تلاش برای ادای سهم قرآن/اجرای برنامه آموزش همگام قرآن در مساجد شهرک طالقانی ماهشهر
کد خبر: 3704193
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۳

تلاش برای ادای سهم قرآن/اجرای برنامه آموزش همگام قرآن در مساجد شهرک طالقانی ماهشهر

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ راه اندازی برنامه همگام آموزش قرآن در 11 مسجد و حسینیه شهرک طالقانی ماهشهر از اقداماتی است که از سال گذشته در این شهرک آغاز شد و هدف آن جبران خلأ برنامه آموزش قرآن در بین جلسات مذهبی است.

به گزارش ایکنا از خوزستان، شهرک طالقانی ماهشهر از توابع شهرستان بندر ماهشهر است؛ یکی از مجموعه‌های قرآنی فعال ماهشهر به نام مجمع قاریان در این شهرک فعالیت‌ می‎کند و یکی از اقدامات مؤثر این مجمع برای بهره‌مندی هر چه بیشتر مردم از کلاس‌های آموزش قرآن کریم در سال 96، راه اندازی یک برنامه همگام آموزش قرآن در 11 مسجد و حسینیه این شهرک است.

 محمود فاطمی‌فرد، مسئول مجمع قاریان شهرک طالقانی ماهشهر در گفت‌وگو با ایکنای خوزستان در این باره گفت: این مجمع از سال 88 با هدف تقویت و ارتقای آموزش‌های قرآنی به علاقه‌مندان در ماهشهر راه‌اندازی شد و جلسه هفتگی آن پیش از اقامه نماز جمعه با محوریت آموزش صوت و لحن تشکیل می‌شد و طی آن استادان به بیان نکات تخصصی قرائت می‌پرداختند، به مرور این جلسات گسترش یافت. از سال 90 نیز محافل انس با قرآن با حضور قاریان این مجمع به مناسبت‌های مختلف در شهرک طالقانی برگزار شد و مسابقاتی نیز در سطح نوجوان و جوانان برنامه ریزی شد.

کمتر به سهم قرآن توجه داشتیم

وی در ادامه با اشاره به حدیث ثقلین گفت: جلسات مذهبی در شهرک طالقانی بیشتر جلسات اهل‌بیتی بود و ما کمتر به سهم قرآن در این حدیث توجه داشتیم. از همین رو مجمع قاریان شهرک طالقانی ماهشهر در سال گذشته با هدف رونق بخشیدن به تلاوت قرآن در محافل عمومی و خصوصی، برگزاری جلسات آموزشی مستمر را در برنامه خود قرار داد.

این فعال قرآنی افزود: محافل عمومی برای مردم است و محافل خصوصی ویژه استادان و قاریان و مرتلان در نظر گرفته شد که حداقل هر دو ماه یکبار دور هم جمع شوند؛ در این جلسات علاوه بر اینکه قاریان و مرتلان از نظرات هم بهره‌مند می‌شوند، قاریان نسل جدید با پیشکسوتان قرآنی آشنا می‌شوند.

فاطمی‌فرد در توضیح طرح آموزش عمومی قرآن گفت: با هماهنگی مربیان وفعالان قرآنی شهرک طالقانی ماهشهر تصمیم گرفتیم جلساتی را به صورت همگام در زمینه آموزش روخوانی قرآن کریم در حسینیه‌‌ها و مساجد این شهرک برگزار کنیم. در قدم اول از روخوانی و روانخوانی قرآن شروع کردیم که پایه آموزش قرآن است و با برنامه‌ریزی که انجام شد هر حسینیه و مسجد در روزهای معینی این جلسات آموزشی را برگزار می‌کند و مردم شهرک طالقانی می‌توانند در این جلسات در نزدیکی محل سکونت خود شرکت کنند.

هدف ما این است که قاریان نسل جوان ما بیشتر به معنای قرآن بپردازند

این فعالی قرآنی درباره استقبال مردم از این طرح آموزش عمومی گفت: در زمینه کار فرهنگی، جذب جوانان مدتی طول می‌کشد. هدف ما این است که قاریان نسل جوان ما بیشتر به معنای قرآن بپردازند. در قرائت قاریان مشهور می‌بینیم که یک مقدار از تلاوت‌های اصیل دور می‌شویم. ما در این مجمع تلاش می‌کنیم گرایش به معنای آیات را در میان قاریان جدید ایجاد کنیم. استادان پیشکسوت و قدیمی را معرفی می‌کنیم تا قاریان جوان بتوانند تلاوت‌های اصیلی انجام دهند.

علاوه بر این، جلسات تخصصی صوت و لحن سه‌شنبه شب‌ها و کلاس‌های حفظ قرآن پنج‌شنبه‌ها در دفتر امام جمعه شهرک طالقانی تشکیل می‌شود که ویژه قاریان و مرتلان و حفاظ است.

در حال حاضر حدود 11 مسجد از این جلسات برخوردار هستند و علاوه بر این حسینیه‌ها و هیئت‌ها هم این جلسات را برگزار می‌کنند. و در مجموع 13 نقطه این جلسات آموزشی را تشکیل می‌دهند.

یکی از برنامه‌های مجمع سرکشی از این جلسات و قدردانی از مربیان و شرکت کنندگان آنها است. طبق گفته مربیان جلسات، در روزهای اول تعداد قرآن‌آموزان کم بود که با همت و خلاقیت استادان، دوستان قرآن‌آموز زمینه حضور دوستان خود را نیز در کلاس‌ها فراهم کرده‌اند.

حجت‌الاسلام سید سلمان هاشمی‌ امام جمعه شهرک طالقانی که از پشتیبانان این فعالیت‌های قرآنی است، در این باره گفت: ما طبق فرمایشات مقام معظم رهبری سال گذشته قرارگاه فرهنگی را در دفتر امام جمعه تشکیل دادیم. من خود بزرگ شده کانون‌های قرآنی هستم. این جلسات تاکنون بیش از 50 طلبه از آقایان و و 30 تا 40 طلبه خانم را به حوزه معرفی کرده‌اند.

با وجود اینکه فعالیت‌های قرآنی خوبی در شهرک طالقانی انجام می‌شود؛ اما متأسفانه توجهی به آنها نمی‌شود. ما قاریانی داریم که در سطح عالی هستند.

مجمع قاریان شهرک طالقانی چندسالی ست که شکل گرفته است، در سال گذشته برنامه‌ریزی کردیم هر شب در یک مسجد برنامه قرآنی برگزار شود. هدف ما این است که بتوانیم نخبگان قرآنی را در سطح شهرک شناسایی و معرفی کنیم.

در سال جدید هدف ما این است که این کلاس‌ها را به مدارس بکشانیم و از دل مدارس، استعدادهای قرآنی را شناسایی کنیم. برخورداری از آشنایی با زبان عربی و استادان بومی و دلسوز از نقاط قوت و ظرفیت‌های قرآنی این شهرک است. با وجود این و علی رغم زحماتی که کشیده می‌شود برای تشویق بچه‌های قرآنی امکانات زیادی در اختیار ما نیست.

انس با تعالیم قرآن و اهل‌بیت(ع) آسیب‌های اجتماعی را کاهش می‌دهد

تمام این فعالیت‌های از رویش‌های انقلاب است. انس با تعالیم قرآن و اهل‌بیت(ع) آسیب‌های اجتماعی را کاهش می‌دهد، از همین رو لازم است مسئولان این فعالیت‌ها را قدر بدانند.

وی در پایان از استادان و پیشکسوتان مجمع قاریان شهرک طالقانی قدردانی کرد.

 

انتهای پیام

captcha