تاریخ بدون قرآن و عترت اعتباری ندارد/ جایگاه تنزل‌یافته زن در فلسفه غرب
کد خبر: 3704069
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۱
استاد تاریخ حوزه عنوان کرد:

تاریخ بدون قرآن و عترت اعتباری ندارد/ جایگاه تنزل‌یافته زن در فلسفه غرب

گروه حوزه‌های علمیه ــ استاد و محقق تاریخ در حوزه علمیه با بیان اینکه ناقل تاریخ باید واجد ویژگی‌هایی از جمله مشاهده و یا نقل حسی، صداقت و ... باشد گفت: تاریخ بدون نگاه معصومانه قرآن و عترت، اعتباری ندارد.

تاریخ بدون قرآن و عترت اعتباری ندارد/ جایگاه تنزل‌یافته زن در فلسفه غرب

به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی طائب، استاد تاریخ حوزه، در نشست علمی «تاریخ در قرآن» که در مجمع عالی تفسیر حوزه برگزار شد گفت: تاریخ در قرآن به علت نقش تربیتی برای انسان، جایگاه ویژه دارد.

وی افزود: ما همه مسافر آخرت هستیم آن هم در راهی که با چهار مقوله روبروئیم؛ مقوله خودمان، همنوع، طبیعت پیرامون و غیب این عالم و ناچار به داشتن ارتباط خوب و یا بد با هر کدام از این مقولات هستیم.

این استاد حوزه افزود: لازمه ارتباط خوب این است که به آنچه که می‌خواهیم مرتبط شویم باید از آن اطلاعات داشته باشیم، زیرا هر کجا بدون اطلاع وارد شویم شکست خواهیم خورد و فقدان اطلاعات، قوی‌ترین ابزار در فساد است.

طائب بیان کرد: در رابطه با خود می‌توانیم رفتار مصلحانه و یا مفسدانه داشته باشیم و این امر مستلزم شناخت خودمان است؛ لذا برخی فرضیه‌ها این است که اگر اهل بیت (ع) شهید نمی‌شدند همه آنان عمر امام زمان را داشتند، زیرا علم آن را دارند که عمری طولانی داشته باشند.

طائب ادامه داد: امروز بشر با همه اطلاعات خود معتقدیم چیزی نمی‌داند و وای به وقتی که بخواهیم از غیب عالم سخن بگوئیم؛ ما با اجنه زندگی می‌کنیم در حالی که آنان را نمی‌بینیم و ممکن است در برخی در جلسات هم با ما باشند.

وی با بیان اینکه ما عمر محدودی در عالم داریم که تکرار هم نخواهد شد به مسئله نوروز اشاره کرد و افزود: نوروز امری دینی است، ولی ساسانیان آن را خراب کردند؛ زیرا ایرانیان به آن معنایی که در ذهن ماست زرتشتی نبودند؛ به دیندارانی که دینشان ریشه در دین حضرت ابراهیم (ع) داشت زرتشتی می‌گفتند و نوروز نیز اسم هر روز بوده است یعنی یک روز نو در اختیار بشر قرار گرفته است و باید قدر آن را بداند.

این استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: واقعیت‌های عالم در طول زندگی بشر مانند خود انسان و فشار خون او و ضربان قلب او و طبیعت و غیب و ... عوض نشده و تنها رنگ‌ها عوض شده است؛ روزی، خانه‌ها را با سنگ می‌ساختند و امروز با آهن وگرنه غضب و شهوت و هوای نفس همیشه بوده و هست و اگر دیروز با سنگ به یکدیگر حمله می‌کردند امروز با بمب اتم به کشتار دست می‌زنند.

طائب با بیان این که روایات جعلی زیادی داریم و حتی مفهوم قرآن هم توسط برخی روایات به صورت زیرکانه تحریف شده است بیان کرد: تاریخ از امور نقلی و غیرتجربی است و همه اعتماد تاریخ به ناقل آن است و برای پذیرش حرف ناقل، ابتدا باید «عن حسٍ» باشد و نه از روی حدسِ و اگر از نقل هم هست باید به حس برسد؛ ناقل باید راستگو و ضابط باشد و درست نقل را فهمیده باشد و منتقل کند؛ حال اگر کسی بخواهد تاریخ دو هزار سال قبل را نقل کند باید واجد این ویژگی‌ها باشد و حال اگر به ماجرای طوفان نوح برویم آیا شاهدی برای وقوع حوادث جز قرآن و ائمه (ع) داریم؟

تاریخ بدون قرآن و عترت اعتباری ندارد

وی افزود: بسیاری از تاریخ ایران قدیم را کسانی مانند هردوت و ویل دورانت نقل کرده‌اند؛ آیا آن‌ها در ایران زندگی کرده‌اند و چه مقدار حرفشان سندیت دارد؟ بنابراین اگر بخواهیم قرآن و معصومان (ع) را از تاریخ کنار بگذاریم یک ریال اعتبار نخواهد داشت.

این استاد تاریخ حوزه با بیان اینکه تاریخ را می‌توانیم به دو شکل مقطعی و متسلسل بررسی کنیم اظهار کرد: قرآن، تاریخ را از ریشه شروع کرده است؛ لذا ابتدا از آغاز خلقت آدم و خلیفه بودن او شروع کرده و فرموده این خلیفه، صاحب اراده است و ملائکه از همین جا سؤال برایشان مطرح شد که چرا او را خلق کردی در حالی که واجد فلان صفات هستند یعنی یکدیگر را می‌کشند و در زمین خونریزی و جنایت می‌کنند؛ ملائکه از کجا فهمیدند که بشر در زمین خون‌ریزی و جنایت خواهد کرد؟.

وی افزود: خداوند به بشر هم اراده و هم علم داد تا بتواند عالم را به تسخیر خود در آورد و علم اسماء نیز برای همین بوده است؛ معتقدم خداوند برخلاف تعبیر علامه طباطبایی (ره) به آدم، کتاب لغت آموخت، ولی کتاب لغتی که در آن هیچ جهلی وجود نداشت، سپس به ملائکه عرضه کرد؛ در اینجا نفرمود که علم به ملائکه داد بلکه فرمود، به آنان عرضه کرد مانند عرضه چیزی در یک نمایشگاه به همین دلیل ملائکه از علم اسماء، آگاهی نداشتند و از اعتراض خود پشیمان شدند.

لعن ملائکه برای برخی انسان‌ها

استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: انسان‌ها مسیر کمال ملائکه هستند به همین دلیل اگر انسانی ظلم و فساد ایجاد کند مسیر کمال ملائکه نیز با دشواری مواجه می‌شود به همین دلیل بر او لعن می‌فرستند؛ زیرا ما با عالم غیب مرتبط هستیم و ارتباط خوب و یا بد با آن داریم.

طائب بیان کرد: تنها ابلیس در برابر فرمان الهی استکبار کرد و گفت که‌ای خدا تو از حکمت دور شدی، زیرا گفتی که عالی بر دانی باید سجده کند لذا از اقتضاء حکمت دور شدی؛ البته شیطان چند اشتباه داشت؛ زیرا خداوند به او گفت که تو ماده خلقت بشر را دیدی و نه نفخت فیه من روحی را؛ شیطان مایه عظمت را در ماده دید و سبب گمراهی او شد و امروز هم این امر متاسفانه در میان جامعه ما دیده می‌شود؛ زیرا برخی ماشین‌های میلیاردی سوار می‌شوند و دوست دارند دیگران به آنان احترام بگذارند.

وی افزود: آتش تقریبا بسیط است، ولی خاک در درون خود آتش‌ها دارد و بالاترین آتش‌ها مانند اورانیوم در درون خاک است؛ بنابراین اگر‌ای شیطان به ماده هم نگاه می‌کردی باید سجده می‌کردی.

طائب همچنین با اشاره به سخنان آیت‌الله مکارم شیرازی در مورد نداشتن طب اسلامی بیان کرد: واقعا طب اسلامی نداریم؛ چون امام ما در غیبت است و مردم هم در دوره ائمه (ع) نفهمیدند که امام چه هست و از علی (ع) در پاسخ به تعبیر «سلونی قبل ان تفقدونی» از تعداد مو‌های او پرسیدند؛ علی (ع) وقتی در صفین بود گفت: اگر معاویه سنگ اندازی نمی‌کرد من از این آب برای شما نور می‌کشیدم؛ لذا ائمه علم مطلق داشتند وگرنه بشر امروز جاهل است، زیرا آهن از زمین درآورده، ولی پدر طبیعت را هم در آورده است.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به ضعف بشر با همه دستاورد‌های علمی و تکنولوژیکی افزود: ژاپنی‌ها مدعی شده بودند که ما در شهر کوبه، زلزله را مهار کردیم و پلی را هم برای نماد این کار درست کردند؛ فردی که مهندسی مومن بود به آنان گفته بود که با قاطعیت سخن نگوئید و ژاپنی‌ها او را به تمسخر گرفتند، ولی شش ماه بعد کوبه دچار زلزله شد و زلزله آن پل را در هم کوبید.

وی به مسئله سحر اشاره کرد و گفت: جادوگران دورترین افراد از اسلام هستند و امروز ترامپ و مرکل و ... دوستدارترین و معتقدترین افراد برای جادوگری هستند و هزینه‌های گزافی برای این کار خرج می‌کنند؛ لذا شما هر وقت می‌خواهید ترامپ را ببینید فرعون را نگاه کنید که دور و بر وی پر از کاهنان است.

طائب با اشاره به شاهکار معماری منارجنبان اصفهان و نظر برخی مبنی بر جادو بودن این بنا عنوان کرد: قبل از انقلاب یکی از این مناره‌ها را خراب کردند تا به سحر آن پی ببرند، ولی به چیزی نرسیدند و همین سبب شد تا آن مناره، از آن موقع به بعد حرکت نکند و فهمیدند قضیه به جای سحر و جادو، علمی است و پی بردند که طوری آجر‌ها چیده شده که جاذبه مرکزی نمی‌گذارد جاذبه محیطی بر آن اثر بگذارد.

مصیبت جهل

طائب بیان کرد: حاشیه جهل بشر، پدر او را در آورده زیرا ما در جهل دست و پا می‌زنیم و امام زمان(عج) که بیاید خدا می‌داند عالم چه تحولاتی به سوی کمال خواهد یافت.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه شیطان قبل از آدم در دنیا بوده و مسلط‌‌تر از آدم بر زمین بوده است، اظهار کرد: بهشت با عمل انسان ساخته می‌شود لذا بهشت آدم، محیطی در همین دنیا با آب و هوای ویژه مدیترانه‌ای بوده است و تنها یک ضد اراده یعنی عدم تقرب به درخت ممنوعه ابزار شیطان برای فریب آدم بوده است و با این وجود، شیطان او را می‌فریبد.

جایگاه تنزل‌یافته زن در غرب

وی با اشاره به جایگاه زن در اسلام تصریح کرد: در غرب، فلسفه یونان حاکم است و در این فلسفه، زن، آدم نیست؛ این مسئله حتی به فلسفه ما هم آمد و برخی فلاسفه ما هم به این معتقد شدند؛ فلسفه غرب، مانند افلاطون و ارسطو، آدم را مرد می‌دانند و همه موجودات نیز برای کمال او خلق شده‌اند؛ در حالی که قرآن تعابیری به کار برد که این اباطیل را به چالش کشاند اگرچه هنوز هم در غرب، زن، آدم نیست و تلاش می‌کنند که آن را بپذیرند.

طائب اظهار کرد: اگر بنا بر تساوی حقوق که مدعی آن هستند باشد در هیئت حاکمه کشور‌های غربی باید زنان بیش از این حضور داشته باشند، ولی در آمریکا اجازه نمی‌دهند حتی یک زن، رئیس جمهور شود؛ این در حالی است که در فرهنگ دینی ما، مرد خدمتگزار زن معرفی شده است.

وی افزود: معنای واقع واجب‌النفقه این است که مرد، نوکر زن است و این در حالی است که غرب که خود دچار فمینیسم است برای تغییر میدان فرهنگی، آن را به کشور ما کشانده است در صورتی که دین ما زن و مرد را آدم می‌داند.

وی ادامه داد: متاسفانه جریان فمینیسم در فیلم‌سازی ما نفوذ زیادی داشته است و نوع سناریو‌ها عمدتا به سینمای هالیوود می‌رسد اگرچه کارگردانان خوبی هم داریم که این فضا را تغییر داده‌اند.

انتهای پیام

captcha