یک هفته تا آغاز مرحله چهارم مسابقات بین‌المللی قرآن بحرین/ تلاش قاری ایرانی برای افتخارآفرینی
کد خبر: 3705434
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۴

یک هفته تا آغاز مرحله چهارم مسابقات بین‌المللی قرآن بحرین/ تلاش قاری ایرانی برای افتخارآفرینی

گروه مسابقات ــ حسین شالچی، قاری ممتاز کشورمان، این روزها آخرین تمرینات خود را برای حضور موفق در مراحل پایانی مسابقات بین‌المللی قرآن کشور بحرین موسوم به «القارئ العالمی» انجام می‌دهد، او توانایی خویش را در این مسابقات به اثبات رسانید تا نام او از میان بیش از هفت هزار قاری از 83 کشور، جزء یکی از پنج قاری برتر قرار گیرد.

یک هفته تا آغاز مرحله چهارم مسابقات بین المللی قرآن کشور بحرین / تلاش قاری ایرانی برای افتخارآفرینی

به گزارش ایکنا؛ سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور بحرین با عنوان «القارئ العالمی» که به صورت آزاد برگزار می‌شود، از حدود هفت ماه قبل با اعلام فراخوان این رقابت‌ها از سوی مسئولان برگزاری آغاز و تا حدود یک ماه دیگر با برگزاری مرحله نهایی و معرفی نفر برتر به کار خود پایان خواهد داد.
در این مسابقات هیچ محدودیتی به جهت تعداد شرکت‌کننده از یک کشور وجود ندارد. همچنین تلاوت‌های قاریان متسابق در این مسابقات، توسط هیئت داوری متشکل از بیش از ۳۰ داور از کشور‌های عربی و اسلامی اعم از مصر، سوریه، عراق، مغرب، عربستان سعودی، الجزایر، لبنان، فلسطین، یمن، لیبی، سودان، اردن، مالزی و ترکیه مورد سنجش و ارزیابی و داوری قرار می‌گیرد.
حسین شالچی، قاری ممتاز کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در مورد سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور بحرین و نحوه حضور خود در آن، گفت: در وهله نخست هر توفیقی که برای حقیر حاصل شده یقیناً از عنایت و تفضل خدای متعال است. این مسابقات به صورت آزاد برگزار می‌شود و هر شخصی از هر کجای دنیا می‌تواند در آن شرکت داشته باشد. این مسابقات در پنج مرحله برگزار می‌شود که تاکنون سه مرحله از آن برگزار شده است.
شالچی با اشاره به اینکه این مسابقات در سه بخش «تلاوت مجود»، «تلاوت مرتل» و «تلاوت صغیر»(زیر ۱۷ سال) برگزار می‌شود، در مورد نحوه اطلاع از این مسابقات و چندوچون آن گفت: این مسابقات تاکنون در دو دوره برگزار شده و تبلیغات این مسابقات را ابتدا از طریق شبکه‌های مجازی مشاهده کردم و پیشنهاد شرکت در آن از سوی استاد عزیز و بزرگوارم «داوود جعفری» به بنده صورت پذیرفت. همچنین با مراجعه به پایگاه این مسابقات متوجه شدم که آئین نامه‌ای بسیار دقیق و منظم و البته به زبان عربی دارد. در این آیین‌نامه تمام جزئیات به صورت کامل بیان شده و جای هیچ‌گونه سوال و ابهامی برای فرد شرکت‌کننده باقی نمی‌گذارد.
وی اذعان کرد: در پایان مرحله اول، قریب به ۴۹۰ نفر انتخاب شدند و پس از پایان مرحله دوم تعداد ۷۳ نفر برگزیده شدند که از این تعداد ۲۹ نفر از کشور مصر، ۱۴ نفر از مراکش، ۶ نفر از ترکیه، ۷ نفر از کشور عراق، ۶ نفر از ایران، ۸ نفر از سوریه، ۲ نفر از کشور اندونزی و ۱ نفر از کشور میزبان (بحرین) بودند و نهایتاً پس از اتمام مرحله سوم، جمعاً پنج قاری برای شرکت در مرحله چهارم برگزیده شدند که علاوه بر بنده حقیر، نمایندگان کشور‌های اندونزی، مراکش، سوریه و بحرین نیز حضور دارند.
وی عنوان کرد: در مرحله چهارم از میان این ۵ نفر، دو نفر دیگر نیز حذف خواهند شد و سه نفر به مرحله نهایی یا مرحله پنجم راه پیدا خواهند کرد و در نهایت از میان آن‌ها نفر برتر انتخاب خواهد شد.
شالچی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به برخی شاخصه‌های این مسابقات اشاره کرد و افزود: از شاخصه‌های این مسابقات و وجوه تمایز آن با دیگر مسابقات می‌توان به چند مورد اشاره کرد. عدم محدودیت در تکرار آیات و حتی لحاظ امتیاز مثبت برای این امر با هدف توجه به مفاهیم و معناپردازی بهتر از جمله این ویژگی‌ها هست.
وی با تأکید بر اینکه عدم جداسازی و تفکیک دو مقوله صوت و لحن از یکدیگر در این مسابقات از دیگر شاخص‌هاست، گفت: فی‌الواقع بدلیل وابستگی مستقیم صوت با لحن، این دو مقوله مهم تحت عنوان «جمال الصوت» با هم ادغام شده است.
نماینده ایران در سومین دوره مسابقات بین المللی «قارئ العالمی» توجه خاص و ویژه به مقوله فصاحت عربی و اداء الحروف را سومین ویژگی این مسابقات عنوان کرد و گفت: به عبارتی نکته جالب و حائز اهمیت دیگر این است که به دلیل اهمیت بالای اداء الحروف و به جهت اینکه قاریان، اداءالحروف و فصاحت و اوزان عربی را هرگز قربانی و فدای صوت و لحن ننمایند و در این خصوص آسیب و خدشه‌ای به صحت تلاوت وارد نیاید، مقوله اداءالحروف را در ردیف سنجش جمال الصوت قرار داده و ارزیابی می‌نمایند.
این قاری ممتاز با اشاره به اینکه این مسابقات به دلیل تعداد زیاد شرکت‌کننده از جهت زمانی نیز بسیار طولانی مدت است، گفت: به اعتقاد من در کنار ویژگی‌هایی که این مسابقات دارد، طولانی بودن آن نیز ویژگی دیگر آن محسوب می‌شود، به طوری که از مرحله اول تا اتمام مرحله نهایی حدوداً هشت ماه به طول می‌انجامد و لذا به دلیل غربالگری مکرر در طی پنج مرحله، کمی طاقت‌فرسا و نفس گیر است.
وی در پایان این گفت‌وگو به تقدیر از اساتیدی که تاکنون داشته است، پرداخت و اظهار کرد: از همه اساتید عزیز و بزرگوارم که همواره با تشویق‌ها و تذکرات و راهنمایی‌های ارزشمند خود به حقیر لطف داشته و دارند از جمله استادان دکتر سیدمحسن موسوی بلده، غلامرضا شاه میوه اصفهانی، داوود جعفری، مجید خدایاری، نصرت الله(عارف) حسینی، احمد ابوالقاسمی، مسعود وادی پور، ابراهیم آهور، حبیب یوسفی، محمد کاکاوند و عبدالرضا شریعتی کمال تشکر و قدردانی داشته و دست همه اساتیدم را می‌بوسم و در ادامه راه نیز از همه دوستان و اساتید محترم التماس دعای فراوان دارم و کما کان نیازمند راهنمایی‌های ارزشمند این بزرگواران هستم.

انتهای پیام

captcha