رسانه باید زبان گویای امر به معروف و نهی از منکر باشد
کد خبر: 3704192
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۹

رسانه باید زبان گویای امر به معروف و نهی از منکر باشد

گروه اجتماعی - نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت : رسانه ها باید زبان گویای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه باشند.

به گزارش ایکنا از آذربایجان غربی حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه صبح امروز در دیدار صمیمی با اصحاب رسانه با بیان اینکه اهمیت رسانه در این موقعیت حساس جامعه بسیار تاثیرگذار است، بیان کرد : رسانه یکی از اساسی ترین مباحثی است که جوامع را اداره کرده و فضای عمومی جامعه را مدیریت می کند.
وی افزود : تاثیری که بحث رسانه و اطلاع رسانی بر کشور می گذارد از سایر مباحثی که در کشور مطرح است بیشتر به چشم می خورد و در ساخت فرهنگ جامعه و ذهنیت مردم بسیار تاثیرگذار است.
وی ادامه داد : همانگونه که در نوروز امسال شاهد پخش سریال تاثیرگذار پایتخت از رسانه ملی بودیم اهمیت رسانه در نشان دادن وضعیت تکفیری ها و تاثیر عمیقی که بر جامعه گذاشت را نیز مشاهده کردیم.
حجت الاسلام والمسلمین قریشی در ادامه با اشاره به اینکه خبرنگاران کار بسیار حساس و خطرناکی را برعهده دارند، تصریح کرد : اگر خبرنگاران کار خود را در مسیر درست انجام دهند تاثیرات مثبتی بر جامعه خواهند داشت و ذخیره آخرت خواهد بود.
وی اظهار کرد : اگر موازین شرعی و دینی در امر خطیر اطلاع رسانی رعایت نشود امنیت و آسایش جامعه بر هم زده شده و خسارت اخروی را نیز به دنبال خواهد داشت.

نقش عمیق رسانه ها در انعکاس مطالبات رهبری در جامعه

وی خاطرنشان کرد : اگر اصحاب رسانه بتوانند مطالباتی را که هرساله مقام معظم رهبری در پیام نوروزی بیان می کنند به صورت های مختلف انعکاس دهند و در خصوص کوتاهی برخی دستگاهها موضع گیری کرده و مطالبه گری کنند، حرکت عظیم و تاثیرگذاری را می توانند در جامعه داشته باشند.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت : در بسیاری از موارد بخاطر سستی و کم کاری رسانه ها، مطالبات مقام معظم رهبری، از سوی مسئولان نقل مجالس می شود و بر زمین می ماند.
وی در ادامه از اصحاب رسانه درخواست کرد در امر گسترش معروفات در جامعه بسیار فعالیت داشته باشند و بیان کرد : اگر رسانه نباشد معروفات در یک جا محدود می مانند و به گوش مردم نمی رسند، تاثیری که رسانه ها بر مردم دارند از سخنرانان بیشتر بوده و مردم عادی از رسانه ها تاثیر می پذیرند.
حجت الاسلام والمسلمین قریشی اظهار کرد : متاسفانه در جامعه ای زندگی می کنیم که گاها مطالب باطل را در قالبی زیبا بیان کرده و به گوش مردم می رسانند، رسانه می تواند باطل ترین چیزها را بسیار خوب نشان داده و یا بالعکس عمل کند.
وی با اشاره به اینکه رسانه غرب در امر زیبا نشان دادن برخی امور باطل بسیار موفق عمل می کند، تصریح کرد : در دین اسلام آمده است که سگ حیوانی نجس است ولی در جامعه کنونی سگ را به عنوان نماد تمدن و شخصیت مطرح نموده اند تا جایی که مسلمانان سگ را در کنار خود نگه داشته و حتی با آن غذا می خورند.
امام جمعه ارومیه با بیان اینکه ما کم کار هستیم و خوب کار نمی کنیم در حالی که بسیار مطالب خوبی برای بیان داریم افزود : اگر مطالب را در قالب زیبا و مردم پسند ارائه کنیم بسیار اثرگذار بوده که جایگاه نظام، انقلاب و تفکر انقلابی از جمله این موارد است.

لزوم دقت خبرنگاران در انتشار اخبار کذب و دروغین


وی گفت : اصحاب رسانه بسیار احتیاط کنند که مطالب کذب را به صورت وسیع پخش نکنند چرا که در موارد بسیاری اخبار نادرست موجب خدشه دار شدن آبروی افراد می شود.
وی افزود : خبرنگاران نباید در مواردی که به صحت خبر یقین ندارند آن را منتشر کنند چرا که تبعات فردی و اجتماعی بسیاری را برای برخی به دنبال دارد.
حجت الاسلام والمسلمین قریشی تصریح کرد : اگر به سفارشات دینی در خصوص عدم غیبت، افترا و تهمت عمل کنیم، رسانه های بسیار بالنده ای خواهیم داشت که موجبات سعادت اخروی و دنیوی می شود.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی به آیه نباء در قرآن کریم اشاره کرد و گفت : همانگونه که در این آیه خداوند متعال می فرماید اگر فاسقی برای شما خبری آورد قبل از نشر آن نخست تحقیق کنید چرا که ممکن است خبر کذب و دروغ باشد و تبعات بسیار بدی را به دنبال داشته باشد.
انتهای پیام

captcha