حاکمیت «الله» مهمترین اصل در تمدن اسلامی است
کد خبر: 3705691
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۹
حجت‌الاسلام مختاری:

حاکمیت «الله» مهمترین اصل در تمدن اسلامی است

گروه دانشگاه - رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در سمینار بین‌المللی شاخص‌های تمدن نوین اسلامی با اشاره به شاخص‌های تمدن نوین اسلامی، گفت: حاکمیت «الله» در سایه اراده انسان مهم‌ترین اصل در تمدن اسلامی است.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ سمینار بین‌المللی شاخص‌های تمدن نوین اسلامی امروز یکشنبه، ۲۶ فروردین‌ماه در دانشگاه مذاهب اسلامی و با حضور آیت‌الله اختری، دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع)، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین مختاری، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی و سفیر کشور اندونزی در ایران برگزار شد.
 حاکمیت «الله» مهمترین اصل در تمدن اسلامی است
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در آغاز این سمینار به سخنرانی پرداخت و با اشاره به شاخص‌های تمدن اسلامی اظهار کرد: جامعه تمدن اسلامی جامعه‌ پویا، مترقی و دارای پیشرفت همه‌جانبه در همه ابعاد است. زیربنای فکری تمدن اسلامی؛ رشد و تعالی همه جانبه در همه ساحت‌های دنیایی و معنوی و روحی است.
 
وی با بیان اینکه حاکمیت «الله» یک اصل در تمدن اسلامی است، گفت: آنچه که امروز در غرب با عنوان اومانیزم و انسان‌محوری مطرح است این است که انسان جای خدا گذاشته شود و همواره به دنبال تأمین منافع و لذات انسانی است، در این تفکر اومانیزم اصالت دارد و انسان را به عرش برده و خدا را زمینی و مادی تصور کرده‌اند.
 
مختاری ادامه داد: تمدن اسلامی که پیامبر (ص) بنا نهاد و آنچه که پیروان را به آن دعوت می‌کرد؛ ارتقا و پیشرفت همه‌جانبه انسان در دو جنبه فرد و جامعه بود. کرامت انسان و ارزش‌های والای انسانی در این تمدن نادیده گرفته نمی‌شود، در این تمدن اصل بر حفظ کرامت انسان است؛ «وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَنِي آدَمَ».
 
مختاری اصل حاکمیت «الله» را نخستین شاخصه تمدن نوین اسلامی عنوان کرد و گفت: برقراری امنیت و آرامش در سطح جامعه شاخصه دوم در شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی است، رشد و تعالی همه جانبه بدون وجود آرامش و امنیت امکان‌پذیر نیست.
 
وی با اشاره به شاخصه سوم ادامه داد: علم و معرفت دیگر شاخصه تشکیل تمدن نوین اسلامی است. مقام معظم رهبری نیز به این امر اشاره می‌کنند و می‌فرمایند؛ آن جامعه‌ای تمدن‌ساز است که اهتمام به علم سرلوحه آن باشد.
 
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به دیگر شاخصه‌های تمدن نوین اسلامی اظهار کرد: عقلانیت و مبارزه با رفتار‌های نابخردگرایانه و افراطی شاخصه چهارم است، این رفتار‌ها عامل بسیاری از مصائب در جهان بوده است. وحدت و همبستگی میان مسلمانان نیز دیگر‌شاخصه شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی است، این مسئله جدای از اصل همزیستی مسالمت‌آمیز میان پیروان ادیان گوناگون است.
 
سمینار بین‌المللی شاخص‌های تمدن نوین اسلامی که امروز در دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار شد، با سخنرانی دبیرکل مجمع جهانی اهل‌ بیت (ع) و سفیر کشور اندونزی در ایران به کار خود ادامه داد.
 
انتهای پیام
captcha