بهار، موعد طلوع و تحول دوباره انسان است
کد خبر: 3703422
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۸

بهار، موعد طلوع و تحول دوباره انسان است

گروه معارف- یک استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه بهار و طلوع دوباره طبیعت از آیات قدرت پروردگار است، گفت: همزمان با تحول طبیعت، انسان‌ها نیز باید با آن هماهنگ شده و اخلاق و رفتار خود را به بهترین نحو متحول سازند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی گرجی، استاد حوزه و دانشگاه درگفت‌وگو با ایکنا از اصفهان اظهار کرد: یکی از شگفتی‌های جهان آفرینش و امور حیرت‌انگیزی که خدا ایجاد کرده، چهار فصلی می‌باشد که در طول یک سال وجود دارد و در واقع می‌توان گفت که این چهار فصل، نمادی از چهار دوره زندگی انسان است.
وی افزود: فلاسفه اسلامی معتقدند که چهار فصل سال نشان‌دهنده چهار دوره زندگی بشر در گستره تاریخ می‌باشد و برای هر کدام از انسان‌ها نیز در قالب زندگی فردی تکرار خواهد شد؛ به این صورت که فصل بهار، دوره کودکی انسان، تابستان به مثابه دوره جوانی و گرمی زندگی، پاییز، دوره میانسالی و زمستان دوره کهنسالی انسان است.

بهار و طلوع دوباره طبیعت از آیات قدرت پروردگار است

حجت‌الاسلام گرجی بیان کرد: بهار از زیباترین پدیده‌های جهان آفرینش است و ایرانیان شروع سال جدید را فرا رسیدن بهار قرار دادند، ولی در دیگر کشورها این‌گونه نیست، مثلا اعراب سال جدید را با فرا رسیدن ماه محرم آغاز می‌کنند و ماه‌های قمری در فصول مختلفی از سال واقع می‌شوند؛ اما سال شمسی ایرانیان همیشه همزمان با فرا رسیدن فصل بهار و با طلوع حیات و شکفتگی شکوفه‌ها در طبیعت آغاز می‌شود و این از آیات قدرت پروردگار عالم است.
وی ادامه داد: قرآن کریم از یک طرف، بهار را از آیات قدرت الهی معرفی می‌کند که چگونه طبیعت فسرده را زنده می‌سازد و از طرف دیگر، بهار را یکی از ادله اثبات روز قیامت به شمار می‌آورد و در جایی که مردم می‌پرسند چگونه کسانی که مرده‌اند، دوباره زنده می‌شوند، خدای متعال به بهار استناد می‌کند که در آن طبیعت مرده دوباره زنده می‌شود.
این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: مردم در آغاز سال نو خانه‌های خود را از گردوغبار و آلودگی پاک می‌کنند، اما مهم‌تر از آن خانه‌تکانی دل است تا مردم قلب خود را از کینه، نفرت، حسادت، نفاق و شرک پاک کنند. بهار درس‌های بزرگی برای انسان دارد، در آغاز سال دعای «حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ» را می‌خوانیم و وقتی طبیعت به بهترین شکل ممکن متحول می‌شود، ما نیز باید اخلاق، رفتار، گفتار و کردار خود را به بهترین نحو متحول ساخته و روحیه خود را با بهار هماهنگ کنیم.

انتهای پیام

captcha