مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ آداب دعای شرف الشمس
کد خبر: 3704005
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۴

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ آداب دعای شرف الشمس

گروه اندیشه ــ آداب دعای شرف الشمس و سخنان آیت‌الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید پیرامون طب اسلامی از جمله اخباری بود که در رسانه‌های معارفی بازتاب داشت.

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ عنوان طب اسلامی اسباب سودجویی برخی شده است

به گزارش ایکنا؛ اخبار معارفی امروز یکشنبه، 19 فروردین ماه بیشتر معطوف به سخنان آیت الله مکارم شیرازی پیرامون طب اسلامی بود که در ادامه می‌خوانید:
تسنیم
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم تا ساعت ۱۴ امروز تعداد 9 خبر را روی خروجی خود برده است که عناوین آنها عبارت از: «درسنامه «تدبّر در قرآن سوره حمد و بقره» منتشر شد + عکس»، «ثبت ‌نام در مسابقات سراسری قرآن همچنان ادامه دارد + لینک ثبت ‌نام»، «آیا «شرف شمس» استناد روایی دارد؟»، «برنامه سخنرانی حجت‌الاسلام انصاریان در دهه پایانی ماه رجب»، «آئین گلاب‌گیری جهت شستشوی حرم امام حسین(ع) برگزار می‌شود»، «ویژه ‌برنامه آستان شاهچراغ(ع) در سالروز شهادت حضرت موسی بن جعفر(ع)»، «کتاب تفسیر موضوعی منتشر شد + عکس»، «نوزدهمین جلسه «امامت‌شناسی» برگزار شد + صوت» و «حقوق خانواده در قرآن از زبان حجت‌الاسلام قرائتی + فیلم» هستند.
در بخش‌هایی از خبر «کتاب تفسیر موضوعی منتشر شد» آمده است: «تفسیر موضوعی(1)» عنوان کتابی است که به همت سازمان چاپ و نشر موسسه دارالحدیث و به قلم حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم قاضی‌زاده استادیار دانشگاه قرآن و حدیث منتشر شده است. صفحه‌آرایی این کتاب را «مهدی خوش‌رفتار اکرم» و طراحی جلد آن را «حسن فرزانگان» برعهده داشته است. این کتاب در شمارگان نخست به تعداد 500 عدد منتشر شد. قیمت درنظر گرفته شده برای آن نیز، 9500 تومان است.
«مفهوم‌شناسی تفسیر موضوعی، انواع تفسیر موضوعی، پیشینه تفسیر موضوعی در سده معاصر، مخالفان تفسیر موضوعی، عوامل توسعه تفسیر موضوعی در سده معاصر، گام‌های تدوین تفسیر موضوعی، دشواری‌ها و قواعد لازم ارائه تفسیر موضوعی، بررسی تطبیقی تفسیر موضوعی سوره واحد سوره محمد» از جمله سرفصل‌های این کتاب به شمار می‌رود.
فارس
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری فارس تا ساعت ۱۴ امروز پنج خبر را را روی خروجی خود برده است و طبق روال هر روزه خود انتشار اخبار را با منتشر کردن تلاوت ترتیل یک صفحه از قرآن توسط شهریار پرهیزگار آغاز کرده است، علاوه بر این تیتر اخبار دیگر این صفحه از خبرگزاری فارس عبارت از «آداب میهمانی و غذا خوردن از منظر قرآن کریم»، «مؤسسه قرآنی «آل‌طه و یس» در اصفهان آغاز به‌ کار کرد»، «تغییرات آیین‌نامه آزمون‌های اعطای مدرک تخصصی به حافظان امسال اعمال نمی‌شود» و «کرسی‌‌های تلاوت مجلسی در مساجد برگزار می‌شود» هستند.
خبر تغییرات آیین‌نامه آزمون‌های اعطای مدرک تخصصی به حافظان امسال اعمال نمی‌شود» مصاحبه‌ای است با محمد رمضانی‌فرد کارشناس دبیرخانه آزمون‌های ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم که در بخش‌هایی از آن آمده است: یکی از مهم‌ترین این موضوعات حذف معافیت‌ها بود به طوری که ما هر سال شاهد هستیم دارندگان مدارک سطح سه حوزه یا کارشناسی ارشد الهیات که شاید از فارغ‌التحصیلی آن‌ها حدود 10 سال نیز بگذرد، بدون طی کردن یک مرحله به مرحله بعدی راه می‌یابند در حالی که برخی از افراد با به دست نیاوردن چند صدم نمره امکان راه‌یابی به مرحله بعد را ندارند.
تغییرات احتمالی در آزمون‌های ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم همچون حذف معافیت‌ها در جلسه بعدی که اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود، مجدد بررسی و مصوب خواهد شد. با توجه به نهایی نشدن تغییرات و همچنین ثبت‌نام شرکت‌کنندگان در سیزدهمین دوره آزمون‌های ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم، امکان اعمال تغییرات در این دوره از آزمون نیست و سعی داریم تغییرات را در چهاردهمین دوره این آزمون‌ها یعنی سال آینده اعمال کنیم.
ایسنا
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری ایسنا تا ساعت ۱۴ به انتشار پنج خبر پرداخته است که عناوین آنها عبارت از: «بهره‌گیری ۴۵هزار زائر نوروزی از فعالیت‌های تبلیغی مبلغان در مسجد مقدس جمکران»، «تغییر تندیس آیت‌الله احسانبخش»، «عنوان طب اسلامی اسباب سودجویی برخی شده است»، «تردد بیش از 300 هزار نفر از پایانه مرزی مهران» و «هفت ویژگی خاص امام علی(ع) از زبان پیامبر(ص)» هستند.
خبر «عنوان طب اسلامی اسباب سودجویی برخی شده است» مربوط به سخنانی از آیت الله مکارم شیرازی است که در بخش‌هایی از آن آمده است: حقیقت این است که ما مجموعه‌ای درباره تمام دردها و درمان‌ها و داروها به نام طب اسلامی نداریم؛ البته اشاراتی در قرآن مجید و اشارات بیشتری در روایات اسلامی به مسائل مربوط به پیشگیری از بیماری‌ها و درمان‌ها شده که بسیار قابل استفاده است ولی آن را نمی‌توان به صورت یک علم با تمام جزئیاتش مطرح کرد.
از سوی دیگر عده‌ای از این نام (طب اسلامی) برای منافع خود سودجویی کرده و مشکلاتی برای جهان اسلام فراهم کرده‌اند که وظیفه ما جلوگیری از آن است. البته طبّی به نام طب سنتی داریم که مجموعه کاملی از پیشگیری‌ها، دردها و درمان‌هاست؛ مثل آنچه در قانون بوعلی سینا که در هشت جلد به چاپ رسیده، دیده می‌شود. چنین طبی که حاصل هزاران سال تجربیات بشر است را نمی‌توان انکار کرد و هنوز بسیاری از مطالب آن راهگشاست؛ اما اگر کسانی می‌خواهند با این طب بیماران را درمان کنند باید دوره ببیند نه اینکه هر عطّاری با یک مشت داروهای گیاهی، مغازه خود را مطب قرار دهد و به درمان بیماران بپردازد که این کاری خطرناک است؛ امیدوارم عزیزان در این مسائل دقت کافی بفرمایند.
ایرنا
صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز تا ساعت ۱۴ امروز تنها یک خبر را روی خروجی خود برده است که تیتر آن عبارت از «انس با قرآن و نهج البلاغه هنر را تاثیرگذارتر می‌کند» است.
در بخش‌هایی از این خبر که گفت‌وگویی با اسماعیل منصوری لاریجانی استاد دانشگاه و پژوهشگر عرفان اسلامی است آمده است: لازم است هر هنرمندی از شاعر تا خوشنویس، قرآن و نهج البلاغه را به خوبی خوانده و با آن انس گیرد زیرا در این صورت هنر و اثر وی تاثیرگذار خواهد بود. با نهج البلاغه می توان به زبان هنر و با ادبیات امروزی به بیان نکته های ناب دینی پرداخت و هنرمندان در رشته های مختلف به خوبی می توانند تجلی دهنده این معارف در جامعه باشند.
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت این خبرگزاری نیز مطابق روال روزانه خود انتشار اخبار را با یک روایت آغاز کرده است که این روایت از رسول خدا(ص) و پیرامون چیزهایی است که خداوند دشمن می‌دارد، علاوه بر این، این صفحه از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان به انتشار سه خبر با عناوین: «خواص و آداب دعای شرف الشمس»، «نگاهی به زندگی شهید محمدباقر صدر» و «زندگی‌نامه شهید فتح ا... انصافی» هستند.
در خبر «نگاهی به زندگی شهید محمدباقر صدر» آمده است: سیدمحمدباقر صدر در ۱۰ اسفند ۱۳۱۳ش (برابر ۲۵ ذی‌القعده ۱۳۵۳ق)، در شهر کاظمین به دنیا آمد. پدرش سید حیدر صدر عاملی و مادرش دختر شیخ عبدالحسین آل‌ یاسین است؛ و پدربزرگش سید اسماعیل صدر از مراجع تقلید شیعه در نیمه اول قرن چهارده قمری بود. تبار او از فرزندان امام کاظم(ع) و از عالمان دینی بوده‌اند که در ایران، لبنان و عراق زندگی می‌کردند.
روز 18 رجب 1399، خانه آيت الله صدر و کوچه های اطراف آن از اول صبح تا پاسي از شب، مملو از جمعيتي بود که ديروز براي آزادي رهبرشان دست به تظاهرات اعتراض آميز زده بودند و امروز آمده بودند تا بار ديگر با او بيعت کنند. رژيم صدام از تجديد پيمان امت مسلمان عراق با مرجع و رهبرشان، سخت به وحشت افتاد و برای قطع رابطه مردم با آيت الله صدر، نيروی امنيتي را در سر کوچه آيت الله صدر و کوچه های اطراف، مستقر کردند. بدين گونه محاصره خانه آيت الله صدر آغاز شد.
در مدت نه ماه محاصره، رژيم با فرستادن مأموران و مزدوران خود به نزد آيت الله صدر، سعی کرد او را از راهی که در پيش گرفته، منصرف کند، ولي آيت الله صدر ثابت و استوار ايستاد و همچنان از انقلاب اسلامی ايران و امام و مردم انقلابی ايران حمايت کرد و هرگز به خواسته های رژيم صدام، گردن ننهاد. تا اينکه در بعد از ظهر گرم و سوزان روز شنبه 19 جمادي الاول 1400 (16 فروردين 1359)، « ابو سعيد» رئيس سازمان امنيت نجف، با عده ای از مزدوران امنيتی، آيت الله صدر را دستگير و به سرعت از نجف به بغداد منتقل کرد. آيت الله صدر اين بار می دانست که ديگر بر نخواهد گشت، چون وقتی ابوسعيد جنايتکار گفت: «آماده باشيد به بغداد برويم!» به آرامی گفت: «من خيليی وقت است که آماده شهادتم!»
فردای آن روز، حکومت بغداد، اقدام به دستگيری بنت الهدی کرد چون بيم داشت مبادا بنت الهدی بار ديگر مردم را به اعتراض و تظاهرات دعوت کند و رژيم را رسوا نمايد! برزان ابراهيم، برادر ناتنی صدام و رئيس سازمان امنيت کشور، در زندان از آيت الله صدر خواست که فقط چند کلمه بر ضد امام خمينی و انقلاب اسلامی بنويسد، تا آزاد شود، و گرنه کشته خواهد شد! آيت الله صدر اين خواسته را رد کرد و گفت: «من آماده شهادتم، هرگز خواسته های غير انسانی و ضد دينی شما را قبول نخواهم کرد و راه من همان است که انتخاب کردم!....». وقتی که مزدوران بعثيی، از منصرف کردن آيت الله صدر و خواهرش مأيوس شدند، آن دو علوی پاک نژاد مظلوم را در روز سه شنبه 23 جمادی الاول 1400 (19 فروردين 1359) زير شکنجه به شهادت رساندند. جنازه آن دو شهيد در جوار مرقد امام علی (ع)، در آرامگاه خانوادگی «شرف الدين» به خاک سپرده شد.
مهر
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر تا این ساعت هیچ خبری را روی خروجی خود ارسال نکرده است.
ایبنا
صفحه دین خبرگزاری کتاب ایران نیز تا این ساعت به انتشار چهار خبر پرداخته که تیتر آنها عبارت از: «ترجمه اثر برگزیده کتاب سال جهانی در راه نمایشگاه کتاب»، «آثار منتخب اسلام‌شناسی انتشارات بریل در ایران منتشر می‌شود»، «نشست «اسلام در اسپانیا پس از ال اندلس» با سخنرانی لوییس برنابه» و «نگاهی به تاریخ صدر اسلام با رویکرد اخلاق نبوی» هستند.
میزان
«دعای شرف الشمس مجرب و باعث افزایش روزی و رفع بلا می‌شود» و «در جنگ نرم همه باید پیشقدم و مسئول سنگر خود باشند/مسئولان باید طبق دستور رهبری در اعمال خود دقت کنند» نیز عنوان دو خبری است که تا ساعت ۱۴ امروز در صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان منتشر شده است.
انتهای پیام 

captcha