حوزه‌های دینی محدودیت‌زا نیستند/ مطالبه‌گری و انتقاد از مدیران فرهنگی حق هنرمندان است
کد خبر: 3705171
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۶
كرم‌اللهی:

حوزه‌های دینی محدودیت‌زا نیستند/ مطالبه‌گری و انتقاد از مدیران فرهنگی حق هنرمندان است

گروه فرهنگی ـ رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی فارس تأكید كرد كه حوزه‌های اعتقادی و دینی به هیچ وجه محدودیت به وجود نمی‌آورند بلکه وسعت عمل به وجود می‌آورد.

 به گزارش ایكنا از فارس، همزمان با هفته هنر انقلاب اسلامی، جمعی از فیلمسازان شیرازی امروز، 22 فروردین‌ماه با مدیران دستگاه‌های فرهنگی حوزه هنری انقلاب اسلامی دیدار کردند.
این دیدار با حضور روسای حوزه هنری انقلاب اسلامی فارس و سازمان بسیج هنرمندان استان و به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی برگزار شد.
در طلیعه این نشست رامین شه‌منش، کارشناس مسئول واحد هنرهای تجسمی حوزه هنری که اجرای برنامه را بر عهده داشت، هدف از برگزاری این دیدار را بهره‌مندی بهینه از فرصت‌ها و رفع آسیب‌ها و گذر از چالش‌های پیش رو خواند.
در ادامه این دیدار از دو اثر انیمیشن تازه با عنوان کتان و باروت از تولیدات تازه خانه انیمیشن واحد هنرهای تصویری حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس رونمایی شد و در پایان فیلمی با عنوان داد از آثار جشنواره ی مردمی فیلم عمار به نمایش درآمد.
محمد کرم‌اللهی، رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی فارس و دبیر ستاد برگزاری هفته هنر انقلاب اسلامی فارس نیز در این دیدار، مطالبه‌گری از مدیران فرهنگی را حق هنرمندان دانست و گفت: مطالبه‌گری از مدیران فرهنگی را در بین خود تقویت کرده و از آنان سئوال کنید.
وی گفت: وظیفه ما مدیران فرهنگی این است که نیازهای اهل هنر را فراهم کنیم، ما مسئول نشده‌ایم تا افراد را از مسیر منطقی دور کنیم اگر خطا کردیم شما باید انتقاد کنید و حقتان را مطالبه کنید.
رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی فارس گفت: حوزه هنری براساس وظیفه ذاتی خویش از سه منظر شناخت استعداد، پرورش استعداد و تولید اثر هنری وارد فعالیت می‌شود و کارکرد این موارد برای حوزه، جریان‌سازی فرهنگی است.
وی افزود: از این زاویه که به بحث نگاه کنیم در می‌یابیم وقتی در حوزه هنری از تولید سخن می‌گوییم، نباید تولید را در تولید خلاصه ببینیم و نباید تولید در تولید متوقف شود، بلکه تولید باید ناظر به جریان‌آفرینی و حرکت باشد.
دبیر ستاد هفته هنر انقلاب اسلامی فارس گفت: کسی که وارد تولید می‌شود باید به تعامل بین خود و مدیران و مخاطب فکر کرده باشد و به جریان‌سازی بیندیشد.
وی گفت: در این حالت اصطلاحاً باید علامت سوال ایجاد کرده باشد این روالی است که ما به صورت عام در همه تولیدات هنری و در رشته‌های مختلف با آن روبه رو هستیم و اختصاص به یک رشته خاصی ندارد.
کرم‌اللهی با اشاره به وضعیت تولید فیلم گفت: فارغ از مسئله شناخت و آموزش استعدادها که مسئله‌ای مهم است و در جای خود به آن خواهیم پرداخت در تولید فیلم با چهار وضعیت کار روبه‌روییم.
وی در تشریح این وضعیت‌ها اظهار كرد: نخست وضعیت حمایتی، دوم وضعیت مشارکتی، سوم وضعیت تخصصی و چهارم وضعیت مشاوره‌ای و هدایتی قرار دارند.
رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی فارس در تشریح بخشی از کار که به حمایت اختصاص دارد، گفت: حمایت صرف مربوط به کسانی است که در بخش استعدادها شناسایی شده‌اند.
وی افزود: این افراد پس از آموزش و ... اگر آزمون و خطایی هم داشته باشد باید مورد حمایت قرار گیرند. در این زمینه توقع خاصی نداریم چرا که در سطح آموزش فرد آزمون و خطا دارد و از این مسئله گریزی نیست و هزینه آن برعهده ماست.
دبیر ستاد هفته هنر انقلاب اسلامی فارس در زمینه بخش هدایتگری در تولید نیز گفت: متناسب با نیازهای سازمانی از برخی جریان‌ها، طرح‌ها و پروژه‌ها حمایت می‌شود که این مسئله نیز امر غریبی نیست و مسئله‌ای معمول است.
وی گفت: بخش دیگری از فعالیت‌ها تحت عنوان مشارکت شکل می‌گیرد که طی آن بخشی از دستگاه‌ها، جریان‌ها، افراد و گروه‌ها برای ساخت فیلم به صورت مشارکتی اعلام آمادگی می‌کنند. وقتی با این موارد روبه‌رو می‌شویم وظیفه داریم پس از بررسی کارشناسی به کار ورود کنیم و آن را پیش می بریم.
کرم‌اللهی گفت: فارغ از این موارد گاهی اوقات می‌خواهیم کارمان را به صورت تخصصی یا به اصطلاح متداول جشنواره‌ای بسازیم. در این بخش نیز ما سرمایه‌گذاری می‌کنیم و متناسب با اهداف و وظایف سازمان مان ورود کرده و آن را تقویت می‌‌کنیم.
وی ادامه داد: یکی از نکاتی که پیرامون حوزه هنری مطرح می شود این است که ما را محکوم می‌کنند که صرفاً کار مناسبتی می‌کنیم و آنچه را که مناسبتی نباشد دوست نداریم. این یک توهین و افترا است.
رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی فارس گفت: وقتی که به هنر انقلاب اشاره می‌کنیم بدان معنی نیست که مثلا از راهپیمایی‌ها فیلم بسازیم. البته اگر چنین فیلمی هم بسازیم کار بدی انجام نداده‌ایم.
وی با تأكید بر اینكه معنای هنر انقلاب اسلامی متوقف ماندن در چنین موضوعاتی نیست، گفت: وقتی به سبک زندگی ایرانی اسلامی یا تمدن اسلامی اشاره می‌کنیم با عرصه‌ای گسترده و وسیع روبه رو هستیم.
کرم‌اللهی ادامه داد: نمی‌توان از هنر انقلاب اسلامی گفت و با گسترش و وسعت عمل رو به رو نبود. در این صورت آن نگاه نگاهی انقلابی نیست نگاهی که محصور در یک موضوع خاص و متمرکز بر یک موضوع و لاغیر باشد مدنظر ما نبوده است و نیست.
وی گفت: مجموعه تولیدات حوزه هنری و انبوه فیلم‌ها و آلبوم‌ها و کتاب‌هایی که تولید کرده‌ایم نشان می‌دهد نگرش ما چنین نیست که دنبال کار شعاری باشیم!
رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی فارس گفت: گاهی اوقات کسانی که با ما کار می‌کنند برای جلب نظر برخی مدیران نمادهای خاصی در کار می‌گذارند و از این نمادها و نشانه‌ها تحت عنوان هنر دینی یاد می‌كنند.
وی اظهار كرد: اگر چیزی پیدا کردید که در آن اسم و اراده خداوند نقشی ندارد به من نشان دهید و بگویید غیر دینی است. تمام آثاری که تا امروز تولید شده دینی است وقتی از هنر دینی سخن می‌گوییم با نگاهی وسیع سخن می‌گوییم و اصولاً حوزه‌های اعتقادی و دینی به هیچ وجه محدودیت به وجود نمی‌آورند بلکه وسعت عمل به وجود می‌آورد.
وی در تبیین این سخن گفت: یک نفر به من گفت کار ما عاشقانه است آیا با دین منافاتی دارد پاسخ دادم چه کسی گفته است که دین با عشق مشکل دارد مشکل دین با بی‌اخلاقی است. مگر در کتاب‌های ما عشق نیست. مگر در قرآن ما جلوه‌های عشق وجود ندارد؟ اگر بحثی هم داریم پیرامون عفیف بودن و متخلق بودن به اخلاق حسنه است.
کرم‌اللهی با بیان اینكه نیاز است که ما بیشتر به هم نزدیک شویم اگر از دور یکدیگر را قضاوت کنیم نمی توانیم با هم کار کنیم، گفت: در مدتی که در شیراز هستم تاکنون ندیده ام کسی در حوزه فیلم بیاید و از من مطالبه کند.
رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی فارس گفت: شما باید بیایید و حرف بزنید ما هم باید بشنویم اگر این حرف‌ها شنیده نشود تبعات بدی دارد. توقع دارم چیزی را کتمان نکنید.
انتهای پیام

captcha