قرآن به مسلمانان می‌آموزد که همیشه راه و روش میانه را درپیش گیرند
کد خبر: 3704059
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۶

قرآن به مسلمانان می‌آموزد که همیشه راه و روش میانه را درپیش گیرند

گروه معارف- عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز، اظهار کرد: قرآن به مسلمانان می‌آموزد که از زیاده‌روی‌ها و یکسویه‌نگری‌های هردو گروه پرهیز نمایند و همیشه راه و روش میانه را درپیش گیرند، همان راهی که بندگان برگزیده خدا، و آن‌هایی که نعمت الهی را دریافت داشته‌اند یعنی: پیامبران، صدیقان، شهدا و نیکوکاران، بر آن گام نهاده‌اند.

حجت‌الاسلام یعقوب قاسمی‌‌خویی، عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز، در گفت‌و‌گو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: قرآن به مسلمانان می‌آموزد که از زیاده‌روی‌ها و یکسویه‌نگری‌های هردو گروه پرهیز نمایند و همیشه راه و روش میانه را درپیش گیرند، همان راهی که بندگان برگزیده خدا، و آن‌هایی که نعمت الهی را دریافت داشته‌اند یعنی: پیامبران، صدیقان، شهدا و نیکوکاران، بر آن گام نهاده‌اند.

قرآن به مسلمانان می‌آموزد که همیشه راه و روش میانه را درپیش گیرند
وی افزود: اعتدال، یعنی میانه روی و حد فاصل میان افراط و تفریط که چنین کاری از نظر اسلام، در همه چیز مطلوب است.
وی با استناد به آیه 143سوره بقره خاطرنشان کرد: در این آیه می خوانیم: و بی‌گمان ما شما را ملتی میانه‌رو قرار داده‌ایم، تا گواهانی بر مردم باشید و پیغمبر نیز بر شما گواه باشد.
حجت‌الاسلام قاسمی‌‌خویی، انتخاب اعتدال را ناشی از حکمت خداوند دانست و ادامه داد: بدون تردید انتخاب اعتدال یا توازن به عنوان مشخصه اصلی و شعار برجسته برای امت، ناشی از حکمت و فرزانگی خداوند است. امتی که آخرین امت‌هاست و رسالتی که خداوند پیام‌های آسمانی را با آن پایان داده و خاتم پیامبرانش را به عنوان ارمغان رحمت برای جهانیان با این پیام روانه ساخته است.
این استاد دانشگاه یادآور کرد: اعتدال را باید اساس دین اسلام بدانیم.
وی با اشاره به فرموده مولای متقیّان علی(ع) افزود: امیرمومنان علی(ع) می فرمایند: سه ويژگی است که در هر که باشد، بی گمان ايمان را به کمال رسانيده است: ميانه روي و اعتدال در خشم و خشنودی، در درويشی و توانگری، و در بيم و اميد.
حجت‌الاسلام قاسمی‌‌خویی بااشاره به منع قرآن از زیاده روی تاکید کرد: قرآن مجید پیروان خود را به بهترین روش به دعوت و مبارزه در راه دین الله متعال هدایت می کند و از هر گونه زیاده روی و تنبلی در دعوت و جهاد منع می‌کند.

انتهای پیام

captcha