رفتار برادرانه؛ ویژگی جامعه اسلامی
کد خبر: 3703227
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۲
آیت‌الله هادوی تهرانی:

رفتار برادرانه؛ ویژگی جامعه اسلامی

گروه حوزه‌های علمیه ــ استاد تفسیر حوزه علمیه با ترسیم فضای اجتماعی مسلمین از منظر قرآن گفت: قرآن کریم، جامعه‌ای را اسلامی می‌داند که رفتار اجتماعی، برادرانه باشد.

رفتار برادرانه؛ ویژگی جامعه اسلامی

به گزارش ایکنا؛ آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی در ادامه سلسله جلسات تفسیر سوره حجرات با بیان اینکه در آیه 12، سوء ظن را به عنوان یک صفت نکوهیده ذکر و در ادامه به تجسس پرداخته گفت: قرآن فرموده است که در کارهای همدیگر تجسس نکنید. نیاید ببینید که مثلا فلان فرد در خلوت خانه خود چه کارهایی انجام می‌دهد.

وی افزود: اگر کسی تجسس کند، به یک چیزهایی پی می‌برد که مثلا این آقا در خانه‌شان خیلی بد دهن و بد اخلاق است و زن و بچه‌اش را کتک می‌زند و یا نعوذبالله در خلوتش گناهی انجام می‌دهد.

وی افزود: این فرد که با تجسس از بدی دیگران آگاه می شود وقتی این را به افراد دیگر می‌گوید، غیبت می‌شود؛ غیبت، آشکار کردن عیب پنهان است و اگر عیب نباشد، تهمت است.

هادوی تهرانی با بیان اینکه این تجسس و غیبت با هم ارتباط دارد بیان کرد: سوءظن یا بدگمانی هم باز به یک معنایی به این دو تا ارتباط دارد چون عموما این طوری است که طرف معمولا یک سوء ظنی به یک شخصی پیدا می‌کند؛ سوءظن یا بدگمانی باعث می‌شود که برود و تجسس کند و این تجسس باعث می‌شود که احیانا او یکسری از عیوب مخفی را پیدا می‌کند و بعد می آید برای دیگران می‌گوید و غیبت می‌شود.

این استاد حوزه اظهار کرد: این فضا کجا و آن فضایی که خداوند تبارک و تعالی فرمود که انما المؤمنون اخوه؛ شما برادر هستید، کجا؟ یعنی مثل افراد یک خانواده‌اید و در این حد برادری به هم نزدیک هستید؛ شماها نسبت به برادرتان دائم سوءظن و تجسس و غیبت می‌کنید؟ دائما مسخره‌شان می‌کنید؟ دائما نسبت‌های بد به آنان می‌دهید؟.

وی افزود: ما این‌ها را خیلی ساده می‌گیریم در صورتی  که  تجسس حرام است؛ غیبت حرام است؛ زیرا جامعه اسلامی باید یک جامعه برادرانه باشد، اما ما چقدر متاسفانه این را تحقق بخشیده‌ایم؟! چه در داخل کشور چه نسبت به سایر کشورهای اسلامی؛ چه در داخل مذهب چه نسبت به سایر مذاهب اسلامی.

هادوی تهرانی افزود: آیا اگر عیب یکی را دیدیم، پنهانش می‌کنیم؛ خداوند ستارالعیوب است و از همه بهتر او می‌داند ما چکاره‌ایم و آن را می‌پوشاند و روی دایره نمی‌ریزد؛ حالا ما یک کلمه یک عیبی از یکی دیدیم و می‌گوئیم، هزار تا بد تر از آن را خودمان داریم و نمی‌گوئیم و نمی‌بینیم.

وی تاکید کرد: دائما به ما می‌گویند آقا شما مشغول عیب خودت باش به جای اینکه به عیب دیگران کار داشته باشی اما ما متاسفانه  معمولا دائما مشغول یافتن عیب دیگران هستیم و خودمان را بی عیب و نقص می‌بینیم.

هادوی تهرانی افزود: بعد خدا در مورد غیبت می‌فرماید: دوست داری گوشت برادرتان را که مرده است، گاز بزنید و بخورید؟ خب آدم این را می‌شنود، مشمئز می‌شود و بدش می‌آید؛ خدا می‌فرماید: بدتان می‌آید؛ یعنی همین کار هایی که می‌کنید، عین آن است بلکه بدتر از آن است.

استاد تفسیر حوزه تصریح کرد: چقدر بد است که ما مسلمان باشیم و اینطوری باشیم و بعضی‌ها غیر مسلمان باشند و اینطور نباشند.

انتهای پیام

captcha