ارتقاء کیفیت کالاهای داخلی در گرو حفظ و تداوم تولید ملی است
کد خبر: 3703436
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۲
تولید ملی، افتخار ملی/

ارتقاء کیفیت کالاهای داخلی در گرو حفظ و تداوم تولید ملی است

گروه سیاست و اقتصاد- یک استاد دانشگاه با بیان اینکه واردات گسترده و بی‌رویه امکان ادامه حیات را از تولید داخلی می‌گیرد، گفت: تولید داخل تنها در شرایط تداوم فعالیت می‌تواند به ارتقاء کیفیت محصولات خود بپردازد.

محمد واعظ، عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان در گفت‌و‌گو با ایکنا از اصفهان اظهار کرد: به لحاظ اقتصادی نباید نوع کالا برای مصرف‌کننده هشیار اهمیت پیدا کند، بلکه مشخصه‌های کالا از جمله قیمت و کیفیت آن باید برای وی مهم باشد و در واقع باید میان قیمت پرداختی با سایر مشخصه‌های کالا به صورت رقابتی، تناسب برقرار شود.
وی افزود: در کشورهای صنعتی امروز، در دوره‌ای که می‌تواند همچنان تا امروز ادامه داشته باشد، مردم قانع شده بودند تا فراتر از آنچه که راجع به مشخصات مصرف‌کننده هشیار گفته شد، تصمیم‌گیری کنند؛ یعنی منافع بلند مدت و بین نسلی مصرف کالاهای داخلی را بر مشخصات موجود آن کالاها در زمان تصمیم‌گیری ترجیح دهند.
واعظ ادامه داد: عناصری که بتوان از طریق آنها چنین فرهنگی را در مصرف رواج داد، در سابقه تاریخی و تمدنی ما وجود دارد؛ برای مثال در شهر اصفهان، متدینین و دلسوزان اقتصاد داخلی در سال‌های منتهی به انقلاب مشروطه، یک سری حرکت‌های فرهنگی در این خصوص انجام دادند که می‌توان به صورت بومی شده با تحریک وجدان تاریخی مردم، آنها را به مصرف کالای داخلی تشویق کرد.
الگوی مبادلات خارجی متحول شود
وی با بیان اینکه الگوی مبادلات خارجی ما باید متحول شود، گفت: ما باید به جای فروش کالاهای خام و نیمه خام، با فرایند تولید کمی، کالاهایی با ارزش افزوده بیشتر صادر کنیم و از طرف دیگر، به جای واردات کالاهای مصرفی نهایی و یا کالاهای واسطه‌ای قابل تولید در داخل، سعی در واردات جنبه‌های سخت فناوری داشته باشیم. اصولا فناوری را نمی‌توان وارد کرد، اما فناوری تجسم یافته در قالب کالاها و خدمات مثل ماشین آلات اندازه‌گیری دقیق قابل ورود است که با واردات این نوع کالاها، چرخه فعالیت‌های صنعتی در کشور ما وسعت و عمق پیدا می‌کند.
عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان تصریح کرد: یکی از شرایطی که باید برای ایجاد رقابت‌پذیری میان کالاهای داخلی با اقلام خارجی فراهم شود، این است که تولید داخلی امکان ادامه حیات داشته باشد، یعنی با به تعطیلی کشاندن واحدهای تولید داخلی از طریق واردات گسترده هیچ تحول مثبتی اتفاق نمی‌افتد؛ پس باید بپذیریم که در بستر تداوم فعالیت واحدهای تولید داخلی است که امکان ارتقاء کیفیت تولیدات داخلی میسر می‌شود.
وی بیان کرد: امیدواریم از فضای فرهنگی ناشی از شعار سال به گونه‌ای استفاده شود که واحدهای تولید داخلی، بازار فروش به وجود آمده را مقدمه‌ای برای تحقیق و توسعه به منظور ارتقاء کیفیت محصول خود تلقی کنند، در غیر این صورت معلوم نیست که این موقعیت ادامه پیدا کند و از طرف دیگر، آن بخش از مصرف‌کنندگان که با خرید کالای خارجی احساس منزلت می‌کنند، باورهای خود را تغییر دهند.
انتهای پیام

captcha