تجدید خاطره‌ها و بیان دغدغه‌ها در دیدار نوروزی قرآنیان کشور + عکس
کد خبر: 3702902
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۷
عصر گذشته در ایکنا روی داد؛

تجدید خاطره‌ها و بیان دغدغه‌ها در دیدار نوروزی قرآنیان کشور + عکس

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ طی آغازین روز کاری سال 97 طبق روال چندین‌ساله خبرگزاری ایکنا، جامعه قرآنی برای دید و بازدید سال نو و بیان درخواست‌ها و مطالبات و دغدغه‌های این حوزه در جمع صمیمی‌ای گرد هم آمدند.

به گزارش ایکنا؛ طی نخستین روز کاری پس از اتمام تعطیلات نوروز سال 97، این خبرگزاری به مانند روال چندین ساله‌ای که در پیش گرفته است، میزبان پنجمین دیدار نوروزی جامعه قرآنی از مسئولان و مدیران، مربیان، پیشکسوتان، فعالان، قاری و حافظان برجسته و بین‌المللی کشور بود. مراسمی که اجرای آن از نوروز 93 کلید خورد.
این مراسم با تلاوت آیاتی از قرآن توسط حبیب صداقت، قاری ممتاز کشورمان آغاز و در ادامه حبیب مهکام، پیشکسوت قرآنی کشورمان اجرای برنامه را عهده‌دار شد و سپس هر کدام از قرآنیان به بیان خاطراتی از سال‌ها فعالیت در عرصه قرآنی و همچنین بیان دغدغه‌های جامعه قرآنی و درخواست‌شان از مسئولان قرآنی پرداختند.

دید و بازدید نوروزی ایکنا
‌در ابتدا حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور روحانیت سخن را آغاز کرد. وی با تأکید بر اینکه امید است اخلاق قرآنی را در میان اعضای این جامعه شاهد باشیم، تصریح کرد: این جمع، جمع متبرکی است که دور هم جمع می‌شوند.


این فعال قرآنی با تأکید بر اینکه مقداری نیز در همه کارها، بازنگری‌هایی لازم است، تأکید کرد: نوع فعالیت‌ها را می‌توان از چند جهت بازنگری کرد و شهامت این بازنگری و اصلاح فعالیت‌ها بر عهده همه ماست و این کار شدنی است و کار بدون مطالبه و غیر علمی طبیعتاً نتیجه ندارد به این معنا که این بازنگری باید در ابتدا همراه با مطالعه و سپس به‌صورت علمی انجام شود.
حشمتی اضافه کرد: از جهت اطلاع دوستان می‌گویم که پیماشی در کشورهای پیشرفته هر ساله و در ایران نیز هر چند سال یکبار انجام می‌شود که در کشور ما نیز سال 94-95 این پیمایش انجام شد و نتایج پیمایش در حوزه دین عموما و در حوزه قرآن، خصوصاً امیدوارکننده نیست.
وی عنوان کرد: این پیمایش‌ها را باید با دقت مورد مطالعه قرار داد تا هم در روش‌ها و هم در مأموریت‌ها اصلاحاتی انجام شود و امیدواریم این کار با همت خوب دوستان در حوزه قرآن، محققان، مؤلفان و دانشمندان این عرصه انجام شود.
سیدمحسن موسوی‌بلده، پیشکسوت قرآنی کشورمان از جمله سخنرانان این گردهمایی صمیمی بود. وی ضمن تبریک سال نو و ابراز امیدواری از اینکه در سال جدید تغییر و تحول در جامعه قرآنی رخ دهد، گفت: فعالیت‌های قرآنی به ویژه جریان تلاوت قرآن، در کشور ما به مانند دریایی است اما با عمق کم. جامه قرآنی اعم است و تلاوت قرآن کریم بخشی از این جامعه است.
وی ادامه داد: جریان تلاوت در کشور ما به صدر اسلام و به وجود گرامی پیامبر اکرم(ص) بازمی‌گردد که در کشور ما به وسعت گستره‌ای شده است، اما دریای ما، عمق کمی دارد و دریا اگر دریا باشد، اگر عمق آن کم باشد، بخار شدن در انتظارش است، این حالت، خوش‌بینانه نگاه کردن است و چاره، عمق بخشیدن به این دریا است.
موسوی‌‌بلده اضافه کرد: اینکه چه عمقی باید پیدا کند مورد بحث قرار می‌گیرد و به منظور عمق بخشیدن به این جریان باید گردهمایی در سال جدید با حضور جامعه قرآنی تشکیل شود تا راه‌های تعمیق بخشیدن به این جریان تلاوت مورد بررسی قرار گیرد.دید و بازدید نوروزی ایکنا
حبیب مهکام، پیشکسوت قرآنی کشورمان نیز با تأکید بر اینکه قرآن دریای دریاهاست و نمونه آن کتاب معجم‌المفهرس است، تصریح کرد: امیدوارم عامل به مواردی که طی این جلسه بیان می‌شود، باشید و امیدوارم خدا به همه ما توفیق دهد تا در مسیر قرآن، گام‌هایی برداریم.
بنابر گزارش ایکنا، همچنین لاله افتخاری، فعال قرآنی کشورمان از دیگر سخنرانان این مراسم معنوی بود. وی ضمن تبریک سال جدید و اعیاد رجبیه و سایر مناسبت‌ها، گفت: امیدوارم خداوند به همه ما توفق دهد تا از این همزمانی مناسبت‌ها بیشتر بهره معنوی ببریم.
وی تصریح کرد: باید از خودمان به عنوان عضوی از اعضای جامعه قرآنی بپرسیم که علت کمی پیشرفت ما در حوزه‌های پژوهشی، آموزشی، تربیت نیروی انسانی در حوزه قرآنی چیست؟ و علت غفلت در این زمینه چه بوده است و برای خودمان تکلیفی در این زمینه بنوسیم و باید بررسی کنیم چه میزان به وظایف خود عمل کرده‌ایم؟ ان‌شاء الله بتوانیم پیشرفت خوبی را به ویژه در حوزه اخلاق قرآنی داشته باشیم و در کنار آن نیز توجه به جامه عمل پوشاندن به شعار سال که هم بحث اخلاقی، تربیتی و هم اقتصادی است، داشته باشیم.
گزارش ایکنا حاکی است؛ سپس احمد ابوالقاسمی، مدیر رادیو قرآن ضمن تبریک و تهنیت سال جدید گفت: خوب است طی این جلسه به بیان خاطرات پرداخته شود.
در ادامه نیز محمدرضا خرمیان، قاری بین‌المللی کشورمان و پیشکسوت قرآنی با اشاره به اینکه از سال 1350 با حضور در جلسات قرآن اساتیدی چون مرحوم محمدتقی مروت و ابراهیم پورفرزیب(مولایی)، وارد این خانواده بزرگ قرآنی شده است، گفت: این خانواده بزرگ قرآنی تحت قرآن و اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) با یکدیگر دوست هستند.
وی ادامه داد: از سال 1370 که به وزارت امور خارجه رفتم به کشورهای مختلف سفر کردم و خاطرات زیادی را از بیش از 100 کشور دارم که در حال نگارش کتابی از این خاطرات با عنوان «دیپلماسی قرآنی» هستم.
خرمیان در ادامه نیز به بیان یکی از خاطرات از مسلمان شدن یک جوان مسیحی در کشور اتیوپی از طنین تلاوت قرآن و اثرگذاری آیات نورانی قرآن پرداخت.
علی‌اصغر شعاعی، قاری بین‌المللی کشورمان از دیگر افرادی بود که ضمن تبریک سال جدید و تشکر از مدیرمسئول خبرگزاری ایکنا به منظور برپایی هر ساله این گردهمایی صمیمی، عنوان کرد: در جامعه ما همه دنبال آموزش قرآن هستیم، اما متأسفانه فرهنگسازی قرآنی در جامعه رو به فراموش رفته است.
این مدرس قرآن با تأکید بر اینکه مردم ما نیاز به آموزش قرآن پس از انگیزه داشتن، دارند، عنوان کرد: در قم هر هفته با تعداد حدود 600 دانش‌آموز بحث استعدادیابی در هنر تلاوت قرآن را دارم که به سبک‌های منشاوی، عبدالباسط، شحات و مصطفی اسماعیل در حال آموزش نکات اصولی قرائت قرآن هستند.
وی با اشاره به فرآیند ثبت‌ نام و ارزیابی این دانش‌آموزان در مدارس استان قم، بیان کرد: تا کی مردم ایران با شنیدن صدای قرآن می‌گویند چه فردی مرده است؟ و یا تا چه زمانی با واکنش مردم در خصوص استماع تلاوت قرآن با دل گرفتگی روبه‌رو خواهیم بود؟

دید و بازدید نوروزی ایکنا
شعاعی عنوان کرد: در ابتدا برای حل این واکنش باید مردم را به قرآن علاقه‌مند کرد وسپس اقدام به آموزش قرآن کنیم.
وی با پیشنهاد اینکه چرا در عرصه وقف به صورت جداگانه، وقف قرآن و عترت داریم؟ تصریح کرد: بلکه اینها را باید در کنار هم داشته باشیم و نیت وقف برای قرآن و عترت شود. جلسات قرآن، داخل در جلسات روضه‌خوانی باشد. باید تلاش شود تا از فرصت عترتی در کشور به منظور رواج روزافزون قرآن کریم استفاده کنیم.
این فعال قرآنی کشورمان بیان کرد: جامعه قرآنی کشور باید متحدتر با هم وارد عمل شوند، در حال حاضر در کشور طرح‌های مختلف ملی تلاوت از سوی سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان اوقاف و امور خیریه است که باید از موازی‌کاری‌ها کاسته شود.
در ادامه محسن مظاهری از پیشکسوتان عرصه فعالیت‌های قرآنی کشورمان ضمن تبریک سال جدید و اعیاد رجبیه بر همدلی و وفاق جامعه قرآنی تأکید کرد و سپس حجت‌الاسلام والمسلمین نقیب، معاون آموزش دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با اشاره به دو پیشنهاد، اظهار کرد: جناب علامه در آیه «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا»، از واژه رابطوا در بحث جامعه استفاده می‌کند و رابطو را به جامعه‌سازی معنا می‌کند به این معنا که اسلام تأکید کرده است تا جامعه بسازیم.
وی ادامه داد: تفاوتی در میان جامعه و اجتماع است. اجتماع یعنی عده‌ای دور هم جمع شوند، اما جامعه یعنی عده‌ای با هدفی مشخص در جایی جمع می‌شوند و کنار هم حرکت می‌کنند.
نقیب با اشاره به جامعه‌سازی و تأکید اسلام بر جامعه‌سازی، تصریح کرد: الحمدلله این جمع را جامعه قرآنی نام نهاده‌اند و امیدواریم به این سمت حرکت کند که به معنای واقعی جامعه قرآنی باشد؛ چرا که این جامعه می‌تواند، تأثیرگذار باشد و تنها در حد اجتماع باقی نماند.
وی بیان کرد: نکته دیگر در بحث آموزش عالی است، اینکه دانشگاه علوم و معارف قرآن حدود شش هزار دانشجو مشغول به تحصیل در رشته‌های علوم قرآن و تفسیر در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دارد. ما نباید نگاهمان به رشته‌های قرآنی در دانشگاه‌ها، نگاه شغلی باشد، بلکه نگاه فرهنگ‌ساز باشد. نگاه شغلی به رشته‌های علوم قرآنی باید تغییر کند.
زاهدی، مدرس قرآن ضمن تبریک سال جدید، عنوان کرد: سال جدید یادآور روایاتی از پیامبر اکرم(ص) است اینکه زمانی که بهار را می‌بینید، یادی از قیامت کنید و این تغییر لباس طبیعت و شرایط روزگار، زمان خوبی برای دقت در اعمال ما است.
وی ادامه داد: هر کدام در حیطه عملکرد و تأثیرگذاری خود باید دقت کنیم، تا بتوانیم تحولی را ایجاد کنیم. اگر من به عنوان معلم قرآن با مطالعه بیشترو روشمند کردن آموزش بتوانم حرکت کنم، تحولی ایجاد خواهم کرد. آیا همه ما به عنوان معلمان قرآن آنگونه که شایسته است در جهت عمل به فرامین قرآن گام برمی‌داریم؟
این مدرس قرآن تصریح کرد: امیدوارم امسال بتوانیم تحول‌هایی را در حیطه عملکرد خودمان ایجاد کنیم و در مسیری حرکت کنیم که پایان کارمان خیر باشد.
بنابر گزارش ایکنا، هادی فروزان، پیشکسوت قرآنی کشورمان ضمن تبریک سال نو، اضافه کرد: باید بگویم مقداری از ملاک‌ها و معیارها دور شده‌ا‌‌یم، امام سجاد(ع) می‌فرماید: اگر من در بیابان برهوت و در جایی که ظلمت همه جا را فراگرفته است، تنها باشم و فقط قرآن همراه من باشد از چیزی هراس ندارم.
وی ادامه داد: این عمق نگاه امام سجاد(ع) است. دریای قرآن، قطعاً عمق دارد، اما ما غواصی بلد نیسیتم. چرا ملاک‌ها را در اختیار نداریم؟ این علل گوناگون دارد و نخستین آن این است که از مجالس مربوط به اهل‌ بیت(ع) در حال حاضر جز روضه‌خوانی و گریه، چه داریم؟

دید و بازدید نوروزی ایکنا
فروزان اضافه کرد: امیدوارم در محافل اعتقادی به مباحث دینی و اعتقادی پرداخته شود و نه با نوحه، روضه و گریه به این محافل پرداخته شود.
در ادامه این مراسم صمیمی، عبدالمجید فرائی از شعرای شهرری به قرائت تعدادی از شعرهایش در زمینه قرآن کریم، این چراغ راه و زبان فطرت و کتاب وحی و ... پرداخت که حال و هوای خاصی به این جلسه داد.
سپس منصور آقامحمدی، مدیر ارتباطات سازمان دارالقرآن الکریم به بیان خاطره‌ای از زمان حضورش در نیروی زمینی ارتش پرداخت و در ادامه تصریح کرد: جامعه قرآنی باید با تمام توان و امکانش هر مأموریتی که به آن محول می‌شود به خوبی پیش ببرد و با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری و شرایط فعلی، با امکانات فی الموجود بتوانیم بهترین‌ها را برای خود رقم بزنیم و جامعه قرآنی بتواند فضای قرآنی بهتری را برای کشور فراهم کند.
سخنران دیگر این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه بود که اظهار کرد: در سال‌های گذشته این جمله را در اینجا گفتم و فکر می‌کنم در این جهتی که عرض می‌کنم جامعه قرآنی قدم‌های خوبی برداشته است و آن هم موضوعی با عنوان وفاق، اتحاد، انسجام و هم‌افزایی بیشتر در جامعه قرآنی است. مردم از ما توقع بیشتری دارند بر اینکه اتحاد وهمدلی و وفاق بیشتری داشته باشیم.
وی ادامه داد: فکر می‌کنم یکی از موانع بزرگ برای توسعه فعالیت‌های قرآنی همین مرزکشی‌ها و خطکشی‌هایی بوده که ما قرآنی‌ها میان خود داشته‌ایم که برخی سنگ اوقاف را به سینه می‌زند و برخی نیز سنگ سازمان دارالقرآن و برخی دیگر معاونت قرآن و عترت ارشاد و برخی رادیو قرآن و شبکه قرآن و ... اگر همه ما فداییان قرآنی باشیم در مجموعه‌های مختلف این امر خوشایندتر است.
در ادامه نیزعبدالحمید قدیریان، فیلمساز از دیگر میهمانان این مراسم بود. وی از علاقه‌اش برای حضور در این مراسم از نزدیک گفت و اظهار کرد: عموم هنرمندان شدیدا نیاز به مباحث قرآنی دارند.
قدیریان اضافه کرد: طی سال‌ها که کار فیلمسازی کردم با محوریت قرآنی باشد، عموم هنرمندان شدیداً به این مطلب نیاز دارند و ما واقعا در جامعه هنری شدیدا به مباحث قرآنی نیازمندیم و بحث و تصورم این است که دورنما برای بهره‌گیری از قرآن در جمهوری اسلامی، مناسب نیست.
وی ادامه داد: قرآن برای ما اول و آخر همه مفاهیم علمی و معرفتی و کنه همه علوم است اما در آن حد معرفی نشده است. ما باید از افرادی که در حوزه قرآن، فعال هستند، انتظار داشته باشیم که وارد مباحث شوند و این معضلاتی که در جامعه است و باعث مکدر شدن خاطر می‌شود، تمام این مسائل حل المسائل آن در قرآن است.
این فیلمساز تصریح کرد: بچه‌های هنری، ایمان دارند که همه چیز در قرآن است و باید غواصانی این مطالب را در اختیار جوامع تبیین‌کننده به مباحث هنری بگذارند.
وی با تأکید بر اینکه از مرز خطر عبور کرده‌ایم، بیان کرد: دست خداست که این انقلاب را نگه داشته است و با تلنگرهایی گوناگون به ما بیدار باشی می‌دهد که باید به قرآن رجوع کنیم.
قدیریان تصریح کرد: ما بچه‌های هنری بر این باوریم که همه چیز در قرآن هست و نباید آبشخور علمی‌مان را از غرب بگیریم و ریشه تمام مشکلات نشان‌دهنده نیاز مبرم به غواصانی است که جایگزین مباحث علمی غرب، مباحثی را از قرآن بیاورند.

دید و بازدید نوروزی ایکنا
وی بیان کرد: معتقدم دورنمای جامعه قرآنی کلان‌تر و عظیم‌تر و نورانی‌تر از فقط اشاعه و زنده بودن کلام قرآن است، بلکه باید اقامه اتفاق بی‌افتد که بتوانیم استفاده کنیم. جامعه هنری به دنبال مطلب برای بهره‌گیری از آن در فیلم‌ها است. از زنده بون کلام قرآن باید اقامه اتفاق بی‌افتد و ما دنبال مطالب هستیم، اما واقعا قطره قطره مفاهیم گفته می‌شود.
سپس تلاوت طاهریان، قاری نوجوان از قم از سوره حمد و آیات ابتدایی سوره بقره به سبک محمدصدیق منشاوی رنگ و بوی دیگری به این جلسه صمیمی و پرشور از قرآنیان کشور افزود.
سپس سیدمحسن موسوی‌بلده به تذکر مبحث اعتقادی در بحث قرائت تقلیدی به قاریان نوجوان و جوان پرداخت و گفت: یاد این نکته مهم است که آیا شیعه حق دارد به صرف اینکه در تلاوت‌های خود از مصری‌ها تقلید می‌کند، می‌تواند بسم الله الرحمن الرحیم اول را حذف کند؛ این بحث اعتقادی است.
وی ادامه داد: این اتفاق نظر هست، اما برخی از دوستان فرمودند این در قرائت‌های دیگر است و چون به تقلید از آن می‌خواند از این منظر توجیه دارد، اما ما حق نداریم قرائتی را انتخاب کنیم که در آن بسم الله الرحمن الرحیم حذف شود.

دید و بازدید نوروزی ایکنا
موسوی‌بلده عنوان کرد: این وظیفه ما معلمان است، چنانکه امام صادق(ع) فرمودند: خدا بکشد افرادی که از بزرگترین آیه قرآن صرف نظر کرده‌اند و پنداشتند که از قرآن نیست. اولین فردی که بسم الله الرحمن الرحیم را از ابتدای سوره در نماز به خصوص حذف کرد، معاویه بود و سپس این مرام اموی‌ها در قرائت علمای علم قرائت رفت و روال قرائت قرآن شد و بعد جنبه علمی و عملیاتی پیدا کرد.
وی ادامه داد: خوشبختانه در تلاوت‌های دو سوره که بسم‌الله الرحمن الرحیم میان آن حذف می‌شود، ما خودمان می‌توانیم آن را قرائت کنیم.
همچنین محمدرضا پورمعین، خادم قرآن به بیان خاطراتی از نخستین اجرای تلویزیونی زنده از مسابقات قرآن از حسینیه ارشاد با حضور حبیب مهکام پرداخت.
وی ضمن تشکر از حمید صابرفرزام، مدیر مسئول خبرگزاری ایکنا، اظهار کرد: به نظرم می‌آید امیدوارانه به کارهایمان ادامه دهیم و جای شک و شبهه‌ای نیست و می‌خواهم بگویم که باید تجدید نظر جدی انجام دهیم و مشکلات اخلاقی و اجتماعی در جامعه نشان از موفقیت ما ندارد.
وی عنوان کرد: گرچه نباید ناامید باشیم و باید از همه ابزار استفاده کنیم و اینکه کم لطفی در حق ما شده است، اما ما نه بودجه عددی داریم و نه در قوانین جایگاه محکمی داریم و نه در تبلیغات و ... خلاصه همه نسبت به ما بی‌مهری دارند از جمله خودمان نسبت به مخاطبان.

در ادامه محمدعلی خواجه‌پیری از فعالان قرآنی کشورمان و مدیر کارگروه قرآن بنیاد خاتم الاوصیا(عج) گفت: طی سال‌های گذشته گروهی با همراهی خبرگزاری ایکنا تشکیل شد که به منظور جویا شدن از احوالات پیشکسوتان قرآنی کشورمان به منزل قرآنیان می‌رفت به مانند همان کاری که رحیم قربانی، رئیس سازمان قرآن و عترت بسیج سپاه حضرت محمد رسول الله(ص) تهران بزرگ طی هر هفته در دیدار شهدای قرآنی انجام می‌دهد.
سپس مصطفی عباسی مقدم، مشاور معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فرهنگ قرآن، کوثری است و فرهنگ دنیامداران، تکاثری است. اگر در فعالیت‌های قرآنی، دنبال کثرت و ظاهرسازی باشیم به فرهنگ تکاثر گرایش پیدا کرده‌ایم و هیچ ثمره‌ای نخواهد داشت.
وی با اشاره به دو آیه «إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الأَبْتَرُ»، «إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ» اظهار کرد: به کوثر رسیدن راهش قطعاً اتصال به اهل‌بیت(ع) و توجه به نیت و کیفیت عمل است. ما دچار نوعی گرفتاری و دغدغه شدید در ثمربخشی به فعالیت‌های قرآنی هستیم، عده‌ای فعالیت می‌کنند و خیلی امید ندارند و برخی فعالیت می‌کنند و به طور کاذب امیدوار هستند و حال آنکه برنامه آنها آنچنان ثمرات زیادی ندارد.
عباسی‌مقدم عنوان کرد: چاره این است که اگر امر و دستور قرآن را دنبال کنیم، قطعاً نتیجه و تحقق اهداف آن از سوی قرآن تضمین شده است، چنانکه پیامبر اکرم(ص) آن همه ابلاغ وحی را انجام می‌داد در ابتدای کار ثمره و بازتابی نمی‌دید، اما از آنجایی که به امر خدا عمل می‌کرد، اندک اندک تلنگر‌های پیامبر(ص) اثر کرد.

دید و بازدید نوروزی ایکنا
وی بیان کرد: کار ما نیز به همین گونه است، با وجود تمام هجمه تبلیغاتی غرب و شبیه خون فرهنگی اگر ما به وظیفه خود به درستی و براساس فرهنگ کوثری عمل کنیم، قطعاً نتیجه خواهیم گرفت.
مشاور معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: راه این دو نکته است، یکی برنامه‌ریزی و دیگری نیز هم افزایی در سایه تقسیم کار است، ما نباید خودمان را پاره‌‌های جدای از هم بدانیم، نیت هم افزایی و همگرایی را باید به برنامه تبدیل کرد تا انرژی‌های مختلف افراد مختف و دستگاه‌های مختلف به ثمر برسد ما خیلی از کارهای موازی انجام می‌دهیم و تلاش‌های بی‌ثمر انجام می‌دهیم.
وی ادامه داد: این رقابت تبدیل به چیزهای منفی می‌شود و تا همگرایی نباشد به نقطه عطف نمی‌رسیم. جامعه قرآنی ما در روند یکسانی و یکنواختی جلو می‌رود، اما به نقطه عطفی نمی‌رسیم چون جریان‌ساز نیستیم. ما باید بتوانیم با برنامه‌ریزی خودمان نقطه عطف ایجاد کنیم.
عباسی مقدم تصریح کرد: امیدوارم این گروهی که در این مراسم حضور پیدا کردند هم قسم و هم عهد شوند تا به‌دور از یکسری ملاحظات اداری و شخصی و نفسانی بتوانیم شاهد نقطه عطفی در جمهوری اسلامی به نفع خودمان در سایه قرآن باشیم چون حیات واقعی در سایه قرآن است چنانکه در قرآن می‌خوانیم «أَوَمَنْ كَانَ مَيْتًا فَأَحْيَيْنَاهُ». جامعه‌ای که به‌دور از قرآن باشد، مرده است و باید در پناه قرآن زنده شود.
وی عنوان کرد: با برنامه‌ریزی و هم‌افزایی هم قسم شویم که این ما باشیم آن نسلی که به آن نقطه عطف برسد و ان‌شاءالله حرکت جدی در جمهوری اسلامی به نفع قرآن انجام شود و سال قرآنی داشته باشیم. در نگاه تجاری و سازمانی و مدیریتی باید امکانات را نسبت به اهداف بسنجیم.
مشاور معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: ما امکانات معنوی زیادی داریم و جامعه قرآنی از ایمان مردم و علاقه یکایک مردم به عنوان پشتوانه بهره‌مند است و از سوی دیگر از پشتیبانی‌های وسیع مقام معظم رهبری و قانون‌های منعطف و پشتوانه‌های قانونی و ... برخوردار است که ما باید از اینها استفاده کنیم و اگر تا کنون سال قرآنی نداشتیم نقص ما بوده است به عبارت دیگر جامعه قرآنی ضعیف عمل کرده است که تا کنون سال قرآن نداشته‌ایم.

دید و بازدید نوروزی ایکنا
میهمان دیگر این مراسم نیز محمدحسین محمدزاده، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما بود، وی ادامه داد: این جلسات علاوه بر اینکه سنت زیارت مؤمنین را دارد در جریان تصمیم سازی برای مسئولان و مدیران که فرصت خدمتگزاری برای آنها فراهم شده است را می‌دهد.
دبیر شورای معارف سیما ادامه داد: خاطرم هست که در مراسم سال گذشته به نکات مختلف و مؤثری برای ارتقای کیفی برنامه‌های شبکه قرآن و معارف سیما اشاره شد که بلافاصله آن را برای عمق‌بخشی به برخی از برنامه‌ها و پاسخگویی به نیازها و سؤالات جوانان و نوجوانان در عرصه معارف قرآنی، در دستور کار قرار دادیم.
محمدزاده اضافه کرد: خواهشم از دوستان این است که به جهت فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن که حدود شش سال از آن گذشته است و تصمیمات ستاد طرح ملی حفظ قرآن کریم در اواخر سال ۹۶، کارویژه در همه نهادهای قرآنی و فرهنگی برای حمایت از نهضت حفظ قرآن در سال ۹۷، حفظ جزء سی‌ام قرآن را در دستور کار قرار دهند.
وی ادامه داد: رسانه ملی و شبکه قرآن و معارف سیما به کمک همه نهادها در مقاطع مختلفی در سال ۹۷ چون ماه مبارک رمضان، تابستان با طرح بشارت ۱۴۵۲ و شش ماهه دوم با محوریت برخی از نهادها و سازمان‌های فرهنگی چون وزارت ارشاد، سازمان دارالقرآن الکریم و برخی از نهادهای دارای فراوانی جمعیت چون وزارت آموزش و پرورش و همچنین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و نهادهای لشکری موج عظیمی را آغاز کنیم در عین اینکه حفظ قرآن را منتقل و تبلیغ می‌کنیم، آموزه‌های نورانی این جزء مبارک، مقدمه‌ای برای علاقه‌مندی بیشتر نوجوانان و جوانان و دیگر اعضای خانواده برای ورود به عرصه حفظ بیشتر قرآن کریم باشد.
مدیر شبکه قرآن و معارف سیما تصریح کرد: ان شاءالله در برنامه پنج‌ساله که سال اول آن از سال ۹۷ است، بتوانیم مقدار قابل توجهی از توصیه مقام معظم رهبری را که به نفع ما خواهد بود، جامه عمل بپوشانیم. خواهشم از همه نهادها این است که پس از تدارک برنامه‌ها، بتوانیم از نهایت ظرفیت دوستان استفاده کنیم.

دید و بازدید نوروزی ایکنا
عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از دیگر میهمانان این مراسم بود که به سخنرانی پرداخت و گفت: در دستور کار داریم تا هفته‌ای را به نام قرآن کریم از 27 رجب تا سوم شعبان در تقویم جمهوری اسلامی ایران نامگذاری کنیم.
فقهی‌زاده با اشاره به اینکه نکته فوق را برای نخستین بار در اسفندماه طی سفر به استان بوشهر و حضور در اختتامیه جشنواره هفته قرآن و عترت این استان مطرح کردم، اظهار کرد: این ایده را حدود سال 65 یا 66 با خواندن کتاب تاریخ قرآن اثر استاد مرحوم محمود رامیار که در سال 47 نگارش شده است، پیدا کردم.
وی ادامه داد: این کتاب که حدود 50 سال پیش نگارش شده است، توسط استاد رامیار پیشنهاد می‌شود که روزی به نام قرآن کریم در ایران نامگذاری شود که تا کنون محقق نشده است و به یاد این دانشمند معظم به ذهنم رسید، این ایده را با نامگذاری هفته‌ای بنام قرآن کریم محقق کنیم که فضای آن نیز فضای جشن و سرور باشد.
معاونت قرآن وعترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه چند ماهی بیش نمی‌گذرد که خدمت قرآنیان هستم، اظهار کرد: در جلسه اول نیز عرض کردم که خودم را لایق نمی‌دانم بگویم هدفم خدمت به قرآن است، بلکه هدفم را خدمت به اهالی و خادمان قرآن گذاشتم که این با تعامل محقق می‌شود.
حسن ختام این برنامه دعای پایانی حجت‌الاسلام دعوتی، مشاور خبرگزاری ایکنا بود.
انتهای پیام

captcha