کم آبی بی‎ارتباط با ازدیاد گناه در جامعه نیست
کد خبر: 3705642
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۵
آب؛ معمای هستی/

کم آبی بی‎ارتباط با ازدیاد گناه در جامعه نیست

گروه اجتماعی- یک محقق و پژوهشگر حوزه‌علمیه گفت: آیات مختلف قرآن به صراحت بیان می‌کند که گناه و عدم بازگشت به سمت خدا، توبه و استغفار، باعث سلب نعمت‌ها از انسان می‌شود.

حجت‌الاسلام علیرضا ناجی، محقق و پژوهشگرحوزه‌علمیه اصفهان درگفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، اظهارکرد: کلیدی‌ترین واژه قرآن در مورد آب می‎باشد که براساس آن، آب به هرچیزی حیات بخشیده است. در قرآن آمده «وجعلنا من الماء كل شئ حي»، و یا «وَأَنزَلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً» و یا «فَأَخْرَجْنَا بِهِ نَبَاتَ كُلِّ شَيْءٍ» در واقع این آیات به زندگی و حیات دوباره زمین و جاری بودن حیات در آن اشاره می‌کند.
وی افزود: برخی مفسران، آب را به ولایت نیز تعبیر کرده‌اند که براساس آن حیات‌بخشی به زندگی بشر بدون ولایت میسر نیست؛ در واقع حیات زندگی مادی، همین آب گوارا و حیات معنوی، ولایت اهل‌بیت(ع) است‌.
این کارشناس دینی درباره اینکه گفته شده آب مهریه حضرت زهرا(س) است، گفت: این به معنای شفاعت عظیم در روز قیامت است و این شفاعت عظیم شامل کسانی می‌شود که ولایت امیرالمومنین(ع) را قبول داشته‌ باشند.
ناجی به ارتباط گناه وکاهش نزولات آسمانی اشاره کرد و افزود: آیه‌هایی در قرآن وجود دارد که قوم حضرت نوح برای مشکلات خشکسالی و اقتصادی از حضرت نوح(ع) طلب کمک کردند. حضرت نوح به آن‌ها می‌فرماید؛ «از پروردگارتان آمرزش بخواهید که او آمرزنده است» ویا در ادامه می‌فرمایند؛ « و شما را به اموال و پسران يارى كند و برايتان باغ‌ها قرار دهد و نهرها براى شما پديد آورد».

گناه و معصیت یکی از دلایل مهم خشکسالی است

وی ادامه داد: این آیات صراحت دارد که وقتی گناه باشد و بازگشت به سمت خدا و توبه و استغفار نباشد، باعث سلب نعمت‌ها از انسان می‌شود. در دعای کمیل هم به این موضوع اشاره شده که خداوند براساس گناه‌ها، نعمت‌ها را تغییر می‌دهد و بلا نازل می‌کند. به همین دلیل، گناه و معصیت یکی از دلایل مهم خشکسالی است.
ناجی افزود: انسان باید برای دیگر انسان‌ها نیز ارزش قائل شود، انسان‌های دیگر و نسل‌های بعد از ما حق حیات دارند. در مقام انسانیت، باید همیشه حد تعادل را رعایت کنیم. امام صادق(ع) می‌فرمایند:«آنچه برای خود می‌پسندی برای دیگران هم بپسند». حرف دین، فرای عقل و فهم انسان‌ها نیست.
وی ادامه داد: بیش از ۷۵ درصد از آب مصرفی مربوط به بخش کشاورزی است؛ هدر رفت آب در بخش کشاورزی خیلی به سبک زندگی جامعه مربوط نیست، اما درست است که در متون دینی آمده «النظافة من الایمان»، ولی در کنار آن توصیه شده که اسراف نکنیم.
ناجی خاطر نشان کرد: روایت از پیغمبر(ص) داریم در جامعه‌ای که زنا زیاد شود، مرگ ناگهانی زیاد خواهد شد و یا اگر کم‌فروشی زیاد شود، مردم دچار خشکسالی و کمبود می‌شوند. اگر مسئولین ظالم و ستمگر و کارگزاران دروغگو باشند، باران کم می‌شود. از امام باقر هم روایت داریم؛ اگر قومی مرتکب گناه شوند، خداوند بارانی که در آن سال برایشان مقدر کرده را از آنان می‌گیرد. امام صادق(ع) می‌فرمایند؛ اگر ستم در داوری و حکمرانی رواج پیدا کند، باعث کاهش و کم شدن باران خواهد شد.
انتهای پیام

captcha