بخشی از منابع بانک‌ها به حمایت از کالای ایرانی اختصاص یابد
کد خبر: 3705594
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۸
پیشنهاد حسین گروسی؛

بخشی از منابع بانک‌ها به حمایت از کالای ایرانی اختصاص یابد

گروه اقتصاد ــ نماینده سابق مجلس اظهار کرد: این انتظار وجود دارد که هم از طریق صندوق توسعه ملی و هم سایر منابعی که امکان آن وجود دارد، نظام بانکی تقویت شود تا بانک‌ها هم بتوانند بخشی از منابع خود را به حمایت از کالای ایرانی اختصاص دهند.

به گزارش ایکنا، رهبر معظم انقلاب در سخنان خود در ابتدای سال جاری نیز عنوان «حمایت از کالای ایرانی» را به عنوان شعار سال برگزیدند تا خطوط کلی و خط مشی‌های لازم برای مسئولان اقتصادی کشور ترسیم شود. قطعا تأکید رهبر انقلاب بر مسائل اقتصادی نشان دهنده اهمیت این موضوع در راستای ترمیم وضعیت اقتصادی کشور است اما متأسفانه به دلایل مختلفی در پایان سال نتایج چندان مثبتی در زمینه تحقق شعار سال حاصل نمی‎شود. در زمینه اهمیت حمایت از کالای ایرانی هم باید گفت که امروزه واردات بی‌رویه کالاهای غیرضروری خارجی و قاچاق کالا به معضلاتی جدی برای اقتصاد کشور تبدیل شده که طبیعتا راهکار مبارزه با این پدیده، حمایت از کالای ایرانی، البته به شرط بهبود کیفیت آن است. برای تحقق شعار حمایت کالای ایرانی نهادهای مختلفی از جمله نظام بانکی باید به نقش‌آفرینی بپردازند اما خود نظام بانکی هم با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند.

حسین گروسی، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در گفت‎وگو با ایکنا، با اشاره به ضرورت حمایت از کالای ایرانی در راستای مقاوم‌سازی اقتصاد کشور به بیان نقش نظام بانکی در حمایت از کالای ایرانی پرداخت و اظهار کرد: اگر توان تولیدی و صادراتی خود را تقویت کنیم، قطعا باعث ارزآوری برای کشور خواهد شد و یکی از فرصت‌هایی که امروزه برای کشور ما برای واردات ارز و صادرات کالای ایرانی که دارای کیفیت خوبی هستند، وجود دارد، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است.
وی ادامه داد: سیستم بانکی هم در این راستا، هرچقدر که تولیدکنندگان را حمایت کند تا کیفیت کالای ایرانی را افزایش دهند و این کالا قابلیت رقابت داشته باشد، امکان صادرات آن با ایجاد نمایشگاه‌هایی در مناطق آزاد و ایجاد پنجره‌ای واحد برای کنترل کیفیت فراهم می‌شود و برای اقتصاد کشور هم مفید واقع خواهد شد.
گروسی در پاسخ به این پرسش که آیا نظام بانکی در شرایط کنونی توان نقش‌آفرینی در این زمینه را دارد، عنوان کرد: ما باید مؤسسات تأمین مالی و حتی بانک‌هایی که می‌توانند در زمینه تولید، به صورت تخصصی فعالیت کنند را از طریق صندوق توسعه ملی مورد حمایت بیشتری قرار دهیم. اکنون برای حمایت از محصولات کشاورزی، بانک کشاورزی شکل گرفته است. در بخش صنعت و معدن و همچنین صادرات هم بانک‌های صنعت و معدن و بانک توسعه صادرات شکل گرفته است.
عضو سابق کمیسیون صنایع و معادن مجلس تأکید کرد: این بانک‌ها باید تقویت شوند و با توجه به اینکه نرخ ارز هم گران شده است بنابراین این امکان وجود دارد که تولید تقویت شود اما بسیاری از بانک‌ها توان حمایت از تولید و کالای ایرانی و محصولات دارای قابلیت صادراتی را ندارند اما این انتظار وجود دارد که هم از طریق صندوق توسعه ملی و هم سایر منابعی که امکان آن وجود دارد، نظام بانکی تقویت شود و بانک‌ها هم بخشی از منابع خود را به حمایت از کالای ایرانی اختصاص دهند.
وی با اشاره به ضرورت اصلاحات در نظام بانکی در راستای حمایت از تولید و کالای ایرانی گفت: متأسفانه این اصلاحات هنوز آنچنان که باید و شاید صورت نگرفته و بانک‎ها مشغول ادامه فعالیت در زمینه بنگاه‌داری هستند و بخش‌هایی از نقدینگی خود را تبدیل به کارخانه، ساختمان، زمین و.... کرده‌اند. واقعیت امر این است که فلسفه وجود بانک، بانکداری است، نه اینکه به بنگاه‌داری بپردازد؛ بنابراین قطعا نیازمند آن هستیم که یک اصلاح ساختاری در نظام بانکی صورت گیرد تا بانک‌ها حامی تولید و کالای ایرانی شوند و بتوانند منابع مالی بخش تولید را تأمین کنند و با این اوصاف، باید این اصلاح ساختاری هرچه زودتر نهایی شود.
گروسی درباره دلایل تأخیر در اصلاح نظام بانکی تصریح کرد: زنجیره‌ای از اقدامات باید برای اصلاح بانکی صورت بگیرد و مثلا باید تورم کاهش پیدا کند. مشکل دیگر واردات کالای بی‌کیفیت است که باید مرتفع شود. اگر بانک‌ها تسهیلات با نرخ بالای 25 درصد در اختیار تولیدکنندگان قرار دهند قطعا توجیه ندارد ولی برای کسانی‌که امروزه در واردات کالا مشغول هستند رونق بسیاری وجود دارد. اکنون تورم در کشور و واردات کالای بی‌کیفیت باعث شده اصلاحات در نظام بانکی صورت نگیرد و بانک‌ها، اشتیاقی برای حمایت از تولید نداشته باشند.
این نماینده سابق مجلس با بیان اینکه جاذبه حمایت بانک‌ها از بخش بازرگانی و بنگاه‌داری، بسیار بیشتر از جاذبه حمایت از تولید است، اظهار کرد: بنابراین لازم است هم در زمینه تورم، اقدامی اساسی صورت گرفته و هم اینکه گمرک از ورود کالاهای بی‌کیفیت جلوگیری کند تا ارز و منابع مالی ما به سمت تولید سوق پیدا کند؛ موضوعی که برای سالیان سال مورد تأکید رهبر معظم انقلاب نیز قرار گرفته است تا ارزش پول ما بالا برود.
گروسی در پایان گفت: امیدواریم در این راستا، در کنار اصلاح نظام بانکی، به مسئله واردات و مخصوصا کالای قاچاق توجهی جدی صورت گیرد و با اقدامات سازمان‌های مختلف متولی این امر، این برنامه‌ها را سریع‌تر به سرانجام برسانند تا شاهد حمایت جدی از کالای ایرانی باشیم.
انتهای پیام

captcha