تجسس در امور شخصی افراد باعث بی‌هویتی می‌شود
کد خبر: 3705869
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۴

تجسس در امور شخصی افراد باعث بی‌هویتی می‌شود

گروه فرهنگی- امام‌جمعه اصفهان تجسس در امور شخصی مردم را امری ناپسند خواند و گفت: این اقدام باعث بی‌هویتی در جامعه می‌شود.

به گزارش ایکنا از اصفهان، به نقل از دفتر امام جمعه اصفهان، آیت‌الله سید یوسف طباطبائی‌نژاد در دیدار اعضای هیئت‌مدیره خانه مطبوعات استان اصفهان، اظهار کرد: وقتی رسانه‌ها صرفاً دنبال این باشند که برای فروش بیشتر، نقاط ضعف و مشکلات مدیران را منتشر کنند، به جامعه این پیام را می‌دهند که مدیران و مسئولان کارآیی لازم را ندارند و همین موضوع باعث بی‌اعتمادی و از دست رفتن هویت می‌شود.
وی به موضوع انتقادهای پی‌درپی از برخی مسئولان در رده‌های ملی اشاره کرد و افزود: این انتقادات باعث شده تا دشمنان این‌گونه القا کنند که نخبگان مردم ایران که منتخبان خودشان هستند این مشکلات رادارند و برای دور کردن مردم از نظام جمهوری اسلامی برنامه‌ریزی می‌کنند، درصورتی‌که این موضوع در تمام کشورها هست، ولی آن‌ها همه‌چیز را نمی‌گویند.
آیت الله طباطبائی نژاد ادامه داد: به‌جای این‌که رسانه‌ها به تخریب مدیران بپردازند، سعی کنند راه بروز مشکلات را شناسایی و گوشزد کنند تا جلوی آن گرفته شود و مشکلات افراد را نیز به‌صورت خصوصی به مدیران بگویند تا رفع شود.
امام‌جمعه اصفهان با تأکید بر این‌که دین مبین اسلام بر حفظ آبروی مسلمان تأکید فراوان دارد، گفت: بعضاً دیده می‌شود در یک قصوری که یکی از اعضای صنفی انجام می‌دهد، به‌گونه‌ای اطلاع‌رسانی می‌شود که تمام آن صنف زیر سؤال می‌رود، درحالی‌که این طریق پسندیده نیست، به‌طور مثال وقتی یک پزشک تخلف یا سهل‌انگاری می‌کند، نباید کار آن را به تمام پزشکان تعمیم داد.
نماینده ولی‌فقیه در استان اصفهان اظهار کرد: صداقت در ارائه اخبار بدون در نظر گرفتن جناح و خط سیاسی بسیار مهم است و اهالی رسانه باید حقیقت را در نظر بگیرند نه جناح‌بندی‌های سیاسی را.
امام‌جمعه اصفهان تصریح کرد: در اصل اگر بخواهیم دقیق نگاه کنیم می‌بینیم که بسیاری از روایات و احادیث که از ائمه اطهار (علیهم السلام) نقل است، توسط راویان که همان خبرنگاران هستند نقل‌شده است، با این تفاوت که در علوم دینی علمی هست به نام “علم رجال” که صداقت و صلاحیت راویان را بررسی می‌کند، صداقت و درستکاری نیز یکی از اصول کاری راویان بوده که به اصل روایت یا حدیث غنا می‌بخشد، لذا خبرنگاران نیز در آینده بر اساس صداقت و درستی اشان سنجیده می‌شوند که باید آن را مدنظر داشته باشند.
نماینده ولی‌فقیه در استان اصفهان با اشاره به شیوه برخورد رئیس‌جمهور اسبق در دوره تبلیغ انتخابات و همچنین مدیریت کشور که بر افشای برخی مسائل از سوی دیگران متکی بود، خاطرنشان کرد: «امام صادق می‌فرمایند: اگر کسی خبری را علیه کسی نقل کند و قصد آن این باشد که آبروی آن فرد را ببرد، خدا آن را از ولایت خود خارج و به ولایت شیطان می‌فرستد و شیطان نیز آن را قبول نمی‌کند.»
آیت الله طباطبائی نژاد درج مطالب بی‌محتوا در رسانه‌ها را نیز یکی دیگر از آفات کار خبری خواند و گفت: در بسیاری مواقع وقتی رسانه‌ای را می‌بینیم، مطالبی در آن درج‌شده که شاید درست باشد، ولی دانستن آن سودی برای مردم ندارد، لذا باید تلاش کرد در رسانه‌ها مطالبی درج کرد که مفید به‌فایده باشد، نه کاغذ سیاه کن.
وی بر لزوم استقلال قلم خبرنگاران تأکید کرد و اظهار داشت: بعضاً دیده می‌شود رسانه‌ها متکی بر آگهی‌هایی هستند که به آن‌ها ارائه می‌شود، درحالی‌که این موضوع استقلال قلم خبرنگار را از بین می‌برد و دولت باید به‌جای توسعه کمی رسانه‌ها، به کیفیت و حرکت به سمت استقلال آن‌ها فکر کند.

captcha