهبان نظر خود درباره معیارهای تشخیص رجل سیاسی برای نامزدی ریاست جمهوری را اعلام کرد ولی در این تعریف، اشاره ای به جنسیت و سن نشده است.

ـ ابلاغ قانون بودجه 1397 کل کشور از سوی رئیس‌جمهور برای اجرا
رئیس‌جمهور 27 اسفند، قانون بودجه 1397 کل کشور را برای اجرا به سازمان برنامه و بودجه ابلاغ کرد.

ـ سفر روحانی به کرمانشاه بازدید از مناطق زلزله‌زده
رئیس‌جمهور 29 اسفند در بازدید از روستای زلزله زده فتاح بگ در استان کرمانشاه، دستورات لازم را برای رفع هر چه سریع‌ تر کاستی‌ها و مشکلات زلزله زدگان این استان به مسوولان ذیربط صادر کرد.
همچنین حضور در مراسم تحویل سال ۱۳۹۷ هجری شمسی در کنار جمعی از خانواده‌های زلزله زده کرمانشاه، از دیگر برنامه‌های دکتر روحانی در این سفر یک‌روزه بود و برای اولین بار سخنرانی نوروزی رئیس‌جمهور به صورت زنده صورت گرفت.

ـ «حمایت از کالای ایرانی»؛ عنوان شعار سال 1397
رهبر انقلاب اسلامی 29 اسفند در پیامی به‌مناسبت آغاز سال 1397 سال جدید را سال «حمایت از کالای ایرانی» نام‌گذاری کردند.

 انتهای پیام

captcha