ستاد اقامه نماز در سالی که گذشت/ «بانوان» و «مسجدسازی»؛ اولویت برنامه‌های سال 97
کد خبر: 3702793
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۱

ستاد اقامه نماز در سالی که گذشت/ «بانوان» و «مسجدسازی»؛ اولویت برنامه‌های سال 97

گروه جامعه ــ قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به برگزاری اجلاس سراسری نماز با موضوع فضای مجازی در سال گذشته و جریان‌سازی اجتماعی در موضوع نماز گفت: در سال جدید بر مسائلی همچون مسجدسازی، بانوان و حمایت از تشکل‌های مردم‌نهاد تمرکز می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری ایکنا؛ ستاد اقامه نماز کشور از مجموعه‌های فرهنگی کشورمان است که با هدایت‌ها و حمایت‌های مقام معظم رهبری شکل گرفته؛ این ستاد علاوه بر جریان‌سازی و فعالیت فرهنگی برای ترویج اقامه نماز در میان عموم مردم، ترویج «ستون دین» را در وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، مدارس و ... پیگیری می‌کند. بودجه دولتی این مجموعه در قانون سال 97، اضافه که نشده بلکه کمتر هم شده است؛ در طلیعه بهار و آغاز سال جدید، نکات قوت و ضعف فعالیت‌های این مجموعه در سال 96 را از نگاه محمود مظفر، قائم مقام ستاد اقامه نماز جویا شدیم:

محمود مظفر در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا گفت: ما در سال گذشته برنامه‌های مختلفی را برای اقشار گوناگون به انجام رساندیم که بحمدالله نتایج خوبی به جای گذاشت، یکی از بهترین برنامه‌های ما همان «اجلاس سراسری نماز» با عنوان «نماز و فضای مجازی» بود که توانست موجی را هم راه بیندازد. حدود 10 هزار اثر با موضوع نماز در فضای مجازی ایجاد شد و انواع و اقسام کلیپ‌ها، انیمیشن‌ها، اینفوگرافی‌ها و ... به صورت‌های متنوعی که مناسب فضای مجازی باشد مورد بازدید و استفاده صدها هزار کاربر در کانال‌ها و گروه‌ها قرار گرفت.

وی افزود: در حاشیه این اجلاس، کارگاه‌ها و جشنواره‌های مختلفی هم برگزار شد و کتاب‌هایی تالیف شد، اساتید را در این زمینه توانمند کردیم تا دانش‌آموزان و دانشجویان در مدارس و دانشگاه‌ها بهره لازم را ببرند.

قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور در ادامه گفت: یکی از دستاوردهای دیگر ما در سال 96 طرح مُکنَت بود که بر اساس آیه «الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْكَر»(حج، 41) ایجاد شده است، کسانی که مکنت پیدا کرده‌اند مثلا استاندار، فرماندار و ... هستند، برای آن‌ها دوره‌های آموزشی گذاشتیم تا برای نماز کار کنند، این کار هم بحمدالله به خوبی انجام شد و مدیران بیش از پیش به نماز حساس شدند.

مظفر یادآور شد: فعالیت تاثیرگذار دیگری که انجام شد فراخوان خاطرات و داستان‌های نمازی بود و با محوریت مسائلی همچون: چه چیزی شما را نمازخوان کرده است؟ نماز چه تاثیری بر زندگی شما داشته است؟ و ...، پیگیری شد؛ طی این فراخوان بیش از دو هزار داستان واقعی از زندگی افراد جمع شد که در قالب کتابی با 150 خاطره به چاپ رسیده است و می‌تواند توسط محققان و هنرمندان نمازی مورد استفاده قرار بگیرد.

وی افزود: همچنین در سال 96 آموزش معلمان سوم ابتدایی را شروع کردیم که چگونه به شکل تخصصی، نماز را به دخترانی که به سن تکلیف می‌رسند، آموزش دهند، همچنین دوره آموزشی نماز برای مدیران و مربیان مهدکودک‌ها، گروه‌های عشایر، گروه‌های بی‌سواد و همچنین طرح «مبین» را برای مدیران مدارس برگزار کردیم.

قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور در پاسخ به این سوال که چه نقایصی را در فعالیت‌ها مشاهده می‌کند؟ گفت: چند اشکال هم وجود دارد که دنبال رفع آن هستیم، یکی اینکه نمازهای صبح هنوز جایگاه رفیع خود را میان مردم و مساجد پیدا نکرده است، هم باید نسبت به خواندن نماز صبح و خواب‌نماندن تلاش صورت بگیرد و هم برای این که افراد متدین، نماز صبح خود را به جای خانه در مسجد بخوانند.

مظفر تاکید کرد: نکته بعدی این است که ان‌شاءالله باید بتوانیم یک نهضت مردمیِ مسجدسازی راه بیندازیم که هر کسی بتواند به اندازه یک خشت در مسجدسازی نقش داشته باشد، در حال حاضر روستاها و مناطق پرجمعیتی داریم که از داشتن مسجد محروم هستند که جبران این خسارت، کمک و همدلی همه مردم را می‌طلبد.

وی در ادامه گفت: مساله دیگری هم که در سال 97 باید با جدیت دنبال کنیم، موضوع «بانوان» است به گونه‌ای که فعالیت خانم‌ها در ترویج اقامه نماز افزایش پیدا کند و آن خانم‌هایی را که نقش موثر در خانواده و جامعه دارند، دوره‌های آموزشی و تشویقی برایشان برگزار کنیم. همچنین لازم است تشکل‌های غیردولتی و مردمی یاوران نماز را در سال 97 بیش از پیش فعال کنیم.

قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور تصریح کرد: همچنین به بحث نمازخانه‌های بین راهی باید بیشتر توجه کنیم و نیاز هست که وزارت راه و شهرسازی، نفت، سازمان میراث فرهنگی و ... دقت بیشتری کنند تا نمازخانه‌های بین راهی در تمام طول سال هم باز باشند و هم تمیز، این هم از ضعف‌هایی هست که باید اصلاح شود.

مظفر همچنین در پاسخ به این سوال که چرا پرتال ستاد اقامه نماز برای کاربران سخت بالا می‌آید و چرا این مشکل نرم‌افزاری حل نمی‌شود؟ گفت بله به دلیل کمبود بودجه و اعتبارات نتوانسته‌ایم تا الان زیرساخت‌هایش را تامین کنیم اما حتما مد نظر داریم که در سال 97 این نقص را برطرف کنیم.

قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور در پایان گفت: ما هر سال به لطف الهی، کمک‌های مردمی و وجود حاج آقای قرائتی در ریاست ستاد، توفیقات جدیدی به دست می‌آوریم و خیرات و برکاتی در امر اقامه نماز به وجود می‌آید که سال قبل آن وجود نداشته است.

انتهای پیام

captcha