فلسفه بعثت؛ دعوت به عبودیت و بندگی خداست
کد خبر: 3705335
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۱

فلسفه بعثت؛ دعوت به عبودیت و بندگی خداست

گروه معارف ــ عضو هیئت مدیره دارالقرآن استان اصفهان گفت: هدف از بعثت انبیا تعلیم، تربیت، تزکیه، نجات از ظلالت و گمراهی و دعوت مردم به قسط و عدالت است تا مردم همه از نعمت‌های خدا بهره‌مند شوند، اما در مجموع هدف نهایی بعثت پیامبران، قرب به خداوند است.

حجت‌الاسلام مهدی اژه‌ای، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، در رابطه با معنا و فلسفه بعثت پیامبر(ص)، اظهار کرد: بعثت انبیا به خلقت بشر برمی‌گردد؛ خداوند در آیه 56 سوره ذاریات می‌فرماید: «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُونِ؛ و جنّ و انس را نيافريدم جز براى آنكه مرا بپرستند»؛ در نتیجه فلسفه خلقت همان عبودیت و بندگی خدا است.
وی با اشاره به اینکه عبودیت و بندگی باید همراه با معرفت باشد، ادامه داد: امام صادق (ع) می‌فرمایند اینکه خداوند در آیه 56 ذاریات از کلمه «یعبدون» به جای «یعرفون» استفاده کرده به این دلیل می‌باشد که ممکن است عده‌ای به اشتباه تصور کنند تنها شناخت و معرفت نسبت به خداوند کافی بوده و واجباتی مانند نماز و روزه اهمیتی ندارد.
اژه‌ای افزود: خداوند در آیه 2 سوره ملک می‌فرمایند: «... لِيَبْلُوَکُمْ أَيُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً..»، براساس این آیه، خداوند انسان‌ها را آزمایش می‌کند تا نیکوترین آنها از این عالم استفاده کنند. در آیه 36 سوره نحل درباره هدف از بعثت پیامبران گفته شده: «وَ لَقَدْ بَعَثْنا في‏ کُلِّ أُمَّةٍ رَسُولاً أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ...؛ قطعاً، در میان هر امّتى پیامبرى برانگیختیم با این پیام که خدا را بپرستید و از هر معبودى جز او دورى گزینید».
عضو هیئت مدیره دارالقرآن استان اصفهان خاطرنشان کرد: درباره بعثت پیامبر اکرم (ص) در آیه 2 سوره جمعه آمده است :«هُوَ الَّذي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولاً مِنْهُمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَکِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ وَ إِنْ کانُوا مِنْ قَبْلُ لَفي‏ ضَلالٍ مُبينٍ؛ اوست که در میان مردم عرب که خواندن و نوشتن نمى‌دانستند، پیامبرى از خودشان برانگیخت؛ پیامبرى که آیات خدا را بر آنان تلاوت مى‌کند و آنان را به وسیله کارهاى شایسته و اخلاق نیکو رشد مى‌‌دهد و قرآن و معارف آن را به ایشان مى‌آموزد، و آنان قطعاً پیش از این در گمراهى آشکارى فرو رفته بودند».
اژه‌ای ادامه داد: هدف از بعثت انبیا تعلیم، تربیت، تزکیه، نجات از ظلالت و گمراهی و دعوت مردم به قسط و عدالت و در مجموع قرب به خداوند می‌باشد تا مردم همه از نعمت‌های خدا بهره‌مند شوند. خاتمیت پیامبر اسلام (ص) نشان می‌دهد که خداوند کامل‌ترین برنامه هدایت را برای مردم نازل کرده است.
اژه‌ای با بیان اینکه بعثت پیامبر اسلام حاوی دو اصل است، ادامه داد: اصل اول نزول کتاب و قانون و برنامه آسمانی برای بشر و اصل دوم اجرا و تفسیر دین که این مهم در امامت تجلی پیدا می‌کند. این استاد دانشگاه افزود: پیامبر(ص) در زمان خود امتی نمونه و مدنظر اسلام را در شهر مدینه تربیت کردند، ایشان به همه دنیا و در همه زمان‌ها نشان دادند که رهبر و رهرو و روابط آنها از نظر اسلام چگونه باید باشد.
وی افزود: اراده خداوند بر این است که دینش در دنیا حاکم شود، همانطور که در آیه 33 سوره توبه فرموده‌اند: «هُوَ الَّذي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدي‏ وَ دينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَي الدِّينِ کُلِّهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ؛ اوست آن کسى که پیامبرش محمّد را با هدایت و دین حق به رسالت فرستاد تا آن را بر همه ادیان چیره کند، هر چند مشرکان ناخشنود باشند». پس آنچه خداوند به پیامبر (ص) عطا کرد باید در جهان ظهور پیدا کند و لذا ظهور حضرت مهدی (ع) به این هدف تحقق می‌بخشد.
عضو هیئت مدیره دارالقرآن استان اصفهان با اشاره به اینکه بعثت پیامبر و ظهور امام زمان (ع) از اشتراکات میان شیعه و سنی است، تصریح کرد: ما با اهل سنت اشتراکاتی در توحید، نبوت، قرآن، قیامت و حتی برخی احکام دین داریم؛ از دیگر اشتراکات حب پیامبر و خاندان او است و تفاوت ما در این می‌باشد که اهل سنت با وجود پذیرش برتری خاندان پیامبر، ولایت و امامت آنها را نپذیرفتند. حتی اهل سنت وجود امام زمان (ع) را هم قبول دارند و اختلافشان با شیعه این است که آیا ایشان به دنیا آمده‌اند یا نه؟ انتهای پیام

captcha