کاهش هزینه‌ها و جنبه آموزشی بالا؛ دو مزیت شیوه جدید مسابقات قرآن
کد خبر: 3704744
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۴
داور مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان بیان کرد:

کاهش هزینه‌ها و جنبه آموزشی بالا؛ دو مزیت شیوه جدید مسابقات قرآن

گروه مسابقات ــ داور رشته حفظ ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان با اشاره به اینکه سطح این مسابقات تا مرحله نیمه‌نهایی متوسط رو به بالا بوده است، گفت: دو مزیت که برای برگزاری مسابقات به این سبک وجود دارد، بحث کاهش هزینه‌ها و نیز جنبه آموزشی آن برای طیف وسیعی از علاقه‌مندان به قرآن است.

معتز آقایی

معتز آقایی، داور رشته حفظ کل قرآن کریم ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن در گفت‌وگو با ایکنا، در مورد برگزاری این مسابقات و روش برگزاری آن که امسال به نسبت به سال‌های قبل تغییراتی داشته و تا مرحله نیمه‌نهایی به صورت غیرحضوری است، گفت: مهم‌ترین حُسنی که این شیوه برگزاری دارد، بحث کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی مالی است.
وی افزود: به غیر از این موضوع باید به آموزشی بودن این شیوه برگزاری اشاره کنم. در این شیوه برگزاری شرکت‌کننده پس از تلاوت و اجرای برنامه خود، شاهد تحلیل داور از نوع اجرا هست. این موضوع جنبه آموزشی خیلی خوبی دارد و این بسیار مهم است.
داور ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان با اشاره به اینکه در مسابقاتی با این سطح باید تعداد داوران بیشتری برای داوری و ارزیابی رقابت‌ها حضور داشته باشند، بیان کرد: این مسابقات در سطح بین‌المللی برگزار می‌شود و همه قاریان و حافظان مدعی هستند. وقتی یک داور کلی تحلیل کند و کلی امتیاز بدهد، چندان مطلوب نخواهد بود.
آقایی حضور مردم و علاقه‌مندان به ساحت قرآن در سالن برگزاری مسابقات را مطلوب عنوان کرد و با اشاره به اینکه در بخش حفظ همه ایمان داریم که حفاظ قرآن کریم جانب انصاف را رعایت می‌کنند، گفت: در این شیوه برگزاری این احتمال نیز وجود دارد که یک شرکت‌کننده قرآن را باز کند و روخوانی داشته باشد.
وی با تأکید بر اینکه این شیوه برگزاری حرکتی نو و بدیع است، اما باید معایب آن برای ادوار آینده برطرف شود، اذعان کرد: اینکه هزینه‌ها تا سطح بسیار زیادی کاهش پیدا کند و تلاوت‌های شرکت‌کنندگان به صورت آنلاین تحلیل شود دو حسن بسیار بزرگ است که این شیوه برگزاری مسابقات دارد.
این داور مسابقات بین‌‌المللی قرآن عنوان کرد: اینکه طیف بسیار زیادی از مردم می‌توانند با مشاهده این مسابقات از طریق تلویزیون تحلیل‌های کارشناسان بعد از تلاوت را نیز ملاحظه کنند، نکته بسیار مهمی است که جنبه آموزشی این شیوه برگزاری را بالا می‌برد. مطمئناً زمانی که تحلیل‌ها از طریق رسانه منتشر شود، طیف وسیعی از بینندگان از آن استفاده می‌کنند. در مسابقات به شیوه‌های دیگر با اینکه استاد راهنما در مسابقات حضور دارد اما تحلیل و راهنمایی‌ها در آن شیوه برگزاری تنها برای شرکت کنندگان مورد استفاده قرار می‌گیرد.
آقایی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در مورد شرکت‌کنندگان در این دوره از مسابقات، اظهار کرد: من البته به غیر از تلاوت نماینده ایران در رشته قرائت تحقیق تلاوت دیگر شرکت‌کنندگان را نشنیدم و لذا در مورد این بخش نمی‌توانم، اظهار نظر کنم. در رشته حفظ کل نیز شاهد حفاظ سطح متوسطی بودیم، هرچند نفراتی بودند که نمره کامل را دریافت کردند. در یک ارزیابی کلی می‌توانم بگویم سطح مسابقات متوسط رو به بالا بود.
وی در ادامه در مورد نمایندگان کشورمان در این دوره از مسابقات و میزان آمادگی آنها در مراحل مقدماتی و اجراهایی که ارائه داده‌اند، گفت: نماینده کشورمان در رشته حفظ که حافظ بین‌المللی قران کریم هستند در مرحله مقدماتی عالی ظاهر شدند و در این مسابقات به مراتب سطح بالاتر از سایر شرکت‌کنندگان ظاهر شدند.
این داور مسابقات بین‌المللی قرآن اذعان کرد: سوالاتی که در بخش حفظ پرسیده شد، سعی شد تا از استانداردهای لازم برخوردار باشد و اینگونه نیز بود. در رشته قرائت تحقیق نیز نماینده کشورمان از قاریان شناخته شده جهان اسلام هستند و امیدوارم در مجموع موفق باشند.
وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به اینکه اگر برخی معایب این شیوه برگزاری مسابقات برطرف شود، طرفدار اجرایی شدن مسابقات به این سبک است و از مشوقین آن هستم، بیان کرد: اگر قرار است تا مسابقات به این صورت برگزار شود، باید تلاش شود تا برخی ضعف‌های نرم افزاری همچون ارتباطات در فضای مجازی برطرف شود.

انتهای پیام

captcha