وقتی قرآن به یاری حافظانش می‌آید
کد خبر: 3703681
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۶

وقتی قرآن به یاری حافظانش می‌آید

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ یکی از خبرهای قرآنی خوب خوزستان در سال گذشته برتر شدن شعبه الوان مؤسسه بیت الاحزان در سطح کشور بود؛ شعبه بیت الاحزان در شهر الوان از سال 93 فعالیت قرآنی خود را آغاز کرد و به تدریج در میان مردم این شهر شناخته شد.

به گزارش ایکنا از خوزستان، یکی از خبرهای قرآنی خوب خوزستان در سال گذشته برتر شدن شعبه الوان مؤسسه بیت الاحزان در سطح کشور بود؛ الوان شهری در شوش است که در سال 74 تبدیل به شهر شد و پیش از آن با نام روستای عبدالخان شناخته می‌شد.

شعبه مؤسسه قرآنی بیت الاحزان در شهر الوان از سال 93 فعالیت قرآنی خود را آغاز کرد و به تدریج در میان مردم این شهر شناخته شد و فعالیت‌های خود را با جذب بیشتر علاقه‌مندان به فراگیری قرائت و حفظ قرآن از این بخش گسترش داد.

 این شعبه سال گذشته موفق شد در مسابقات سراسری قرآن کریم بیت الاحزان، به عنوان شعب برتر شرکت کننده در مسابقات معرفی شود. عیار رتبه بندی شعب حاضر در این مسابقه، میزان حضور قرآن‌آموزان، تعداد رتبه‌های اول، دوم و سوم از هر شعبه بود که پس از سنجش تمامی شهرستان‌های شرکت کننده، شعبه الوان (استان خوزستان) با کسب 430 امتیاز به عنوان شعبه برتر بیت الاحزان در این مسابقات معرفی شد.

علاوه بر این، این مؤسسه قرآنی از سال 93 تاکنون با تربیت 30 حافظ کل قرآن کریم موفقیت خوبی در میان مردم این شهر و گسترش فعالیت‌های قرآنی کسب کرده است.

فعالیت‌های قرآنی در الوان مهجور بود

عبدالله خسرجی، مدیر مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان شهر الوان در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، درباره آغاز فعالیت‌های این مؤسسه قرآنی، مشکلات مؤسسه، انگیزه‌ها و چشم‌انداز مؤسسه سخن گفت. وی تصریح کرد: حفظ قرآن و به طور کلی فعالیت‌های قرآنی در شهر ما مهجور بود. از این رو تصمیم گرفتیم مؤسسه قرآنی تأسیس کنیم. با خیرین و دوستان در این باره مشورت صورت گرفت و بنا شد شعبه‌ای از بیت‌الاحزان در شهر الوان راه‌اندازی کنیم.

وقتی مردم پیشرفت قرآنی بچه‌های خود را دیدند استقبال بیشتر شد

پس از کسب مجوز مؤسسه در 15 تیر 93 فعالیت خود را آغاز کرد. در مرحله اول 30 نفر برای حفظ قرآن ثبت‌نام کردند و پس از چند ماه این سی نفر موفق به حفظ 8 جزء قرآن کریم شدند. چون مردم به چشم خود شاهد موفقیت بچه‌های خود در زمینه حفظ قرآن شدند، استقبال چشمگیری از برنامه‌های مؤسسه صورت گرفت. پس از آن 150 نفر در مؤسسه ثبت‌نام کردند و با برنامه‌ریزی، دو طرح «حفظ یک و نیم ساله» و «حفظ دو ساله قرآن» ترسیم شد و بچه‌ها بر اساس استعداد خود در حفظ قرآن در این طرح‌ها شرکت می‌کردند.

بعد از دو سال فعالیت 30 نفر حافظ کل قرآن شدند

پس از دو سال از راه‌اندازی این شعبه، نزدیک به سی نفر از بچه‌های الوان حافظ کل قرآن کریم شدند که مراسم تجلیل از این حفاظ اسفندماه سال گذشته برگزار شد. در کنار این حفاظ، حدود سی تا چهل نفر نیز حافظ جزءهای چهار، هشت، ده و بیست جزء قرآن داریم که در حال تکمیل محفوظات خود هستند. برگزاری سی محفل انس با قرآن، دعوت از قاری مصری، برگزاری اردوهای درون‌استانی و برون‌استانی و کسب رتبه‌های استانی و کشوری قرآن‌آموزان مؤسسه از جمله موفقیت‌های آن است.

خسرجی با اشاره به انگیزه خود برای حضور در عرصه فعالیت‌های قرآنی گفت: من در سال 91 موفق به حفظ کل قرآن در شهرستان استهبان شدم. زندگی ما طوری بود که ارتباط زیادی با قرآن نداشتم؛ اما استعداد خوبی در زمینه حفظ داشتم و کسی نبود که مرا به حفظ قرآن راهنمایی کند. یک روزی تبلیغ مسابقه حفظ جزء 26 قرآن را در مدرسه دیدم و شرکت کردم. آقای آل‌کثیر مربی من در آن زمان وقتی استعداد حفظم را دید مرا به دارالقرآن معرفی کرد و پس از آن موفق شدم چهارده جزء قرآن را در خانه حفظ کنم.

به دلیل مشغله‌ها امکان حفظ کل را پیدا نکردم و پس از تحقیق، با مؤسسه بیت‌الاحزان استهبان آشنا شدم و در آنجا حفظ قرآن را ادامه دادم. در شهر الوان قرآن مهجور بود و کسی نبود که به این گونه فعالیت‌ها بپردازد. مایل بودم جایی را فراهم کنم تا جوان‌هایی که استعداد دارند بتوانند از آن بهره‌مند شوند و با مشورت دوستان و خیرین این کار انجام شد. شخصی به نام حاج سید حسین موسوی‌منور نوه امام‌زاده سید عباس پیشنهاد داد منزل ایشان در شهر الوان که در آن موقع بدون استفاده مانده بود در اختیار مؤسسه بیت‌الاحزان قرار گیرد که در اینجا باید از حمایت‌های بی‌دریغ او در سه سال گذشته تشکر کنم.

با توجه به استعدادهایی که در شهر الوان وجود دارد پیگیر آن هستیم تا طرح حفظ شبانه‌روزی قرآن را نیز در این مؤسسه راه‌اندازی کنیم که اگر مشکلات آن برطرف شود، محقق خواهد شد.

قرآن راه‌هایی به روی ما باز کرد که گفتنی نیست/ما از هیچ شروع کردیم

وی درباره تجربه‌های خود در عرصه خدمت به قرآن کریم گفت: خیلی از حرف‌ها قابل گفتن نیست و ما آن‌ها را در طول کار لمس کردیم. ما از هیچ شروع کردیم اما الحمدالله در این مدت، خودِ قرآن کارهایی برای ما انجام داد که قابل گفتن نیست. ما از نظر مالی، محدودیت‌های مکان، عدم استقبال و مشکلات فرهنگ‌سازی کار قرآنی با مشکل روبه رو بودیم؛ اما قرآن طوری راه را برای ما هموار کرد که در حال حاضر به این نقطه هستیم که شعبه اول کشور در میان مؤسسات بیت الاحزان معرفی شدیم.

باید اعتراف کنم که جاهایی خسته می‌شدم، از نظر مالی بسیار کم می‌آوردیم و به بن‌بست می‌رسیدیم؛ اما امدادهایی باعث می‌شد روحیه و انرژی بگیریم و کار را ادامه دهیم. مؤسسه قرآنی الوان با زمان ابتدای فعالیت خود قابل مقایسه نیست و در اینجا باید از پیشکسوتان و اساتید مؤسسه در بخش خواهران و برادران در شهر الوان که از جان مایه می‌گذارند تقدیر کنم.

چشم‌انداز مؤسسه بیت الاحزان شهر الوان

این فعال قرآنی با اشاره به چشم‌انداز قرآنی مؤسسه بیت‌الاحزان شهر الوان گفت: ما یک چشم‌انداز پنج ساله برای مؤسسه در نظر گرفته‌ایم که بعد از پنج سال در الوان 150 تا 160 حافظ قرآن داشته باشیم. الحمدالله با توجه به فعالیت‌هایی که انجام شد، همکاری بخشدار شاوور و دهیاری‌های منطقه بنا شد در هر روستا استادی از مؤسسه، کلاسی دایر کند که به صورت شعبه فعالیت کند. در حال حاضر شش، هفت ماه است که این طرح به صورت آزمایشی در چهار روستای شاوور در حال انجام است و نزدیک به 400 نفر ثبت‌نام کرده‌اند. از این میان 100 نفر موفق به حفظ جزءهای هفت، هشت، نه و ده قرآن کریم شوندد.

ان شاءالله در آینده با گسترش این شعبه‌ها در کل هشتاد و شش روستای شاوور شعبه خواهیم داشت.

این حافظ در پایان گفت: در کنار این فعالیت‌ها برای خانم‌های خانه‌دار که فرصت حضور مستمر در کلاس‌های مؤسسه ندارند نیز دوره‌ای تعریف کردیم که یک سال از برگزاری آن می‌گذرد و خانم‌های شرکت‌کننده در حال حاضر موفق به حفظ دوازده جزء قرآن کریم شدند.

انتهای پیام

captcha