به گزارش ایکنا از آذربایجانشرقی، مقام معظم رهبری به عنوان سکاندار نظام اسلامی با طرح عناوین شعار سال در ابتدای هرسال شمسی راهبرد کلی کشور را تعیین میکنند.
طی سالهای اخیر نیز توجه به مباحث اقتصادی و رشد و توسعه کشور از سال ۸۸ تا سال ۹۶ توسط مقام معظم رهبری، نشان میدهد مهمترین دغدغه ایشان در حوزه مسائل کلان اقتصادی بوده است.
در طی این سالها ایشان همواره در عناوین شعار سال و سایر سخنرانیهای طول سال بر تولید و اشتغال داخلی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی و اقتصاد مقاومتی به صراحت تاکید می کنند.
برای اینکه شعار «حمایت از کالای ایرانی» فقط در حد یک شعار باقی نماند، گروههای ذی ربط و تاثیر گذار باید وظایف و دیدگاه خود را در این میان به صورت شفاف بیان کنند.
یکی از این متولیان که باید پیشرو باشد مسوولان دولتی هستند، دولتمردان باید رویکرد و خط مشی خود را مشخص کند؛ اینکه اصلا میخواهد در جهت حمایت از کالای داخلی گام بردارد یا خیر؟
یکی از مولفههای موفقیت در حمایت از محصولات داخلی، محدود کردن واردات است، در حال حاضر واردات انبوه کالاها و محصولات خارجی به کشور کمر تولید داخلی را شکسته است تولید کنندگان داخلی وقتی می بینند لوازم تولیدی در بازار عرضه نشده و تقاضایی برای مصرف ندارد. انگیزه برای کار و تولید مضاعف ندارند.
از سوی دیگر اعتماد سرمایه گذاران عمومی برای تولید باید جلب شود و این امر ممکن نخواهد بود مگر اینکه شفافیت در امور اقتصادی کشور رخ دهد، عموم مردم و صاحبان سرمایه به اطلاعات مالی شرکت های بزرگ دسترسی داشته و با حضور در جلسات مختلف کمیسیونهای مجلس به ویژه کمیسیون اقتصادی و دسترسی بهتر و آزادتر به بازار بورس و سهام برای سرمایه گذاری داخلی راغب تر شوند.
از سوی دیگر مرزهای کشور باید بر روی قاچاق کالا بسته شود، تحقق شعار حمایت از کالای داخلی الزاماتی دارد که مهم ترین آن مبارزه با قاچاق است، ممنوعیت واردات کالاهای مشابه کالاهای تولید داخل یکی از راهکارهای مهم و تاثیرگذار برای حمایت از تولید داخلی است.
در این میان نمایندگان مجلس نیز باید قوانینی که مانع تولید داخل میشود را برطرف ساخته و به وضع قوانینی که منجر به تشویق مردم به مصرف کالای داخلی میشود بپردازند.
عموم شهروندان از اینکه مسئولان در عمل موافق شعار سال بوده و در عمل بهایی به این حرفها نمی دهند دل خوشی ندارند، بنابراین مسئولان در خط مقدم به حمایت از کالای ایرانی پایبند باشند و به این باور برسند که راهبرد خروج از مشکلات اقتصادی کشور، حمایت از کالای ایرانی است.
از سوی دیگر واحدهای تولیدی نیز باید توان رقابتی خود را در بازارهای جهانی افزایش دهند.آنها هرچقدر خود را در بازار داخلی محدود کنند مطمئنا به نتایج دلخواه و مطلوب دسترسی پیدا نمی کنند.
کیفیت حرف اول را در تولید دارد، هر چقدر محصولات تولیدی دارای کیفیت بیشتری باشند به همان نسبت نیز خریداران خاص خود را خواهند داشت.
شرکتهای تولیدی نیز باید در راستای جلب اعتماد مشتریان کالاهای باکیفیت و مرغوب تولید کرده و زمینه رضایتمندی مصرف کنندگان را فراهم کنند و لازم است خرید کالاهای داخلی به عنوان یک فرهنگ در جامعه نهادینه شود.
حمایت از حقوق مصرف کنندگان از سوی تمامی دست اندرکاران تولید ضروری است. توجه به ذائقه مصرف کنندگان در تولید کالاها باید مورد توجه قرار گیرد و مصرف کننده حق دارد از حقوق خود دفاع کنند و از خرید کالاهای بی کیفیت و نامرغوب خودداری نماید.
سالم بودن زنجیره تولید و تولید کالاهای باکیفیت سبب رضایتمندی مصرف کننده می شود و فراهم کردن رضایتمندی مصرف کننده سبب افزایش سود شرکت تولیدی می شود.
شرکتها و واحدهای تولیدی می توانند برای بهبود کیفیت کالاهای تولیدی خود از نظرات و پیشنهادهای مشتریان نیز بهرهمند شوند و مشتریان ضمن خرید کالای داخلی، عیب و ایراد آن را هم به تولید کننده انتقاد دهند و به تولید کنندگان داخلی برای بهبود کیفیت فشار بیاورند ولی دست از کالای ایرانی برندارند.
و مطمئنا عموم مردم نیز خواهان حمایت از تولیدات داخلی هستند اگر الزامات مربوط به این کار فراهم شود.
واقعیت تلخی در کشور ما حکمفرما است چه بخواهیم و چه نخواهیم گرایش به سمت مصرف کالاهای خارجی در کشور ما وجود دارد و این گرایش ناشی از نبودن توان رقابتی در تولید داخل است. دو عنصر کیفیت و قیمت تمام شده مناسب باعث می شود که شهروندان تمایل زیادی برای مصرف کالای ایرانی نداشته باشند و آثار و عوارض سوء آن در همه جنبه های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی کشور قابل مشاهده است.
در حالی که سیاست گذار در این شرایط باید با ایجاد راهکارهایی زمینه را برای تولید رقابتی فراهم کند به جای آن به ثبات انحصاری در بازار می افزاید و در این شرایط است که نه تنها تولید آن کالا موجب شده که مصرفکننده ایرانی ذهنیت نامناسبی از کالای تولید داخل داشته باشد، بلکه اکثر تولیدکنندگان نتوانستهاند تلاشی برای افزایش توانمندی خود در حوزه صادرات کالا داشته باشند.
برای اصلاح این عادت ناپسند باید دست به دست هم بدهیم و با استفاده از راهکارهای درست و علمی و استفاده از تجربه کشورهای موفق در این زمینه حرکت کنیم.
عموم شهروندان به یاد داشته باشند کشورهایی که از نظر اقتصادی قوی بوده و در صحنه بین المللی از توان رقابتی بالایی برخوردار هستند کشورهایی هستند که شهروندان آنها به شدت به مصرف کالاهای داخلی خود تعصب و غیرت داشتهاند. ما شهروندان فراموش نکنیم با مصرف هر کالای خارجی، سهمی در بیکاری جوان ایرانی داریم.
گزارش از معصومه درخشان