مسجد تاریخی مشیر شیراز؛ از زیباترین شاهكارهای معماری اسلامی
کد خبر: 3702431
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۶

مسجد تاریخی مشیر شیراز؛ از زیباترین شاهكارهای معماری اسلامی

گروه اجتماعی ـ مسجد مشیرالملک زیباترین مسجد دوره قاجاریه در شیراز است كه ایوان شمالی یا طاق چهار کاسه آن یکی از زیباترین شاهکارهای معماری اسلامی محسوب می‌شود.

به گزارش ایكنا از فارس، مسجد مشیرالملک زیباترین مسجد دوره قاجاریه در شیراز است و در محله قدیمی سنگ سیاه و جنب بازارچه ارامنه و نزدیک به محل سرباغ قرار دارد و از ساخته های میرزا ابوالحسن خان مشیرالملک والی فارس است.
این مسجد از مسجدهای بنام و بسیار زیبای شیراز است که پی‌ریزی آن در سال 1264 هجری قمری آغاز شد و در سال 1274هجری قمری پس از ده سال به پایان رسید.
محراب مسجد مشیرالملک به گونه زیبایی کاشی‌کاری شده و درون آن نیز بر روی سنگ مرمر سوره توحید با خط نسخ زیبا نوشته شده است.
در جهات شمالی، شرقی و غربی صحن ایوان‌هایی واقع شده است که ایوان شمالی مسجد مزین به کاشی کاری، مقرنس‌کاری، کتیبه‌های زیبا، محراب و ازاره سنگی است که بر بالای آن دو گلدسته کاشیکاری و ساعتی تعبیه شده است، که در پیشانی این ایوان کتیبه‌ای قرآنی به خط ثلث مورخ 1270 هجری قمری نصب شده است .
ایوان شمالی یا طاق چهار کاسه مسجد مشیر یکی از زیباترین شاهکارهای معماری اسلامی است. از نکات حائز اهمیت در مورد این طاق، مقرنس‌کاری است که علاوه بر زیبایی، کارایی خاصی برای گرمایش شبستان زمستانه دارد، این ایوان به طاق مروارید مشهور است.
در فضای پشت این ایوان، شبستانی است که مقصوره نامیده می‌شود، پوشش طاق و گنبد این شبستان بر روی چهار ستون سنگی قرار گرفته است.
در ضلع جنوبی شبستان محراب کاشی کاری و در میانه آن چاه آب بزرگ و عمیقی قرار دارد که به هنگام تابستان موجب خنکی فضا می‌شده است.
در بربر ایوان غربی و به قرینه آن ایوان شرقی با تزئینات کاشی مقرنس و کتیبه قرآنی قرار گرفته است. این ایوان از طریق دالان و درگاه بزرگی به بیرون راه پیدا می‌کند.
در جانب غربی صحن ایوان غربی با تزئینات کاشی کاری، کتیبه‌های کاشی ازاره سنگی و در پشت آن شبستان بزرگ مسجد قرار گرفته است.
پوشش طاق و گنبد این شبستان بر روی 10 ستون سنگی یکپارچه با تراش پیچ قرار گرفته و بر ضلع جنوبی آن محرابی کاشی کاری است.
بر این محراب عبارت «حسب الفرمایش جناب مشیرالملک مملکت فارس کتیبه العبد الجانی علی عسکر الارسنجانی 1289» کتابت شده است.

براي مشاهده گزارش تصويري مسجد اينجا كليك كنيد!
انتهای پیام

captcha