کم‌آبی نتیجه کفران نعمت و سوء مدیریت‌ها است
کد خبر: 3704395
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۱
آب؛ معمای هستی/

کم‌آبی نتیجه کفران نعمت و سوء مدیریت‌ها است

گروه اجتماعی- مسئول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: کم آبی نتیجه مصرف بی رویه آب، ناسپاسی مردم و یا به تعبیری همان کفران نعمت و سوء مدیریت برخی مسئولین است.

حجت‌الاسلام مجتبی کوچک‌زاده، مسئول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در جهاد کشاورزی استان اصفهان در گفت‌و‌گو با ایکنا از اصفهان با بیان اینکه هدف از خلقت جهان، حضور انسان کامل در آن است، اظهار کرد: آفرینش جمادات، گیاهان و حیوانات مقدمه به وجود آمدن انسان به شمار می‌رود، لذا خداوند انسان را اشرف مخلوقات قرار داد و هدف از این کار را خدمتگزاری سایر مخلوقات به انسان تعیین کرد.
وی افزود: زمانی که خداوند گل آدم را سرشت، از ملائکه خواست تا به آدم سجده کنند، بنابراین انسان هدف خلقت و اشرف مخلوقات می‌باشد و خداوند انسان را خلق کرد تا در نهایت انسان کامل از او به وجود بیاید. انسان کامل در زمان ما وجود مبارک امام زمان هستند که به دست ایشان جهان پر از عدل و داد شده و زندگی مطلوب که همان مدینه فاضله است، تأسیس می‌شود.
مسئول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه انسان برای ادامه حیات به آب، هوا و خاک نیاز دارد، گفت: سالم بودن این سه عنصر مهم، رکن اصلی حیات بشر را تشکیل می‌دهد، بنابراین انسان‌ها باید در سالم نگه داشتن آب، هوا و خاک کوشا باشند. در قرآن کریم آمده است: «و جَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ کلَّ شَیءٍ حَی: ما هر موجود زنده‌ای را از آب آفریدیم»؛ بنابراین نه تنها به آب نیاز داریم، بلکه آب مورد استفاده باید سالم نیز باشد.

آب حیات، وجود انسان کامل است

وی در پاسخ به اینکه معنا و مفهوم باطنی آب، مایه حیات می‌باشد و یا گفته شده مهریه حضرت فاطمه زهرا(ص) است، چیست؟ گفت: ظاهر این مسائل نشان می‌دهد زنده بودن هرموجود خاص، به وجود آب بستگی دارد، اما در واقع آب حیات، وجود انسان کامل است و انسانیت به وجود انسان کامل احیاء می‌شود. حضرت مهدی(عج) را آب حیات می‌دانیم و انشاالله با قدم مبارکشان جهان را احیاء می‌کنند و به جهان مرده، حیات دوباره می‌بخشند.
سئول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به آیه 17 سوره حدید «اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يُحْيِي الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا ...؛ بدانيد كه خدا زمين را پس از مرگش زنده مى‏‌گرداند...»، ادامه داد: معنای دیگر بعد از مرگ این است که وقتی فساد، بی‌عفتی‌، اختلاس‌ افزایش پیدا می‌کند، امام زمان(عج) که آب حیات هستند، ظهور کرده و جهان را احیاء می‌کنند.
وی افزود: معنا و مفهوم دیگر فلسفه وجودی آب، خاصیت طهور بودن آن است که خداوند به وسیله آب پلیدی‌ها و بدی‌ها را طاهر می‌کنند.
کوچک‌زاده بیان کرد: خداوند در آیه 96 سوره اعراف می‌فرماید: « وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُري‏ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ؛ و اگر اهل شهرها و روستاها ایمان می‌آوردند و پروا پیشه می‌کردند مسلّما (‌درهای‌) برکت‌هایی از آسمان و زمین را بر روی آنها می گشودیم...»؛ این آیه بیانگر این است که گناه باعث کم شدن نعمت‌های الهی می‌شود. روایات متعدد نیز به این موضوع اشاره کرده‌اند که اگر مردم شکر نعمت را بجای نیاورند، خداوند آن نعمت‌ها را از آنها سلب می‌کند. انسان وظیفه دارد قدر آب را به عنوان یک نعمت الهی در همان جهتی که خداوند آفریده بداند، زیرا اگر ما این آب را هدر دهیم، ظلم کرده‌ایم.
وی با اشاره به ضرورت الگوگیری از بزرگان دینی در مصرف آب، گفت: برخی نزدیکان و شاگردان حضرت امام خمینی (ره) نقل کرده‌اند که ایشان اگر یک لیوان آب در اختیار داشتند و نصف آن را میل می‌کردند، مابقی را دور نمی‌ریختند، بلکه آن را نگه می‌داشتند تا بار بعد که تشنه شدند، آن را بخورند و یا حتی گفته شده ایشان با یک لیوان آب، وضو می‌گرفتند.
وی ادامه داد: آب در جامعه ما زیاد هدر می‌رود، به طوری که می‌بینیم برخی برای حمام رفتن، وضوگرفتن، غسل کردن، ماشین شستن، پرکردن استخر و یا شستن زمین، آب زیادی مصرف می‌کنند، در حالی که این کارها معقول نیست و در زمان کم آبی، مصرف بی‌رویه ‌آن مصداق بارز کفران نعمت است و بنابراین می‌توان گفت کم آبی نتیجه مصرف بی‌رویه آب، ناسپاسی مردم و سوء مدیریت برخی مسئولین است.

الگوی کشاورزی نیازمند تغییر است

وی خاطر نشان کرد: امروز متاسفانه با کاهش سفره‌های آب زیر زمینی، چاه‌ها را عمیق‌تر حفر می‌کنند؛ در حالی که هر چه عمق چاه‌ها بیشتر شود، آب، شور، تلخ و اسیدی می‌شود؛ آن وقت از این آب شور در کشاورزی استفاده می‌شود که نه تنها باعث رشد محصولات نمی‌شود، بلکه خاک را نیز شور ساخته و از بین می‌برد و اگر زمانی مشکل بی‌آبی نیز حل شود، دیگر آن خاک مناسب کشاورزی نخواهد بود.
حجت‌الاسلام کوچک‌زاده با اشاره به اینکه کف‌شکنی‌ها و عمیق‌تر کردن چاه‌ها به ضرر کشاورزی است، افزود: مسئولان به همین دلیل مانع حفر چاه‌های غیر قانونی شدند، لذا مردم و کشاورزان نباید این موضوع را حمل بر بی‌رحمی مسئولان کنند. استفاده بیش از حد از آب‌های زیر زمینی حتی باعث رانش زمین و ایجاد گسل‌های متعدد شده است.
وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری بارها بر تغییر سبک زندگی جامعه و اصلاح الگوی مصرف تأکید کردند، تصریح کرد: در حوزه کشاورزی نیز باید الگوی کشت، داشت و برداشت تغییر یافته و کشاورزی به سمت استفاده از روش‌های علمی و به‌روز حرکت کند.

مسئول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در جهاد کشاورزی استان اصفهان اظهار کرد: زمانی آب به اندازه کافی وجود داشت و ما با هزار لیتر آب، یک کیلو گندم برداشت می‌کردیم، ولی امروز با وجود کمبود آب دیگر این کار به‌صرفه نیست. در کشاورزی، اقلیم هر منطقه برای کشت محصول خاصی مناسب می‌باشد، مثلا کشت زعفران به دلیل مصرف کم آب برای اقلیم اصفهان مناسب بوده وکشت آن نیز به‌صرفه است.
وی ادامه داد: یافته‌های علمی در خصوص کشاورزی باید مورد توجه قرار گیرد و این کار به برنامه‌ریزی و تدبیر نیاز دارد، اینکه کشاورز بخواهد به کاشت محصولات دلخواهش بپردازد و هر میزان آبی را که خواست مصرف کند، صحیح نیست، زیرا آب سرمایه‌ای ملی است و کسی حق استفاده دلخواهانه از آن ندارد.

وی در ادامه با اشاره به آیات و روایات مختلف در خصوص پرهیز از اسراف و تبذیر، گفت: در مصرف آب باید صرفه جویی کرد، حتی برای انجام برخی واجبات و احکام دینی نباید بیش از اندازه به مصرف آب روی آورد.

 انتهای پیام

captcha