«لبخند گمشده» پیام آزادگان به نمایشگاه کتاب تهران
کد خبر: 3704127
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۶

«لبخند گمشده» پیام آزادگان به نمایشگاه کتاب تهران

گروه ادب ــ کتاب «لبخند گمشده» از سوی انتشارات پیام آزادگان در سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ارائه می‌شود.

«لبخند گمشده» پیام آزادگان به نمایشگاه کتاب تهران

به گزارش خبرنگار ایکنا، کتاب «لبخند گمشده» خاطرات آزاده و جانباز 70 درصد اسداله گرامی است که از سوی انتشارات «پیام آزادگان» روانه بازار نشر شده است.
زادگاه این آزاده جانباز اگر چه در آبادان است، اما از آنجایی که از سن 5 سالگی به همراه خانواده خود به اصفهان آمد و در آنجا ساکن شد، وی را به عنوان یک آزاده اصفهانی می‌شناسند.
اسداله گرامی در سال 1359 در نفت‌شهر به اسارت نیروهای عراقی درآمد و به مدت 10 سال از بهترین سال‌های جوانی خود را در اردوگاه‌های عراق سپری کرد. اکنون این آزاده صبور و شجاع علاوه بر اینکه جانباز اعصاب و روان است به دلیل تبعات حاصل از دوران اسارت از بیماری‌های گوناگون از جمله بیماری گوارشی نیز رنج می‌برد.
این جانباز آزاده اگر چه خودش در طول مدت اسارت، سرشار از رنج و درد بود، اما به تأسی از مقتدای آزادگان، مرحوم ابوترابی متوجه شد که فقدان نشاط برای آزادگان تا چه حد مخرب است؛ از این رو با حضور در تئاترهای کمدی اردوگاه موجبات شادی دیگر اسرا را فراهم می‌کرد.
در بخشی از این کتاب می‌خوانیم؛ «صدای پایکوبی عراقی‌ها که خوابید، یواش یواش ناله مجروحان و همهمه مبهمی فضا را پر کرد. حبیب که مشهدی بود و شانه‌های پهنی داشت، گلوله شانه‌اش را سوراخ کرده بود. آنها زودتر از ما به بعقوبه آمده بودند و ظرف چند روز به دلیل گرما و عدم شست‌وشو، زخم پر از کرم شده بود. کرم‌ها توی گوشت و خون او می‌لولیدند.
بچه‌ها بزاق را توی دهانشان جمع می‌کردند و مدتی نگه می‌داشتند تا چسبندگی پیدا کند، بعد بزاق را با دقت روی انگشت اشاره جمع می‌کردند و توی سوراخ کتف حبیب فرو می‌کردند تا کرم‌ها به بزاق بچسبد و آنها را بیرون بکشند. بعضی از کرم‌ها چنان چسبیده بودند که ترفند آب دهان و انگشت هم کارگر نمی‌افتاد. وسایل شخصی که همراهمان بود گرفته بودند، هیچ کس چیزی نداشت. دنبال چیزی می‌گشتیم که توی جدال با این کرم‌ها به کار ببریم. زرورق سیگاری گوشه سالن پیدا شد و این بار زرورق را به آب دهان آغشته کردیم....»
یادآور می‌شود، کتاب «لبخند گمشده» در 300 صفحه رقعی با قیمت 145 هزار ریال در سی و یکمین نمایشگاه کتاب تهران در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.
انتهای پیام

captcha