اقدام و عمل مسئولان؛ گام اول برای فرهنگ‌سازی حمایت از کالای ایرانی
کد خبر: 3704023
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۰
حجت‌الاسلام سلیمی عنوان کرد:

اقدام و عمل مسئولان؛ گام اول برای فرهنگ‌سازی حمایت از کالای ایرانی

گروه سیاسی ــ عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه فرهنگ‌سازی شعار سال باید از رفتار و سبک زندگی مسئولان و متولیان امر در هر سطح و بخشی آغاز شود، گفت: امام صادق(ع) می‌فرمایند که «مردم را با عمل خودتان دعوت کنید». اینکه مسئولان صرفا پشت تریبون، شعار بدهند و مردم را ترغیب به حمایت از کالای ایرانی کنند اما در عمل مصرف‌کننده اجناس خارجی باشند تأثیر منفی بر روی مردم می‌گذارد؛ لذا گام اول برای فرهنگ‌سازی حمایت از کالای ایرانی، اقدام و عمل مسئولان است که باید تجلی شعار سال باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا سلیمی، عضو کمیسیون آمورش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره چگونگی فرهنگ‌‌سازی برای تحقق شعار سال و عوامل و مؤلفه‌های مؤثر در این باره گفت: برای اینکه مصرف کالای ایرانی به یک فرهنگ تبدیل شود و به عبارتی در این خصوص فرهنگ‌سازی صورت بگیرد باید به نحوی عمل کرد که مصرف کالای خارجی در جامعه یک ضد ارزش و کار ناشایست عرفی تلقی شود.

وی ادامه داد: در بسیاری از کشورها هم کسانی که کالای خارجی مصرف می‌کنند در نگاه عموم افراد جامعه، مرتکب کاری ناپسند شده‌اند. در روایات هم داریم که «الناس علی دین ملوکهم»، و لذا این فرهنگ‌‌سازی باید از رفتار و سبک زندگی مسئولان، حاکمان و متولیان امر در هر سطح و بخشی آغاز شود و نمود پیدا کند تا این فرهنگ‌سازی عملیاتی شود.

سلیمی اظهار کرد: امام صادق(ع) می‌فرمایند که «مردم را با عمل خودتان دعوت کنید». اینکه مسئولان صرفا پشت تریبون، شعار بدهند و مردم را ترغیب به حمایت از کالای ایرانی کنند اما در عمل و در زندگی شخصی و خانوادگی، مصرف‌کننده اجناس خارجی باشند تأثیر منفی بر روی مردم می‌گذارد. در واقع گام اول برای فرهنگ‌سازی حمایت از کالای ایرانی، اقدام و عمل مسئولان است که باید تجلی شعار سال باشد.

عضو کمیسیون آموزش مجلس عنوان کرد: مؤلفه دوم مؤثر در تحقق شعار سال، رسانه‌ها هستند. اینکه در سالی که عنوان آن «حمایت از کالای ایرانی» است رسانه‌ها به تبلیغ کالاها و برندهای خارجی بپردازند یک تناقض است و نمی‌توان کشور را به این صورت اداره کرد. امروز در خیابان‌های تهران که قدم بزنیم حجم بالایی از تبلیغ شرکت‌ها و کالاهای خارجی قابل مشاهده است که این مسئله مردم را دچار سردرگمی می‌کند.

سلیمی در پایان ابراز کرد: عامل سوم تریبون‌داران و شخصیت‌های مرجع در اقشار مختلف هستند که مردم به آنها اعتماد دارند. این افراد و جریانات با سخن، استدلال و تبلیغ منطقی باید به صحنه بیایند و دلایل حمایت از کالای ایرانی و تبعات منفی مصرف کالای خارجی را برای مردم تبیین کنند تا یک آگاه‌سازی  و اقناع‌سازی عمومی نیز در جامعه شکل بگیرد تا مردم به سمت مصرف کالای داخلی سوق پیدا کنند.

انتهای پیام

captcha