حجتالاسلام رحیم همزبان، کارشناس مسائل مذهبی و دینی در گفتوگو با ایکنا از آذربایجانشرقی اظهار کرد: در جامعه دینی، آزادی منشأ دینی دارد. منشأ آزادی در جامعه مدنی خواست های مادی و تمایلات شهوانی افراد است، ولی در جامعه دینی آزادی یعنی آزادی از عبودیت غیر خدا.
وی افزود: افراد هر جامعهای برای رسیدن به حد مطلوب اجتماعی باید شاخصهای مورد نظر آن جامعه را رعایت کرده و بدانها پایبند باشد تا جامعه به حد مطلوب و مورد انتظار افراد جامعه نایل آید.
وی آزادی را در جامعه دینی محدود دانست و خاطرنشان کرد: در جامعه مدنی حقیقت و ارزش ها نسبی اند، آزادی نامحدود است و میتوان به بهانه آزادی ارزشها را محدود نمود، در حالی كه در جامعه دینی، ارزشهای مطلق و مسلّمی وجود دارد; یعنی در این زمینه، خط قرمزی وجود دارد و آزادی در برابر این ارزش ها محدود می شود و خلاصه آن كه در جامعه مدنی، آزادی با تكلیف و محدودیت شهروندان مغایر است.
حجتالاسلام همزبان با اشاره به لزوم وجود شاخصههای مربوط در جامعه دینی ادامه داد: جامعه دینی شاخصههای مربوط به خود را دارد و تا این شاخصها در اجتماع توسط افراد رعایت نشود جامعهای دینی کامل شکل نخواهد گرفت. جامعه ما جامعهای دینی است که اکثریت آن را مسلمانان تشکیل میدهند و مردم نیز به کرات خواستار اجرای قوانین اسلام در جامعه میباشند.
این استاد دانشگاه یادآور شد: افرادی که از دین اسلام و احکام این آگاهی دارند از زندگی خوب الهی برخوردار هستند زیرا به جایگاه هر چیزی در دین آگاهی داشته در نتیجه با توجه به مسائل و نیازهای خود و جامعه برنامهریزی و حرکت میکنند.
حجتالاسلام همزبان با اشاره به حکومت خدامحوری در جامعه دینی بیان کرد: در جامعه دینی خدا محوری حكومت می كند. مبنای ارزشها و ملاك تشخیص خیر و شر نیز خداوند متعال است. اوست كه سعادت انسانها را به خوبی میداند و متناسب با شأن و منزلت و نیاز آنان، قانون، هنجارها و احكام دینی وضع كرده و انسان با عمل به آن احكام، به سعادت و نجات نایل می آید. علاوه بر این كه در اندیشه دینی، نیازهای انسان فقط در نیازهای مادی خلاصه نمی شود، این نیازها نیز به عنوان هدف به به تلقی نمی شوند بلكه تأمین نیازهای مادی مقدمه و ابزار نیل به سعادت و تأمین نیازهای معنوی است.
وی افزود: امروزه با توجه به رشد آگاهی افراد جامعه که یک فرصت مناسب برای ترویج مباحث دینی است متاسفانه دشمنان اسلام که از تاریخ همواره در صدد ضربه زدن به اسلام بودند با ایراد مسائل دینی خواستار ایجاد تفرقهانگیزی و خرافهپرستی در بین شیعیان هستند که در این راستا وظیفه حوزههای علمیه و طلاب مهم و سنگین تلقی میشود.
حجتالاسلام همزبان از صفات افراد در جامعه مطلوب دینی گفت و تاکید کرد: برای دستیابی به اهداف بلند دینی نیاز به شناخت عمیق اجتماع هستیم که این خواسته عملی نخواهد شد مگر با شناخت افراد جامعه، از این رو صفات افراد باید مد نظر باشد، از جمله این صفات شناخت صحیح از حوادث گوناگون، عدم پیروی کورکورانه، عدم مسئولیت گزیزی، عدم داشتن آرزوهای طولانی، عدم دوستان نامناسب، عدم هواپرستی، عدم تعصب و لجاجت، عدم فقر وتنگدستی است، با توجه به این صفات می توان جامعه مطلوب دینی را جهت تشکیل حکومت امام مهدی(عجل) تشکیل داد.
انتهای پیام