روش‌‌های آموزش قرآن به روز و متناسب با ذائقه جوانان باشد
کد خبر: 3705599
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰

روش‌‌های آموزش قرآن به روز و متناسب با ذائقه جوانان باشد

گروه فعالیت های قرآنی- معاون پرورشی دبیرستان دخترانه علمی ناحیه 1 همدان عنوان کرد: با وجود گسترش شبکه‌های اجتماعی، جذب جوانان و نوجوانان به قرآن اندکی مشکل است لذا باید روش‌‌های آموزش قرآن به روز و متناسب با ذائقه آنها تغییر کند.

لیلا فرهادی، معاون پرورشی دبیرستان دخترانه علمی ناحیه 1 همدان در گفت و گو با ایکنا از همدان اظهار کرد: این مدرسه علاوه بر فعالیت‌های آموزشی و علمی به مسائل دینی و اعتقادی توجه ویژه دارد.
فرهادی افزود: چندین سال است که این مدرسه در پایه‌های تحصیلی مختلف در مسابقات قرآن، صحیفه سجادیه و احکام حائز رتبه‌های نخست می‌شود، امسال نیز دو نفر از دانش آموزان این مدرسه در رشته صحیفه سجادیه و مفاهیم موفق به راه یابی مسابقات استانی شده‌اند.
فرهادی گفت: خوشبختانه هر ساله شاهد راه یابی 1 الی 2 نفر از دانش آموزان این مدرسه به مسابقات کشوری بوده‌ایم امسال نیز پیش بینی می‌شود این تعداد به مسابقات کشوری راه یافته و درخشان ظاهر شوند.
وی با بیان اینکه قرآن در این مجموعه اندکی از حالت رسمی و درسی خارج شده است اضافه کرد: طرح ویژه‌ای با نام «تدبر در قرآن» چهارشنبه هر هفته در قالب کارگاه‌های آموزشی در سطح مدرسه برگزار می‌شود.
معاون پرورشی دبیرستان دخترانه علمی با اشاره به اینکه طرح تدبر در قرآن از ماه مبارک رمضان سال گذشته آغاز شده است ادامه داد: پنجشنبه هر هفته نیز این کلاس به صورت چرخشی در منازل دانش آموزان برگزار می‌شود که با استقبال بالایی مواجه است.
فرهادی با اشاره به اینکه چند سالی است طرح حفظ سوره‌های قرآن در دو بخش دانش آموزی و پرسنل برگزار می‌شود عنوان کرد: یکی دیگر از طرح‌های اجرایی در حوزه قرآن «حفظ سوره یس» است.
وی ادامه داد: مسابقه این طرح در دو بخش کتبی و شفاهی اردیبهشت ماه سال جاری در دو بخش دانش آموزی و فرهنگیان برگزار خواهد شد، برگزیدگان مسابقه نیز کمک هزینه سفر مشهد دریافت خواهند کرد.

اجرای طرح ختم قرآن هدیه به شهدا در مدرسه علمی
معاون پرورشی دبیرستان دخترانه علمی گفت: «ختم قرآن هدیه به شهدا» یکی دیگر از طرح‌های ویژه قرآنی است که دانش آموزان طی بازه زمانی مشخص هریک ختم یک جزء از قرآن را انجام داده و به شهید منتخب خود هدیه می‌کنند.
وی اظهار کرد: «ختم قرآن حزبی» یکی دیگر از برنامه‌های قرآنی مدرسه دخترانه علمی است که حدود 5 دوره قرآن در طول سال تحصیلی 96-97 ختم شده است، طرح «ختم صلوات» و انجام برنامه‌های مختلف دینی و قرآنی در «غرفه شهدا» در کنار آثار به جای مانده از این عزیران از دیگر برنامه‌های مهم قابل ذکر است.
معاون پرورشی دبیرستان دخترانه علمی همدان افزود: ایجاد انس هر چه بیشتر دانش آموزان با قرآن و بررسی مفاهیم و آموزه‌های قرآن با مطالعه تفاسیر مختلف از جمله مهمترین اهداف برگزاری این طرح‌های قرآنی است.
معاون پرورشی دبیرستان دخترانه علمی با بیان اینکه جو قرآن و معارف اسلامی در جامعه اندکی ضعیف شده است گفت: متأسفانه اولویت‌ها در جامعه تغییر یافته است به گونه ای که توجه به مسائل علمی و آموزشی جو حاکم بر کشور شده است.
فرهادی ادامه داد: هزینه‌ها و اعتباراتی که در بخش آموزش صرف می‌شود به هیچ عنوان قابل مقایسه با اعتبارات اندک بخش قرآن، فرهنگ و هنر نیست اما خوشبختانه چند سالی است که این رویکرد اندکی تغییر یافته است به گونه ای که شاهد توجه بیشتری نسبت به فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی در مدارس هستیم.
وی در پاسخ به این سوال که چرا بانوان در مسابقات کشوری قرآن حضور کمرنگ دارند گفت: به نظرم بسیاری از دختران و حتی بانوان ما هنوز توانایی مدیریت احساس، استرس و زمان خود را در مسابقات ندارند این در حالی است که شاید با با آمادگی کامل و حتی توانمندتر از دیگران هم در رقابت حاضر شوند.

برگزاری کلاس‌های کنترل احساس و مهارت‌های تربیتی ویژه دختران در موفقیت های قرآنی آنان موثر است
این حافظ قرآن اظهار کرد: اگر بتوان در کنار کلاس‌های درسی همچون تفکر و سواد رسانه‌ای، کلاس‌های کنترل احساس و مهارت‌های تربیتی و مشاوره‌ای نیز گنجانده شود بی‌شک موفقیت‌های بیشتری برای دختران ما در مسابقات حاصل خواهد شد.
وی افزود: این موضوع را نباید فراموش کرد زمینه فعالیت قرآنی برای پسران و فعالان قرآنی این جنس در جامعه نسبت به دختران بیشتر است که وجود برخی رشته‌ها همچون اذان و مداحی برای پسران این ادعا را اثبات می‌کند.
فرهادی ادامه داد: اذان، مداحی و قرائت برای پسران جذاب است چرا که پس از گذراندن دوره‌های آموزشی و گاه کسب رتبه‌های برتر در مسابقات آنها را برآن می‌دارد تا از این استعداد خود به صورت عملی و میدانی استفاده کنند این در حالی است که این زمینه برای دختران وجود ندارد.

قرائت قرآن در اوج مراسمات باشد نه در ابتدای مراسم
این مقام مسئول ابراز کرد: یکی دیگر از ضعف‌های مهم در حوزه اجرایی قرآن، قرائت آیاتی چند از کلام الله در ابتدای مراسم و یا بدتر از آن پخش کلیپ تلاوت است، قرآن باید در اوج برنامه‌های اجرایی قرار گیرد تا همگان به آن توجه کرده و عامل به آموزه‌های آن باشند.
وی با بیان اینکه برگزاری سالانه مسابقات قرآن امری مهم در ترویج معارف قرآن است عنوان کرد: از ائمه اطهار علیهاسلام علت قرائت سوره حمد در نماز و انجام این فریضه الهی پرسیده شد که ایشان فرمودند « نماز خوانده می‌شود تا قرآن مهجور نماند».
فرهادی ادامه داد: اگر برگزاری چنین مسابقاتی نباشد امکان کنار گذاشته شدن قرآن توسط برخی مدارس به دلیل توجه و غرق شدن در برنامه‌های آموزشی و علمی خود وجود دارد اما با ابلاغ دستورالعمل از سوی سازمان آموزش و پرورش و ارسال آن به تمامی مدارس علاوه بر ایجاد انگیزه باعث استعداد یابی، آموزش و نیل دانش آموزان به سوی موفقیت های بیشتر در سطح فراملی می‌شود.

تا به اکنون سوالی نبوده که پاسخ آنرا در قرآن نیافته باشم
وی با بیان اینکه مسابقات باید پرنگ‌تر و با قدرت بیشتری برگزار شود اضافه کرد: این دوره از مسابقات از نظر مدیریت و سازمان‌دهی نسبت به سال‌های اخیر بهتر و در انسجام و نظم بیشتری برگزار شد، همچنین ارتباط خوب کارشناسان قرآن با دانش آموزان و همراهی با آنها از دیگر نقاط قوت سی‌وششمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش آموزی است.
این حافظ قرآن گفت: هنگام شروع حفظ قرآن از سال 82 با مجموعه‌ای از سوالات و کنکاش‌ها در ذهن خود روبرو بودم و می‌توان گفت تا به اکنون سوالی نبوده که پاسخ آنرا در قرآن نیافته باشم، آرامش، طمأنینه، رحمت و شفاء جسم و روح از مهمترین تأثیرات این کتاب آسمانی است که به عینه برایم قابل مشاهده بوده است.
فرهادی عنوان کرد: یکی از نکات قابل توجه در حوزه قرآن در مدارس استفاده از روش‌های جدید و جوان پسند است، با وجود جو حاکم بر جامعه و ترویج و گسترش شبکه‌های اجتماعی و امکان دسترسی آسان به اینترنت، جذب جوانان و نوجوانان به قرآن اندکی مشکل است لذا باید روش‌‌های آموزش قرآن به روز و متناسب با ذائقه آنها باشد.
انتهای پیام

captcha