حمایت از کالای ایرانی به استراتژی اصلی تنظیم بازار تبدیل شود
کد خبر: 3705462
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۷
رازانی:

حمایت از کالای ایرانی به استراتژی اصلی تنظیم بازار تبدیل شود

گروه اقتصاد ـ مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی لرستان با اشاره به این‌که حمایت از کالای ایرانی بایستی به استراتژی اصلی تنظیم بازار تبدیل شود، اظهارکرد: حمایت از کالای ایرانی به‌منزله حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده است و این اقدام می‌تواند راهگشای اقتصاد کشور در حل بسیاری از مشکلات باشد.

به گزارش ایکنا از لرستان، بختيار رازانی، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی لرستان جمعه، 24 فروردین در جمع خبرنگاران با اشاره به نام‌گذاری سال از سوی مقام معظم رهبری مبنی‌بر «حمایت از کالای ایرانی»، گفت: حمایت از کالای ایرانی بایستی به‌عنوان ترجیح مصرف‌کنندگان آشکار شود به عبارتی در شرایط بازار و با دسترس بودن کالای ایرانی و خارجی، مصرف‌کنندگان داخلی کالای ایرانی را بر کالای خارجی ترجیح دهند.
وی اضافه کرد: این همان اصل اساسی در اقتصاد است که در واقع علایق درونی افراد یا ترجیحات مصرف‌کنندگان متمایل به مصرف کالای داخلی باشد، حتی با تغییر قیمت‌ها در بازار و در دسترس بودن کالای خارجی اولویت و ترجیح مصرف‌کننده بایستی تقاضا برای کالای ایرانی باشد .
رازانی افزود: اگر این اصل را به یک فرهنگ عمومی تبدیل کنیم قطعاً در آینده نزدیک شاهد افزایش چشم‌گیر تقاضا برای کالای تولید داخل خواهیم بود که می‌توان از آن به‌عنوان عِرق ملی برای حمایت از کالای تولید داخل نیز نام برد.
وی ادامه داد: اما فارغ از اصل فوق که مقدم بر سایر خصوصیات در انتخاب سبد کالای مصرفی است بایستی جامعه هدف کالای ایرانی بررسی و نسبت به رفع نقاط ضعف آن اقدام کرد.

4 گروه هدف تقاضا برای کالای ایرانی

رازانی عنوان کرد: در یک بررسی کلی می‌توان تقاضا برای کالاهای تولید داخل را برای چهار گروه هدف مورد بررسی قرار داد، اول خانوارها که عمدتاً مصرف‌کننده ملزومات و کالاهای اساسی هستند دوم خود تولیدکنندگان که از کالاهای ساخت داخل به‌عنوان مواد اولیه در تولیدات خود استفاده می‌کنند و سوم دولت، وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌ها و ادارات دولتی که از مهم‌ترین مصرف‌کنندگان کالاهای داخلی هستند و چهارم تقاضای خارجی یا همان صادرات است.
وی گفت: اگر بخواهیم به‌صورت کلی بیان کنیم دومین اصل بایستی کیفیت محصولات تولید داخل در مقابل قیمت تمام شده آنها رعایت شده باشد یعنی کالای با کیفیت و قابلیت رقابت برای عرضه در بازار تولید شود. بنابراین وظیفه اصلی تولیدکنندگان تولید کالای با کیفیت بالا و تا حد امکان قیمت پایین است و قطعاً دولت بایستی نظارتی دقیق بر این سازوکار اعمال کرده و از تمام توان خود برای حمایت از تولید داخل استفاده کند.
رازانی اضافه کرد: صداو سیما بایستی فرهنگ‌سازی کند، آموزش و پروزش و دانشگاه‌ها بایستی آموزش دهند تا جایی‌که مصرف کالای ایرانی تبدیل به یک مسئله ملی شود آن‌گاه بازار 80 میلیونی داخلی و 400 میلیونی همسایه می‌تواند به مهم‌ترین بازار عرضه کالای ایرانی تبدیل شود .
وی با اشاره به این‌که حمایت از کالای ایرانی بایستی به استراتژی اصلی تنظیم بازار تبدیل شود، اظهارکرد: حمایت از کالای ایرانی به‌منزله حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده است و این اقدام می‌تواند راهگشای اقتصاد کشور در حل بسیاری از مشکلات در نیل به اهداف بلندمدت توسعه اقتصادی باشد.

انتهای پیام

captcha